Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 Avant facelift 1.9TDi tippi-ongelmia | Post #27: Problem solved?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A4 Avant facelift 1.9TDi tippi-ongelmia | Post #27: Problem solved?

    Elikkä minkälainen projekti olisi siirtyä tippironikista manuaalin moisessa mosassa? Auto siis -01 ja potilaan ongelma on terävät, töksähtelevät vaihdot pienemmälle päin mentäessä. Öljyhuolto on tehty ja homma vaan paheni. Mittarissakin niin hurjat lukemat kun varttia vajaa 400tkm.

    Jos siis hommaisi purkuautosta osat niin onnistuisiko montulla? Laatikkoja on pudoteltu kun ylikypsiä marjoja ja kytkimiäkin vaihdettu sillä montulla, ongelmaa ei siis tule muuta kuin nykyisten hitekki väyläohjausten osalta, meneekö se raukka ihan sekaisin jos manuaalin sinne vaihtaa? Vag-comit ja vehkeetkin löytyy..

    Jos jollain ratkaisua tuohon tiptronikki ongelmaan niin sitäkin voisin kuunnella!

    Kiitos ja kumarrus.
    Viimeksi muokannut Magirus; 18.7.2014, 06:55.

  • #2
    No nyt siis sain autonkin alle.. Vaihteiston ongelmat:

    - Vaihtaa yleensä paikaltaan P/N -> D "paukahtaen" eli melko voimakkaasti.
    - Suuremmalle vaihtaa kait hyvin(pientä luistoa?)
    - Pienemmälle vaihtaa moottorijarrulla 5 -> 4 jysähtäen ja voimakkaasti. Jos vaihtaa manuaalipuolella, ei jysähdä. Myöskin moottorijarrussa pieni kaasun annostelu "pehmentää" vaihtoa.

    Öljyt ja suodatin vaihdettu, seuraavaksi venttiili? Piuhan päähän tänään ja tutkimaan..
    Viimeksi muokannut Magirus; 18.5.2014, 19:31.

    Comment


    • #3
      Tuossapa vikakoodit mitkä löytyi:



      Nollasin nuo ja omasta mielestä pelitti paljon paremmin(?). Luisto luokkaa ~32rpm/min kun vauhtia 100km/h. Sen pistin huomiolle että "kiihtyvyys" parametri heitti tasakaasulla ajaessa yhtäkkiä 0m/s^2 -> 24.18m/s^2. Tämä jälkimmäinen lukema siis vaan vilahti hetkellisesti sillon tällöin. Onkohan johtosarjassa vikaa?

      Comment


      • #4
        Laatikon kanssa taas "painittu" ja ihmetelty.. Öljyt tsekkasin kun VCDS:n mukaan lämpötila oli 45C. Käynnissä ollessa toki -> roppu auki -> mustaa/ruskeaa öljyä "liritti" pikkisen pois -> lisäsin sitä mukaa kirkasta tilalle. Prosessin jälkeen öljyn lämpötila oli edelleen 45C tuntumassa. Ross-techin sivuilta en oikein tuota "nollaus" kikkaa älynnyt, vai liekkö tätä vielä voi VCDS:llä nollatakkaan? Kuitenkin pari päivää toimi kohtuu hienosti, vaihto 5->4 pehmeästi ja vasta matalilla kierroksilla. N -> D ei enää jysähtänyt vaan meni todella sujuvasti.

        Tätä kestikin sen pari päivää. Tänään matka-ajon jälkeen jälleen sama ongelma. Vaihtaa 5->4 jysähtäen ja sama N -> D. Tekee todella höpöä vetareille ainakin..

        Tämä ympyröity parametri pomppii edelleen tasakaasulla 0 -> 24m/s2, normaaliako?

        EDIT: Ulkomaisella foorumilla syytetään "jumivaa" solenoidia.. Se se lienee, pitää vielä öljyt kerran vaihtaa ja sen jälkeen purkaa ö-pohja sekä suodatin pois solenoidin tieltä.. Mistähän noita saa tilattua?

        Viimeksi muokannut Magirus; 6.9.2013, 18:14.

