Tässä nyt parin päivän ajan sillointällöin kun koneen on sammuttanu nii jääpi flekti vielä pyörimään. Vaikka avaimet ei oo kiinni virtalukossa ja ovetki lukossa nii kuulostaa melkein ku auto ois käynnissä. Kellään muulla samallaisii ongelmii ollu ja mikä avuksi? Autona -95 A4 manuaalivapari 1.8
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Flekti huutaa
Collapse
X
-
Flekti jää ihan normaalistikkin pyörimään, jos lämmöt on korkealla. Esim rankkaa ajoa pitempään ja sitten sammuttaa auton. Käy erityisesti kesähelteillä, nyt tosin jo viileämpää eli ei pitäisi tulla.
Jos flekti jää aina pyörimään niin voi olla merkki koneen jäähdytyksen petämisestä. Kannattaa ensimmäisenä tarkistaa jäähdytysnesteen tilanne. Itselläni edellisessä autossa jäähdytysnesteen vuoto ilmeni alkuun juuri siten, että flekti jäi huutamaan. En reagoinut tähän heti ja viikon päästä alkoi jo lämmötkin nousta ajossa. Rikkinäinen lämpötila-anturikin voi aiheuttaa kyseisen ilmiön.
-
Faijankin autossa juuri sama vika, ruvettiin tutkimaan niin huomattiin että termari paskana. Vaihdettiin termari ja ei enää huuda ja lämmötkin normaalit. Mutta kyllä se voi ihan jäähdyttää sitä silti vaikka avaimet ei ole virtalukossa. Mut en nyt huolestus jos lämmöt pysyy siinä 90++, vaikka flekti jäisikin huutamaan, sillainhan se toimii.
Comment
-
10-15min kuulostaa kyllä aika pitkältä ajalta. Ei minulla rankan ajon jälkeen pahimmilla helteilläkään flekti jäänyt, kuin pariksi minuutiksi huutamaan. Tosin riippuu varmaan paljon moottorista ja olosuhteista.
Alkuperäiseen kommentoisin vielä, että tarkkaile tilannetta. Jos tuntuu, että jää turhaan huutamaan pitemmäksi aikaa vaikka ollut kevyttä ajoa ja viileä ilman niin sitten kannattaa alkaa tutkimaan termostaattia ja jäähdyttimen toimintaa. Muuten ihan normaalia käytöstä.
Comment
-
No onhan tuota tottavie korjattava, siis tuota meikän minuuttiaikaa, Johanneksen viestin lukiessani hämmästelin mitä mie olin kirjoittanu (10-15) ja 1-5 minuuttia olis se oikea;). Mistä lie nuo lisänumerot tullut tuohon viestiin.
Se on kuitenkin aikaslailla tuo normivitonen, niikun mulla kuumaksi ajettuna lopettanu sen hurinan tupakinpolton aikana;).
Pahoittelen, ja kiitos Tampereen miehelle tarkkaivaasuudesta.
Comment
-
Onkohan mun AEBissa sitten jotain vikaa, kun ei siinä koskaan pyöri tuo ilmastoinnin flekti sammuttamisen jälkeen. Ei vaikka kone olisi niin kuuma, että kaupassa käynnin jälkeen lämpö olisi noussut lähemmäs sataseen. Termarin vaihdoin syylarin ja flektin lämpökytkimen kanssa alle vuosi sitten, ei siitä ainakaan pitäisi olla kiinni...
Comment
-
Ei kai sitä kylmästöinnin lauhdutinta tarvitse turhaan jäähdyttää? Enemmän huolestuisin jos se toinen flekti ei lähde pyörimään lämpöjen noustessa tarpeeksi.
Comment
-
No siis kun ainakin mun A4:ssä on...tai siis OLI se normi-flekti visko. Syylarirempassa pistin koko turhakkeen laatikkoon pölyttymään. Eikä ole tarvinnut kesälläkään, kun kuumenemisongelmat katosivat pelkän paisuntasäiliön korkin vaihtamalla. Ja talvella auto taas kiittää. Kumma juttu, jos mun B5:ssä on aataminaikainen hihnaflekti, luulisi että kaikissa näissä olisi auto varustettu tuolla "vain tarvittaessa pyörivällä" sähköisellä versiolla. Ehkä se sitten jotenkin vaihtelee moottorin mukaan(?). Ihmettelen kyllä, jos turbokoneessa on menty siitä mistä aita on matalin ja esim. vaparissa käytetty jopa nykyaikaista tekniikkaa.
