Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 1.8T vm.96 AEB-moottorin jakopään osat

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #31
    Kato, tosille nää jutut vaan pitää vääntää rautalangasta. Laitan tänään Tepolle tilauksen vetämään, niin enää kaivattaan asennus vinkkejä ;)

    Comment


      #32
      Täytyypä nyt kysyä kun tuli pieni ongelma tuon isomman rullan kanssa. Eli uudessa rullassa on tuo paksumpi prikka tuolla takapuolella ja vanhassa oli okut. Täytyy ilmeisesti vaihtaa tuo "prikka" osa uuteen rullaan jotta tuo hihna pysyy oikeassa asennossa?

      Miksi noissa yleensä on tuo erikokoinen prikka?

      Comment


      • #33
        Katoppa auttaisko Gatesin ohjeistus:
        http://www.gates.com/europe/file_dis...AG_1_8_20V.pdf

        Comment


          #34
          Tuollahan lukee että aluslevyn paksuus tulee olla sama. Eli vaihdan vanhasta sen rikka hässäkän uuteen rullaan. Vähän vaan vainistaa kun ekaa kertaa jakopäätä laitan, että meneehän kaikki oikein.

          Comment


          • #35
            Olenkohan ymmärtänyt oikein, että tuo ohuemmalla prikalla oleva kirisitin kuuluu siihen vanhaan 152-hampaiseen hihnaan ja vanhan malliseen hydrauliseen kiristimeen? Jos sinulla nyt on kaikki uutta osaa hydraulistakiristintä myöten (153-hampaista sarjaa
            ), niin eikös ne käy suoraan paikoilleen? Joku viisaampi voisi vahvistaa.

            Comment


              #36
              Nyt on hihna paikallaan ja laitoin rullan kiinni sillä pienemmällä rikalla. Näin ollen setti on samanlainen kuin vanha jonka purin pois. Eli varmaan tuo vanhakin sarja oli 153h, koska hyd kiristin ja rulla olivat aivan samanlaiset rikkaa lukuunottamatta.

              Kaikki osat on nyt paikallaan ja pyöritin avonaista jakopäätä käsin, huomasin että hihna ei pysy aivan nokan hihnapyörän keskellä vaan nokan ulkoreunaan jää noin 1mm tila jossa hihnaa ei ole. Sama ilmiö myös öljupumpun pyörällä. Ohjain rulla ei hihnaa painata koska myös sen reunaan jää tämä rako. Muuten moottori pyörii niinkuin pitää. Vanhassa hihnassa oli myös merkkejä siitä että oli pyörinyt hieman hihnapyörien reunassa koska 1mm, hihnan hammas puolelta oli eri väreinen kuin loppu hihnan leveys.

              Lopuksi voisin vielä mainita että jos tuon uuden kiristinrullan olisi laittanu niikseen paikoilleen olisi se jäänyt huimasti ulommas kuin nokka-akselin hihnapyörä. Tämä siis silmämääräisesti tarkasteltuna.

              Comment


              • #37
                Itellä ois kans jako remppa eessä ja pitäs alakaa nuita osia hommaan.
                Sisältyykö nuihin jakopää sarjoihin mitä kaikkia tuossa oon katellu tuolta A-tarvikkeesta nuita sarjoja ja siellä on kaks vaihto ehtoa toinen on 169€ ja toinen 199€, kalliimpi sisältää jonku värinä vaimentimen.
                Sitten on tuossa ollut ajatuksena vaihtaa tuo jako ketjun kiristin kin ku se ääntää, tosin mielessä on ollut et laitan koneeseen ensin tuon RVS aineen et jos se hiljentäs sen.
                Onko se tuo vesipumppu tuossa vm -95 AEB:ssa erillisellä hihnalla vai jakohihnassa?

                Comment


                • #38
                  jakopään vaihdon yhteydessä kannattaa ottaa myös venttiili kopan kansi auki ja tarkastaa moottorin takapäässä olevan ketjun ja kiristäjän kunto ettei se ole seuraava mikä silppuaa jako hihnan ja venttiilit (syvällä rinta äänen kokemuksella on halpa remontti vaihtaa samalla)... ite kävin hommasin iwiksen ketjun mikä on paksumpi ja tukevampi kuin orkkis mustaakseni joku 50€ kaverin kautta ja merkki liikkeessä orkkis hintelämpi ketju 90€. kiristäjää en löytänyt kuin merkki liikkeestä n.180€

                  Comment


                  • #39
                    Mistä tuon ketjun hommasit? Löysin a-tarvikkeesta tuon kiristäjän ja hintaa on 150€..