        Comment


        • #5
          Öljynvaihto perusteellisesti

          Tänään tuli suoritettua öljynvaihto Siekkisen ohjeiden mukaan.

          Vaihe vaiheelta tein jota kuinkin näin:

          1. Roppu pois ja valumaan montulle yöksi
          2. Lauhduttajan paluu letku irti pohjapanssarin etulaidan kohdilta. Tähän sopiva liitin ja letku. Letku tyhjään 10l pönttöön. Laatikolle takaisin menevä letku varuilta tuoreeseen öljykanisteriin (20l Mobil).
          3. Varaosaliikkeestä haettu 12V "öljypumppu"(29€) toimintavalmiuteen. Toinen letku 20l kanisteriin ja toinen letku laatikon pohjaropusta sisään.
          4. Auto käyntiin -> lauhduttajasta virtaa vanhaa kuraa suoraan tyhjään kanisteriin ja sähköpumppu pumppaa uutta suoraan lootaan.
          5. Välillä sammutetaan auto ja pumpataan varuilta uutta öljyä. (Lauhduttajan letkusta tulee enemmän tavaraa kun mitä sähköpumppu kerkesi tilalle pumpata).
          6. Tätä jatketaan kunnes lauhduttajasta tulee uutta kirkasta öljyä. Tämän jälkeen lauhduttajan putket takaisin kiinni omille sijoilleen.
          7. Läppäristä VCDS päälle ja seuraamaan vaihteistoöljyn lämpötilaa. Pumpataan uutta öljyä sopivissa määrin kunnes öljyn lämpötila 30-45C ja öljyä riittävästi.
          8. Roppu kiinni.

          Tällä tavoin sai ainakin kunnolla putsattua koko lootan. Välillä käytin vaihteitakin päällä.

          Tulos: Vaihtaa huomottavasti pehmeämmin, valitettavasti edelleen oirehtii välillä. Nykäisee siis N -> D vaihtaessa, samoin moottorijarrulla 5 -> 4. Vielä pitäisi saada ne adaptaatiot jollai nollattua.

          Alla kuvia operaatiosta. Tuo toinen liitos korvattiin "kunnollisella" klemmari + puutarhaletku liitoksella. Ei tahtonut pitää tuo aikaisempi versio. Myöskin poistoletku oli tyhjässä kanisterissa ja imuletku tuossa 20l mobilin kannussa.

          Comment


          • #6
            Päivitelläänpäs..

            Tuli läppärillä tutkittua hieman laatikon käyttäytymistä ja siinä ei näyttäisi olevan mitään omituista. Vaihdoin "coding" valikosta DSP -ominaisuuden Inactive tilaan ja ainakin vaihtaminen muuttui 100x järkevämmäksi. Ei enää sekoile vaihtaessa ja pykältää kaupungissa nopeasti tuonne 4-vaihteelle asti sen kummemmin kierroksista tai maaston muodoista murehtimatta.

            Soittelin myös pitkästä aikaa automaattilaatikkogurulle ja neuvoi tarkistamaan apparin jalkotilan alta TCM-moduulin (kosteusvahinkojen varalta). Minun tapauksessa purkki oli kyllä kuiva kaikin puolin, varuilta vielä avasin kannen ja puhdistus & elektrospraylla kävin koko levyn läpi. Ongelma edelleen häilyvä, välillä pykältää N->D aivan normaalisti, samoin moottorijarrulla 5->4. Ykskaks yllättäen saattaa ruveta tempomaan kun "kytkinpommilla" juurikin samoja pykäliä. Jos antaa edes himpun verran kaasua ja vaihtaa manuaalisti 5->4, ei nykäisyä tapahdu ollenkaan.

            Tässä vielä video:

            Comment


            • #7
              Kyllä toi musta vaikuttaa pakan kytkentä paineen häiriöltä, eli venttiili lohkolla auton takaa päin katsoessa toinen vasemmalla oleva solenoidi takkuaisi. Hieman mutuillen voisi toki olla ulostulo nopeus anturinkin antamaa hetkellistä väärää tietoa, tällöin tcm saattaisi luulla että kuorma on kasvanut, mutta tuota en pidä kyllä kovinkaan todennäköisenä, edes itse, vaikka ilmoille moisen päästinkin.

