Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

3.0TDIq vs. 2.0TFSIq

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 3.0TDIq vs. 2.0TFSIq

    Kuukausien verran jo pohtinut kumpaan moottorivaihtoehtoon kallistun, en löytänyt oikein yhteenvetoa mistään joten tein uuden aiheen.

    Kumpikin moottorivaihtoehto on laskuissa mukana "softattuna" eli n.250hv

    Kumman te valitsisitte?

    Ajoa tulee n.15tkm vuodessa vähintään.

    2.0TFSI:n miinukseksi voi laskea suuren öljynkulutuksen, diisselikoneessa taas kalliimmat huollot/varaosat+vero

  • #2
    Kiperien kysymysten äärellä. Kutosessa olis kyllä vaivatonta voimaa enemmän kun numerot kertoo, mutta bensa olis kyllä edukkaampi vähällä ajolla. Kyllä valkkaisin ihan tunteella, unohda järki, molemmat on hyviä. Autoon menee aina kaikki rahat, jos sitä ei sulata, kannattaa hommata bussikortti ;)

    Comment


    • #3
      Käy koeajamassa. Moottorin yhtäläisyydet loppuu samoihin teho lukemiin ja vääntö/moottorin kierros ominaisuudet ovat hyvin erilaiset. Kulut saat laskettua itsekin ja päätät sitten mitä autoltasi haluat. Diesel kuluttaa vähemmän, mutta päälle tulee toki verot ja katsastuksessa hiukkasmittaukset.

      Comment


      • #4
        3.0TDIq kannalla olen, kuullut todella paljon huonoa tuosta bensakoneesta niin onko asia todellakin näin? ja niitä kokemuksia softattuna haluttais kuulla tuon bensakoneen osalta.

        Comment


        • #5
          Ite ottaisin pieneen koriin pienen moottorin ja suurempaan koppaan ison motin.
          Kuitenkin kun korimallia ei kerrottu niin 3.0tdi olisi oma valintani, pelkällä softalla saa jo niin hyvin jantua ettei 2.0tfsi:llä tulla enää perässä.

          Comment


          • #6
            Itseltä löytyy molemmat kulkineet. Ainakaan omalla kohdalla ei ole tuossa 2.0TFSIq:ssa koneen puolella mitään ongelmia. Öljyt vaihtanut 10 000km välein ja ikinä ei ole tarvinnut öljynvaihtovälillä öljyä lisätä. Bensa vehje ollut käytössä 4 vuotta ja Diesel nyt puolisen vuotta.

            Oma bensa on lastutettu viime kesänä ja dieseli ainakin toistaiseksi vakio. Meno puolella bensa tietenkin hivenen ripeämpi lastutuksen johdosta mutta hienosti kutonenkin vakiona vääntää ja liikkuu isoksi autoksi.

            Todella paljon tykkään molemmista laitteista. Huoltoja ja remontteja tehty molempiin ja molemmista tietyt "tyyppiviat" löytyy mutta niinhän on joka autossa. A4:ssa ei mitään isompaa ole hajonnut kun taas kutoseen on puolen vuoden aikana tehty laatikkoremontti ja nyt auto audi centerissä odottelee uutta rattiakselia. Nämä molemmat viat kohtuu kalliita korjata mutta ainahan autoihin kaikkea tulee.

            Kulutuksien puolesta hirveää eroa ei ole. Päivittäin tulee noin 150km työmatka-ajoa. 3.0 Diesel vien noin 7l ja 2.0 Bensa noin 8l. Kaupungissa molemmat hörppii reilua 10l. Tälläisiä lukemia omalla kaasujalalla ja ajotavalla. Dieselvero on kyllä kohtuullisen kova Dieselissä mutta itselle tulee noin 50 000 - 60 000km vuodessa kilometrejä niin isosta dieselistä tykkään hieman enemmän matka-autona.

            Eroja tietysti autoissa hieman on koon ja tekniikan takia mutta mielestäni hyviä pelejä molemmat. Itse ainakin olen tykännyt.

            Comment


            • #7
              A4 korimalli tosiaan kyseessä, farkku ja sedan kelpaa.

              Onko sun kutosessa tiptronic kun laatikkoa jouduttu remppaamaan? mikäs sieltä hajosi?

              B7
              Viimeksi muokannut Kipe_; 11.8.2013, 20:44.

