Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Moottorin tunnistus

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Moottorin tunnistus

    Terve!

    Pitäisi selvittää sopiiko Audi 100 2.0E vm-88:een moottori vähän vanhemmasta satasesta. Varamoottorin Lohkon kyljestä löytyy koodi 034 103 021. Pystyykö tuon koodin perusteella päättelemään minkä kokoinen ja mitä tyyppiä tuo varakone on ja käykö se alkuperäisen paikalle? Alkuperäisen koneen tyyppiä ei nyt juuri ole tässä saatavilla, mutta autossa on AMK laatikko, jos tästä tiedosta on jotain hyötyä.

    -PeteH

    #2
    Äkkiä sanoisin, että KV (2226 cm3, 100 kW, käytetty mm. 90Q ja CQ)... Tosin kaipa sieltä lohkon kupeesta pitäis löytyä myös nuo kirjaimet KV jostain? Siis tuo varakonehan on viisimukinen?

    Tästä saakin sitten muut jatkaa :)

    Comment


      #3
      Vauhtipyöräjumppaa saattaa olla tiedossa, kuten muuallakin tulee aina sanottua. Muuten sopii.

      Enpä edes tiedä onko etuvetoaskeissa (012??) myös pitkä kytkinakseli kuten t44q askeissa (016).

      Comment


        #4
        Mun etka ei tunne mainittua osanumeroa.

        Katso se koneen tyyppi siitä lohkon sivusta vasemmalta puolen, niin selviää mistä autosta/autoista se on peräisin.

        Comment


          #5
          Mitäs tuo vauhtipyöräjumppa käytännössä tarkoittaa?

          Tuo varaosa-auto tuli ostettua vähän vahingossa kun piti saada vaihdelaatikko jostain ja kaveri kaupitteli sitä 1988 2.0E:nä, mutta se olikin jotain vanhempaa sarjaa, eikä vaihdelaatikko tietenkään sopinut tähän mun Audiini. Varaosa-autolle on onneksi jo ostaja tiedossa, mutta nyt pitäisi selvittää olisiko siinä mitään muuta osaa, jota voisin hyödyntää omassa Audissani ja mitä kannattaisi ottaa talteen. Onko esim. vetoakselit vaihtokelpoisia AAZ ja AMK laatikoissa?

          Comment


            #6
            Jos kone on -88 vanhemmasta Audi satasesta ja on k-jettikone, niin silloin se on melko varmasti tyypiltään KP (2.0) tai KU (2.2).

            Mutta katso se koneen tyyppi ensin sieltä lohko kyljestä. Jatketaan selvittelyjä, kun se on tiedossa. Tossa -88 satkussa todennäköisesti on RT-moottori, joka eroaa kannen. imusarjan ja polttoainejärjestelmän (KE-jet) osalta noista vanhemmista. Mutta eiköhän noista koneista saa yhden toimivan kasattua tarvittaessa. Osat on kuitenkin melko pitkälti vaihtokelpoisia.

            Comment


              #7
              Näyttäis kyllä että toi mun audin kone on myös K-Jet eikä Ke-jet. Ainakin muistuttaa kovasti aiemmassa R25:ssa ollutta K-jettiä. Mutta täytyy yrittää onkia niitä kirjaimia selville.

              Mistä K-jetin ja KE-jetin erottaa toisistaan?

              Comment


                #8
                KE-jetistä löytyy ECU, mutta K-jetti on ihan perinteinen hydromekaaninen järjestelmä, jossa ei ole ECU-boksia lainkaan. Eli jos ECU:n yhytät autosta, niin silloin se on varmuudella KE-jettikone. Yleensä toi ECU-boksi on jossain apukuskin jalkatilassa verhoilujen alla.

                Ulospäin nuo kyllä on kovastikin toistensa näköisiä ruiskujen osalta, mutta noissa satkun KE-jettikoneissa (2.0L RT tai 2.3L NF) on venttiilikopan päälle kaartuva 2-osainen imusarja.

                K-jeteissä on yksiosainen imusarja joka ei kaarru venttiilikopan päälle.

                Niin ja yleensä noissa KE-jettikoneissa on katalysaattori.

                Comment


                  #9
                  Kyllä se sittenkin taitaa olla toi KE-jet, koska siinä on kaksiosainen imusarja. Toi auto on ollut mulla vasta vajaa kuukauden ja siitäkin pajalla kaks viikkoa joten kaikkia yksityiskohtia en muista ihan ulkoa.

                  Comment


                    #10
                    Mikäs siinä koneessa on vikana, kun toisen meinaat vaihtaa tilalle?

                    Jos se sun varakone on vanhempi K-jet vekotin, niin todennäköisesti auton johtosarja ei sovi suoraan siihen. Silloin voisi olla kaikkein helpoin ratkaisu ottaa nykyisestä koneesta sylinterinkansi sekä sarjat ja siirtää ne siihen varakoneeseen. En ole ihan satavarma, sopiiko uudemman koneen kansi suoraan vanhempaan, mutta luulisin sen käyvän.

                    Näin tulisit toimeen auton alkuperäisellä johtosatsilla ja koneen vaihto olisi vähän helpompi operaatio. Muutenkin noissa uudemmissa KE-jet koneissa on parempi sylinterinkansi (isommat imuventtiilit).

                    Comment


                      #11
                      No ei koneessa mitään vikaa ole sinänsä, ainakaan juuri nyt ellei viaksi sitten lasketa yli 300tkm ajoa. Lähinnä yritän tässä nyt selvittää että olisiko tuossa ruotsista tuodussa varaosa-autossa, jolla pitäisi olla ajettu alle 200tkm, jotain sellaista osaa, mitä kannattaisi ottaa talteen vastaisen varalle. Ilmeisesti sitten edes moottoria ei kannata alkaa irrotteleen, mutta koko autoakaan mulla ei ole tilaa säilyttää. Autosta on purettu etupäästä kaikki jäähdyttimestä eteenpäin sekä takavalot, mutta muuten sen on aika täydellinen.

                      Mites sitten esim. vetoakselit? Käykö 016 laatikossa kiinni olleet 012 laatikon kanssa vai onko nekin ihan eri sarjaa?

                      Comment

                      Working...
                      X