              Comment


              • #8
                Saakos näitä solenoideja elvytettyä? Onkohan kyse pelkästään likaantumisesta vai onko siellä joku "komponentti" tullut tiensä päähän? Täytyy käydä Kuopion Atoy:lta kyselemässä varaosia ja niiden hintaa. Ei varmaan kummonen homma purkaa pois ja vaihtaa. Onkohan noista laatikoista räjäytyskuvia tai osaluetteloa jonka perusteella voisin paikantaa ko. osan ja lähteä sitten tiskiltä kyselemään.

                Comment


                • #9
                  Soittelin viime viikolla ZF-centterille ja solenoidille jää mallista riippuen hintaa joko ~200€ tai ~240€. Sinäänsä ei mikään "överi"kallis mutta toisaalta aiheuttaa harmaita hiuksia jos turhaan vaihtaa ja vika ei häviäkkään.

                  Eilen loota meni ilmeisesti ekaa kertaa vikatilaan. Illalla lähdin liikenteeseen niin 2->3 vaihtaessa jäi ikään kuin miettimään ja yhtäkkiä tempaisikin kakkosen sekä mittaristosta vaihteenvalitsimen symboli hävisi. Liikennevaloissa sammutin ja käynnistin jolloin meni jälleen normi tilaan. Kokeilin sitten manuaali puolella vaihtaa 2->3 ja sama homma, mietti tovin ja sen jälkeen kakkonen päälle ja vikatila. Tänä aamuna ei taas ollut mitään ongelmia..

                  Läppäriä käytän kiinni jahka saan piuhan taas lainaan.

                  Comment


                  • #10
                    Anturithan tuohon kannattaa vaihtaa vaikka muuten vain, homma on helppo ja anturit ei oo kalliita edes marmorilla, sisääntulo nop.anturia on kahta mallia induktiivi ja hal kumpikin on luokkaa 30- 50 eur, ulostulo nop.anturi on tyyppiä induktiivi ja tuo on noissa kaikissa samanlainen ja kympeissä on tuonkin hinta. Tuolla pääsee eroon "ehkäpä" ajatuksesta ja eivät kiusaa enään myöhemminkään varmuudella. Solenoideja itselläkin on sekä on-off malleja ja propo malleja mutta väri sollen päässä kertoo oikeasta osasta eli se täytyisi tietää ensin, ja käytettyjähän noikin on mutta vian pois määrittelyyn ehkäpä käypäisiä, ostaa sitten uuden jos syy löytyy. Kahdella erimallilla noi voi käydä läpi vaikka kaikki.

                    Comment


                    • #11
                      Noniin, tässä kerettiin 12 tkm rullailla kaikkineen vikoineen kunnes tänään taisi tulla viimeinen niitti.

                      Laatikko siis pelannut kohtuu OK koko sen ajan mitä nyt ollut viime syksystä asti ajossa. Pienet töksähtelyt 5 -> 4 saanut sillä ohitettua että vaihteen on vaihtanut "manuaalisesti" veto päällä. Sen sijaan töksähdys N -> D on kuulunut päivittäiseen oireiluun.

                      Sitten vähän taustaa miten ongelma(t) tänään ilmeni ja syntyi. Aamulla kaupungissa laatikko pelasi kuten ennenkin. Tämän jälkeen tuli 100 km matka-ajoa, autossa 4 hlöä ja roimasti tavaraa, ei myöskään mitään aiemmasta poikkeavaa epänormaalia toimintaa havaittavissa.

