Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 1.8T vm.96 AEB-moottorin jakopään osat

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A4 1.8T vm.96 AEB-moottorin jakopään osat

    Oli tarkoitus ostaa jakopään huoltoon tarvittavat osat, mutta meni vähän arvailuksi varaosaliikkeessä Gatesin luetteloa selatessa. Alustanumeroakin käytettiin apuna, mutta jäi epäselväksi tarvitseeko ostaa kalliin (n.130?) hydraulikiristimen. Hihna oli kaikissa sama 153-hampainen sekä ainakin yksi hihnapyörä ja kiristin.

    Lisää asiaa sekoittaa se että Motonetin varaosissa noihin vanhempiin olisi tarjolla 152-hampainen hihna, kun taas Gatesin luettelo väittää että se on uudempiin 1.8T ei-AEB -moottorisiin ja suosittelee korjaussarjaa jossa on 153-hampainen + osat.

    Olisiko kellään ihan faktaa miten tuo menee?

    #2
    Havaintoja perhealbumista:

    058 109 119C AEB moottoriin Z=153 Hinta: 43?, eli taitaapa olla halvempi kun Gatesin remmi => Osta merkkiliikkeestä. Kysy samalla sieltä tuosta kiristimestä, mutta muistaakseni se piti myös vaihtaa... Niin ja ota samalla uusi vesipumppu, jonka sivilä tahtoo vuosien saatossa haljeta lämpötilavaihteluiden takia (muovinen). V*tuttaa sitten avata jakopää uudestaan vaihtaessa tuon pumpun, puhumattakaan siitä jos moottori ottaa nokkiinsa siitä että alkaa kiehua...

    Comment


    • #3
      Gatesin lupasivat 34?:n.

      Comment


        #4
        9? säästöä per 90 000km => 0,0001?/km => ottaisin merkkiliikkeestä.

        Comment


        • #5
          Juu, vesipumppu menee tottakait vaihtoon samalla...

          Comment


            #6
            A4 1.8T vm.96 AEB-moottorin jakopään osat

            Tere!! Olis kysässy et onx sulla poikittaiskone
            vai pitkittäiskone??Meinaan onx etuvetonen??

            Comment


            • #7
              Pitkittäiskone ja on etuvetoinen. Eikös se kone ole pitkittäin sekä etu- että nelivetoisessa?

              Comment


                #8
                Neloset, kuutoset ja kasit aina pitkittäiskoneilla. Komoset poikittais.

                Comment


                • #9
                  Eli nyt sitten olisi hankittu seuraavanlaiset osat:

                  Merkkiliikkeestä:
                  -jakopään hammashihna 43,00?
                  -rulla (isompi) 69,20?
                  -rulla (pieni) 29,00
                  yht. 141,20e

                  Jostain syystä nämä olisivat olleet aavistuksen kalliimpia varaosaliikkeessä. Merkkiliikkeestä nämä joutui ostamaan "erillisosina", korjaussarja olisi ollut ~120?. Ei löytynyt hyllystä. Melkeinpä nauratti (huom. melkein) koko homma, enkä edes jaksanut tingata tai ihmetellä asiaa ääneen.

                  sekä huomattavien hintaerojen vuoksi varaosaliikkeestä
                  -vesipumppu 33,50? (merkkiliike ~120?, vaihto-osana ~80?)
                  -hihna 5,20?
                  yht. 38,70?

                  Kokonaiskustannukset osista 179,90?.

                  Vesipumppuhan ei ilmeisesti pyöri jakohihnalla vaan tuolla omalla hihnallaan?

                  Kallista (~120-140?) hydraulikiristintä ei kuulemma välttämättä tarvitse vaihtaa. Pitää vaihtaa, jos on vuotanut. Oletteko vaihtaneet/vaihdattaneet joka tapauksessa?

                  Keskiviikkona sitten uudet osat sisuksiin hyvämaineisessa ei-merkkiliikkeessä, jonka hinta-arvioksi arvioitiin maksimissaan 200?.

