Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi 80 1.8 S -87 jakopään hihna

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Audi 80 1.8 S -87 jakopään hihna

    Eli onko otsikon moottori vapaasti pyörivä vai tuleeko (täys)tuho remmin katketessa? Onko hankala homma vaihtaa itse, syylari kai pitänee ainakin irrottaa...? Tai jos tiedossa pääkaupunkiseudulla halpa/hyvä paja, missä vaihdon suorituttas? Mitä yleensä mahtaa kustantaa...Motonetissä hihna + rullat n. 50 euroa? Vesipumpun saa kai vaihdettua erikseen eli sitä tuskin kannattaa varmuuden vuoksi vaihdattaa. Olen käsittänyt että sitä ei pyöritä jakopään hihna vaan laturin remmi...? Pienimuotoista ulinaa kuuluu koneen ollessa lämmin, menee kierrosten mukaan, joten kävi mielessä tuo jakopää, remmi + muut vaihdettu jo 60000 km / 10 v sitten...

    P.S. Haulla ei mitään kovin oleellista löytyny...

    #2
    1.8s moottorissa mäntä /venttiili kosketus on ajoitusen muuttuessa mahdollinen.

    Jakohihnan ja kiristinrullan vaihto ei paha rasti, jos tuon tyypiset hommat tuttuja.
    Hihnan vaihdolle suositusaika n. 1.15h ( korjaamo työtuntia )

    Vesipumppu ei tuossa moottorissa ole jakohihnan pyörittämä, joten jos ei vuoda ja on laakereiltaan kunnossa ei juuri hyödyttäne vaihtaa.

    Hihnasta tai kiristinrullasta (ista) johtuvat "ylimääräiset" käyntiäänet viittaavat yleensä vaihtotarpeeseen.

    Comment


      #3
      Nää moottorit tuntuu olevan melkosen herkkiä tuolle remmin kireydelle. Elikkä jos kuumana vonkuu niin todennäkösesti remmi on liian kiriällä. Ite oon aina käyttäny kuumaks ja sitte tarkistanu kireyden ja tarvittaes löyhdyttäny sen verran et vonkuminen häviää. Remmihän kiristyy moottorin lämmetes, johtuen siis lämpölaajenemisesta. Vesipumppua ei muistaakseni saa vaihdettua purkamatta jakopäätä, vaikkei siis jakoremmillä pyörikkää.

      Comment


      • #4
        Kyllä siinä kosketus tapahtuu remmin katketessa. 8V GTI:hin vaihdoin itse jakoremmin viisi vuotta sitten. Sinänsä yksinkertainen homma, mutta paljon purkamista ja tilaa vähän -kaiketi Audissakin. Vesipumpun vaihdoin samalla, se maksaa parikymppiä ja on helppo vaihtaa, kun pellit ja hihnat on irti.
        Kokeilepa suihkauttaa silikoni jostakin välistä remmille, lyhytaikainen ensiapu. Kaksisatasessa joutuu kostealla kelillä tekemään sitä viikoittain myös tehostajan remmille, vaikka kireys on oikea ja hihna uusi.

        Comment


        • #5
          Joskus minulle väitettiin, että 1.8 S eli kaasari on vapaasti pyörivä, mutta 1.8 E ei.

          Mulla on 1.8 S kaasarikoneesta paukahtanut jakopää ja hyvin lähti toimimaan, kun osa uusittiin. Ei vaatinut koneremppaa.

          Comment


          • #6
            Saatan muistaa väärin.
            Etkasta saattaisi selvitä moottorinumerolla. Voipi olla, että kyseinen kone on 8.5:1 puristuksilla ja se E-malli on 10:1 puristuksilla.

            Comment


            • #7
              Jakopäänhihna pitäisi vaihtaa 1.6 kaasarikoneeseen vm87.

              Oiskos kellään kuvaa/ohjeita merkkien oikeista kohdista. Nokkapyöränmerkki tuli muistaakseni epämääräisesti siihen takanaolevan pellinreunan kohdalle...

              Hihna ei ollut muuten hinnalla pilattu motonetissä. 7,60€

              EDIT: Löytyhän se haulla kun oikein kaivo Jakopäänhihna vaihto
              Viimeksi muokannut LilJon; 3.9.2012, 20:20.

              Comment

              Working...
              X