Palataan taas kerran tähän aiheeseen. Mutta koska vika on muita topikkeja oudompi, avasin uuden.
Elikä, -96 A6, C4 koppanen 270tkm ajettu sotaratsu. Öljyjä vaihdettu noin 8tkm välein, tulpat 15tkm välein kuten ilmanputsaritkin. Bensapumppu vaihdettiin 220tkm. Akku uusittu vuosi sitten. Auto ei ikinä ole nykinyt, ei käynyt epätasaisesti, ei yskinyt eikä muutenkaan ollut outo. Ja nyt se sen teki. Illalla tulin pihaan, ja kun aamulla piti lähdetä, ei auto käynnistynyt. Pyöritti vain. Kun otti tulpat pois, niin ainakaan kipinää ei tullut.
Tarkastus kampiakseliin ja nokka-akseleiden kohdalle osoitti että remmi on sopivan tiukalla ja ajoitus on säilynyt. Ei siis ole hyppinyt hampaalla eikä ole remmi poikki.
VAG-Com näytti legendaariset viat:
2 Faults Found:
00515 - Camshaft Position (Hall) Sensor (G40)
03-00 - No Signal
00514 - Ignition Point Sensor (G4)
03-00 - No Signal
No, katselin nokka-akselin asentoanturia, ja siinä oli päivämäärä -98. Eli kaksi vuotta auton rakentamisen jälkeen. Se oli siis joskus vaihdettu. Asentoantureita ei ole mennyt koskaan rikki niistä autoista joita olen ropannut, mutta koska anturi maksoi 37e, niin päätin kokeilla. Ei auttanut.
No, bensaa tulee metrin kaaressa. Eli legendaariset kaksi syytä poissa laskuista. Kampiakselin asento anturi on tässä kohtaa se suuri kysymysmerkki. Nehän eivät ole nokka-akselin asentoanturin kanssa sarjassa. Ja "ingnition point sensor" lienee ko. moottorimallissa tuntematon käsite, vai onko?
Sen verran katselin että nokka-akselin asentoanturille tulee 12V napoihin 1 ja 3. Kampiakselin anturi näyttää 620kohm vastusta napojen 1 ja 2 välillä. Mutta liittimeen ei minkään kolmen navan väliin tule sähköä. En tiedä pitäisikökään. Puolien läpi tulee 12V sähkö, joten sulake F4 on kunnossa. Puolien resistanssi 1.9ohmia, sama jokaisessa.
Sitten, ehkä ihmetyksen aihe, sytytyksen pääteaste. Puolien puolella kaikki kolme nastaa olivat toisistaan eristyksissä. Eli, yleismittarin 20Mohmia-alue ei näytti ääretöntä. Puolien puolen nastoista kahdesta ei ollut pääteasteen yli yhteenkään neljästä nastasta minkäänlaista yhteyttä. Sen sijaan yhdestä puolan puoleisesta (reunimmainen) nastasta oli kaikkiin neljään nastaan noin 10Mohmin vastus. Eli, yksi nasta johti, kaksi ei. Liekkö oikein?
Olen vain miettinyyt tuon kytkiksen kanssa. että joku rele tai muu suurempi/yksinkertainen juttu tässä täytyy olla. Jos täysin toimiva auto tulee illalla pihaan muutei käynnisty seuraavan aamuna, niin nyt tässä on jotain jota en hoksaa. 2.8:ssa on baarikaapin lukko, mutta tässä mallissa sitä ei taida olla. En ainakaan löytänyt. Ajonestokaan ei piipitä eikä vilkuta avaimen kuvaa, joten sekin pitäisi olla poissa laskuista.
Onko ideoita? Onko joku joutunut tappelemaan saman ongelman kanssa? Osaako joku sanoa missä järjestyksessä käynnistys sähköisesti etenee?
Elikä, -96 A6, C4 koppanen 270tkm ajettu sotaratsu. Öljyjä vaihdettu noin 8tkm välein, tulpat 15tkm välein kuten ilmanputsaritkin. Bensapumppu vaihdettiin 220tkm. Akku uusittu vuosi sitten. Auto ei ikinä ole nykinyt, ei käynyt epätasaisesti, ei yskinyt eikä muutenkaan ollut outo. Ja nyt se sen teki. Illalla tulin pihaan, ja kun aamulla piti lähdetä, ei auto käynnistynyt. Pyöritti vain. Kun otti tulpat pois, niin ainakaan kipinää ei tullut.
Tarkastus kampiakseliin ja nokka-akseleiden kohdalle osoitti että remmi on sopivan tiukalla ja ajoitus on säilynyt. Ei siis ole hyppinyt hampaalla eikä ole remmi poikki.
VAG-Com näytti legendaariset viat:
2 Faults Found:
00515 - Camshaft Position (Hall) Sensor (G40)
03-00 - No Signal
00514 - Ignition Point Sensor (G4)
03-00 - No Signal
No, katselin nokka-akselin asentoanturia, ja siinä oli päivämäärä -98. Eli kaksi vuotta auton rakentamisen jälkeen. Se oli siis joskus vaihdettu. Asentoantureita ei ole mennyt koskaan rikki niistä autoista joita olen ropannut, mutta koska anturi maksoi 37e, niin päätin kokeilla. Ei auttanut.
No, bensaa tulee metrin kaaressa. Eli legendaariset kaksi syytä poissa laskuista. Kampiakselin asento anturi on tässä kohtaa se suuri kysymysmerkki. Nehän eivät ole nokka-akselin asentoanturin kanssa sarjassa. Ja "ingnition point sensor" lienee ko. moottorimallissa tuntematon käsite, vai onko?
Sen verran katselin että nokka-akselin asentoanturille tulee 12V napoihin 1 ja 3. Kampiakselin anturi näyttää 620kohm vastusta napojen 1 ja 2 välillä. Mutta liittimeen ei minkään kolmen navan väliin tule sähköä. En tiedä pitäisikökään. Puolien läpi tulee 12V sähkö, joten sulake F4 on kunnossa. Puolien resistanssi 1.9ohmia, sama jokaisessa.
Sitten, ehkä ihmetyksen aihe, sytytyksen pääteaste. Puolien puolella kaikki kolme nastaa olivat toisistaan eristyksissä. Eli, yleismittarin 20Mohmia-alue ei näytti ääretöntä. Puolien puolen nastoista kahdesta ei ollut pääteasteen yli yhteenkään neljästä nastasta minkäänlaista yhteyttä. Sen sijaan yhdestä puolan puoleisesta (reunimmainen) nastasta oli kaikkiin neljään nastaan noin 10Mohmin vastus. Eli, yksi nasta johti, kaksi ei. Liekkö oikein?
Olen vain miettinyyt tuon kytkiksen kanssa. että joku rele tai muu suurempi/yksinkertainen juttu tässä täytyy olla. Jos täysin toimiva auto tulee illalla pihaan muutei käynnisty seuraavan aamuna, niin nyt tässä on jotain jota en hoksaa. 2.8:ssa on baarikaapin lukko, mutta tässä mallissa sitä ei taida olla. En ainakaan löytänyt. Ajonestokaan ei piipitä eikä vilkuta avaimen kuvaa, joten sekin pitäisi olla poissa laskuista.
Onko ideoita? Onko joku joutunut tappelemaan saman ongelman kanssa? Osaako joku sanoa missä järjestyksessä käynnistys sähköisesti etenee?
Comment