TAUSTAA. Olen miettinyt autojen öljyjä. Tälläkin palstalla (kuten myös "huippulaadukkaalla" Suomi24 -keskustelupalstalla) on kirjoitettu paljon ns. long life (LL) -öljyjen kestävyydestä. VAG -konsernin autoihinhan luvataan muistaakseni peräti 30.000km (taisi tosin olla jokin aikamäärrekin) huoltoväli. Tuttavallani leikkasi Skoda Superbin moottori kiinni LL-öljyillä koska öljypumppu oli täynnä moskaa. Auto oli huollettu tarkasti huolto-ohjelman mukaisesti. Olen tullut sellaiseen johtopäätöksen, että sanoi Audi mitä hyvänsä, niin haluaisin vaihtaa öljyt ja suodattimen joka syksy talvea vasten. Ehkä Keski-Euroopassa LL- öljyllä voi oikeasti ajaa 30tkm, mutta Suomi on arktinen maa, jossa moottori ja öljy joutuvat äärimmäiseen rasitukseen. Olen ehkä vanhanaikainen tässä asiassa, mutta syksyisellä öljynvaihdolla saisin mielenrauhaa.
KYSYMYS. Jos kerran huollatan Audiani huolto-ohjelman mukaisesti, joka vaatii tietysti aina varsinaisen huollon yhteydessä Castrol LL- öljyt 30tkm välein, haittaako jos vaihdan huolto-ohjelmien välillä aina syksyisin normaaliin täyssynteettiseen Castrol/Mobil 1 -öljyyn, vai pitäisikö minun käyttää vain ja ainoastaan kalliimpaa Castrol LL- öljyä? Toinen kyssäri: Jos vaihdan öljyt useammin kuin mitä huolto-ohjelma vaati (saati sitten käytän vielä normaaliöljyä), kannattaako tästä pyytää kuittausta huoltokirjaan vai säilytänkö kuitin vain itseäni varten?
KYSYMYS. Jos kerran huollatan Audiani huolto-ohjelman mukaisesti, joka vaatii tietysti aina varsinaisen huollon yhteydessä Castrol LL- öljyt 30tkm välein, haittaako jos vaihdan huolto-ohjelmien välillä aina syksyisin normaaliin täyssynteettiseen Castrol/Mobil 1 -öljyyn, vai pitäisikö minun käyttää vain ja ainoastaan kalliimpaa Castrol LL- öljyä? Toinen kyssäri: Jos vaihdan öljyt useammin kuin mitä huolto-ohjelma vaati (saati sitten käytän vielä normaaliöljyä), kannattaako tästä pyytää kuittausta huoltokirjaan vai säilytänkö kuitin vain itseäni varten?
Comment