              Comment


              • #8
                Onko vielä kori-/vuosimallia tiedossa? 3.0tdi:stä tuli jonkin verran polttoainepihimpi ainakin A6:sen faceliftissä -09 (ilmeisesti A4 B8 kopassa jo -08 oli tuo sama kone), jolloin teho nousi 171kw:stä 176:een. En tiedä tarkemmin mikä muuttui, mutta A6 korissa ainakin ne ilmoitetut kulutukset tippuivat huomattavasti (esim. Allroadissa ilmoitettu kaupunki lähes 11l -> 9.5l). En muista sitäkään tarkemmin, mutta oliko vääntöä tullu myös aavistuksen lisää... (ehkä 450->500)? Mutta varmaan siis vain kulutukseen vaikuttaa tämä.

                Kutosen ääni on kiva :).

                Comment


                • #9
                  Itse en ole tuollaisella 2.0tfsiq:lla muistaakseni koskaan ajanut, mutta tolla 3.0tdiq:lla noin 25tkm viimeisen puolen vuoden aikana. Melko huoletonta on ollut, maffin vaihdoin joulukuussa ja se alkoi oireilemaan tuossa kuukausi takaperin ja vaihtelin sen takuuseen.
                  Jakopää tehtiin alusta loppuun uusiksi, joskin nykyisen tiedon mukaan tosta olisi selvinnyt kiristimen vaihdolla. (Inan ketju rahahteli starteissa silloin tällöin).
                  Jakopään yhteydessä olivat audicenterillä vielä Goodwillinä vaihdelleet imusarjojen läppämoottoreiden tangot sekä noi läppäsysteemit sekä puhdistelleet imusarjat.
                  Itse en hommasta köyhtynyt senttiäkään ja "sain" ajella muutaman päivän vuokra-autolla.

                  Kulutus tossa on mielestäni kohtuullinen. 19" kesiksillä rauhallisessa matka-ajossa päässee 6.5l tuntumaan ja talviajossa varmaan kutoseen.
                  Kaupungissa toki hörppää isommin mutta koskaan en ole kymppiä saanut menemään.
                  Kulku tossa on myöskin vakiona (233hv/450nm) ollut tähän saakka ihan riittävä.
                  Findieselin tai LTR:n softalla pääsee melkolähelle 300hv/700nm kulutuksen pysyessä kohtuullisena.
                  Itse yllätyin erittäin positiivisesti miten loppujen lopuksi pienellä tälläinen menee verraten vaikka edelliseen, softattuun 170hv 2.0TDIQ versioon, päästöissäkin vain 10g eroa.

                  Parilla tutulla on tollanen 2.0tfsi B7 ollut ja kun ne on tota kokeilleet niin ei oo pahaa sanonut, väännöstä tullut kehuja ja ihmetelleet miten jaksaa vetää suht hyvin jopa punarajalle saakka.

                  Myös audicenterin heppu jolla tollanen 2.0tfsiq on sanoi että vaikkei koskaan ole oikeen dieseleistä innostunut niin tollanen 3.0tdiq manuaalina sytytti.

                  Mitään pahaa sanottavaa mulla ei tosiaan kummastakaan ole ja ei ole ollut näillä 2.0tfsin omistajillakaan.
                  Muutamia juttuja tossa omassa autossa ollut mutta nekin on ehkä enemmän omaa "pilkunnussintaa" kun oikeita vikoja.

                  Itse ajelen, ainakin toistaiseksi vielä sen verran ettei tuo 2.0tfsi tullut autoa hankkiessa kysymykseen. Nyt työ -ja perheteknisistä syistä joudun pikkuhiljaa katselemaan A6 kokoluokkaista enkä valitettavasti ole osannut kun noita 3.0tdiq versiota katsella.

                  Jos ego kestää tankata mustasta letkusta ja ajomäärät on ~15tkm tai yli vuodessa niin varauksetta uskallan suositella tollaista dieseliä.

                  [SIZE="1"][mainos]
                  Myyntipuolelta löytyy ilmoitus mun autosta, jos innostaa niin laitelle vaikka privaa. Mielellään myyn auton hyvään (harrastaja) kotiin hieman huokeemmin kun esimerkiksi jollekkin lippispäälle rikottavaksi.
                  [/mainos]
                  [/SIZE]

                  Comment


                  • #10
                    Iskällä on b7 2.0tfsi q ja mulla tuo 4f 3.0tdi q. En ottas bensalenkkareitten vehettä vaikkei siinä nyt mitään vikaa sinänsä olekkaan. Tiiseli vaan on.... Tosin mulle tulee melkein 50tkm vuoteen, mutta vaikka tulis 5tkm niin en ottas bensa vehettä.

