Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi jäi tien varteen, kipinä ja bensa kateissa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi jäi tien varteen, kipinä ja bensa kateissa

    Auto on siis 80 typ 89 vm. 88, mono-jetronic-ruiskulla. Käsittääkseni noissa on TCI-H eli transistoroitu puolasytytys, ainakin mekaaninen ennakonsäätö löytyy.

    Toimi täysin ilman ongelmia, kunnes yhtenä aamuna ei lähtenyt käyntiin. Ei lupaile ollenkaan, starttaa kyllä ja muut sähkölaitteet toimivat. Ei pakkasella eikä suojalla. Apuakulla kokeiltu.

    Pienen tutkinnan jälkeen totesin että kipinää ei tule eikä polttoainetta. Sain tuttavaltani vinkin tutkia hall-anturiia seuraavasti: virranjakajan kylkeen menevä 3 johdon liitin irti, samoin puolalta tuleva johto, joka sijoitetaan lähelle esim. kantta. Virrat päälle ja 3 johdon liittimestä keskimmäinen johdin erill. johdolla runkoa hivoitellen. Eli tuolla keinolla kuulemma pystytään "valehtelemaan" hall- signaali sytkäboksille. Testin mukaan puolan johto iskee kipinää runkoon ja samoin ruisku alkaa ruikkimaan bensaa kurkkuun kun johdolla runkoa hipaisee. Luullen vian keksineeni otin virranjakan pois ja vaihdoin hall-anturin. Ilman kummempia ongelmia, joskin pihiyksissäni tuli ostettua tarvike kun Bosch maksoi liki 100? (Facet -merkkinen, 40?).

    Osat paikalleen, no kohtuullisen varmana ettei asennusvirheitä ei tullut ja liki voitonriemuisena starttailemaan: ei mitään eloa, edelleen starttaa kyllä. Edes puolan johto ei iske tulta runkoon eikä ruisku toimi. Edelleen samalla testillä, 3 johdinta irti ja keskimmäistä hipaista runkoon, kipinä ja bensaa tulee. Mitä ihmettä? Voiko tämä tarvikeanturi olla viallinen uutena (no voihan se), vai voiko esimerkiksi se sytkäboksi ("switch unit") aiheuttaa tällaista toimintaa? Kuitenkin kipinät tulee kun hipaisee hall-signaalijohtimella runkoon.

    Tuskin virtalukon pohja, koska em. testillä kipinät tulee myös silloin kun starttaa. Mutta kun 3-liittimen laittaa kiinni virranjakajaan, kipinää ei tule millään.

    No joo, ostanen uuden virranjakajan Motonetistä ja kokeilee sillä sitten.

    Vai onko jollain hyviä arvauksia, esim. että olisi sytkäboksin vika? Kiitoksia kovasti jo etukäteen.

  • #2
    Ota jakaja pois ja kato pyöriikö hall-anturin ikkuna mukana, on ehkä murtunut.

    Comment


      #3
      Mittaappas yleismittarilla, että tuleeko siihen hallin töpseliin jännitte. Ulommissa navoissa pitäs olla min. 9V sytkävirta päällä.

      Comment


      • #4
        Mittasin ja tulee uloimpien välille, muistaakseni 12 V jännite. Tarkistan viel huomenna...

        Tarkoitatko ikkunalla sitä metallista "kiekkoa"? Joo pitää varmistaa että pyörii.

        Kiitti vinkeistä...

        Comment


        • #5
          No niin, nyt on taas tutkittu hiukan.

          Ulkoimmille johdoille tulee virta, jännite punaisen ja mustan välillä n. 10.4 V. Mittasin myös keskimmäisen, Hall-signaalijohdon, sen ja rungon potentiaaliero on 10.7 V. Onkohan tämä liikaa? Luulin, että Hall-signaalijohdossa kulkisi vain parin voltin jännitteitä, mutta voin olla väärässäkin.

          Onnistuin myös tekemään virityksen, jossa 3 johdinta on paikallaan virranjakajan kyljessä ja keskimmäisestä tulee ylimääräinen johto ulos. Sillä kun hipaisee rinkoa niin kipinä tulee edelleen. Mittasin johdon ja rungon petentiaalieroa pyöritellen konetta samalla kampuran pultista. Jännite pysyi koko ajan vakiona n. 10 volttia. Eikös Hall-anturin pitäisi pistää signaalijohdin "maihin" aika ajoin, kun tulee aukko kiekkoon?

          Kiekko pyörii ja anturi on paikallaan...
          On tämä mystistä.

          Comment


          • #6
            Minun muistini mukaan hall-anturi pelaa 5 voltin jännitteellä ja tuo signaali vaihtelee 0-5 volttia, voin toki olla väärässä. Pitäis löytää joku opus mistä tarkastaa...

            Comment


            • #7
              virtalukonpohja.

              Comment


              • #8
                "virtalukonpohja."

                Hmm hyvä arvaus, voi olla. Onko tuo korkea (?) hall-anturipiuhan jännite merkki siitä? Yhtenä vaihtoehtona epäilen myös sytkäboksia siellä kuskin jalkatilassa.

                Virtalukon pohjaa ei ensi arvauksella viitsi vaihtaa koska taitaa olla kohtuullisen työläs. Mutta tutkitaan...

                Comment


                • #9
                  kokeile sillä lailla että kun starttaat niin väännät avainta hissukkseen takaisinpäin niin voi vaikka käynnistyä jos on lukonpohja rikki,on vaan 2.0e koneesta vastaavia kokemuksia ja samoja asioita tutkittiin kuin sieki ja vika oli lukon pohjassa

                  Comment


                    #10
                    12v on ihan ok hallille. Laitapa ledi hallin 12v ja keskijohdon väliin. Näet startatessa vilkkuuko ledi, toisin sanoen, saako syttyboksi signaalin. Tämän jälkeen olisin valmis tutkimaan syttyboksia.

                    Comment


                    • #11
                      Ei olis kyllä eka auto josta on tuo syttyboksi hajalla, mutta se ei onneksi maksa paljoa, kun sen saa tarvikkeena. Sijaitsee kuskin jalkatilassa ovitolpassa.

                      Comment


                      • #12
                        Joo kokeilen tuo leditestin... jos tuo sade joskus malttaisi pitää taukoa, tien varressa korjailu on kyllin kypsää ilman sadettakin. Onneksi jäi kämpän eteen kuitenkin ettei minnekään näreeseen. Avainta olen jo kokeillut käännellä vaikka miten päin ja eri nopeuksilla vailla menestystä.

                        Noh, tilasin Motonetistä sekä virranjakajan, sytkäboksin että virtalukon pohjan. Vaihtaa ne tuossa järjestyksessä yksi kerrallaan ja testailee välillä ja johan on kumma jos ei jossain vaiheessa ala pelittämään. Saattaa vaihtua jokunen ehjäkin osa mutta ompahan varaosia sitten...

                        Comment


                        • #13
                          No niin, syy löytyi. Sytkäboksi oli hajalla. Yllättävää oli, kun monet testit viittasivat että hall-anturi olisi viallinen, no eipä ollut.

                          Oppia ikä kaikki, nyt on autosähköt jonkun verran tutumpia...

                          Kiitoksia neuvoistanne!

                          Comment

                          Working...
                          X