Comment
-
Onkohan mun AEBissa sitten jotain vikaa, kun ei siinä koskaan pyöri tuo ilmastoinnin flekti sammuttamisen jälkeen. Ei vaikka kone olisi niin kuuma, että kaupassa käynnin jälkeen lämpö olisi noussut lähemmäs sataseen.
Flektin poistaminen kuulostaa vähän riskiltä. Kyllä se siellä ihan syystä on. Eriasia sitten miten monta kertaa vuodessa sitä tarvitaan. Riippuu varmaan paljon minkälaista ajoa tulee. Isoissa nopeuksissahan sillä ei mitään tee, mutta luulisi että lämmöt alkavat nousta jos joutuu kesähelteillä matelemaan ruuhkassa tai seisomaan paljon liikennevaloissa jolloin ilmavirta ei jäähdytä syyläriä.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Normanton Näytä viestiNo ei sen ilmastoinnin flektin pitäisikään jäädä pyörimään vaan sen toisen. Juuri tuollaisessa kuvailemassasi tapauksessa jäähdyttimen flektin pitäisi jäädä pyörimään, jotta lämmöt ei pääse nousemaan kun moottori on sammutettu. Jossain on nyt vikaa.
Flektin poistaminen kuulostaa vähän riskiltä. Kyllä se siellä ihan syystä on. Eriasia sitten miten monta kertaa vuodessa sitä tarvitaan. Riippuu varmaan paljon minkälaista ajoa tulee. Isoissa nopeuksissahan sillä ei mitään tee, mutta luulisi että lämmöt alkavat nousta jos joutuu kesähelteillä matelemaan ruuhkassa tai seisomaan paljon liikennevaloissa jolloin ilmavirta ei jäähdytä syyläriä.
Skenaario 1:
Kesä 2012, autossa on vanha jäähdytysnesteen paisuntasäiliön korkki, mutta viskoflekti on vielä kiinni. Kone lähtee flektistä huolimatta kuumenemaan varsinkin juhannusruuhkissa ja joskus myös kehä I, II & III ruuhkissa töihin mennessä ja sieltä pois tullessa. Johtamalla lämmöt kabiiniin alkaa koneen lämmöt laskemaan.
Skenaario 2:
Kesä 2013, autossa on uusi jäähdytysnesteen paisuntasäiliön korkki, mutta visko on flekteineen poissa. Kehä I, II & III ruuhkissa todella kuumina kesäpäivinä auto ei koskaan lähde kuumenemaan, jos pidän ilmastointia päällä, koska ilmastoinnin ollessa päällä, lähtee myös ilmastoinnin flekti päälle, jos syylarissa kiinni oleva flektin lämpökytkin näin käskee. Toisaalta aika hyvä: Jos on sitä mieltä, ettei ilmastointia tarvitse, eikä flektiä halua huudattaa, niin ilmastoinnin voi pitää pois päältä. Jos taas alkaa kone kuumenemaan, niin 1. ilmastointi päälle. Jos ei vielä (muka) auta, niin 2. laittaa lämmöt tulemaan kabiiniin ilmastoinnin ollessa päällä. Tällöin moottori satavarmasti ei kuumene.
En siis ole tarvinnut tuota viskoflektiä pyörimään "turhaan" 100% ajasta (myös talvella). Ja koska AEB lämpenee varsinkin talvella todella hitaasti, vaikka termari olisikin (ja on) kunnossa, niin säästyy bensaa, kun saa ilman flektiä koneen lämpenemään nopeammin. Ja tosiaan olen tehnyt sen havainnon, että vanha paisarin korkki flektillä kuumentaa konetta enemmän kuin kone ilman syylarin flektiä (jos kuitenkin ilm. flekti löytyy) uudella paisarikorkilla, niin niin...
Laitan ehkä jossain vaiheessa tuohon flektin kiinni. Kun viime talven alussa vaihdoin syylarin, niin eräs vuosia vanha (mutta käyttämätön) motonetin 33cm imevä sähköflekti ei vain mahtunut koneen ja syylarin väliin, oli liian paksu. Jos tietäisi jonkun tarpeeksi ohkaisen flektin, niin pistäisin sen paikalleen. Viskoon ei ole paluuta.
Comment
Comment