Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 B5 1.9 TDIq moniurahihna poikki

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A4 B5 1.9 TDIq moniurahihna poikki

    Huomenta vaan kaikille. Eilen sitten pamahti ajossa moniurahihna poikki. Tieolosuhteista johtuen jatkoin ajoa seuraavalle bussipysäkille n. 1 km. Auto kärrättiin Lahden Laakkosen pihaan odottelemaan viikonlopun yli koska eivät viikonloppuisin tee huoltoja/korjauksia.

    a) Mitä muuta sieltä on todennäköisesti rikkoutunut tuossa yhteydessä?

    b) Onko Lahdessa edullisempaa korjauspaikkaa joka saattaisi tehdä tuon/nuo korjaukset nyt vkluna?

    Yst. KV aka Niko

  • #2
    En kyllä tuota diisseliä tunne, mutta jos siististi katkeaa, niin ei kai muuta kuin uutta hihnaa paikalleen ja kovaa ajoa?? Eli voisiko olla että helpoimmillaan läheisestä motonetistä oikean mittainen hihna ja asennus parkkipaikalla?

    Comment


    • #3
      No näin toivoin itsekin. Laakkosen huoltoneuvoja oli "yllättäin" sitä mieltä että joutuu purkamaan keulaa. Toisaalta, autossa alkaa olla hammashihnan vaihto edessä joten taidan jättää auton sinne hoitoon ja maksaa poikani perintörahoista itseni kipeäksi jos ei täältä foorumilta löydy poppamiestä tähän hätään. Automiehet taitaa olla Jyväskylässä nyt :)

      Comment


      • #4
        Jos on samalla tavalla kuin B6 audissa pitkittäis kone, niin keulasta otataan puskuri irti ja siirretään huoltotilaan keulan etusa (syyläri yms. siirtyy noin 10cm eteenpäin). Tällöin huolto on ongelmatonta. Auto pukeille niin tuon tekee 20min, jos on ennenkin tehnyt. Eli kyllä keulaa tavalllaan "puretaan", mutta se on ihan normaalia hihnahuoltojen yhteydessä. Kyllä sen hihnan saa vissiin ilman tuota huoltotilaan siirtämistäkin vaihdettua, mutta saa olla aika sirot kämmenet ja monta ärräpäätä lentää sitä ahtaassa välissä tunkiessa.

        Jos ajo jatkui vielä ja ei kolissut pahemmin, niin voipi olla vain uusi hihna (+kiristin yms.) Toki jos jakopäätä suojaava muovi vaurioitunut, niin se kannattaa uusia. Mikäli muovi rikki ja jotain roskaa mennyt jakopään puolelle, niin sinne kilkkeet uusiksi. Täys tuhoa tuskin tapahtui, jos ajoa pystyit jatkamaan.

        Jakopää nyt ei 1.9TDI:hin pitäisi kauhea kallis olla. Kilkkeet oli jonkun alta 300 marmorilta kun itse tein B6:seen. Taitaa olla töineen joku 600-700€. Joku nyrkkipaja voi tehdä halvemmallakin, mutta ihan suoraan sanottuna veisin ihan Volkkarin huoltoon. Noi nyrkkipajat saattaa tarjota jakopään ja VP uusinnan johonkin 500€, mutta se kans tarkoittaa että osat on tarvikkeita (mistä halvimmalla saa) ja mitään hihnarullia/kiristimiä ei uusita. Säästö on siis mitätön kun vanhat uusittavaksi tarkoitetut osat jätetään kriittiseen paikkaan.
        Viimeksi muokannut Dwarner; 3.8.2013, 13:30.

        Comment


        • #5
          Ei taida B5 keula olla sen ahtaampi kuin 3B Passatissakaan, ja omilla "ei-gynekologin" sormilla sain moniurahihnan asennettua paikoilleen keulaa huoltoasentoon purkamatta. Onnistunee myös ns. reissun päällä, kunhan hartiat mahtuu keulan alle ja pohjamuovit saa irti. Työkaluja ei tarvinne kuin muovien irroitukseen sekä hihnan kiristimen löysäämiseen.

          Mahdolliset tutkimuskohteet liittynevät lähinnä siihen, että jakopään kotelon sisälle tai hihnapyöriin ei ole eksynyt moniurahihnan kappaleita, jotka aiheuttaisivat tuhoa moottorille.

          Comment


          • #6
            Kuten sanoin sen saa vaihdettua, mutta merkkiliike tekee just niinkuin huolto-ohjeessa sanotaan. Kuten totesit niin keulan tarkempi syynääminen lienee tarpeen juurikin jakopään takia.

            Comment


            • #7
              Kiitos kannustavista vinkeistä. Kone on kyllä pitkittäin mutta en ole koskaan hihnoja vaihtanut. Tarkoitus on kyllä pitää tuo auto ja opetella, mutta nyt ei viitsi, kun näin lomalla on luvassa turhempaa ohjelmaa. Hammashihnan vaihtoon on 20 tkm joten jos nuo vain lupaavat sen tehdä ma-ke, suostun siihen. Kotikylän Laakkosella menis kolmen viikon päähän.
              -N-

              Comment


              • #8
                Todennäköisesti myös moniurahihnan kiristin on tiensä päässä, koska hihna harvemmin katkeaa jos kaikki käyttävät laitteet ovat ehjät. B5:een kiristin maksoi viitisen vuotta sitten n. 100EUR. Omasta AFN-koneisesta meni tuolloin myös moniurahihna poikki ja hihnat palat jakopään väliin. Onneksi jako ei hypännyt. Katkeaminen johtui väljistyneestä kiristimestä. B5:ssä ei vielä laturin vapaakytkintä taida olla, joka olisi toinen mahdollinen vikakohde.

                Tuosta kerrasta viisastuneena vaihdoin eilen nykyiseen B8:aan moniurahihnan kiristimen heti kun ensioireet ilmenivät, eli tässä tapauksessa kuormittaessa melko kova säksätys/sirinä.

                Comment


                • #9
                  Kyllä on B5:ssä jo vapaakytkin laturissa.

                  Comment


                  • #10
                    Joo niin. Onni onnettomuudessa oli, että sain tuon jakopääremontin teetettyä samalla eikä hihnan rikkoutuminen aiheuttanut muita särkymisiä.

                    "Moniurahihnan hajoaminen johtui todennäköisesti hajonneesta hihnan kiristimestä (pois linjastaan). Laturin vapaapyörä pyöri läpi osittain auton käydessä, vaikka käsin tuntui olevan ok".

                    Moniurahihnan lisäksi tuohon siis vaihdettiin hammashihnasarja, hihnan kiristin, ilmastointilaitteen hihna, vesipumppu, vk-tiiviste, kiristinelementti ja hihnapyörä.

                    Kallistahan tuo oli (1126,93€) ja vielä odotellaan laskua hinauksesta sekä sijaisautosta, jotka yritän saada vakuutuksen piikkiin. Liikkumisturva ei suostunut noita korvaamaan vaikka "onnettomuuden" tapahduttua soitin sinne, ja tyttö siellä lupasi noiden menevän Liikkumisturvan piikkiin.

                    Comment


                    • #11
                      Ekaks meinasin että ihan järkky hinta, mutta marmorilla jakopää 1.9:iin taitaa ollakin jotain 900 euron kieppeillä? Vähän ekstraa, mutta hyvä että tuli kuntoon...

                      Comment

                      Working...
                      X