                      Nyt illalla piti lähteä puoliso hakemaan keskustasta, auto oli tässä vaiheessa seisonut ~2-3 h matka-ajon jäljiltä. Heti kiihdyttäessä huomasin omituista jähmeyttä 2-3 vaihteilla, ikään kuin "hirttämistä". Toimi kuitenkin vielä keskustaan mentäessä. Pois tullessa ei edes yrittänyt vaihtaa 2 -> 3 vaan käyttäytyi kuin vaihteenvalitsin olisi laitettu 2 vaihteen asentoon. Siirsin kepin tippi puolelle ja koitin "pakottaa" vaihtamaan kolmoselle, tästä päätti sitten juntata vikatilaan. Pysähdyin hetkeksi, sammutin auton ja lähdin liikenteeseen ja sama toistui, ei halunnut vaihtaa 2 vaihdetta ja "pakotettaessa" sitten hyppäsi vikatilaan.

                      Oliko tämä nyt sitten tässä? Samanlaista paskalootaa en kyllä sinne enää survo, lyödään vaikka lihoiksi ennemmin. Manuaaliksi muuttaminenkin käynyt mielessä mutta ei varmaan tämän ikäisessä autossa mene ihan niin kuin Strömsössä. Lisäksi laatikot lienee kohtuu harvassa..?

                      Se pitää vielä mainita että tämän päivän korkealla lämpötilallakin mahtanut olla joku yhteys ongelman syntymiseen, siitä pistän pääni pantiksi.
                      Viimeksi muokannut Magirus; 18.5.2014, 19:32.

                      Comment


                      • #12
                        Olisko siinä nyt sitten se legendaarinen turbiini mennyt? Onhan öljyt vielä sisässä?

                        Comment


                        • #13
                          En usko että öljyt olisi mihinkään sisältä kadonnut, mitään merkkejä vuodostakaan ei ole. Viime syksynä oireili pariin kertaan samalla tavalla, korjaantui sillon uudelleenkäynnistyksellä.

                          Comment


                          • #14
                            Ai, kökkö on koko laitos jos se ei kestä KUIN 400tkm? Omani kesti 275tkm ja vaurio johtui mahdollisesti öljyn vähyydestä.
                            Mutta asiaan: Oiskohan se solle nyt sanonut lopullisesti sopimuksensa irti?
                            Vikakoodit kertoo sähkö puolen ja vcdssällä voi ne output testitkin ajaa solenoidelle.

                            Joo, se manuaali muutos ei nyt ole niin simppeli homma kuin päissään miettii.
                            Mulla ois 5hp19 DEX:in sollet, en ole yhtään varma käypäsyydestä

                            Comment


                            • #15
                              Totta tuokin, pitäisi olla tyytyväinen että on noinkin pitkälle vienyt.. En kuitenkaan pidä näitä automaatteja juuri minään, jatkuvasti saa sen pelon kanssa elää että joko se tänään porsii. Aiemminkin on ZF merkkinen aski porsinut, se oli tosin toisen merkkisessä autossa ja kymmenkunta vuotta vanhempi. Mukaviahan ne on aikansa kun vielä toimiivat.

                              Täytynee nyppästä ö-pohja pois kunhan saa auton toiselle paikkakunnalle montulle ja kesäauton ajoon. Samalla käydä VCDS:llä tutkimassa mitä vikakoodeja jättänyt ja ruveta sitten pohtimaan auton kohtaloa. Säälittää lyödä lihoiksi, muu tekniikka pelaa hyvin ja 12 tkm ajan ei tarvinnut tehdä muuta kuin tankata..

                              Comment


                              • #16
                                Höpö höpö, automaatti kyllä kestää, jos siitä pitää huolta, itsellä ei yksikään automaattiloota ole ikinä porsinut mistään :) Sen sijaan tajuttoman surkeita manuaaleja olen ajanut useitakin. Mutta asiaan. Kyllähän tuo 400tkm on aika paljon multitronicilla, jos sitä ei ole pidetty kuin kukkaa kämmenellä. Vaihtoehtoja on monia, VCDS kertoo tarkemmin. Mutta todennäköistä on, että se oli siinä.

                                EDIT: Se olikin Tippi. No samat sanat silti.

                                Comment


                                • #17
                                  Kannattaako nyt koko autoa lyödä lihoiksi tuon takia? Yksityiseltä vaihteisto ei ole kallis (yleensä) ja osaavissa käsissä vanhankin saa uutta vastaavaan kuntoon ~500eurolla.

