Lisäisin vielä oman kokemuksen Ilkka L:n tekstiin VAG konserniin kuuluvan merkin tapauksesta.
Eli tuli vuosia sitten tarve isommalle kulkineelle perheessä ja päädyin silloin "vähän" ajettuun paskattiin (2.0fsi) (40tkm/2vuotta vanha) ja koska tuohon tuli jonkin moiset takuut ostettaessa niin käytettiin LL huollossa 60tkm kohdalla merkkiliikkeessä. Kun n.90tkm ja 2v. tuli täyteen ja takuut ym. rauenneet tuli aika tehdä itse huollot omassa tallissa.
Hieman ihmetytti kun öljy propun avasin ja katselin LL öljyn ulostuloa kun tuon "vetisen" öljyn (LL öljyhän on melkoista vettä verrattuna esim. 10w-40 öljyyn) seassa tuli klomppeja ulos mutta muuten kyllä ihan normaalia mustaa käytettyä öljyä.
Ja kyllähän se syykin selvisi klomppeihin kun tuli aika poistaa suodatin panos muovisesta kotelostaan.
2 vuotta ja 30tkm olivat tehneet suodattimesta entisen tai ainakin vieneet sen synkkään yöhön eli suodatin mureni sitä mukaa kun yritti siitä kiinni ottaa sekä lisäksi sen lopun mitä ehjäna sai pois niin suodatin oli rullalla imusuuntaanpäin sekä revennyt laskoksistaan. Eli ei ilmeisesti ollut tuo suodatin hetkeen ollut muuna kuin koristeena ja ne klompit oli paloja suodattimesta.
Paljon on tuon jälkeen muutenkin tullut oppia moottoreista ja voitelusta jo työn puolesta ja vahvistanut omaa käsitystä siitä että perse aukiselle tulee pitkällä juoksulla halvemmaksi vaihtaa noihin pyhiin pelti lehmiin oljyt kerran vuodessa, jottei konetta tarvitse ruveta ennen aikojaan avaamaan.
Lisäksi tämä internetin ihmeellinen maailma helpottaa niin varaosien kuin öljyjen tilaamista esim. Saksan maalta jolloin esimerkiksi Castrollin edge LL 5W-30 saa koti ovelle toimitettuna 20l pönikässä rahdit mukaan laskien 7,5€/l vs. kotimaan keskihinta n.14€/l (4l kanisteri) + bensat päälle. Ja mitä enemmän tilaat niin halvemmaksi tietysti tulee;)
Ja vielä onhan tunnettua että VAG konsernin 2.5tdi koneissa kulumis ongelma nokkien huonon voitelun takia joka tukee sitä että parempi pitää öljyt uusina ja juoksevina kuin säästää satasen vuodessa...
Eli tuli vuosia sitten tarve isommalle kulkineelle perheessä ja päädyin silloin "vähän" ajettuun paskattiin (2.0fsi) (40tkm/2vuotta vanha) ja koska tuohon tuli jonkin moiset takuut ostettaessa niin käytettiin LL huollossa 60tkm kohdalla merkkiliikkeessä. Kun n.90tkm ja 2v. tuli täyteen ja takuut ym. rauenneet tuli aika tehdä itse huollot omassa tallissa.
Hieman ihmetytti kun öljy propun avasin ja katselin LL öljyn ulostuloa kun tuon "vetisen" öljyn (LL öljyhän on melkoista vettä verrattuna esim. 10w-40 öljyyn) seassa tuli klomppeja ulos mutta muuten kyllä ihan normaalia mustaa käytettyä öljyä.
Ja kyllähän se syykin selvisi klomppeihin kun tuli aika poistaa suodatin panos muovisesta kotelostaan.
2 vuotta ja 30tkm olivat tehneet suodattimesta entisen tai ainakin vieneet sen synkkään yöhön eli suodatin mureni sitä mukaa kun yritti siitä kiinni ottaa sekä lisäksi sen lopun mitä ehjäna sai pois niin suodatin oli rullalla imusuuntaanpäin sekä revennyt laskoksistaan. Eli ei ilmeisesti ollut tuo suodatin hetkeen ollut muuna kuin koristeena ja ne klompit oli paloja suodattimesta.
Paljon on tuon jälkeen muutenkin tullut oppia moottoreista ja voitelusta jo työn puolesta ja vahvistanut omaa käsitystä siitä että perse aukiselle tulee pitkällä juoksulla halvemmaksi vaihtaa noihin pyhiin pelti lehmiin oljyt kerran vuodessa, jottei konetta tarvitse ruveta ennen aikojaan avaamaan.
Lisäksi tämä internetin ihmeellinen maailma helpottaa niin varaosien kuin öljyjen tilaamista esim. Saksan maalta jolloin esimerkiksi Castrollin edge LL 5W-30 saa koti ovelle toimitettuna 20l pönikässä rahdit mukaan laskien 7,5€/l vs. kotimaan keskihinta n.14€/l (4l kanisteri) + bensat päälle. Ja mitä enemmän tilaat niin halvemmaksi tietysti tulee;)
Ja vielä onhan tunnettua että VAG konsernin 2.5tdi koneissa kulumis ongelma nokkien huonon voitelun takia joka tukee sitä että parempi pitää öljyt uusina ja juoksevina kuin säästää satasen vuodessa...
Comment