                    Comment


                    • #11
                      No sitten sun varmaan kannattaa pitää rukkaset kädessä ja tankkailla sitä tupa-öljyä ihan simona !

                      Comment


                      • #12
                        Yleisesti ajomäärä ton pitkälti ratkasee mun mielestä. Bensa, jos pyöritään siinä 15-20tkm nurkilla. Kumpi vaan, jos about 20-30tkm ja yli 30tkm niin diisseli.
                        Quattron tarve taas rajottaa isokoppasessa valintaa reilulla kädellä.

                        Mikä muuten toi ego juttu dieselin takkaamisessa on?

                        Comment


                        • #13
                          Käy ajamassa molemmat. Vaikka lukemat olisi lähellä toisiaan niin onhan ne silti ihan eri moottorit ja aivan erilaiset ajaa. Jos molemmat tuntuu hyvälle niin sitten voi alkaa miettimään noita ajomääriä ja hiukkasmittauksia, jotka on mun mielestäni näissä hommissa aivan sivuseikka. Jos nyt säästät 200€-300€ vuodessa (about 25€ kuussa) niin ei sillä kuuhun mennä.

                          Comment


                            #14
                            Ei tuota minun mielestä ajomäärällä kannata ratkaista, vaan sillä että kun isket lapun lattiaan niin miten suuren hymyn saat penkkiin painautuessa.

                            3.0tdiq on väännöltään melko eri planeetalta kuin 2.0tfsi.

                            Comment


                            • #15
                              Jos ajomäärä tai kulutus ei merkkaa niin miksi edes miettiä mitään 2.0tfsi:tä tai dieseliä? S4:sta saa jo melko "halvalla" ja se on sentään oikealla moottorilla.
                              Kyllähän kuluilla tässä selkeästi oli jokin merkitys. 15tkm matkalla ei nopeesti ja karkeasti laskettuja tosiaan tule noilla koneilla kulutuksen puolesta juurikaan rahallista eroa, kun otetaan käyttömaksut huomioon.

                              Jos taas puhutaan 50tkm matkasta alkaa sitä eroa jo tulla dieselin hyväksi reilu satku kuussa. Onko se paljo vai vähä taas riippu lompakosta.

                              Comment


                                #16
                                Samaa mieltä edellisen kanssa. Itse suorittaisin koeajon ja kustannuslaskennan, ja punnitsisin sen jälkeen onko kalliimpi vaihtoehto lisäsijoituksen arvoinen. Omien laskujen mukaan, joita taannoin tein B8 3.0TDIq ja 2.0Tq välillä, kustannusero on aika selkeä. Sain alle 100tkm ajetuille 2009-2010 vuosimallin autoille 15tkm ajomäärällä noin 1500eur kustannuseron vuositasolla. Sen voi kukin päätää itse, onko tuo paljon vai vähän kun puhutaan lähes 10keur/vuosi kustannuksesta (arvonalennus, huollot, renkaat, vakuutus, verot, polttoaineet, pääomakulut, jne.).

                                Jos tällaisia kustannuslaskelmia tekee, on hyvä muistaa että polttoaine ja vuosittainen vero ovat vain yksi osa koko pottia. Näiden autojen vakuutushinnoissa, huoltokuluissa, yms. on myös eroa. Uutena kalliimpi on lähtökohtaisesti myös käytettynä kalliimpi mutta romutusiässä yhtä lailla arvoton, joka yleensä tarkoittaa suurempaa kustannusta arvonalennuksen muodossa tarkastelujaksosta riippumatta.

                                Jos pelkällä järjellä mentäisiin, niin parempi olisi olla omistamatta autoja ylipäätään. Useimmille meistä kuitenkin kustannuksillakin on joku merkitys, joten niiden pohtiminen ei ole täysin turhaa.

                                Comment


                                • #17
                                  Karkeesti laskettuna noi erot

                                  Bensa-auto

                                  Ensirekisteröinti 2007
                                  Kokonaismassa 2040kg
                                  Kulutus 9.0l/100km (jossain ilmoitettu kulutus manuaalille)
                                  Päästö 216g
                                  Polttoaine 1.656eur/l (eilisen keskihinta 95E10)


                                  Diesel

                                  Ensirekisteröinti 2007
                                  Kokonaismassa 2040kg
                                  Kulutus 7.8l/100km (jossain ilmoitettu kulutus manuaalille)
                                  Päästö 189g
                                  Polttoaine 1.500eur/l (eilisen keskihinta)


                                  Homma on +/-0 aika tarkkaan 15tkm kohdalla.

