Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Jäähdytinneste

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Jäähdytinneste

    Eli piti tuohon audiin ekaa kertaa jäähdytinnestettä laittaa ja laitoin 50/50 vesi lantrauksella, mutta meni vähän yli mittojen eli ei varmaan haittaa.

    Luin jostain että jos menee liikaa niin se vaan "kiehuu" siitä päältä pois, onko näin?

  • #2
    Lainaan kylmästi tätä vanhaa ketjua. Oma ongelma on sellainen, että pinnan taso seilaa aikalailla. Maximista minimiin ja joskus alle. Erinäisiä arvailuja googlesta lueskelin, mutta mitäs mieltä te olette?

    Kävin tossa kesällä samasta asiasta audicenterillä ja säiliö paineistettiin eikä mitään vuotoa sen suhteen. Aina silloin tällöin olen kurkannut miltä taso näyttää ja tähän asti on ollut maximin kohdalla. Tänään kurkkasin töistä lähdettäessä, kun lisäsin pissapojan nestettä, niin taso oli lähellä minimiä. Kotio päästessä taso oli taas lähellä maksimia, mutta mielestäni kuitenkin pikkaisen vajaampi mitä muistan.

    Tallin lattialla ei ole mitään lätäkköä joten ei ainakaan kovasti maahan vuoda sitä kautta.
    Potilaana profiilin kulkine, eli A5 3.0 tdi q -09 coupe.

    Täytyy nyt tarkemmin ruveta seuraamaan tuota, mutta onko jo jotain ehdotuksia mitä kannattaa erityisesti vilkaista?

    Edit. Aamulla taas tarkistelin niin normaali tila kylmänä taitaa olla siellä minimin rajassa. Lämpösenä nousee taas maksimiin. Mihinkähän sitä voi maksimista minimiin hävitä yhtäkkiä?
    Viimeksi muokannut Sammakko; 27.11.2014, 07:34.

    Comment


    • #3
      Aluksi kannattaa vilkaista tätä: http://fi.wikipedia.org/wiki/L%C3%A4...B6laajeneminen

      Comment


      • #4
        Nooh, lähinnä hain takaa, että mihin tuo neste on mahdollisesti kadonnut. En niinkään fyysikan oppituntia. :)
        Koska mitään näkyvää vuotoa ei ole havaittavissa päällipuolin.

        Kylmällä koneella ne nesteet varmaan on sisään laitettu eikä vielä tähän päivään asti ole tullus paisuntasäiliöstä ulos laajenemisen takia. Maksimista korkkiin on hiukka vähempi matkaa kuin ministä maksimi tasoon.

        Sitä myös mietin, että uskaltaako tuota nestettä lisätä, kun sen on minimissä...

        Edit. olisi ehkä ollut järkevää jatkaa tätä osuvamman otsikon alla, mutta sen haun tuotti vasta google eikä foorumin oma haku.

        Comment


        • #5
          Ymmärtääkseni pinnan taso tarkastetaan lämpimänä. Lämpölaajenemisesta johtuva pinnankorkeuden vaihtelu voi olla mainitsemasi suuruista. Tarkistat siis tason aina lämpöisenä ja mikäli neste vähenee, niin sitten tutkimaan tarkemmin.

          Comment


          • #6
            Jos tosiaan on näin niin sitten huoli on turha vaikka minimissä olisi kylmällä koneella. Muistelisin vain tarkistaneeni tuota myös kylmänä (voin muistaa myös väärin) ja olisi näyttänyt maksimissa olevan.
            Viimeksi muokannut okkim; 27.11.2014, 12:10. Perustelu: Poistettu tarpeeton lainaus.

            Comment


            • #7
              Ei ollut tarkoitus ärsyttää, mutta siitä se johtunee. Jos vuotaa, se vähenee tasaisesti eikä pinta varsinaisesti vaihtele. Jos siellä on joku kansivika, öljynpainepuoli on kovemmassa paineessa -> tulee mähminkiä sinne jäähdytinnesteeseenkin.
              Viimeksi muokannut seepra; 27.11.2014, 13:35.

              Comment


              • #8
                Juu, en missään vaiheessa ärsyyntynytkään. :) Täytyy ottaa tarkempaan tarkkailuun ja tarkistella lämpösenä tuota tilannetta. Lisätä siis ei kannata vaikka tuleehan ne ylimääräiset ylivuodosta yli. :)

                Comment


                • #9
                  Ite olen ajellut vuotavilla nesteillä useammallakin autolla ja mitään haittaa siitä ei ole ollut, kunhan siellä pöntössä on edes vähän sitä tavaraa

                  Comment


                  • #10
                    Jos vuotaa tasaisesti, eikä ulkoisia merkkejä niin todennäköisestin egr-jäähdytin. Vaihdoin omasta femmasta sekä veljen nelosesta ja vuoto loppu siihen. Molemissa moottorikoodi CAPA ja kilometrejä n.150tkm.

