Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

ABC -koneen öljyvuodot, stefat

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • ABC -koneen öljyvuodot, stefat

    Mitkähän mahtavat olla osanumerot nokkien ja kammen stefoille profiilin kulkineen 2.6 ABC koneessa? Samaten vaihteensiirtäjän stefan koodi olisi tarpeen myös. Lootan tyypistä ei ole juurikaan aavistusta, 5 -pykäläinen manuaali kuitenkin.

    AKTEn versio vuodelta miekka ja kypärä löytyy, mutta stefoja en sillä löytänyt.

    Vuotaa melkoisesti öljyä sieltä täältä.

    Taitaisi olla ollut aiheellista päästä vehje eläkkeelle jo aikoja sitten, mutta tuohan on erinomainen talvi-/hyötyajoneuvo, joten pidetäänpä vielä palveluksessa. Konetta en sentään ajatellut pois nostaa, mutta voisi kyllä seuraavat vaihtaa:

    - venakoppien tiivisteet
    - valley panin pahvi
    - paineventtiilit kansiin
    - check valve
    - nokkien stefat
    - kammen stefa
    - kumpikin öljypohjan tiiviste
    - ilmeisesti öljypumpun tasotiiviste menee vaihtoon myös
    - ohjaustehostimen pumpun letkut ja tiiviste (akte ei tunne tätäkään)?
    - millä olette tilkinneet noita erilaisia antureiden tms. liitoksia?

    Mitäs muuta kannattaisi tähän hätään samalla kokeilla? Onko esim. hyvää tapaa löytää kansipahvin vuoto? Epäilenpä, että tuosta sohjosta ei ainakaan pahvin reunoja tutkailemalla taida luotettavaa kuvaa saada.

    Alla pientä kuvasatoa, jolle voi loppukesän iltoina naureskella... Samalla voisi tietty hiukan yrittää veikkailla, mistä kaikista kohdista tuo öljy saattaa olla peräisin vastaavia jo paikanneilta.

    Öljyä on käytännössä joka paikassa; öljypohja on kauttaaltaan märkä, samoin suodattimen jalka, koneen etuosa, hihnakotelot etupäässä kaikki, kansien välin laakso, vaihteisto kauttaaltaan...

    Eli kertauksena:
    - stefojen numerot?
    - onko vaihdettavien tiivisteiden/ stefojen lista OK?
    - löytyykö kuvista mitään diagnoosin pohjalle?








  • #2
    En nyt osanumeroita sulle tähän hätään saa, mutta aikalailla tuossahan nuo oli, mitä listasit. Öljypohjan tiivisteistä en nyt osaa sanoa onko tarpeen, toki ne voi vaihtaa jos vuotaa. Tuossa entisessä omassa ABC:ssä selkeästi öljypohjakin meni öljyiseksi ja vähän sieltä täältä jo pelkästään venttiilikoppien vuodosta. Valuttaa sieltä pikkuhiljaa alas. Putsailin paikkoja ja yritin selvittää mistä öljyt tulee. Sun kuvissa tosin on jakopään ympäristökin kostea.

    Comment


    • #3
      Juu, kiitti, muut osanumerot on tiedossa, poislukien nuo stefojen numerot, joista olisin siis kiitollinen.

      Tehostinpumppuakaan ei tuo minun akteni räjäytä, joten jos sinne jokin tiippari löytyy, numerosta olisin kiitollinen, niin saisi Tepon kaupasta tilattua.

      Comment


      • #4
        Mulla oli oma kone samannäköinen ennen jakopään remppaa,
        nokka-akselin stefat ja venttiilikopan tiivisteet vaihtamalla sekä ylimääräisen öljynsuodattimen tiivisteen poistamalla on öljypohjakin pysynyt puhtaana.
        Sulla saattaa lisäksi olla myös toi pumpulta lähtevä hydrauliletku vuotava...

        Comment


        • #5
          Jep, kiristelinkin tuon hydrauliikkaletkun taannoin, tuntui olevan aika löysässä.

          Kuinka tyypillisesti näissä muuten kansipahvit menevät?

          Liitteeksi taas muutama kuva

          Apukuskin puoli:


          Kuskin puoli:


          ...näyttää olevan kuskin puolen kansikin öljyssä, apparin puolella enemmänkin vain sen alapuolelta.