                                  Multa löytyy testeri jos on tarvetta.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Ei tuommoseen ~400tkm ajettuun autoon kehtaa upottaa muutamia satasia enempää rahaa, osina pois ellei joku halua projektiksi ostaa..

                                    Mutmut, ihmeiden aika ei ole ohi. Tänään ennen töitä kävin ajelemassa muutaman ylimääräisen lenkin ja laatikko pelas taas ihan normaalisti.. Ota näistä nyt selvää. Katotaan jos saisi kitkuteltua tuonne kesäkuun puolelle ja avaisi sitten tuon askin.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Tuosta laatikkoon ja toivomaan parasta. Ei ole mitään käryä toimiiko automaateissa, eikä tästä aloittaa uutta vääntöä aineen tehosta.
                                      http://www.rvs.fi/products/page13.html

                                      Comment


                                      • #20
                                        Kyllä tuo rvs automaateista ainakin ylimääräiset vihellykset kadottaa, mutta rikkinäistä ei toki korjaa. T. Nim. "Melko pitkällä kokemuksella"

                                        Comment


                                        • #21
                                          Kuinkahan tarkka tuo nyt sitten on öljyn määrästä? Tehty kyllä VCDS avuin tuo öljynvaihto ja oletettavasti pitäisi olla sen verran mitä kuuluukin. Vai liekkö näin helteillä öljy muuttuu juoksevammaksi joka taas pudottaisi (jo valmiiksi?) huonoja öljynpaineita?

                                          Nooh olipa miten oli, laatikko pelannut hyvin taas pari päivää. Matka-ajoa ei tosin ole tullut mikä varmasti syynä tähän "hyvään" toimintaan.

                                          EDIT: Saiko tuota laatikkoa "nollattua" jotenkin yksinkertaisesti ilman testereitä? En tosin tiedä onko siitäkään hyötyä kun koodattiin se "oppivaisuus" pois viime syksynä.
                                          Viimeksi muokannut Magirus; 20.5.2014, 08:28.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Tämmöstä löyty VCDS:llä, tais sama koodi toistua viime vuonnakin:

                                            http://engine-codes.com/p0730.html

                                            Comment


                                            • #23
                                              Olen muuten ennenkin löytäny tuon koodin, en kylläkään omasta, öljyn ja suotimen vaihdolla korjaantui se (vielä ainakin toimii).
                                              Epäilen jotta johtuu solenoidien likaisuudesta, venttiililohkosta tai semmosista kumi lutteroista jotka johdattaa öljyn pakoille eli: huonosta kytkentäpaineesta jolloin vaihteisto ei kytke vaihdetta loppuun vaan jättää sen jonnekkin välille.
                                              "Pahimmillaan" voi johtua myös pakkojen kulumisesta.

                                              Solenoidien ja lohkon puhdistus voisi olla yksi keino koittaa. Jos vielä on vcds käytettävissä niin kuuntele ne solenoidit, öljypohjan läpi kuulee ne aika selkeesti.

                                              Edit: Se on aika tarkka öljynmäärästä, laadusta ja puhtaidesta, pikkuinen epäpuhtaus mikä on päässyt solenoidin eteen niin tukkii koko vaihteiston. En ole varma miten tuo öljy käyttäytyy korkeassa lämpötilassa, epäilen ettei muutu paljoa sen juoksevammaksi tai jäykemmäksi.
                                              Pitäs joskus kokeilla jossain astiassa.
                                              Viimeksi muokannut pykiz; 23.5.2014, 22:57.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Oireet täsmäisi kyllä hyvinkin tuohon mahdolliseen likaisuuteen. Vaihto tuntui juurikin siltä ettei pykälä mennyt päälle,jonka jälkeen sitten vaihteenvalitsin hävisi näytöltä ja vikatila päälle. Tänään helteillä pelasi matka-ajossa sekä sen jälkeen kaupungissa "ongelmitta", niin hyvin kuin mitä tuo on minun omistuksen aikana pelannut.

