Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 (C4) 2.6E (ABC) ei käynnisty, outoa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A6 (C4) 2.6E (ABC) ei käynnisty, outoa

    Palataan taas kerran tähän aiheeseen. Mutta koska vika on muita topikkeja oudompi, avasin uuden.

    Elikä, -96 A6, C4 koppanen 270tkm ajettu sotaratsu. Öljyjä vaihdettu noin 8tkm välein, tulpat 15tkm välein kuten ilmanputsaritkin. Bensapumppu vaihdettiin 220tkm. Akku uusittu vuosi sitten. Auto ei ikinä ole nykinyt, ei käynyt epätasaisesti, ei yskinyt eikä muutenkaan ollut outo. Ja nyt se sen teki. Illalla tulin pihaan, ja kun aamulla piti lähdetä, ei auto käynnistynyt. Pyöritti vain. Kun otti tulpat pois, niin ainakaan kipinää ei tullut.

    Tarkastus kampiakseliin ja nokka-akseleiden kohdalle osoitti että remmi on sopivan tiukalla ja ajoitus on säilynyt. Ei siis ole hyppinyt hampaalla eikä ole remmi poikki.

    VAG-Com näytti legendaariset viat:

    2 Faults Found:
    00515 - Camshaft Position (Hall) Sensor (G40)
    03-00 - No Signal
    00514 - Ignition Point Sensor (G4)
    03-00 - No Signal

    No, katselin nokka-akselin asentoanturia, ja siinä oli päivämäärä -98. Eli kaksi vuotta auton rakentamisen jälkeen. Se oli siis joskus vaihdettu. Asentoantureita ei ole mennyt koskaan rikki niistä autoista joita olen ropannut, mutta koska anturi maksoi 37e, niin päätin kokeilla. Ei auttanut.

    No, bensaa tulee metrin kaaressa. Eli legendaariset kaksi syytä poissa laskuista. Kampiakselin asento anturi on tässä kohtaa se suuri kysymysmerkki. Nehän eivät ole nokka-akselin asentoanturin kanssa sarjassa. Ja "ingnition point sensor" lienee ko. moottorimallissa tuntematon käsite, vai onko?

    Sen verran katselin että nokka-akselin asentoanturille tulee 12V napoihin 1 ja 3. Kampiakselin anturi näyttää 620kohm vastusta napojen 1 ja 2 välillä. Mutta liittimeen ei minkään kolmen navan väliin tule sähköä. En tiedä pitäisikökään. Puolien läpi tulee 12V sähkö, joten sulake F4 on kunnossa. Puolien resistanssi 1.9ohmia, sama jokaisessa.

    Sitten, ehkä ihmetyksen aihe, sytytyksen pääteaste. Puolien puolella kaikki kolme nastaa olivat toisistaan eristyksissä. Eli, yleismittarin 20Mohmia-alue ei näytti ääretöntä. Puolien puolen nastoista kahdesta ei ollut pääteasteen yli yhteenkään neljästä nastasta minkäänlaista yhteyttä. Sen sijaan yhdestä puolan puoleisesta (reunimmainen) nastasta oli kaikkiin neljään nastaan noin 10Mohmin vastus. Eli, yksi nasta johti, kaksi ei. Liekkö oikein?

    Olen vain miettinyyt tuon kytkiksen kanssa. että joku rele tai muu suurempi/yksinkertainen juttu tässä täytyy olla. Jos täysin toimiva auto tulee illalla pihaan muutei käynnisty seuraavan aamuna, niin nyt tässä on jotain jota en hoksaa. 2.8:ssa on baarikaapin lukko, mutta tässä mallissa sitä ei taida olla. En ainakaan löytänyt. Ajonestokaan ei piipitä eikä vilkuta avaimen kuvaa, joten sekin pitäisi olla poissa laskuista.

    Onko ideoita? Onko joku joutunut tappelemaan saman ongelman kanssa? Osaako joku sanoa missä järjestyksessä käynnistys sähköisesti etenee?

  • #2
    No niin, pientä lisätutkimusta tehty.

    Sain pihalle 100:n joka myös on C4 koppasena ja samalla, aikaisemmalla, ABC moottorilla. Erona on se että toisessa on Hellan ECU ja minulla Boschin ECU. Melko lähellä siis.

    Vertailtiin sähkökomponenttien arvoja mittailemalla. Kaverilla oli kampiakselilla olevan anturin vastus 1.1kohmia. Minun anturilla se oli 600kohmia.

    Sitten mittailtiin uudestaan se sytytyksen päätevastus. Liekkö sitten sen toiminta muuttunut vaiko ensimmäinen mittailu yksin antoi väärät lukemat. Mutta nyt mitattuna siis puolien puolelta kaikki kolme nastaa johtivat neljän nastan puolelle. Minulla päätevastuksessa lukee "Made in Italy" eikä mitään muuta. Veikkaan että se on vaihdettu koska kaverin päätevastuksessa on audin logot ja KKU numerot. Ja alla lukee "Made in Japan".

    Nyt ECU ei siis selvästikkään tiedä että moottori pyörii ja siksi se ei anna kipinää. Mikä voi rajoittaa kipinäinfon?

    Comment


    • #3
      Mitä tehdään kun järki loppuu? Lisätään voimaa. Nyt alkaa nurmikolla olla melkoinen kasa tavaraa. Eihän näin pienessä autossa voi olla näin suurta vikaa.