                  Comment


                    #10
                    kiristin

                    aivan turhaa vaihtaa hydr. kiristintä jos se on kuiva (männän juuri)

                    jos on vuotanut niin sitten uusi. tai siinä ilmenee jotain muuta outoa,löysyyttä yms.

                    en muista koska viimeksi olisin sen uusinut,niitä on kuitenki vaihdeltu jakopään satseja useita kymmeniä.

                    Comment


                      #11
                      Voi se vesipumppu hyvinkin pyöriä nokkahihnalla, ässässä se pyörii nokkahihnan takapinnalla. Se toimii siis samalla ohjurina hihnalle. Tässä kuvassa se on tuo keskellä oleva kullanvärinen rulla.

                      Comment


                        #12
                        Se hydraulikiristin kyllä kannattaa vaihtaa, vaikka ei olisikaan päälleppäin mitään vikaa.. Jos hihnaa vaihdetaan 90tkm jälkeen, niin saattaa kiristin ollakkin vielä ihan hyväkuntoinen.. Omassa tuontikotterossa oli alkuperäiset jakopään osat vielä paikallaan, kun auto tuli minulle (120tkm)..

                        Onneksi aloin tutkimaan hihnan kuntoa ja huomasin, että kiristin oli puskenut mehut pihalle ja hihna oli aivan löysällä.. Se jakopääremonttti alkoikin samantien..

                        Comment


                        • #13
                          Itse ostin tuossa juuri vesipumpun 29.9e, remmin 22,5e motonetista, remmin merkkiä en muista, olisiko ollut gislaved tms eli melko laadukas merkki olevinaan ja vesipumppu oli täysin samanlainen kuin alkuperäinenkin, ilman audin merkintöjä, valujäljet jne oli samanlaista huttua

                          Kiristin ja ohjuri tuli toisesta paikasta ja niiden hintaa en muista.

                          Auto on -95 ja hihna oli 153 hampainen.

                          Comment


                          • #14
                            Täältä http://www.audiworld.com/tech/ olisi löytynyt näppärä ohje remonttiin. Olisi saattanut olla ihan kiva "rasti", mutta lämpimän tallin puutteen vuoksi piti nyt viedä kuitenkin sinne korjaamolle...

                            Comment


                            • #15
                              Pitäis tässä kohtapuolen aloittaa jakopääremppa. Onko Rustyn kirjoittamassa listassa kaikki osat jotka kannattaa vaihtaa? Entä tarviiko erikoistyökaluja?

                              eli:

                              -jakopään hammashihna 43,00?
                              -rulla (isompi) 69,20?
                              -rulla (pieni) 29,00
                              -vesipumppu 33,50?
                              -hihna 5,20?

                              Comment


                              • #16
                                jakohihna vaihto

                                Tässä huoltoa suorittaessa aloin ihmettelemään huolto opasta lukiessa, että kuvan perusteella hihnan hydrauli kiristin ja rulla olisi uudenmasta adr koneesta.

                                Vaikka autoni on 1.8tq vm-96 jossa on aeb moottori.
                                Käykö aeb koneeseen siis myös uudemman adr koneen kiristin ja rulla.?

                                Comment


                                • #17
                                  Mitä eroa tuolla on, että onko hihnassa 152 vai 153 hammasta? Jätin osat vielä hyllyyn koska pyysivät tarkastamaan. Onko jollain varmaa tietoa minkä takia se näyttää kahta eri sarjaa.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Miten tuossa AEB koneesta tarkistetaan ajoitus?

                                    Edit: Kampiakselin kohdistusmerkit löyty hihnapyörästä ja nuoli muovisesta suojasta.
                                    Ja nokan kohdistusmerkit löytyy hihnapyörästa ja venttiilikannen reunasta. Edestä katsottuna n. klo 11.

                                    onko näin?

                                    Onko se kolmas hammaspyörä vaan joku ohjausratas jossa ei ole kohdistuksia?
                                    Viimeksi muokannut Rac3r_; 9.5.2009, 19:39.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Se kolmas pyörittää öljypumppua eli ajoituksella ei väliä.

