Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4, fwd -> awd

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A4, fwd -> awd

    Eli etuvetoisesta A4:sta myös takapyörät vetämään...eli tee-se-itse-quattro : )

    Onko "hankkii osat & pulttaa paikalleen" -homma vai meneekö vaikeammaksi tai jopa mahdottomaksi ja järjettömäksi (tekniikka, kustannukset jne).

    AKEn neuvonnasta vastasivat kysymykseeni suurin piirtein "siitä vaan, kun käytät vastaavia osia kuin alkuperäisessä"...

    #2
    Melkeen voisin sanoa, myy vanha, osta quattro :)

    Eiköhän sieltä mene pohjalevyt, pakoputkistot jne uusiksi. Töitä hirveesti. Näin arvauksena.

    Comment


      #3
      ja aken neuvonnasta saaduilla ohjeilla voi pyyhkiä lattioita, ne ei merkkaa mitään sitten aktuaalisessa leimatilanteessa, riippuen vuosimallista, tarvitsee sitten vielä todistaa että sun moottori täyttää nelivetonakin samat päästövaatimukset kuin etuvetoisena, se että kuka tämänkin lausunnon uskaltaa antaa ja mitä se maksaa on sitten kyllä oma lukunsa.

      en nyt ulkoo muista mutta onhan sulla moottori pitkittäin? sitten se olisi askia vaihtamalla ja takapään osat vaihtamalla TEHTÄVISSÄ, mitään järkeä siinä ei kyllä ole rahallisesti ainakaan, eikä se sitä jälleenmyyntiarvoakaan juuri nosta.

      Comment


        #4
        Yksi ääni lisää auton vaihdolle. Mahdotontahan tuo ei ole mutta sen jälkeen sinulla on nk. prosenttiquattro jonka myyminenkin voi olla tuskaa puhumattakaan niistä tunneista mitä itse muutostyöhön menisi. Ja kuitenkin joudut hommaamaan toimivan tekniikkaquattron verottomana jostain päin...Jonka verotus olisi huomattavasti helpompi homma kuin tuo konversio.

        Tuskin edes Okkim olisi niin hurja että alkaisi tuota tekemään...vaikkakin...mitä ihmettä se niillä kahdella S4:llä tekeekään...:)

        Comment


        • #5
          Jotenkin arvasin, että kommentti "vaihda autoa" tulee esiin ensimmäisenä. Ei siinä mitän, niinhän se olisi järkevintä tietenkin. Audi on myytävänä koko ajan, mutta vielä ei ole tärpännyt...

          "...sun moottori täyttää nelivetonakin samat päästövaatimukset kuin etuvetoisena..."

          Moottori pitkittäinen AEB ja samat apulaitteet kuin vastaavassa quattrossa. "Samat" tyyppihyväksynnät (pakokaasut sun muut) kuin quattrossa.

          "sinulla on nk. prosenttiquattro jonka myyminenkin voi olla tuskaa puhumattakaan niistä tunneista mitä itse muutostyöhön menisi. Ja kuitenkin joudut hommaamaan toimivan tekniikkaquattron verottomana jostain päin..."

          Sinällään nuo prosentit ei haittaisi mitään sillä tuollaisen projektin jälkeen auto kannattaa pitää itsella mahdollisimman pitkään. Auton arvo muutamien vuosien päästä ei tule olemaan enää juuri mitään vakionakaan. Käyttöarvo nousisi huomattavasti omissa silmissä. Ja kun tuo rassaaminen on niin mukavaa ja hupaa hommaa ettei omia tunteja voi laskea...

          Tekniikan luovuttajia (kolaroituja, ruotsin "puolikkaita" autoja tms) saattaisi saada melko halvallakin... Homma on vasta suunnittelu asteella, joten en kovinkaan paljon ole ehtinyt ottaa noista selvää.