      Se mitä sanoin tuosta ECU:sta ja sen mallista, olimpas väärässä. Nimittäin kun sen revin jalkatilasta, niin kannessa luki että "Hella". Ja päivämäärän kohdalla 12.4.01. Eli se on valmistettu viitisen vuotta auton rekisteröinnin jälkeen. Sekin on siis joskus vaihdettu. Eli, voidaan olettaa että sytytyksessä on ollut aiemminkin vikaa kun ECU ja nokka-akselin asentoanturi oli vaihdettu. No, kannet pois ECU:sta mutta kaikki komponentit näyttivät päälisin puolin ehjiltä. Ei hapettuamiakaan missään ja lattiamatotkin oliva kuivat.

      sen verran vielä mittailtiin moottorin johtosarjoja että sekä nokka-akselin saentoanturilta että sieltä kampiakselin ajoitin anturilta tulevat pikkupiuhat olivat ehjät.

      Tässä vaiheessa lienee aika alkaa kasaamaan sotaratsua. Ja miettimään josko jotain tulisi mieleen.

      Comment


      • #4
        No niin, illan viimeinen kommentti.

        Sotaratsu niputettu ja sitten ihan pahuuttani kokeilin että antaako kipinää. No, ei antanut. Ja kun kaikesta huolimatta koestarttasin sellaisen 30s vedon, niin kymmenen sekunnin kohdalla lupas pari kolme kierrosta. Vähän samalla tavalla kuin jos tulpat olisi kastuneet. Kokeilin kaasu auki, mutta silloin ei edes luvannut. Mutta kun kaasun laski kiinni, melkein pyöri taas kaksi kolme kierosta.

        Voisiko tuo sytytyksen päätevastus sittenkin olla rikki, vaikka sen resistanssit näyttävät olevan kohdallaan. Vai olisiko tämä virtalukon pohjan kepposia. Niitä ei yleensä ole tällä versiolla. Muissa malleissa niitä saa vaihdella tasaiseen tahtiin.

        Helpottaako vian tunnistamista?

        Comment


          #5
          Jos mahdollisuus niin kokeilisin sen toisen auton puolapaketilla ja sytytyksen päätevahvistimella.

          Comment


          • #6
            Kun se kerran hieman yritti, niin olisiko iso homma kokeilla antaa vähän huikkaa koneelle? Jarrucleaneria jostain alipaineputkesta vaikka. Ihmetytti tuo, että kaasupolkimen asento vaikutti, vaikka kipinän piti olla hukassa. - Kuitenkin bensapulan merkki tuollainen käytös.

            Comment


            • #7
              Josset muuta keksi, niin ABCtä voi olla ECU paskana, sillee ettei anna sytkäsignaalia puolille/vahvarille, vaikka VAG comi ei löytäis mitään vikaa, itellä oli juuri näin, englannin pojilta tilasin ECUn 80eurolla kokeeks ja auto kävi...

              Comment


              • #8
                A6 (C4) 2.6E (ABC) ei käynnisty, outoa ==> Toimii

                No niin, johan oli sitten urakkaa...

                Vaikka näiden kanssa on melkoisesti tapellut, niin yhä edelleen ne keksii tavan jolla jallittaa. Ja seuraavassa hieman kuvausta lisätietoineen.

                Ongelman muodosti se, että kyseinen auto oli alunperin tullut maahan ilman ajonestoja tai varashälyttimiä. Aikaan jolloin niistäkin piti maksaa autovero. No, maahantuoja oli sitten keksinyt asentaa niitä jälkikäteen. Nyt en osaa ihan tarkalleen sanoa oliko se ongelman perimmäinen syy, mutta enää se ei ole. Eikä tule. Muuttuu nimittäin lämpöenergiaksi takassa.

                No, tämänkään purun jälkeen ei kipunaa tullut, sähköt puolien läpi kuitenkin olivat olemassa. Kompastukseni tässä kohtaa oli se, että kuvittelin autoon joskus vaihdetun sytytyksen päätevastuksen, koska siinä luki "Made in Italy". Niin ei välttämättä ollutkaan. Ko moottoria on valmistettu sekä Boschin päätevastuksella että Hitachin päätevastuksella. Hitachin laatikossa ei lue mitään erinomaista. Se on blankko kannesta. Siinä saattaa lukea valmistusmaa tai pohjassa saattaa olla kaksi sarjanmeroa.

                Yhtä kaikki. Hitachin päätevastusta mitattaessa tulee resistanssin puolien puolelta ECU:n puolelle olla aluksi noin 12Mohmia. Ja sen tulee pienentyä aina 6Mohmiin sitä mukaa kun päätevastuksen kondensaattorit varautuvat. Jos siis muutosta ei tapahdu, voi olettaa että ainakin osa kondensaattoreista on saanut siipeensä. Ja jos vastus laskee alle 6Mohmin, kuten minulla, on boksi rikki vaikka se periaatteessa näyttäisi olevan kunnossa.

                Kun päätevastus vaihdettiin, niin sotaratsu heräsi kuolleesta. Varmuuden vuoksi vaihdoin vielä virtalukon pohjan, sekään kun ei ollut enää uusi.

                Ja sitten se kampiakselin asentoanturi, G4. Siitäkin tuleva virheilmoitus oli virheellinen. Asentoanturin vastuksen kuuluu olla noin 1kohmia. Itselläni 1.06kohmia, mutta mittarin virhe on 5% luokkaa. Eli, tuota suuruusluokkaa olevana se on kunnossa.

                Toivottavasti näistä numeerisista arvoista on jollekulle jatkossa hyötyä. Pystyy ainakin vertailemaan omia arvojaan näihin.

                Kiitos kaikille jotka uhrasivat ajatuksia tähän ongelmaan.

                Comment

                Working...
                X