Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Onko tämä mun A4 B7 TDI Q neliveto ensinkään?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Onko tämä mun A4 B7 TDI Q neliveto ensinkään?

    Niin, nyt kävikin niin että Audi jäi kiinni ja vaan kaks rengasta löi tyhjää. 2kpl ei pyöriny ollenkaan. Luistonestonappula ei vaikuttanu mitenkään mihinkään. Perhana, kytkinki siinä meni ihan tuusan nuuskaksi. Tunkilla nurkka kerrallaan ilmaan siellä suossa ja parruja alle. Irti saatiin eikä lintta enää siellä ole, mutta ihmettelen että mikä auto se neliveto on jos ei tääkään oo?

    Eikö se luistonesto pitäis toimia siten että jarruttaa luistavaa pyörää? Toinen edestä ja toinen takaa, vastakkaisista nurkista pyöri niin penteleesti ja kaks oli ihan jouten. Kyllä syö miestä tämmönen. Toivottavasti joku vika systeemissä tai sitten minua on petetty!

    Älkääkä muistutelko mistään hauista ny! Ei ne mulle koskaan oikeen toimi, kun en vissiin keksi oikeita hakusanoja tai en tiiä.

  • #2
    eikös nelikko teekki just noin jos ei ole lukkoja missää

    Comment


    • #3
      Mutta mikä virka sillä luistonestolla sitten on? Jos luistonesto toimii jarrujen kautta niin olispa melko luonnollista että sillä samalla vaivalla (softalla) korvattaisiin lukot ja tehtäisiin autosta oikeasti neliveto!

      Mutta onko niin että tässä ei ole tommosta luistonestoa, kuten ymmärtääkseni bemarissa on?

      Niin auto on -07 2.0Tdiq 125kw, jos sillä jotain merkistystä tähän on...

      Comment


      • #4
        oma 97 thorsen nelikko tekee samoin mutta ei ole luistonestoa. voihan se olla ettei luistoestos menny päälle tai ei toimi

        Comment


        • #5
          Kyllähän tuo kuulostaa siltä, ettei luistonesto toimi. Ilman luistonestoa kun käy juuri noin. Keskitasauspyörästö (torsen) jakaa kyllä tehoa etu ja taka-akselin välillä, mutta molemmilla akseleilla teho menee tasauspyörästön kautta harakoille jos toinen rengas pääsee sutimaan. Luistoneston pitäisi silloin napata kiinni jarruilla sutivasta pyörästä, jolloin tehoa siirtyisi pitävälle pyörälle.

          Itse lähtisin selvittämään toimiiko luistonesto ollenkaan vai eikö vain mennyt päälle.

          Comment


          • #6
            Kyllä jos sinne suohon ajaa niin kannattaa seuraavaks mennä maastoautolla. Kyllähän noi quattrot on jääradallakin jumissa kun on auto siellä 30cm hangen päällä pohjan varassa.

            Comment


            • #7
              Jos ei menny päälle, sillon jossain on joku vika! Missähän se vois olla? Muussa tapauksessa voidaan unohtaa audin yhteydessä(kin) puhuminen nelivedosta! Olen ollut siinä uskossa että tämä on neliveto, useat muut "nelivedot" vaan 1- tai 2-vetoisia. Torsen tekee tästä kaks vedon, lukot, joita ei ole, tekisivät nelivedon. Olen, ja olen ollut siinä uskossa että luistonestolla tehdään sitten Audistakin neliveto.

              joo tuon Andren kommentin allekirjoitan, eihän se voi mennä jos rattaat on ilmassa. Mutta tässä tapauksessa kaks pyörää oli maassa (suossa), mutta ei tehneet elettäkään pyöriäkseen! Jos olis ollu (toiminu) 4-veto niin ylös olis tullu ihan 100% varmasti.
              Viimeksi muokannut okkim; 8.8.2013, 12:42. Perustelu: Viestit yhdistetty. Älä tee heti uutta perään vaan editoi vanhaa.

              Comment


              • #8
                En nyt tiedä tuosta mallista ja miten vetoluistonesto on toteutettu, mutta kyllähän näissä pitäisi joku "elektroninen tasauspyörästölukko" (EDS) olla. Kyllä se pitäisi edes yrittää tuossa tilanteessa pyörittää niitä kahta paikallaan olevaa rengasta näin:

                [ame]http://www.youtube.com/watch?v=UejUaDu23BI[/ame]

                Comment


                • #9
                  Jos vielä vastataan alkuperäiseen kysymykseen niin "todellisessa" nelivedossa saat lukittua manuaalisesti kaikki tasauspyörästöt. Kyllä luistonesto voi tähän suuntaan viedä, mutta ei ilman varsinaisia lukkoja siihen päästä. Jos kaikki tasauspyörästöt on lukittu, niin silloin yksikin pyörä vetää vaikka kaikki kolme muuta olisivat ilmassa. Tosin jos ajaa auton pohjastaan kiinni ja se kantaa tarpeeksi, niin ei siihen "todellinen" nelivetokaan auta.

                  Torsen on oikein hyvä järjestelmä kun ajetaan lumella, jäällä tai soralla missä tehoa pitää nopeasti siirtää akselilta toiselle. Torsen pelkästään keskitasauspyörästöllä ei ole hyvä jos pitää ajaa metässä tai suolla.