          Juuri nuo pohjalevyn eroavaisuudet mietityttää. Jos menee siihen että sitä pitää muokata paljon niin sitten kyllä täytyy nostaa kädet pystyyn. Varmaan muutoskatsastuskin vaatii jo jotain dokumentti vahvuuksista/jäykkyyksistä tms. jos joutuu muotoilemaan pohjalevyä tai muokkaamaan/rakentamaan voimansiirtoon vaikuttavia rakenteita. Pitäisi varmaan tutustua fwd:n ja awd:n pohjalevyyn, alustaan sekä voimansiirtoon...

          Comment


            #6
            tota, jos muutat autoa, sulla pitää olla todiste että se täyttää päästöt muutoksen jälkeen.

            Tämä koskee jo -93 passattia kun samaa hommaa selvittelin.

            Noin uuden auton kohdalla varmasti paljon enemmän säädöksiä mitä mun autossa on.

            Pykälä viidakko on iso ja siihen voi hukkua. Teoriassa on varmasti helmpompaa kun samalla moottori koodilla on myös nelikkoa tehty.

            Ruotsista tollanen 1.8t nelikkona ja verot maksettuna sen 12ke et kuin pal sä arvostat sitä omaa autoa ja menee siinä omat rahansa sen varaosaauton hankintaan. Ihan miten päin vaan lasket - ei kannata. Toi pykälä viidakko on taltutettavissa, mutta sitä hankaloittaa se ettei etukäteen aina tiedä mikä paperi milloinkin tarvitaan. Asiaa voisi tarkentaa että sun ko. valmistenumerolla kyselee että mita todistuksia vaaditaan, mutta kuten yllä, se aken antama neuvo on nollan arvoinen ja siihen ei voi vedota jos vaikka katsuri haluaakin jotain muuta dokumenttosia.

            Comment


            • #7
              Itse en usko että varsinaisessa pohjalevyssä, toisinsanoen korissa, olisi eroja. Tuotannon kannalta ei ole järkevää tehdä eri koreja etu- ja nelivetomalleihin ja ainakin kardaanitunnelille on tila etuvetoisissakin. Pakoputkistossa voi olla eroja ja oman auton ohjekirjan perusteella myös polttoainetankissa. Ainakin etuvedolla ja quattrolla oli muistaakseni eri tilavuus polttoainetankeille.

              Joku myös väitti aikanaan että syncro-passatissa olisi takaluukun pohja korkeammalla kuin etuvetoisessa, liekö totta ja mitä mahtaisi käytännössä merkitä? Varapyörän koteloa joutuisi muuttamaan?

              Onkohan vaihdelaatikko ja etupään voimansiirto sama etuvetoisessa ja quattrossa? Mielenkiintoinen projekti mutta saattaa osoittautua oletettua työläämmäksi.

              Comment


                #8
                Moottorin päästöistähän riittää että saa lapun maahantuojalta että kone täyttää päästönormit. Ja silloin sinne voi heittää S4:sen koneen. Mitään VTT ym. testiä ei tarvitse tehdä.

                Eihän tuota varmaan alkaa kannattavuuden kautta laskemaan, mutta jos on jo hyvä auto ja haluaa harrastaa niin miksei?

                PS: Minulla on tuohon mainiosti sopiva täydellinen S4 teknikka tallissa, ja asennuskin onnistuu, mutta ei päivässä ;)

                Comment


                  #9
                  Itse en usko että varsinaisessa pohjalevyssä, toisinsanoen korissa, olisi eroja. Tuotannon kannalta ei ole järkevää tehdä eri koreja etu- ja nelivetomalleihin ja ainakin kardaanitunnelille on tila etuvetoisissakin. Pakoputkistossa voi olla eroja ja oman auton ohjekirjan perusteella myös polttoainetankissa. Ainakin etuvedolla ja quattrolla oli muistaakseni eri tilavuus polttoainetankeille.