                                                Määrän pitäisi olla ok ja huuhtelemalla tuonne noin 20l uutta öljyä vaihdoin, suodatin tietysti vaihettu myös. Täytynee alkaa tutkia autoa kesemmällä jahka tosiaan saa tuon kesäkipon alle. Toivottavasti ei kosahda ennen sitä..

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Noniin, tänään tuli uusi ongelma. Nyt alkaa näyttää siltä että vika on sittenkin jossain johtosarjassa/liittimessä. Ainakin tämä uusi vika näyttäisi liittyvän siihen:

                                                  Error code:
                                                  Transmission Range Sensor (F125)
                                                  P0706 - 35-00 - Implausible Signal

                                                  Tässä myös video:
                                                  http://youtu.be/BKvuFegdYhs

                                                  Videolla siis näkyy kuinka N-R-P ja 2 asennot toimivat normaalisti. D asennossa koko vaihteenvalitsin näyttö menee "päälle" ja lopulta 3-4 asennossa loota menee vikatilaan. Ajossa pelaa 1-2 ja R vaihteet normaalisti mutta 3 vaihteelle vaihdettaessa menee loota vikatilaan.

                                                  Ajoin myös nuo solenoidit läpi ja niistä en mitään kummallista löytänyt, kaikki piti jonkun sortin napsutusta..

                                                  Mistähän tuota uutta ongelmaa lähtisi ratkomaan? Autolla siis mahdoton ajaa nyt koska menee vikatilaan joka kerta kun yrittää vaihtaa kolmosta..

                                                  EDIT: Tuolla pyöritellään ainakin ko. osan vaihtoa ja pari vinkkiä korjaukseenkin näytti kommenteista löytyvän: https://www.youtube.com/watch?v=tsgg8AyyTpE
                                                  Viimeksi muokannut Magirus; 24.5.2014, 19:45.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Tuon kytkimen/tunnistimen liitin on todella alhaalla ja aralla paikalla, lootan vasemmalla kylellä öljypohjan vieressä. Eipä siinä oikein muuta tarkistettavaa taida olla.

                                                    Itsellä hajosi tuo multifunction switch kanssa jo tuosta uudesta vaihteistosta, onneksi oli itsellä uusvanha hyllyssä.
                                                    Oireina oli: Kun deeltä laitto pakille, mietti tosi pitkään, kytki vaihteen ja vaihteisto vikatilaan.
                                                    Koodina taisi olla: Multi function switch f125 ja aparaatti oli hapettunut sisältä pilalle.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Sen verran piti päivitellä ennen suurempia vian etsintöjä että sain ees taas "rumppaamalla" aamulla D:n vahingossa päälle ja kävin ajamassa, toimi aivan normaalisti. Tuossa vielä video esimerkkinä:
                                                      http://1drv.ms/1h28CSK

                                                      Ajattelin kurkata auton alle heti kunhan eiliselta illalta/yöltä jäänyt kohmelo sekä vesisade lakkaavat.

                                                      EDIT: Alan rakastua entistä enemmän näihin audeihin, vika korjaantui kun ajoin auton ajoramppien päälle! Ts. valitsin toimii taas normaalisti. Kurkkaanpa kotvan kuluttua silti että mitä ne liittimet on syöneet..
                                                      Viimeksi muokannut Magirus; 25.5.2014, 15:09.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Lisäilenpä tähän taas hieman päivitystä nykytilanteeseen.

                                                        Laatikko ei ole siis temppuillut viimeisimpien postauksien jälkeen ollenkaan, tämä mystinen asentotunnistin vika vaan hävisi..? Sen lisäksi vahingossa tuli korjattua tämä tökstähtelevä vaihtaminenkin kun katsastukseen vaihdoin kuljettajan puoleisen vetonivelen. Toisin sanoen, voimansiirrossa olevat välykset näköjään vaikuttaa _todella_ paljon siihen miten loota pykältää.

                                                        Mitenkäs muuten näissä etuvetoisissa tuo etuperän öljy? Ilmeisesti vaihdettavissa ja syytä joskus vaihtaakin?

                                                        Comment

                                                        Working...
                                                        X