Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

VW visko-syncrosta asiaa (oli: Hengeltään Audimies, mutta..)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    VW visko-syncrosta asiaa (oli: Hengeltään Audimies, mutta..)

    on pakko kysyä täältä tosimiesten palstalta neuvoa, kun tämä on parhaiten toimiva harrasteautopalsta (ihan totta!), johon olen törmännyt . Siis ostin Lötkön jälkeen sen melkein nelivetoisen Passat Syncron (älkää enää lyökö lyötyä, visko kaputt) ja nyt siihen tuli sitten Saksasta Ebaysta käytetty perämurikka ja visko. Ensimmäinen tyhmä kysymys eli onko visko ehjä, kun pyörii vastapäivää herkästi ja perä naksahtelee eikä vedä, myötäpäivään pyörittää ihan tavallisesti vetoakseleita, eikä luista ainakaan käsivoimin. Kait nyt jossain Audissakin visko on ?

    No joo sit se varsinainen kysymys eli tietääkö joku Etelä-Suomesta sopivaa VAG-pajaa, jossa moinen osa tulisi vaihdettua edes jollakin ammattitaidolla. Muutaman tonnin kotteroa kun ei oikein maahantuojalle kannata viedä eikä itsellä ole nosturia. Vaihtotyö ei näyttänyt kovin ihmeelliseltä, mutta tietysti pakoputki edessä jne.

    ihmetteleepi

    Jussi


    P.S Sorry vielä, mutta Volkkarimiehet ei liikoja palstallaan vastaile...........

    // *** viskokytkin *** syncro *** neliveto ***

    #2
    Ei ole missään audissa viskoa, mutta varmaan kokemuksia löytyy.

    Ainakin t3:ssa viskon toiminnan toi testata tunkkaamalla vaihteiston pää ylös eli sinun tapauksessasi keula ja sitten kakkosnelosta vasten takapyörät ja siitä pitäisi yli nousta. Ei ehkä ihan tyhjäkäynnillä ykkönen pesässä, mutta hetimiten kierroksia annettaessa varovasti.

    Tuo nakse kuulostaa.. pahaenteiseltä.

    Siirränpä tämän tuonne voimansiirtopuolelle samoin tein.

    Comment


    • #3
      Mitään en tuosta tiedä, mutta arvaan. Onko perässä/viskossa jonkin sortin vapaakytkin joka liukkaalla jarruttaessa estää takajarrujen lukkiutumisen etujarrujen mukana tjsp. Tästä syystä ei vetarinlaipat pyörisi kardaaninlaippaa vastapäivään pyörittäesssä.

      Comment


        #4
        Emmäätiiä meneekö offtopic, mutta tuo VW:n visko on kuullakseni purettavissa, lamellit puhdistettavissa ja nesteet vaihdettavissa.

        Kaverin Rellu Espace Quadrassa, missä visko hajosi ja mikä ei siinä ole purettavissa, leikattiin auki, hoidettiin ja lopuksi pyöräytettiin laserilla hitsaamalla takaisin nippuun. Lisäksi siihen lisättiin silikoniöljylle täyttöproppu. Pelaa kuin junan vessa. Kuka sanoi että audiin on kalliit erikoisosat?

        Comment


        • #5
          Tuo VW:n synchro on rakennnettu nimenomaan siten, että siellä on viskon lisäksi vapaakytkin, jonka voisi kuvitella pitävän naksetta kun akseli pyörii vetosuuntaa vastaan. Ja tuo vapaakytkin on juuri ABS jarrujen ja muutenkin jarrutettavuuden takia sinne laitettu. Eli minusta tuo vaikuttaisi ihan normaalilta.
          Kyllähän torsen quattrokin menee hieman "tönköksi" kun veto päällä erehtyy vetämään käsijarrusta, ainakin itse olen sellaista huomannut tiukassa jääratakurvittelussa.

          Comment


            #6
            Niinpä tietysti!

