Jotta voisit osallistua keskusteluihin, sinun pitää ensin rekisteröityä. Rekisteröityminen edellyttää sitoutumista foorumin käyttöehtoihin. Rekisteröidy täällä.
Jos olet ensimmäistä kertaa tällä foorumilla, ole hyvä ja tutustu ensin jo kysyttyihin kysymyksiin. Kysymykseesi löytyy mahdollisesti jo useita vastauksia. Hae vanhoja kysymyksiä ja vastauksia täältä.
Kyllä, sitä tässä mietin että missä kohtaa tuo asennus voisi olla pielessä?
Ainakin 1.9tdi:ssä kiristimen hyd. tappi tulee normaalisti vain n.8mm ulos patruunasta. Siinä onkin kiristinrullan pultti epäkeskeisellä kiinnityksellä jolla sen voi säätää.
Tuntuisi ettei hihnakaan voi olla 1 hampaan liian pitkä, jos tuo kiristin on 153 hampaiselle hihnalle, eikä sille 152?
Pitäähän tuohon saada selvyys ennenkuin tuolla ajaa.. Ihme ettei jako ole karannut.
E: Onko tuossa vanhassa kiristimessä ulkoisesti eroja tuohon uuteen (152 vs 153), muuta kuin halkaisija? Voisiko tuossa kuitenkin olla pienempi kiristinrulla..
E2: 058109243E ja 058109243D näyttää samalta, 058109243B on sitten erinäköinen, missähän kohtaa tuo halkaisija muuttuu?
Joo, tarkastelinkin tuota ja ilmeisesti D loppuinen on jo isommalla halkaisijalla. Eli tuo minun kiristin on jokatapauksessa tuo isompi, pienempi ku on sen verran erinäköinen.
Hain motonetistä 153 hampaisen hihnasarjan, vertailin sitä paikallaan olevaan sarjaan, kaikki osat tuossa on samoja. Ainut on teksti hydraulisylinterissä,
Paikallaan olevassa lukee JP 6EA NTN 2D ja motonetin sarjassa JP 6EA NTN 2E. Mitat vaikuttais anyway samalta.
Jaa-a tuohan näyttää kuin tuossakin ois tappi kokonaan ulkona? Silloinhan hydraulisylinterissä ei ole juuri ollenkaan esijännitystä. Voiko se kuulua olla noin?
Sanoisin että hampaan lyhemmällä hihnalla se olisi juuri kuin 1.9tdi:ssä
Eihän kellään satu olemaan jakopää sillälailla hollilla että voisi katsoa tuon kireyden, eli kokeilla irtoaako kiristinrullan vastinpinta hydraulitapista käsivoimin? Onnistunee irrottamalla tuo ylempi suojamuovi.
Kuva 1: Gatesin 70tkm ajettu setti
Kuva 2: Contitechin uusi setti
Kuva 3: Gatesin kiristin irrallaan
Tuo Gatesin kiristin tosiaan oli melkein tapissa, pari milliä jäi vielä kiristysvaraa, mutta kyllä se hihna tuntui olevan ihan kireällä. Contitechin hihnalla näyttäisi asettuvan aika hyvin tuo kiristin, ja hihna olikin paljon kireämpi pujottaa paikalleen. Ei edes mennyt ilman idlerin irroittamista.
Tuntui että ajoitus olisi myös aikaistunut puoli hammasta tuolla uudella hihnalla ja osuikin paremmin merkkeihin vaihdon jälkeen. Kannattaisi sun melkein hommata tuollainen Contitechin hihna ja kokeilla miten sillä asettuu tuo kiristin.
E: Ja täähän käänsi ne kuvat ihan miten sattuu. No, kai niistä nyt selvää saa.
Mistä tulee erot noiden sarjojen välillä? Onko contitech sarjan rullassa 6mm pusla takana niinkuin gatesissa? Onko hydraulisylinteri sama osa molemmisa?
Mietin tässä mitä osaa menis vaihtoon..
Pari 1.8t konetta 80tkm+ ajetulla Gatesin sarjalla päässyt kokeileen ja molemmissa tuo hydraulimäntä oli tapissa/melkein tapissa
Kaikki rullat ja kiristimet oli täysin identtisiä. En muuta eroa huomannut kuin contitechin hihna tuntui lyhyemmältä ja oli siis vaikeampi pujottaa paikalleen. Sinuna kokeilisin tuota hihnaa.
Meinasin tilailla netistä jakohihnan vaihtotarvikkeet, mutta eipä ollutkaan niin selvä asia. Vaikka haet rekkarilla, niin hihnoja näyttää olevan tarjolla kolmea eri hammaslukua (150, 152, 153) ja pituudetkin vaihtelee. Mistä tiedän mikä hihna menee omaan autooni purkamatta vanhaa ensin? Kiristäjä näyttää olevan hydraulinen, mutta onko se syytä vaihtaa? Sarjoissa on vaan rullat ja hihna.
Petti kampiakselin pyörän kiila AEB:ssä ja nähtävästi pakovenat kierot. Kampiakselin pultti oli tiukassa. Onkos saatavilla parempaa pyörää tilalle? Oli hyde kiristimellä niin olisko mekaaninen parempi?
Se kiila on kyllä pääasiassa vain ajoitusta varten, ei sen ole tarkoitus pitää hihnapyörää paikoillaan. Minä väitän että sen pultin puristusvoima ei ole riittänyt.
Tämä tietysti rikkoo kiilan ja muuttaa ajoitusta mutta ei aiheuta moottorivauriota, kyllä se pysyy kiinni uudella pultilla ilman kiilaakin, kuten tuossa ylempänä jo todettiin.
Viimeksi muokannut Killeri; 22.10.2024, 20:19.
Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.
Comment