                  Comment


                  • #10
                    Se sutivan jarruttelu on ABS:issä ja rutisee kyllä selkeästi toimiessaan. Ei se tosin taida jaksaa kunnolla vetoa siirtää, jos auto tiukkaan jumissa ja toisella kulmalla nollakitka ja toisella hyvä. Varsinkin, jos suossa ruopiminen oli mallia kaasu pohjaan ja kolmosta silmään savun kera?

                    Sinänsä ei taida missään asvalttitien maavaralla varustetussa henkilöautossa olla nykyään junttilukkoja. Ne ei ikään kuin ole suuniteltu ajettavaksi sellaisiin tilanteisiin. Karu totuus.

                    Comment


                    • #11
                      Kyllä kaks veto on vaan paree. Veto ei katoa jos vetämättömän nurkan nostaa ilmaan. Torsen quattro perhana ei mene mihinkää jos jollain nurkalla on nollapito.

                      Taannoin c4:lla meinas jäädä peltotielle, kun ei kitka piisannu kesärenkailla vesi-jää-muta yhdistelmässä.

                      Comment


                      • #12
                        Hakoteillä ollaan jos luullaan että luistonestolla saadaan aikaseksi oikea neliveto.
                        Kerran nähnyt kun (vitun)vitoa poljettiin ja luistonesto yritti himmailla sutivaa pyörää, en ollut aikasemmin nähnyt oranssia jarrulevyä...

                        Comment


                        • #13
                          Suosittelen Honda CRV:n hankintaa, Hondamies pääsee jokapaikkaan ainakin mainosten mukaan ;)

                          Comment


                          • #14
                            Oikeissa maastoautoissa on junttilukot, maavaraa ja kunnolla uraa renkaissa. Silti niissäkin on ihan syystä usein vinssi. Jos kuljettaja kuljettaa auton sellaiseen paikkaan josta se ei nouse niin Unimoginkin saa kiinni.

                            Jos kytkin on jo poltettu niin en yhtään ihmettele miksei jarruilla tehtävät lukot enää pure. Talvella saa ässäläisestäkin kymmenen sekunnin paikallaan pyörimisellä lämä pohjassa luistoneston korkattua pois pelistä.

                            Comment


                            • #15
                              Totta ylläolevakin, mutta kyllähän audiinkin on saatavissa(useimpiin malleihin) ihan oikeita lukkoja sekä eteen, että taakse. Enkä nyt tarkoita mitään junttilukkoja, vaan sellaisia, joilla pystyy normaalisti ajamaan yms. Ne vain nostaisivat auton hintaa kaikille ja esim. lisävarustelistalla voisivat olla aika harvoin valittu juttu.

                              Sama ongelma oli subarussakin, kun sen ohueen ojaan ajoin toissa talvena. Piti kaasulla ja jarrua välillä antamalla nostaa ylös, kun tahtoi kaksi rengasta vetää.

                              Comment


                              • #16
                                Pakko kysyy et minkä taia mun quattron rekisteriotteessa lukee että 4x2?

                                Comment


                                  #17
                                  Siinä varmaan lukee sitten väärin.

                                  Jos tuohon alkuperäiseen aiheeseen palaa, niin kuten tuossa sekalaisten arvailujen välissä lukee, niin kyllä siinä kysyjän autossa EDS/EDL on. Jos nyt vähän pohtii miten Torsen ja normaalit avoimet etu- ja takatasurit toimivat, käy aika nopeasti ilmi ettei yksittäisiä pyöriä jarruttamalla ihan mistä tahansa päästä irti. Eikä ole varmasti tarkoituskaan, sitä varten on erilaiset pelit. Kaasulla ja jarruilla (sisältäen käsijarrun) manuaalista kikkailua voi yrittää, mutta ei silläkään mistä tahansa päästä. Jos ei ole lukkoja niin ei ole lukkoja.

                                  Varmaan huonoin keino on helvetillinen kaasun polkeminen, kytkimen luistattaminen ja kiroileminen :).

                                  Ja tässähän ongelma nyt ei ollut edes se "Audin neliveto", tässä tapauksessa Torsen, jonka ns. torque bias tuossa mallissa on muistaakseni 3:1, vaan nimenomaan etu- ja takatasurit. Ja sama ongelma näin ollen koskee lähestulkoon kaikkia tämän päivän henkilöautoja ja katu"maastureita". Ja tuollaisia autoja ei kannata suohon ajaa.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Alkuperäinen kirjoittaja HallaMaster Näytä viesti
                                    Pakko kysyy et minkä taia mun quattron rekisteriotteessa lukee että 4x2?
                                    Eikö autosi ole joku %-hirviö, kanta-auto (100) ollut kai etuvetoinen ja siitä jäi se merkintä?
                                    Kai Trafin rekisterissä oikeat tiedot?

                                    Comment


                                    • #19
                                      Onhan tätä puitu jo useamman kerran tätä asiaa. Tosiaan talvisille teillä avoimilla perillä ja torsenilla pärjää todella hyvin. Lukkojahan tarvitaan vasta sitten ku ollaan jumissa.

                                      Talvella lukot on poikaa. ;) jeepissä oli keskellä ja takana, jatkeissa on ollu molemmissa takana.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Juu, muutos rossa 38% Täytyy kysyä samalla kun leimalle tän vien, mutta samaa päättelin itte kanssa, että sen takia merkintä tuommoinen kun kanta-auto oli etuveto.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X