                                      Comment


                                        #20
                                        Laitetaampa lisää tänne... Eli itsellä suunnitelmissa myös jakopään vaihto + venavarrenkumien vaihto. Lista jakopään osista tuolla jo olikin mutta tarviiko tuo kumien vaihto sitten muuta kuin
                                        - kannen tiivisteen
                                        - venavarren kumit
                                        - kansipultit
                                        Ja kannattaako nuo ostaa tarvikkeena vai orig (kumit kai aika kalliit?). Ja tarviiko niitä erikoistyökaluja? Ainakin kannen pultit on jollain ihme kannalla.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Jakohihnan vaihto suunnitteilla ja työn alla selvitellä auton nykyisiä hiluja. Täältä www.gates.com/europe/file_display_common.cfm?thispath=Europe%2Fdocument s_module&file=TB_010_E9_Timing_Belt_System_replace ment_on_VAG_1_8_20V.pdf löytyy jotain tietoa 152 ja 153 hampaisen hihnan eroista ihan selvällä suomen kielellä.
                                          Viimeksi muokannut erämies; 6.9.2009, 22:46. Perustelu: Linkki toimimaan...

                                          Comment


                                            #22
                                            Täytyypä vielä kysyä tuosta hihnan hampaiden määrästä. Pystyykö hihnan hammaslukua tarkastamaan mistään ennenkö aloittaa remontin, ettei tule väärää hihnaa hommattua.

                                            Comment


                                              #23
                                              Kerotkaa nyt tyhmälle että millainen hihna tuohon pitää ostaa?
                                              Ja ne ketkä on hihnan vaihdon tehneet niin riittääkö pelkkä huoltoasento homman tekemiseen vai kannattaako koko keulapala ottaa sivuun niinkuin tuolla ohjeessa tehtiin.

                                              Comment


                                                #24
                                                Itse tekisin niin, että ostaisin merkkiliikkeestä sen 153h hihnasarjan ja sille tarkoitetun kiristimen. Jos kiristin on vaihdettu viime kerralla eikä ole kostea kyljistä, voisin jopa harkita vaihtaa pelkän hihnan rullineen. Jos paikallaan on 152h hihna, vaihtaisin itse suosista sen uuden 153h kiristimenkin sinne. Eipä tule sitten 10tkm päästä uutta aukaisua kun kiristin alkaa vetelemään viimeisiään...

                                                Itse olen ainakin saanut aina palauttaa Käyttöautolle ylimääräiset osat, eli jakopään remppaan olen hakenut aina kaikki akselitiivisteet, pultit, moniurahihnan kiristimineen jne. Kun itse tekee iltaisin/viikonloppuisin, ei saa sitten sitä kampuran stefaa siihen hätään ja saattaa joutua laittamaan kasaan vaikka tietää että sieltä tihkuu jo...

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Eli 153 ja 152 hampaisella on erilaiset hyd kiristimet. Vai onko kiristin sama ja kummankin sarjan rulla käy vanhaan hyd kiristimeen?

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Muistaakseni kiristimillä oli eri numerot, olikohan uusi B-päätteinen, vanhassa ei kirjainpäätettä tms.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Tuossa Gatesin pdf:ssähän ne lukee selvällä suomenkielellä :)

                                                      Vanha: 058109479, uusi: 058109479B

                                                      Hihnapyörätkin on erilaiset, 058109243B, uusi 058109243E (pdf:n alussa on muuten virhe tuossa uudesssa osanumerossa, tuskinpa se alkaa 052...)

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Suosittelen kans tuota valmista hihnasarjaa merkkiliikkeestä ja sitte siihen mukaan uudet kampiakselin hihnapyörän pultit (4 kpl). Ja tietty kaikki muut remmit siinä samalla, ilmastoinnin ja laturin moniuraremmit ja sitte vesipumpun remmi.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Eli pääsemme tilanteeseen että kun ostaa sarjan missä on 153h hihna, rullat, hyd kiristin, samaa sarjaa. ei tarvi enää pähkäillä. Ja ei muuta ku purkamaa.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            No sitähän minä tuossa yritin sanoa... :)

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X