Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Ovela Tiptronichäiriö. Ideoita?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Ovela Tiptronichäiriö. Ideoita?

    Tiptronic 01V (5HP19) vikatilaan 18232 - Pressure control valve 3 (N217 ) jne jne.

    Ovelaksi asian tekee se, että vuosi sitten kyseistä häiriötilaan menoa tapahtui viikon aikana noin 5 kertaa päivässä. Ennenkuin ehdin tehdä asialle mitään, vika katosi.

    Siitä on nyt 12.000 kilometriä.

    Alkuviikosta häiriö palasi. Nyt on tarkistettu TCM, mattojen alustan kosteudet jne, mutten pääse vikaan kiinni. Venttiili se tuskin on. Laatikolla on "vasta" 200tkm takana.

    Auto toimii täydellisesti sekä pehmeästi noin 30min->tunti, sitten vaikkapa rampilta liukuessa liikennevaloihin, vikatila päälle. Sama koodi. Siitä eteenpäin joka liikennevaloissa. Poistuu aina kun starttaa uudelleen valoissa.
    Vika alkaa siten, että aivan kun laatikko ei tietäisi miten laittaa pienempää rullatessa valhoihin. Yrittää liian nopeasti sen sijaan, että liukuisi, kuten kuuluisi.

    Mikä vika voisi olla aikariippuvainen. Kunhan auto on seisonut tunnin, sitä voi polkea taas sen puoli tuntia häiriöttä.
    Pahin juttu olisi se, että vika taas katoaa vuodeksi :)

    Huomionarvoista on myös se, että laatikko muuten käyttäytyy kuin enkelin vagina, pehmeäntiukka. Ei luista, nytkäyttele, ravista, vatkaa tjsp.

    Ideoita?

  • #2
    Tähän voisi kirjoittaa perjantain kunniaksi jotain luistamisesta, nytkähtelystä ja supistelusta, mutta en taida kehtaa.

    Comment


    • #3
      Jos osaisin ohittaa tuon vagina aiheen vaikkakin on kiinnostava sekin, mutta oletko tarkastanut tai vaihtanut öljyt koska/ koskaan ja onko imusuodatinta vaihdettu? Nuista aloittaisin, koska viittaa pumpun huonoon öljynsaantiin. Voi olla toki muutakin ja se paineensäätöventtiili voi takuta ihan oikeastikin lämpötilan tai jonkin muun takia.

      Comment


      • #4
        Pitänee vaihtaa öljyt sekä filtteri joka tapauksessa.
        Eikö öljy/paine oirehtisi muutenkin kuin tyhjäkäynnillä rullatessa?
        Kestää kaikki max. kiihdytyksetkin kaikki vaihteet läpi sekä hidastukset kunhan ei ole ajettu puolta tuntia.
        Viimeksi muokannut 8866; 31.8.2013, 22:24. Perustelu: Anna foorumin rivittää.

        Comment


        • #5
          Tuosta on hyvä alottaa, huono öljyn saanti ilmenee nimen omaan lämpimällä öljyllä tyhjäkäynnillä.

          Comment


          • #6
            Ok. Kuullostaa oikeastaan loogiselta. Kiitoksia.

            Comment


            • #7
              Öljyn laatu ja putsari on yleensä ne mistä kannattaa aloittaa. Mutta öljyä laitettaessa, pitää olla myös tarkkana ettei tankkaa sinne liikaa. Sitä öljyä kun on yli 11 litraa, niin sen tilavuus lämmetessään laajenee. Ja jos se kasvaa niin paljon, että paine nousee paineventtiilin takapuolella, niin silloinkin paine-ero häviää. Vähän niinkuin liian vähäisellä öljyllä.

              Laatikko lämpiää maksimilämpötilaan vasta noin 30km ajossa. Joten, jos hurautat 10km, on öljy käytännössä vielä "kylmää". Jolloin vanhan öljynkin viskositeetti saattaa vielä riittää laatikon oikeaan toimintaan.

              Nuo öljyt kannattaa vaihtaa niin, että aina 40 000km:n välein ne on kokonaan vaihdettu. Ne öljyt eivät niin paljoa maksa. Paljon vähemmän kuin aski.

              Comment


              • #8
                Huuhdeltu, vaihdettu filsu. Edelleen jatkuu häiriö. Toimii kuin unelma kunnes 30-40 min on täynnä.

                Vajaa 10 litraa meni lauhdutin avoinna ja osa tallin lattialle. Filtterikin oli vain 40g painavampi kuin uusi. Pannulla ei sakkaa ja magneetit olivat suht puhtaat. http://www.motonet.fi/fi/varaosatuot...4?ajoneuvo=628

                Lisää ideoita?