            Mutta tämähän tarkoittaa sitä että peruuttaessa lukko ei ota kiinni eli takaperin ei välttämättä pääse hangen päältä pois?

            Selittänee myös sen miksi sain sutimaan t3:ssa pelkät takapyörät peruuttamalla vaikka visko on oletettavasti ehjä.

            Vai olenko edelleen ulapalla?

            Comment


              #7
              Vahva mutu: ohjaako transportterissa se alipainelukko tuota vapaakytkintä myös? Eli jos lukko/lukompi/lukoin - pääsisi peruuttamalla esim G-vaihteella pois jorpakosta.

              Oli Syncro doppeli aika jäykkä ajettava kun kaikki kolme lukkoa (lukoin) oli päällä. :))

              Comment


              • #8
                Ei minullakaan ole oikein hajua tuosta transporterin systeemistä, siinä lienee ajateltu etenemiskykyä vielä inan verran pidemmälle kuin noissa Golf/passat nelikoissa joissa systeemi on melko pelkistetty. Mielestäni niillä ei toimi neliveto peruutettaessa.
                Ensimmäiset Honduh crv:t taisivat olla tehdyt hyvin pitkälle samanlaisella systeemillä kuin noissa poikittaismoottorisissa VW syncroissa oli, noihin verrattuna vaikkapa Subarun avoin tasauspyörästö+visko lukkona on nerokas ja hyvin toimiva systeemi, mutta silti mekaanisesti yksinkertainen.

                Nuo synchro transporterit olivat hieman huonossa maineessa kestävyydeltään, liekö ollut mekaanista perua vaiko sitten ajettu eriparirenkailla tai juuri kaikki lukot pällä. Tulee siinä karmea rasitus voimansiirrolle jos on vähänkin pitävämpi pinta tai äkillinen pito yhdelle pyörälle.

                Comment


                  #9
                  T3:sta variaatioita löytyy melko paljon. Riippuu vieläpä korimallista (paku/bussi/doppeli/lava). Meidän caravelle eli bussi on maastohenkilöautoksi rekisteröity ja sen ajan lain mukaan autoverovapaa voiman ulosotolla. Tämä ulosottomurkula on vaihteistossa siinä paikassa, jossa voisi olla kytkettävän nelivedon irroitusvaihde.
                  Visko on kaikissa paitsi kytkettävällä nelivedolla olevissa. Kardaani pyörii aina, kun takapyörätkin saavat voimaa eli aina auton liikkuessa.
                  Suomeen tuoduissa kaikissa syncroissa on tietääkseni taka-akselilla lukko. Se on audityyppinen päälle/pois alipaineella. Etuakselille on ollut lisävarusteena myös täyslukko, jota ei ole meidän autossa, mutta yksi moinen murikka väärällä välityksellä hallussa.
                  Jos siis kabiinissa on 3 vipua niin autossa on irroitettava neliveto ja lukko edessä ja takana. Meidän autossa siis vain yksi nuppi toistaiseksi ja toinen tulossa joskus. Kolmatta ei voi laittaa joutumatta autoveron maksuun = $$$$$.

                  Viskon syvempi toiminta vielä kysymysmerkki kuten ylemmästä kummastelustani voi päätellä. Loogistahan olisi tosiaan että jarruttaessa visko ei pyrkisi lukitsemaan myös takapyöriä. Samalla kai menetetään sitten etuveto peruuttaessa?

                  Viskovikoja noissa on, se on tiedossa. Onneksi sellainenkin on toinen hallussa, joten kai edes toinen olisi ehjä :)
                  Visko voi joko lopettaa voiman välittämisen tai sitten vetää täysjumiin joka rikkoo luultavasti jotain muuta. Renkaiden kanssa tosiaan on tarkkaa. Turha kuvitella ajavansa väärän kokoisella vararenkaalla mihinkään, on se sitten missä kulmassa hyvänsä.

                  En voi puhua täydellä kokemuksen varmalla rintaäänellä, mutta tuo on nyt nykytiedon mukainen totuus.

                  Comment

                  Working...
                  X