                                  20tkm kohdalla dieselin hyväksi noin 150eur
                                  30tkm kohdalla dieselillä on "säästänyt" noin 500eur.

                                  Pieniä summiahan nää loppujen lopuksi on, mutta tosiaan, kannattaa käydä testaamassa.
                                  Itse tykkään enemmän tuosta dieselin luonteesta ja näillä kilsoilla diesel kannattaa.
                                  Toki ajelisin dieselillä varmasti myös 15tkm/vuosi ajot.

                                  Comment


                                    #18
                                    Nuo ylempänä olevat tiedot on hieman väärin, mutta ei vaikuta johtopäätöksiin.
                                    -B7 2.0Tq avant manuaalivaihteisena kuluttaa tosiaan paperilla 8,8-9,0 ja päästöt 214-216g/km, ja vuotuinen ajoneuvovero maksimissaan 246eur. Oktaanivaatimus on käsittääkseni 98E, jolloin voidaan lisätä bensan hintaan 0,05eur/ltr. Bensat ja ajoneuvoverot vuodessa 15tkm ajoilla: 2549eur
                                    -B7 3.0TDIq avant manuaalivaihteisena kulutus 7,8-7,9, päästöt 209-212g/km, ja vuotuinen ajoneuvovero maksimissaan 699eur. Dieselit ja ajoneuvoverot vuodessa 15tkm ajoilla: 2477eur.

                                    Mutta kuten aiemmin totesin, tämä on vain yksi puoli kustannustarkastelua. Otetaan vaikka esimerkkinä vakuutukset. Noin 30v mies pääkaupunkiseudulta, bonukset liikenteessä 0% ja kaskossa 70% -> isompimoottorisen liikenne+täyskasko maksaa 480eur enemmän. Isommassa padassa lähtökohtaisesti huoltokustannukset ovat isommat, arvonlasku tod. näk. absoluuttisesti mitattuna suurempaa, jne. Eli käytännössä edes tuo 30tkm tuskin riittää tekemään isosta dieselistä halvempaa. Hauskuus on sitten toinen asia.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Täytyykin hinata ton oman hintaa ylöspäin kun eihän toi mun ASB päästä kun 189g :)
                                      Manuaali sedan quattro.

                                      EDIT.

                                      Piti oikein juosta pihalle rekisteriotteesta tarkastamaan. Paskaahan mä puhuin, 198g lukee otteessa. Eli ei se maailma sittenkään pelastu tolla ajamalla.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Tuossa CCWA:ssa B8 korisessa päästöt on merkitty 179g.

                                        Comment


                                          #21
                                          CAPA kone 191g/km. Verot omassa koslassa jotain 640e.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Alkuperäinen kirjoittaja sv Näytä viesti
                                            Ei tuota minun mielestä ajomäärällä kannata ratkaista, vaan sillä että kun isket lapun lattiaan niin miten suuren hymyn saat penkkiin painautuessa.

                                            3.0tdiq on väännöltään melko eri planeetalta kuin 2.0tfsi.
                                            No toi 3-litrainen tiisseli onkin melekonen pyssy :)! Jos perusteluna olis selkänojan tarve, niin sitten RS.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Tämä iso diisseli on kiinnostanut itseänikin .....


                                              Alkuperäinen kirjoittaja dumo Näytä viesti
                                              Otetaan vaikka esimerkkinä vakuutukset. Noin 30v mies pääkaupunkiseudulta, bonukset liikenteessä 0% ja kaskossa 70% -> isompimoottorisen liikenne+täyskasko maksaa 480eur enemmän.
                                              Onko tuossa joku virhe ? Meinaa voiko liikenne olla 0 % kun samalla kasko 70 %

                                              Comment


                                                #24
                                                Kaskoonhan aina saa 70 pinnaa kun sen ottaa. Ainakin kun pyytää :)

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Jaa niin se taitaa olla - eli se se esimerkki oli uudesta autoilijasta.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Alkuperäinen kirjoittaja Zikke Näytä viesti
                                                    No toi 3-litrainen tiisseli onkin melekonen pyssy :)! Jos perusteluna olis selkänojan tarve, niin sitten RS.
                                                    Ketju tais olla 3.0TDI vs 2.0TFSI. En löydä otsikosta RS viittausta.
                                                    Ois kannattanut panostaa 3.0TDIhin niin ei kaduttaisi nyt noin paljoa ;)