                    Comment


                    • #11
                      Täytyy tarkistella moottorikoodi täsmääkö ja vaihdattaa tuo oman mielenrauhan pitimiksi, jos ei turhan kallis kustannuserä ole. Kiitos!

                      Edit. Onko tällaisesta osasta siis kyse?
                      http://www.ebay.co.uk/itm/VANNE-EGR-...3D121365737557
                      Viimeksi muokannut Sammakko; 27.11.2014, 14:22.

                      Comment


                      • #12
                        Linkissä on egr venttiili.
                        Jäähdytin on taas http://www.ebay.com/itm/059131511G-A...-/360762900738 (suuntaa antava kuva varaosanumero kannattaa varmistaa) Osat marmorilla jäähdytin, tiivisteet ja jäähdytysnesteineen vajaat 400e. Jäähdyttimen vaihto+ imusarjan ja egr venttiilin puhdistus töineen meni aikaa 11h.
                        Viimeksi muokannut Qekko; 27.11.2014, 16:38.

                        Comment


                        • #13
                          Halpa keikka.. siis marmorin kautta ainakin..... Kiitos linkistä!

                          Comment


                          • #14
                            Ei paha, tuosta tulee joku karvan verran alle 2k.

                            Comment


                            • #15
                              Niimpä.. sen takia otin vain osat tiskiltä ja vaihdoin itse.

                              Comment


                              • #16
                                Remontit on kalliita monesti työn takia. Hinta-arvio tuossa V8 40V:n venakumiremontissakin oli aika kivahko (ohje alkaa "remove engine")

                                Comment


                                • #17
                                  Entises bemarissa syylärin vaihdon jälkeen ja nykyises ABCsä sama juttu (paisari ja korkki vain vaihdettu) yrittää laittaa nesteet niin että kuumana MAX ja kylmänä vähä MIN yli mutta ei pysy. Mistää ei vuotoa näy mutta neste menee lopulta kuumana vähä yli MIN ja kylmänä alle, ja siihen se vakiintuu,ei katoa enää??
                                  Ei siis johdu mistää ilmasta putkissa vaan jos lisää joskus niin tekee saman..

                                  Comment


                                  • #18
                                    Jos ei muuta murhetta ole niin tuossa vaiheessa on varmaan helpointa piirtää tussilla uudet MIN ja MAX viivat paisarin kylkeen "oikealle" kohdalle. Problem solved ;)

                                    Comment


                                    • #19
                                      Käyttöautossani ja työkalussakin on pelkkä "COLD MIN" merkintä paisarissa, vähän sen yläpuolelle se on noissa vakiintunut, kylmänä.

                                      Työkalu (Passat MY2013) hävitti hitaasti nesteitään, ja vesipumppustahan se ulos valui, kun paineistivat järjestelmän korjaamolla.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Omassa B5:ssä kun tuli tuossa toissa talvena vaihdettua mm. syylari ja vesipumppu, niin valui jostakin hieman nestettä asfaltille. Syyksi paljastui lopulta syylarin mukana tullut viallinen O-rengas (tietenkin mukana tuli ylempään ja alempaan letkuun rengas), tiputteli pikkusen alaletkusta pihalle nestettä. Veikkaan, että nuo renkaat olivat surkeaa NBR:ää, joten tuli vaihdettua ne (tai no se alemman letkun vuotava vain) EPDM-kumiseen. Jos jotain kumitiivisteitä käyttää, niin perussääntönä taisi olla se, että jäähdytysnesteen ym. nesteen tiivistykseen EPDM-kumia ja öljytiivistykseen FPM-kumia (joka on hemmetisti parempi tähän tarkoitukseen kuin NBR). Muutenkin näissä tällaisissa jäähyletkuissa, joissa letkut vaan vedetään apinanraivolla kiinni ja pistetään U-lukiteprikka paikoilleen, kannattaa varmistaa kunnolla, että letkun ura on oikeassa kohdassa lukitelevyn asentaessa. Ja kannattaa muutenkin tarkastella noita letkujen kiinnityskohtia, etteivät vuoda. Mutta, paisarissahan on ylivuotoreikä tietääkseni lähes aina (jos täyttää liikaa tms., ylikuumenee jne.), eli jos jäähdytysnestettä hitaasti katoaa, eikä missään näyttäisi olevan vikaa kuitenkaan, niin eikös se kuitenkin ole ihan normaalia, että nestettä vähän "haihtuu" tuolta ylivuodon kautta?