                Comment


                • #9
                  Minä veikkaan kosketus häiriötä elektroniikka ohjaimen ja säätyvään solenoidi venttiilin välillä.
                  Olet varmaan lukenut tämän alla mainitun ohjeen. Jos kysymys on kosketus häiriöstä niin minä tutkisin mikä on virta on tälle venttiilille eli tarkkailisin VCD ohjelmalla kun ajan auto. Jos se olisi normaali niin silloin päätyisin että voisi olla kosketus häiriöön,


                  18232/P1824 - Pressure Control Valve 3 (N217): Open/Short to Ground
                  Possible Causes
                  • Wiring from/to Pressure Control Valve 3 (N217) Open/Short to Ground
                  • Pressure Control Valve 3 (N217) faulty

                  Possible Solutions
                  • Check Wiring from/to Pressure Control Valve 3 (N217)
                  • Check Pressure Control Valve 3 (N217)
                  • Check Measuring Blocks

                  Special Notes
                  • Pressure Control Valve 3 (N217) might be referred to as Solenoid Valve 6 (N93)
                  • Start with checking connectors for corrosion or water damage, in case of 01V transmission pay special attention to 16-pin connector between valve body and wiring harness.

                  Comment


                  • #10
                    Nyt auto on taas kaksi päivää toiminut ok. Pitää katsoa laatikon sivussa oleva 15-pin liitin uudestaan.
                    Jotain kummaa on ilmassa. Viikonloppuna ei päässyt edes 10 kilometriä ilman vikatilaa. Eile ja tänään taas on ajettu molempina päivinä 2 tuntia ilman vikaa.
                    Edelleenkään laatikon toiminnassa ei huomaa mitään moitetta ennen vikatilaa.

                    Niin ja Sunnuntaina iski vian päälle moottoritiellä vähän Tampesteristä alaspäin kohti Snadia.
                    Jysäytti oikein kunnolla kun iski pakkokolmosen 140kmh vauhdissa.
                    Panin vauhdissa taas tipin vapaalle ja sammutin sekä starttasin rullatessa noin 120kmh .
                    Sen jälkeen ei vikatilaa vaikka matkaa oli jäljellä 140km. Kehäkin oli tukossa ennen kotia mutta
                    laatikko toimi kuin unelma.
                    Viimeksi muokannut ilakimgo; 10.9.2013, 13:45.

                    Comment


                    • #11
                      Löytyykö tuo maninittu 15-pin liitin jostain laatikon ulkopuolelta, vaiko "sisähommia"?
                      Ja ihan uteliaisuuttani kysyn vielä, että onko laatikolla muita mitään sorkittavia liittimiä/johtoja ulkopuolella mitä voisi tsekkailla omiin laatikko murheisiin?
                      Harvoin saa autoa ylös, niin jäänyt silmäilyt vähiin!

                      Comment


                      • #12
                        Siellä ulkopuolella on tämä 15pinninen liitin joka menee laatikon sisään, nopeusantureille ja solenoideille.

                        Comment


                        • #13
                          Ok, thänks! Eli liitin on irroitettavissa ulkopuolelta, eikä tarvitse availla itse laatikkoa?

                          Comment


                          • #14
                            Jep, on siellä laatikon kyljen tuntumissa.
                            Pyöreä liitin.
                            Mun tapauksessa kyseinen liitin on uutta vastaavassa kunnossa.

                            01V laatikoissa ( ZF 5hp19 ) ZF:n saitti neuvoo tarkistamaan
                            johdotukset valve bodyn ja "harnessin" välillä.
                            Eli siis öljyissä makaavien liittimien sekä laatikon ulkopuolella
                            olevan 15-pinnisen välillä. Tässä on ollut jotain tyyppivikaa
                            koska ZF sanoo näin vikakoodini kohdalla.

                            Ymmärrän tämän siten, että avaan öljypohjan uudelleen viikonloppuna
                            ja mittaan venttiilien ( solenoidit sekä Pressure controllit ) liittimistä sinne ulkoliittimelle.

                            Kuvan ympyröinnit eivät liity tähän. Tässä kuitenkin näkee venojen liittimet.
                            http://img.photobucket.com/albums/v1...23/5HP19ZF.jpg

                            Comment


                            • #15
                              Sen verran mitä muutaman noita laatikoita olen korjannut niin ainoassakaan ei ole ollut sisäisessä johtosarjassa vikaa koskaan, toki tarkastaminen ei tee haittaakaan mutta joko pumppu ei saa öljyä tai paine karkaa johonkin. Syy voi olla venttiililohkon ja vaihteiston kuoren välillä olevat kahdeksan kumista läpiviennin tiivistettä, niissä vuotoa, tai sitten paineensäätöventtiili ei oikeasti toimi. Yksi tapaus tullut vastaan jossa lievästi samainen oire ja syy on kuvassa:

                              Mutta lisänä oli myös kakkosen ajoittainen luistaminen.
                              Attached Files
                              Viimeksi muokannut sfk78; 21.9.2013, 11:40. Perustelu: väärä vaihde

                              Comment


                              • #16
                                Jos johdoissa ja liitimissä ei vikaa niin voisiko säätyvässä venetilissä olla vika .Se mikä aina välillä
                                laitaa miettimään että etsikö vikaa lian kaukaa ja syy onkin aivan yksinkertainen eli perusasioissa.
                                Voisiko venttiili olla rikkinäinen ?

                                Comment


                                  #17
                                  Eikö juuri edellisessä viestissä Matti näin epäillyt, joka laatikoita oikeasti tutkinut ja korjannut.

                                  Comment

                                  Working...
                                  X