Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi80, ABK, jakohihna pyrkii pois hammaspyörältä

Collapse
X

• Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

• Audi80, ABK, jakohihna pyrkii pois hammaspyörältä

Hei,
    minulta on mitä todennäköisimmin hajonnut Hall-anturi, mutta vastaavaa ei tahdo löytyä markkinoilta. Hajonnut hall on jakajan pohjassa kahtena osana; liitinosa ja johtojen päässä itse hall-elementti. Peltilevy yhdistää osat.

http://static.panoramio.com/photos/1...0/96242552.jpg

http://static.panoramio.com/photos/1...0/96242578.jpg

Jakajaan sopisi kyllä fyysisesti uudempi yksiosainen versio, mutta toimiiko se muuten ja mitä vaikuttaa 180 asteen asennonmuutos asiaan
    Viimeksi muokannut Jonne; 16.9.2013, 19:26. Perustelu: kuvat

Eipä lähde käyntiin

Hall-vaihdettu kuten myös
    sytkäboksi ja puola (toisesta toimivasta autosta)

Nyt keinot loppuvat. kipinää ei iske, mutta bensan hajua tuuppaa startatessa...

Comment

Tarkistahan, ettei ole antureiden johdoista eristeet rikki ja vedä maihin jostakin. Vikakoodinlukija varmasti auttaisi tässäkin.

Hall-anturin sijainnilla ei ole sinällään väliä, koska se tahdistaa kuitenkin neljä signaalia kierrokselle. Olethan varmasti laittanut virranjakajan takaisin oikeaan asentoon? Ettei se vain ole 180 astetta väärässä suunnassa, ja sytkät tulee aivan väärässä tahdissa. Ota esimerkiksi jakopäästä koppa pois, ja katso nokka-akselin pyörästä kohdistusmerkit (ykkössylinterin yläkuolokohta) sitä taustamuovia vasten kohdilleen ja tarkista, että pyörijä on ykkössylinterin kohdalla virranjakajassa. Voit myös tarkistaa yläkuolokohdan vauhtipyörältä, kytkinkopan kyljessä on reikä, josta näkee kurkistella kohdistusmerkin. Pitäisi olla virranjakajan vieressä se kolo, näkee yhdellä vilkaisulla.
      Viimeksi muokannut Jarok; 14.9.2013, 23:07.

Comment

Vanha autonkorjaaja narahti tällä kertaa pahasti!

Avasin lopulta jakopään kannen ja meinasin lentää perseelleni. Lähes puolet jakohihnasta oli hieroutunut pois ja tarkistettuani, jako oli 4 pykälää pielessä kuten sytkäkin oli päin seiniä. Ei ollut vielä tapahtunut kosketusta.

Tänään hommasin uuden jakohihnan, ajoitin ja säädin sytkän suunnilleen kohdalleen. Auto hörähti käyntiin. Ei ollutkaan sytkävika kuten ilman muuta luulin (kokemusta on koska pihassa on kaksi muutakin ABK-moottorista Audia...) Nätisti kävi vaikka taisi mennä pykälän myöhäiselle. Huomasin kun en saanut sytkää kohdilleen.

Mutta yksi asia vaivaa, miksi se hihna pyrkii tulemaan nokka-akselin jakohammaspyörän auton keulan puoleiseen reunaan ja jopa yli ??? Nyt jo koekäyttäessäni huomasin tämän trendin. Kiristysrulla reunoineen toimii jonkinlaisena estäjänä. Vai voisiko se rulla olla syyllinen, ainoa "löysä" osa systeemissä?

Voiko se nokka-akselin pyörä kulua pinnaltaan viistoon? Tälläista ei ole ennen tullut vastaan. Moottori ei ole koskaan ollut auki, kantta ei ole hiottu vinoon jne..

Lampulla sihtaillessani hihna kulki siististi väliakselin ja kampiakselin hihnapyörissä.
        Viimeksi muokannut okkim; 17.9.2013, 07:32. Perustelu: Älä rivitä itse, vaan anna softan hoitaa se. Kaikilla ei ole samanlevyiset näytöt.

Comment

Mun ABT-koneisessa, joka on siis yksipisteruisku, hihna tulee ihan samalla tavalla. On ehkä jopa aavistuksen hihnapyörän ylikin. Joskus 100 tkm sitten murehdin asiaa. Ei ole vielä hajonnut jakopäästä.

Comment

ok, voi olla, että oma jakohihnani oli liian kireällä ja se nopeutti itse prosessia. Mitä olen netissä lukenut asiasta, ei se vallan outo ole, merkistä riippumatta.