                                        Comment


                                        • #21
                                          Jäähdytysjärjestelmä on tiivis, siellä ei ole mitään ylivuotoreikiä. Perinteisesti korkissa on ylipaineventtiili joka päästää liiat paineet pois, jos esim on kylmään moottoriin laitettu liikaa nestettä. Mitään haihtumista ei terveessä järjestelmässä tapadu.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Kyllä siinä paisuntasäiliössä on ylivuotoa varten reiät. Ne aukee ilmeisesti juurikin tuon korkissa olevan ylipaineventtiilin avulla (näin ainakin mk3 vr6 golfissa pyöreällä paisuntasäiliöllä).

                                            Comment


                                              #23
                                              CAPA ja CCWA koneissa on kohtuullisen iso duuni vaihtaa egr;n jäähdytin. On siis hyvä varmistaa onko vika oikeasti siinä. Mutta jos nestetaso pumppaa min-max väliä niin ei se silloin mihinkään vuoda. B8 korissa on tasonvaihtelu kohtuu isoa kylmän ja lämpöisen välillä.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Kyllä siinä paisuntasäiliössä on ylivuotoa varten reiät. Ne aukee ilmeisesti juurikin tuon korkissa olevan ylipaineventtiilin avulla (näin ainakin mk3 vr6 golfissa pyöreällä paisuntasäiliöllä).
                                                En ole nähnyt missään VAG paisuntasäiliössä reikää ylivuodolle, tosin en niitä ole kaikkia nähnytkään. Sen sijaan monessa paisuntasäiliössä on ulkopuolelle tehty kanava mistä korkin ylipäästämä neste valuu nätisti maahan, mutta mikään ylivuotoreikä se ei ole joka menisi säiliön sisälle.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Alkuperäinen kirjoittaja pulla Näytä viesti
                                                  CAPA ja CCWA koneissa on kohtuullisen iso duuni vaihtaa egr;n jäähdytin. On siis hyvä varmistaa onko vika oikeasti siinä. Mutta jos nestetaso pumppaa min-max väliä niin ei se silloin mihinkään vuoda. B8 korissa on tasonvaihtelu kohtuu isoa kylmän ja lämpöisen välillä.
                                                  Hyvä tietää. Tämä tieto hiukan rauhoittaa omaa mieltä. Itsellä CCWA kone ja täytyy nyt seurailla tosiaan miten tuo käyttäytyy.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Alkuperäinen kirjoittaja mikaj Näytä viesti
                                                    En ole nähnyt missään VAG paisuntasäiliössä reikää ylivuodolle, tosin en niitä ole kaikkia nähnytkään. Sen sijaan monessa paisuntasäiliössä on ulkopuolelle tehty kanava mistä korkin ylipäästämä neste valuu nätisti maahan, mutta mikään ylivuotoreikä se ei ole joka menisi säiliön sisälle.
                                                    Se voi olla, että noi kanavat on hämännyt kun korkki päästänyt niihin nestettä. En ole itse tuota niin tarkasti tutkinut kuvitellu vaan, että siellä olisi jokin pieni reikä johon korkki sitten päästää nestettä.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      No nyt kun sieltä tuli niin kovaa tykin suusta absoluuttista faktaa, niin en malttanut olla ottamatta paria kuvaa oman AEB:n paisarista. :D Eli tässä:




                                                      Jos tuo ei ole ylivuotoputki/-reikä, niin mikä se sitten on?

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Tuo ylivuoto tulee paisarin läpi korkin syvennyksestä, ei sielä ole mitää muuta venttiiliä kun korkissa.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Ota korkki irti, niin huomaat että se ylivuotoputki/reikä ei mene paisarin sisälle. Korkki kun päästää painetta/nestettä pihalle niin tota kautta se valuu sitten ulos. Tuolla reijällä ei ole mitään muuta funktiota kuin pitää konetila siistimpänä.
                                                          Attached Files

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Lainailempa aihetta. Mihin katoaa yleisemmin jäähdytinneste R5 2.5TDI koneesta jos esim 1000km matkalta katoaa n. 1 litra. Auto ei savuta näkyvästi eikä vuoda allensa kuin kondenssia ilmastoinnista. Öljyä nyt tihkuu paikoista vaan se on normaalia jo tän ikäsessä.

                                                            Comment

                                                            Working...