Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

vaihteisto ko? pitää ääntä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • vaihteisto ko? pitää ääntä

    vasemman puolen vetoniveleen tuntuu tärinä jos siitä ottaa kädellä kiinni,moottorin käydessä ja kytkinpoljin pohjassa mitään ylimääräistä ääntä ei kuulu,mutta kun polkimen vapauttaa niin alkaa kuulua meteliä.onko kellään ollut samanlaisia ongelmia.mittarissa on noin 170tkm.onko kallis korjaus tiedossa?

  • #2
    Painelaakeri taitaa olla kaput.Eli vaihteisto pois,kytkin,asetelma ym uusiks...ilkeen iso homma ja pelkät osat noin nopeasti 300-400e (ehkä)+työt(ehkä saman verran).Noi hinnat heitin ihan hatusta.

    Comment


    • #3
      pitääkohän ottaa koko kone pois,että saa laatikon pois.

      Comment


      • #4
        Ei.

        Comment


          #5
          Hetkinen. Ei kai painelaakeri äännä kytkin ylhäällä?
          Miten ääni ilmenee ajaessa?

          [edit] tarkennan vielä kysymystäni. Onko ääni erilainen eri vaihteilla ajaessa? Entä vedon ja moottorijarrun erot? Entä kytkin pohjassa rullatessa?

          Comment


            #6
            Ei välttämättä laatikonpuolelta mitään rikki, koska mekkala kuuluis hyvin luultavasti myös kytkin pohjassa eteenpäin mentäessä. Tärkeintä olis nyt tietää minkälainen se ääni on. Jos se tulee laatikon puolelta on ääni kyllä yleensä melko voimakas ja kuuluu sisätiloihin selvästi.

            Painelaakeri taasen mielestäni pitää hieman hiljaisempaa vinkunaa ja kuten jarkko sanoi niin ei kait se painelaakeri huuda kytkin ylhäällä vai olemmeko kenties väärässä ?!
            Gurut jatkakoot !

            Comment


            • #7
              Hups,edelliset on oikeassa,liian hätänen luku ja luin väärinpäin...hmm selostuksen makua.

              Comment


              • #8
                Mulla on sama vika 9-kympissä. Ja siinä on alle 2tkm ajettu kytkin ja rojut painelaakereineen. Olikos muuten näin, että kytkinakseli oli tukilaakeroitu vauhtipyörään?

                Comment


                • #9
                  Tere Jari, toisissa on ja toisissa ei.Sullahan on -88 eli veikkaan että ei.
                  S2:ssa se on vauhtipyörässä.

                  ...vaiko imusarjassa, heh heh, älä vaan ota vakavissas :)

                  Comment


                    #10
                    Eiköhän tossa 2,3L vitosessa ole laakeri vauhtipyörän keskellä.

                    Comment


                    • #11
                      No mäkin muistelin, että jahka siinä olis tosiaan laakeri? Ja tuntuu tosiaan ääni ajoittain muuttuvan/katoavan/palaavan kun nostaa kytkintä tai vaihtaa vaihdetta. Sata varmasti mulla ei ole kyse ainakaan painelaakerista, koska se vaihdettiin ja ääni jäi.

                      Kato, Tuomaskin hereillä. ..Mutta nyt ei vedetä off-topiciksi. =)

                      Comment


                        #12
                        Riippuu vaihteistosta onko vauhtipyörässä vai kampurassa asti. t89:ssä vitoskoneella vauhtipyörässä. Näin myös kaiketi kaikissa veekutosissa korissa kuin korissa.

                        Comment


                        • #13
                          Riippuu vaihteistosta onko vauhtipyörässä vai kampurassa asti. t89:ssä vitoskoneella vauhtipyörässä.
                          Ei sulla Porkkis kuvaa moisesta olis, en ymmärrä periaatetta. Kyseessä on siis kuitenkin tukilaakerointi? Miten se voi olla kampurassa kiinni?

                          Comment


                            #14
                            Kampuran päässä on reikä 016 vaihteistoisissa ja muisskain vanhemmissa vehkeissä sekä monissa nelipyttyisissä. Vauhtipyörässä on vaan keskellä reikä :)

                            Tukilaakerointipa hyvinkin ja eipä nyt moisesta kuvia tähän hätään ole.

                            Comment


                            • #15
                              Tulipahan tässä mieleen, kun mainittiin kytkimen olleen auki (siis kommentoineen TYKIN puolelta),,,ja nyt sitten naputusta kun kytkin on ylhäällä. Vastaavasti kytkin pohjassa ei kuulu samaa ääntä.
                              Veikkaisin, että voisi olla "kytkinlusikan" laakeroinnin ja vaihteiston välitysakselin välillä klappia. Juuri tuon laatikon rakenteesta en tiedä (toistan itseäni), mutta ole törmännyt vastaavanlaiseen ongelmaan parin muun auton kytkimen kanssa juurikin kytkinremontin jälkeen/yhteydessä. Ihmiset kun yleensä putsaavat paikkoja remontin aikana. Jos akselin on "sopivan pikeentynyt" ongelmia ennen remppaa ei ole, mutta putsauksen jälkeen lusikka pääseen liikkumaan vapaammin->tästä seurauksena se, että painelaakeri pompottelee kytkinasetelmaa vasten->kitkuttava ääni.
                              Homman voipi testata helposti nyppäämällä kytkinlusikkaa hieman ulospäin (vastakkaissuuntaan kytkimen puristumaan nähden). Jos ääni loppuu, välityshaarukka pääsee tod. näk. paukuttamaan itseänsä asetelmaa vasten->tästä seuraa suht pikainen painelaakerin vaurio....mutta ei varmaan muuta kamaluutta.
                              Tuli yhteen vekottimeen (takaveto) kyhäiltyä "vastajousi" pitämään vivuston paikallaan. Kitinä loppui, ja samalla patentilla on ao. auto taittanut jo ainakin 100tkm lisää. Jos jousi kuoleentuu, sama "biletys" alkaa.
                              Kommentit vapaasti.

                              Comment

                              Working...
                              X