Kuitenkin hiukan ihmetyttää tämä hihnan pyrkimys kohti ulkoreunaa. Käsittäisin, jos esim. kansi olisi höylätty vinoon ja näin nokkapyörä olisi kallellaan, mutta kun konetta ei ole edes avattu. Hiukan tuo kiristysrulla arveluttaa.

Aika näyttäköön miten uusi remmi toimii. Taidan jättää yläkannen vähäksi aikaa auki tarkkailuja varten..
            Viimeksi muokannut okkim; 17.9.2013, 08:47. Perustelu: Älä rivitä itse, anna softan hoitaa se.

Comment

Vaihdoitko myös kaikki rullat ja kiristäjän? Viallinen laakeri joissain näistä voi myös aiheuttaa hihnan vaeltelua. Hammashihna on siitä ikävä, että mikäli pyörien linjaus ei ole kohdillaan lähtee hihna varmasti pois pyörältä. Jos pyörä on laipallinen ja linjaus pielessä lähtee myös laippa irti tai hihna hieroo itsensä pilalle laippaa vasten.

Comment

Siinähän on kampiakselin-, väliakselin ja nokka-akselin jakopyörät. Ne kaikki ovat kiinteästi liukulaakeroitu lohkoon joten suorassa niiden luulisi olevan. Uusi hihna asettui pyörimään juuri nokka-akselin pyörän reunaan, muttei yli.

Ainoa mikä epäilyttää, on reunallinen kiristinrulla, mutta sekin tuntui laakeriltaan täysin välyksettömältä ruuvipenkissä. Alan kallistua siihen suuntaan, että kesällä suorittamani hihnan jälkikiristys meni ööveriksi. On tietysti mahdollista, että itse kiristinrullan asento ei ole prikulleen niinkuin pitää. Sehän on laakeroitu lohkosta ulostyöntyvään tappiin joka ei muodosta tiukkaa välystä.

No, aika näyttää uuden remmin kanssa. Annan nyt suojakotelon yläosan olla poissa jonkin aikaa ja käyn välillä kurkkimassa.
                Viimeksi muokannut okkim; 17.9.2013, 14:34. Perustelu: Älä rivitä itse.

Comment

Mulla kesti 1Z:ssa hihna vaivaiset 10-15tkm, jonka jälkeen hihna jouduttiin vaihtamaan uudestaan. Ilmeisesti syynä oli viallinen kiristinrulla tai asennusvaiheessa hihna oli säädetty liian kireälle. Jäljistä päätellen hihnan ollessa liian kireällä, pyrkii se vaeltamaan hammaspyöriltä pois(?). Samaa oireilua oli myös ABT:n kohdalla, kunnes höllättiin aavistuksen kiristäjää. Onneksi 1Z:n kohdalla hihnan suojakotelo esti hihnan tulemisen kokonaan pois tai sitten mukana oli vain tuuria - onneksi tuli huomattua tarpeeksi ajoissa.
                  Attached Files
                  Viimeksi muokannut welloo; 17.9.2013, 12:39.

Comment

Mulla oli aivan samanlaista jälkeä, tosin joistain kohdista hihna oli kulunut puoliväliin saakka. Lopputuloksenahan oli, että vaimon ajaessa auto tuotti pahoja käyntihäiriöitä ja lopulta pimeni maantien varteen. Jako oli neljä pykälää pielessä myöhässä. Kaksi pykälää vielä lisää ja olisin saanut irroittaa koko kannen :)

Hihna oli myöskin tajuttoman kireällä, osin ehkä siksi, että hihnatöhnää oli joka paikassa, myös rattaiden ja hihnan välissä.
                    Viimeksi muokannut okkim; 17.9.2013, 14:35. Perustelu: Älä rivitä itse.

Comment

Mulla hihnan ulospäin tuleminen loppui kun laitoin uuden kiristäjänrullan tapin. Hihna on pysynyt samassa asennossa jo 3 vuottaa.

Comment

Sitä tapin ja kiristinrullan keskinäistä löysää sovitusta itsekin epäilen.

Comment

Sama vika minunkin kulkineessa hihna kulu reunasta uusi kiristimen tappi nii tuli linjaan

Comment

Täytynee näköjään hommata uusi rulla ja tappi. Mahtaako sellaista tappia mistään saada enää vai pitäisikö sorvata ? nyt kun asiaa ajattelee ja katsoo hihnan kulkua, on aivan selvää, että välyksellisellä kiinnityksellä oleva kiristinrulla vääntyy kiristäessään juuri siihen suuntaan, että hihna hankaa rullan ulompaa reunaa. Sitä enemmän mitä suurempi pänni.

Comment

Working...
                            X