Auto on A6 C5 2,4. Moottori tärisee tyhjäkäynnillä. Vaiva on pikku hiljaa suurentunut. Käynti on tasaista kylmällä koneella kun kierrokset on yli 1000 rpm, mutta heti kierrosten laskiessa värinät alkavat. Jalan ”laskeminen” kaasupolkimelle (ehkä n. 900 rpm) poistaa värinät. Nyt toivoisin, että joku tietäväinen antaisi apua vian paikantamiseen (sähköinen, moottorin tukikumit, vaiko joku muu??).
Kokeilin VagComilla lisätä tyhjäkäyntikierroksia (720 ->780 rpm) ja se puolittain auttoi, muttei poistanut sitä. Toiseksi mulla on sellainen kevytversioVagCom enkä tilannetta voinut sillä tallentaakaan.
Auto on ollut vaimon käytössä ja tärinä on jatkunut siinä kuukausia. Keväällä ei ollut siitä huolimatta virheilmoituksia, mutta nyt oli ilmestynyt vikakoodi
Camshaft Position Sensor Bank 2 (G163) Open Short To Plus
Lämpimällä koneella ilman ilmastointia tyhjäkäynti välillä 680…720 rpm, ilmamassa 3,40…3,54 g/s, TBangle 2,2…3,9 deg, ingtime 12…17 deg, Lamdat välillä plussaa ja välillä miinusta yksikkönä % (???)
Olen nyt vaihtanut kaikki alipaineletkut, puhdistanut kaasuläppäkotelon (ei ollut kovin likainen), voidellut tyhjäkäyntimoottorin ”liukupinnat”, pessyt huohotinputket, liottanut ilmamassamittarin langat, vaihtanut tulpat ja ilmansuodattimen. Seuraavaksi sitten tuo kiertokangen asennon tunnistin vaihtoon…
Auton käynti ei muutu mitenkään vaikka avaan öljyntäyttökorkin taikka otan huohotinletkun irti (jossakin oli joku vihje ilmavuodosta tätä kautta kaasuläppäkoteloon). Pitäisikö vaikuttaa?
Jo vuodesta 2006 kun auton hain Saksasta, niin vääntö on ollut mielestäni todella alhaista pienillä kierroksilla (<2300 rpm) ja kaasua on joutunut antamaan lähdössä sekä kytkintä luistattamaan, jottei moottori sammuisi. Mielestäni poikkeuksellisen paljon noin suureksi koneeksi. Mikä voisi vaikuttaa tuohon vääntöön?
Pari vuotta sitten autolla ajo oli pari kuukautta kuin pelkkää kuoppasta asfalttitietä niin kauan kun kierrokset olivat alle jtk 3000 rpm. Veto päällä mutta vaihteesta riippumatta. Kierrokset kun nousi tuosta niin meno tasaantui. Silloin vaihdoin nokka-akseleiden väliset venyneet ketjut ja putsailin niiden ajoituksensäätö/kiristysmekanismit, kun kuuleman mukaan ne aiheuttavat tällaisia oireita pienemmillä kierroksilla. Ei se silloin auttanut, mutta siitä sitten noin kuukauden kuluttua yhtenä aamuna vika vaan oli pois. Eikä ole tullut takaisin. Jollei tämä sitten liity siihen?
Auttakaa asiantuntijat!
Kokeilin VagComilla lisätä tyhjäkäyntikierroksia (720 ->780 rpm) ja se puolittain auttoi, muttei poistanut sitä. Toiseksi mulla on sellainen kevytversioVagCom enkä tilannetta voinut sillä tallentaakaan.
Auto on ollut vaimon käytössä ja tärinä on jatkunut siinä kuukausia. Keväällä ei ollut siitä huolimatta virheilmoituksia, mutta nyt oli ilmestynyt vikakoodi
Camshaft Position Sensor Bank 2 (G163) Open Short To Plus
Lämpimällä koneella ilman ilmastointia tyhjäkäynti välillä 680…720 rpm, ilmamassa 3,40…3,54 g/s, TBangle 2,2…3,9 deg, ingtime 12…17 deg, Lamdat välillä plussaa ja välillä miinusta yksikkönä % (???)
Olen nyt vaihtanut kaikki alipaineletkut, puhdistanut kaasuläppäkotelon (ei ollut kovin likainen), voidellut tyhjäkäyntimoottorin ”liukupinnat”, pessyt huohotinputket, liottanut ilmamassamittarin langat, vaihtanut tulpat ja ilmansuodattimen. Seuraavaksi sitten tuo kiertokangen asennon tunnistin vaihtoon…
Auton käynti ei muutu mitenkään vaikka avaan öljyntäyttökorkin taikka otan huohotinletkun irti (jossakin oli joku vihje ilmavuodosta tätä kautta kaasuläppäkoteloon). Pitäisikö vaikuttaa?
Jo vuodesta 2006 kun auton hain Saksasta, niin vääntö on ollut mielestäni todella alhaista pienillä kierroksilla (<2300 rpm) ja kaasua on joutunut antamaan lähdössä sekä kytkintä luistattamaan, jottei moottori sammuisi. Mielestäni poikkeuksellisen paljon noin suureksi koneeksi. Mikä voisi vaikuttaa tuohon vääntöön?
Pari vuotta sitten autolla ajo oli pari kuukautta kuin pelkkää kuoppasta asfalttitietä niin kauan kun kierrokset olivat alle jtk 3000 rpm. Veto päällä mutta vaihteesta riippumatta. Kierrokset kun nousi tuosta niin meno tasaantui. Silloin vaihdoin nokka-akseleiden väliset venyneet ketjut ja putsailin niiden ajoituksensäätö/kiristysmekanismit, kun kuuleman mukaan ne aiheuttavat tällaisia oireita pienemmillä kierroksilla. Ei se silloin auttanut, mutta siitä sitten noin kuukauden kuluttua yhtenä aamuna vika vaan oli pois. Eikä ole tullut takaisin. Jollei tämä sitten liity siihen?
Auttakaa asiantuntijat!
Comment