Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Ke-motronicin ongelma

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Ke-motronicin ongelma

    Tietäiskö joku, että mitä ecu käskee silloin tapahtumaan kun ottaa lämpöanturin piuhan irti. Ainakin tyhjäkäynti katoaa täysin, mutta muuttaako seosta miten paljon? Ongelma on sen näköinen että kylmällä koneella toimii hyvin, mutta lämmettyään ei vastaa enää kaasuun ennenkuin vasta ihan läppä ihan pohjassa (täyskaasurikastus?). Sitten kun ottaa tuon virranjakajan alla olevan kaksi-napaisen anturin johdon irti, niin vastaa taas kaasuun normaalisti ja tyhjäkäynti katoaa täysin. Bensaa tuntuu ainakin saavan anturin piuha irti ajellessa hajun ja mittarinkin mukaan.

    Niin tuo anturi on juuri vaihdettu että vika ei pitäisi olla siinä.

    Pitääkö tuolta konehuoneesta kuulua semmonen suhaus kaasuttaessa, käsittääkseni ei. Vuotoa en ole kyllä ainkaan löytänyt letkuja tutkiessani.

    Moottorina on 2,0 16v (6A)

    #2
    Arvaanpa että menee turvallisen rikkaalle ja myöhästää myös sytytystä.

    Comment


    • #3
      Oisko tuo nyt varma merkki siitä että tuo anturi aiheuttaa ongelman. Voisko esimerkiksi jäähdytysjärjestelmässä oleva ilma sotkee tuon anturin toiminnan? Sillon ku irrotin vanhan anturin ni reiästä ei tullu yhtään nestettä. Koitin kyl ilmailla tota silleen että ripustin paisuntasäiliön konepeltiin roikkumaan ja käyttelin jonkun aikaa siinä ja samalla puristelin vesiletkuja. Ei tainnu olla oikea keino.

      Comment


      • #4
        Nyt vasta huomasin että tyhjäkäynillä kierrosten ollessa alhaalla (n.600) ja tuon lämpöanturin piuhan ollessa irti kierrokset nousee johonki 1800 :aan kun pumppaa jarrua tiuhaan. Eihän sen näin pitäisi olla, eihän? Viittaisi mielestäni siihen että saa jarrua polkiessa lisää ilmaa, korjatkaa jos olen väärässä. Jos jollain on ollut samanlaisia oireita, niin mistä vika on löytynyt?

        Yritin puhaltaa ja imeä tuosta imusarjaan tulevasta letkun päästä sammuksissa ollessa, mutta en saanut ilmaa kulkemaan kumpaankaan suuntaan.

        Comment


        • #5
          Nyt vasta huomasin että tyhjäkäynillä kierrosten ollessa alhaalla (n.600) ja tuon lämpöanturin piuhan ollessa irti kierrokset nousee johonki 1800 :aan kun pumppaa jarrua tiuhaan. Eihän sen näin pitäisi olla, eihän? Viittaisi mielestäni siihen että saa jarrua polkiessa lisää ilmaa, korjatkaa jos olen väärässä. Jos jollain on ollut samanlaisia oireita, niin mistä vika on löytynyt?
          Aivan normaalia, lisää ilmaa se saa alipainetehostimen kautta. Ilmesesti se käy todella rikkaalla, ja kun pumppaat sitä jarrua kuin tulpatonta mopoa, niin seos laihentuu 'imuvuodon' takia.

          Comment


          • #6
            Hö, eipä ollu sit vika siinäkään. Rikkaallahan se on ku tuo anturin piuha on pakko pitää irti jos meinaa päästä eteenpäin jouhevasti. Mistähän sitä seuraavaks ettis vikaa? Onkohan noita imusarjan tiivisteitä hajonnu "lennosta" tuossa konemallissa?

            Comment


            • #7
              Doddii, nyt aletaan varmaan olemaan lähellä asian ydintä.

              Otin lambdan piuhan irti ja nollailin ecun. Eipä nytkyttele enää lämpöanturin piuhan ollessa kiinni. Eli oman amatööripäättelyn mukaan joko bensaa jää palamatta esim. tulpanjohtovian takia ja lambda käskee laihalle, tai sitten itse lambda on sökönä. Lambda on kyllä vaihdettu joskus elokuussa (10 tkm sitten), mutta en tiiä et onko joku halpis. Tuntuu lähtevän nyt paremmin käyntiinkin. Pitää jatkaa tutkiskelua kun ei viittis ihan osanvaihtokokeilulla korjata, kun on sen verran arvokkaita tuon vehkeen osat. Eikös tuon tulpanjohtovian näe jonkun ajan päästä esim. tulpan ulkonäöstä, periaatteessa, miten lie käytännössä?

              Nytpähän sitten tietää että ecu pitää nollata jos tutkii lambdan irrotuksen vaikutusta.

              Comment

              Working...
              X