          Comment


          • #6
            Taitaa olla vähän vaikea tuo paikka tuossa moottorissa, kun on tuollanen potero mihin venttiilikansien reunoilta valuu ja tuo "valley pan" tuossa keskellä on myös vuotopaikka. Ei tuo minusta mitenkään pahalta näytä, putsaat, vaihdat mitä meinasit ja katsot sitten miten kehittyy.

            Comment


            • #7
              Mielestäni näitä kansipahvia ei kovin helposti mene jos vesipumppu/termari ja jäähdytysnesteen kunnosta on huolehdittu.
              Mulla oli alkavaa öljyvuotoa öljynjähdyttimen tiivisteestä ja jakorempan jälkeen jonkun verran kompuran stefasta rupesi vuotamaan.
              Keväällä vaihdettiin se tiiviste ja väheni huomattavasti, joten jatkan niin kauan kun tulee seur. jakopääremppa.

              Komppaan edellistä, kunnon pesu, olet jo vaihtamassa aika lailla osia, ja sitten katsotaan uudestaan.
              BTW katsastuksessa tuli korjauskehotus öljyvuodosta ja hylkäys tukivarsien puslista. Jälkitarkastuksessa vanhempi, lue kokenempi, katsuri sanoi että nämä VAG.kutoskoneet aina hikoilee öljyä eikä saa tiiviksi. Poisti sen korjauskehotuksen :) !

              Varmasti olet lukenut että pääongelma näissä on huohottimen tukkeutuminen ja sitä kautta kopan kautta vuotaa.

              Comment


              • #8
                Varmasti olet lukenut että pääongelma näissä on huohottimen tukkeutuminen ja sitä kautta kopan kautta vuotaa.
                Hmm... olen toki ja nyt kun asiasta tuli puhe, oliko tuohon huohottimen putsaukseen joitain hyviä vinkkejä?

                Nyt kun saattaa olla sen verran aikaa taas viikonloppuna, että ehtii käydä tallilla tätkin projektia edistämässä, mikään varsinainen kiire sillä ei ole.

                BTW, nuo stefojen koodit on nyt sitten kasassa ja esim. kammesta ajattelin tällä kierroksella vaihtaa vain tuon etupään stefan.

                Vaihteensiirtäjän stefa/ mikälie siellä onkaan, kaivannee myös vaihtoa, kellään numeroa tälle?

                ...ja mitä tulee katsastukseen, aivan samoja lätinöitä tässäkin suunnassa kuultu, tosin se korjauskehotus säilyyi silti :-)

                Comment


                • #9
                  Taidan nyt vaihtaa kuitenkin kansipahvit samalla, kun ollaan tähän asti tultu, tilasinkin jo.

                  Kannenpultit lienevät jotakin Audi -spesiaalia, kovasti Torxin näköiset, kysymys kuuluukin, että käykö torx hylsy riittävän hyvin hommaan?

                  Itselläni ei noita torx -hylsyjäkään ole, että pääsis suoraan kokeilemaan. Jenkki-V8 koneissa sun muissa tavan rakkineissa ei ole juuri tähän mennessä tarvittu, joten pitänee ostaa joka tapauksessa.

                  Comment


                  • #10
                    Katso 1.8t kannen irroitus -topikki, siellä on juttua noista avaimista. Luulisin että pätee C4 koppaankin?

                    Comment


                    • #11
                      Alkuperäinen kirjoittaja T.Hell Näytä viesti
                      Katso 1.8t kannen irroitus -topikki, siellä on juttua noista avaimista. Luulisin että pätee C4 koppaankin?

                      No jaa, huomasin tuon jo aiemminkin, mutta en sitten kovin tarkkaan tutkiskellut, semminkin kun noissa tarvittava avain on tappityyppinen ja ABC-koneessa hylsy...

                      Kävinkin tuossa päivemmällä hakemssa torx-hylsysatsin, pitänee testata
                      Viimeksi muokannut Audiittori; 1.9.2013, 20:27.

                      Comment


                      • #12
                        Kyl se torx menee sinne mutta varmuudeksi napauttaa vasaralla siihen jatkovarren päähän ennenkuin kääntää...

                        Comment

                        Working...
                        X