Auto on siis 80 typ 89 vm. 88, mono-jetronic-ruiskulla. Käsittääkseni noissa on TCI-H eli transistoroitu puolasytytys, ainakin mekaaninen ennakonsäätö löytyy.
Toimi täysin ilman ongelmia, kunnes yhtenä aamuna ei lähtenyt käyntiin. Ei lupaile ollenkaan, starttaa kyllä ja muut sähkölaitteet toimivat. Ei pakkasella eikä suojalla. Apuakulla kokeiltu.
Pienen tutkinnan jälkeen totesin että kipinää ei tule eikä polttoainetta. Sain tuttavaltani vinkin tutkia hall-anturiia seuraavasti: virranjakajan kylkeen menevä 3 johdon liitin irti, samoin puolalta tuleva johto, joka sijoitetaan lähelle esim. kantta. Virrat päälle ja 3 johdon liittimestä keskimmäinen johdin erill. johdolla runkoa hivoitellen. Eli tuolla keinolla kuulemma pystytään "valehtelemaan" hall- signaali sytkäboksille. Testin mukaan puolan johto iskee kipinää runkoon ja samoin ruisku alkaa ruikkimaan bensaa kurkkuun kun johdolla runkoa hipaisee. Luullen vian keksineeni otin virranjakan pois ja vaihdoin hall-anturin. Ilman kummempia ongelmia, joskin pihiyksissäni tuli ostettua tarvike kun Bosch maksoi liki 100? (Facet -merkkinen, 40?).
Osat paikalleen, no kohtuullisen varmana ettei asennusvirheitä ei tullut ja liki voitonriemuisena starttailemaan: ei mitään eloa, edelleen starttaa kyllä. Edes puolan johto ei iske tulta runkoon eikä ruisku toimi. Edelleen samalla testillä, 3 johdinta irti ja keskimmäistä hipaista runkoon, kipinä ja bensaa tulee. Mitä ihmettä? Voiko tämä tarvikeanturi olla viallinen uutena (no voihan se), vai voiko esimerkiksi se sytkäboksi ("switch unit") aiheuttaa tällaista toimintaa? Kuitenkin kipinät tulee kun hipaisee hall-signaalijohtimella runkoon.
Tuskin virtalukon pohja, koska em. testillä kipinät tulee myös silloin kun starttaa. Mutta kun 3-liittimen laittaa kiinni virranjakajaan, kipinää ei tule millään.
No joo, ostanen uuden virranjakajan Motonetistä ja kokeilee sillä sitten.
Vai onko jollain hyviä arvauksia, esim. että olisi sytkäboksin vika? Kiitoksia kovasti jo etukäteen.
Toimi täysin ilman ongelmia, kunnes yhtenä aamuna ei lähtenyt käyntiin. Ei lupaile ollenkaan, starttaa kyllä ja muut sähkölaitteet toimivat. Ei pakkasella eikä suojalla. Apuakulla kokeiltu.
Pienen tutkinnan jälkeen totesin että kipinää ei tule eikä polttoainetta. Sain tuttavaltani vinkin tutkia hall-anturiia seuraavasti: virranjakajan kylkeen menevä 3 johdon liitin irti, samoin puolalta tuleva johto, joka sijoitetaan lähelle esim. kantta. Virrat päälle ja 3 johdon liittimestä keskimmäinen johdin erill. johdolla runkoa hivoitellen. Eli tuolla keinolla kuulemma pystytään "valehtelemaan" hall- signaali sytkäboksille. Testin mukaan puolan johto iskee kipinää runkoon ja samoin ruisku alkaa ruikkimaan bensaa kurkkuun kun johdolla runkoa hipaisee. Luullen vian keksineeni otin virranjakan pois ja vaihdoin hall-anturin. Ilman kummempia ongelmia, joskin pihiyksissäni tuli ostettua tarvike kun Bosch maksoi liki 100? (Facet -merkkinen, 40?).
Osat paikalleen, no kohtuullisen varmana ettei asennusvirheitä ei tullut ja liki voitonriemuisena starttailemaan: ei mitään eloa, edelleen starttaa kyllä. Edes puolan johto ei iske tulta runkoon eikä ruisku toimi. Edelleen samalla testillä, 3 johdinta irti ja keskimmäistä hipaista runkoon, kipinä ja bensaa tulee. Mitä ihmettä? Voiko tämä tarvikeanturi olla viallinen uutena (no voihan se), vai voiko esimerkiksi se sytkäboksi ("switch unit") aiheuttaa tällaista toimintaa? Kuitenkin kipinät tulee kun hipaisee hall-signaalijohtimella runkoon.
Tuskin virtalukon pohja, koska em. testillä kipinät tulee myös silloin kun starttaa. Mutta kun 3-liittimen laittaa kiinni virranjakajaan, kipinää ei tule millään.
No joo, ostanen uuden virranjakajan Motonetistä ja kokeilee sillä sitten.
Vai onko jollain hyviä arvauksia, esim. että olisi sytkäboksin vika? Kiitoksia kovasti jo etukäteen.
Comment