                                                    Mutta asiaan. Tuskin kannattaa vakuutushintojen perusteella valintaa tehdä. Jos omistusaikana menevä raha on valintaperusteena niin ennemmin tekee päätöksen käyttökustannusten perusteella. Taitaa niissä tulla suurimmat erot jos ei ostohintaa mieti.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Ei varmaankaan pelkästään vakuutusmaksuja katsotakaan. Mutta eikös ne ole ihan asiallista lisätä siihen samaan pottiin vuotuisien ajoneuvoverojen kanssa. Eli siis maksut, jotka vuodessa tulee maksettavaksi ilman kilometrisuoritteita.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        A6 4f 3.0tdi vakuutus liikenne 35% kasko 70% reilu 800€ vuosi. Jos tätä a6:sta sais 2.0tfsi quattrona niin tuskin olisi vakuutus 480€ halvempi.
                                                        En kyllä jaksa uskoa että a4 korissakaan tulee noin iso ero.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Auton voi ajatella kokonaisuutena kulujensa kanssa. Laskee vaikka 3:lta vuodelta ne arvioidut kulut ja ostohinnan yhteen. Muistaa kuitenkin, että auton hinta ei ole ostohinta vaan se mitä jää erotuksena tumppuun pois myynnin jälkeen. Veikkaan, että iso dieseli on helpompi myydä kilometrejä rullattuaan. Vaikka pieniä lisäkuluja voisi tulla veroissa ja vakuutuksissa niin ne ovat vain osa sitä kokonaishintaa.

                                                          3.0tdi on lähtöjään arvokkaampi auto (perus auto, varusteet erikseen), jos katsoo verotonta hintaa uutena. Itse päädyin automaatti 3.0tdi (A5:seen) manuaali 2.0tsfin sijasta. Osittain sen takia että sellainen sattui kohdalle. Koeajettua tuli 2.0 ja ihan miellyttävä sekin oli, mutta luonteeltaan aivan toisenlainen. 1.8tfsi etuvetoinen A5 oli edeltävä auto. Se oli hyvin paljon sen 2.0litraisen oloinen. kaksilitrainen ponnistaa vähän enempi keskialueella.

                                                          Kolmilitrainen lähtee aivan eri tavalla siihen verrattuna ja kuutoskoneen murinaan ei kyllästy. Toisaalta taas bensaa kiva kierrättää ja on kevyempi painoinen (se huomaa varmasti). Ei huonoja valintoja kumpikaan. 2-litraisissa pitää vähän tehdä taustatöitä ettei satu öljypoltin käsiin. Kumpikin virittyy hyvin, mutta diisselin luonne antaa aikamoisen lisäpotkun lähdöissä ja arkiajossa vaivaton. Kaipaa kyllä automaatin peräänsä pehmentämään. Räppäilyyn 2-litrainen ja motari paahtoon 3.0litrainen. Kolmosen kanssa olisi suotava olla pitempää ja tai ainakin välillä nopeampaa ajoa. Dieseli sotkee ja tukkii itsensä nurkka-ajossa. Konetta ei nimittäin kuormita normaali ajo millään lailla. Tylsää kun kiihdytyksistä ei ehdi nauttia. Loppuu aika nopeasti tolpan kaatuessa.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            A6 4f 3.0tdi vakuutus liikenne 35% kasko 70% reilu 800€ vuosi. Jos tätä a6:sta sais 2.0tfsi quattrona niin tuskin olisi vakuutus 480€ halvempi.
                                                            En kyllä jaksa uskoa että a4 korissakaan tulee noin iso ero.
                                                            Pohjolassa:
                                                            2.0TFSIq, käyttöönotto 2008
                                                            Liikenne 614
                                                            Superkasko 759

                                                            3.0TDIq, käyttöönotto 2009
                                                            Liikenne 685
                                                            Superkasko 1027

                                                            Eli eroa 339€. Pohjola näytti antavan netissä 60% bonuksen kaskoon. Ero näyttää tulevan melkein kokonaan kaskosta. En valinnut mitään lasiturvia jne. Tosin jos on 70% bonus kaskossa ja myös liikennevakuutuksessa bonusta niin ero luonnollisesti pienenee. Nämä siis tiedoilla 30v mies ja Helsinki

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X