                  Joku myös väitti aikanaan että syncro-passatissa olisi takaluukun pohja korkeammalla kuin etuvetoisessa, liekö totta ja mitä mahtaisi käytännössä merkitä? Varapyörän koteloa joutuisi muuttamaan?
                  Kyllä niissä vaan usein on eroa. Etuvetosessa on saatettu vetävän taka-akseliston vaatima tila ottaa hyötykäyttöön.
                  3B-Passat sedanissa on nelikossa pienempi tavaratila. Farmarissa eroa ei ole, kun pohja on valmiiksi ylempänä.
                  A4 B6:ssa on takana samantyyppinen pyöräntuenta vetotavasta riippumatta (eroja kuitenkin löytyy), mutta B5:ssä on etuvetosessa yhdystukiakseli. Korista B5:ssä en pikasella albumin vilkasulla löytänyt eroa, mutta B6:ssa oli merkitty selvästi eri korin osat quattrolle

                  Comment


                    #10
                    Tokihan nyt pohjassa eroja voi olla. Muut osat onkin samaa. Quattron laatikko on varmasti erillainen kuin etuvetosen..

                    En B5:sta audia oli tutkiskellu, mutta tuskin siellä sentään kardaanitunnelia on etuvetosessa?
                    Harrastaa saa kyllä, ei siinä mitään. Toisaalta jos laskee sen mitä menee rahaa, niin myymällä vanha ja ynnäämällä muutokseen menevät hilut, ollaan melko varmasti summissa millä saa jo orggisquattron.

                    Jälleenmyyntiarvo kyllä laskee ja melkosen kätevä pitää olla käsistä, että tollasesta vielä tulee hyväkin.

                    Comment


                    • #11
                      panu: Mistä "albumista" kattelet noita asioita?

                      Comment


                        #12
                        Vaikka tuolta:
                        http://etka.auto2.ru/?lang=eng
                        Eihän kellään nyt omalla koneella tuota ole... ;)

                        Comment


                          #13
                          Toi ns. "kardaanitunneli" löytyy monestakin etuvetoisesta ja sen virka on toimia korin/pohjalevyn jäykisteenä. Sitä en tiedä, onko Audeissa samanlainen "kardaanitunneli" etuvetoisessa ja quattrossa.

                          Comment


                          • #14
                            Etkan mukaan A4 Avantissa ja A4Q Avantin kori (body) koodit/osanumerot poikkesivat toisistaan viimeiseltä kirjaimeltaan (lhd=left hand drive, vehicle with sliding roof)). Quattrossa E ja vajaavetoisessa A. Saakohan tuota eroavaisuutta mistään selville?

                            Takakontin lattia -levyt (boot floor plate) olivat samanlaisia osiltaan, mutta noissakin ainakin viimeisessä kirjaimessa eroa.

                            Esimerkiksi ahtimet ovat täysin samoilla osanumeroilla.

                            Taka-akselissa, voimansiirrossa ja pyöräntuennassa oli jostain syystä sitten vähän enemmän eroa
                            jo osien määrässäkin : )

                            Comment


                              #15
                              Joku myös väitti aikanaan että syncro-passatissa olisi takaluukun pohja korkeammalla kuin etuvetoisessa, liekö totta ja mitä mahtaisi käytännössä merkitä? Varapyörän koteloa joutuisi muuttamaan?
                              Ur-syncrossa, eli 1984-1988 korin olennaiset erot etuvetomalliin on korotettu ja levennetty kardaanitunneli, taka-akselin ripustuksen kotelopalkki poikittain tavaratilan alla, ja pari muuta pellin käikälettä. Varapyöräkotelon alapuolella on polttoainetankki, joka on muodoltaan vienosti erilainen kuin etuvetomallin.

                              Tavaratila on kuitenkin aivan sama tilavuudeltaan, miinus vasen tavarakaukalo jossa on space saver vararengas.

                              Etuvetopassatin 81-88 muuttaminen syncroksi (quattroksi) on itseasiassa melko helppo ja homma alkaa sillä .....

                              *tuuuuuuuuuuuuuuuu!*

                              [yhteys katkesi]

                              Comment

                              Working...
                              X