                    Tuon kiristäjän ääni loppuu yleensä kun öljyä lisää, sit menee jonku aikaa nii se alkaa taas ääntään.
                    Voisko tuossa olla joku et ku sinne öljyä lisää nii se nostaa joksiki aikaa tuon öljyn paineen ja sit laskee liian alas nii se sen takia sit lopettaa sen ääntämisen ja alkaa vähän ajan päästä uuestaan.

                    Comment


                    • #40
                      http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=86025

                      Comment


                      • #41
                        Onko joku ostanut Motonetistä sitä 153h muutossarjaa rullineen AEB:hen?
                        Jos on, sisältyikö siihen sarjaan myös hydr.kiristin ja ohjain hihnalle?

                        Comment


                          #42
                          Kyllä siinä tuli koko setti.

                          Comment


                          • #43
                            Näyttäis tuo hydraulikiristin olevan antautumassa kesken kaiken. Pikaisesti katseltuna näyttäis siltä, että sen voi pienellä kikkailulla vaihtaa jakohihnaa irroittamatta. Onkohan se isomman rullan, mitä kiristin tiukkaa, asento yksiselitteinen vai pitääkö sitä jotenkin säätää? Eli nyt jos vaihtaa uuden hydraulikiristimen, voiko hihna esim. mennä turhan tiukalle?

                            Comment


                              #44
                              Huom! Kiristintä on kahta mallia ja muistaakseni hampaan verran mittaeroa remmissä riippuen kiristimen iästä!

                              Ainakin uudemman mallin kiristin pitää esikiristää sokka paikallaan niin että hydraulipainimen ja vastinpinnan väliin jää 8mm. Sitten vasta sokkatappi irti patruunasta.

                              Kappas tuolla alkupäässä onkin jotain eroista puhuttu.

                              Comment


                              • #45
                                153-hampaiset, eli uudemmat hilut on jakopäässä. Kiristin 058109479B. Mistähän tämä esikiristäminen pitäis tapahtua? Hydraulikiristimestä itsestään en keksi mitään säätömahdollisuutta. Koneena on adr, mutta eiköhän aikapitkälle vastaa otsikon moottorityyppiä.

                                Comment


                                  #46
                                  Se rullan keskiö on epäkeskeinen.

                                  Comment


                                  • #47
                                    No niin, nyt tajusin. Eli sitä rullan asentoa (hydraulikiristimen vastepintaa) pitää seurata miten se on suhteessa hydraulikiristäjään ja muuttaa tarvittaessa rullaa kiertämällä. Kiitos. Kokeillaan ja katsotaan mihin pitää hinata...

                                    Comment


                                    • #48
                                      Googleen hakusanoiksi aeb timing 1 youtube, aeb timing 2 youtube, jne vitoseen asti, niin löytyy tunti lontoon kielisiä videonpätkiä jakopään rempasta. Näin amatööri saa ainakin hyvän kuvan työvaiheista.

                                      Jakopää tehty adr koneeseen. Aeb hyvin samanlainen. Tuota Porkkiksen mainitsemaa 8 mm säätöä en mistään keksinyt, vaan kaikki oli mielestäni automaattisesti kohdillaan. Rullaa joutuu tosin kääntämään 8 mm kuusiokolosta oikeaan asentoon, kun laittaa sen vastepinnan takaisin rullaan kiinni hihnan pujotuksen jälkeen. Kiristys tapahtuu sitten automaattisesti, kun kiristäjän sokan ottaa pois.
                                      Viimeksi muokannut erämies; 5.4.2012, 23:14.

                                      Comment


                                      • #49
                                        Varmistellaanpas täällä ennenkun mitään tilaillaan. Eli potilaana sama, mitä otsikossa -96 AEB ja olen tutustunut Gatesin oppaaseen Gates KLIK Alustanumeron loppuosa mulla on 077366, en ihan ymmärrä onko sillä tuon katalogin mukaan niinkään väliä, jos kaikki hilppeet vaihtaa kerralla.
                                        Eli Gatesin k025492xs sarjaa tilaukseen ja siihen ilmastoinnin ja laturin moniuraremmit ja sitte vesipumpun remmi?

                                        Comment


                                        • #50
                                          Jep. Näin se muistaakseni oli. Tuo päivittää vanhan systeemin ja varmista vielä tuon rullan holkin paksuus.
                                          Pari tapausta on nähty jossa väärän paksuinen holkki välissä johti roimaan linjavirheeseen. Tuskin sulla vanhaa hihnakäyttöä edes enää siellä on.

                                          Comment


                                          • #51
                                            Edellisen kerran jakopää tehty n 100tkm/6v sitten (hydr.kiristin vaihdettu kanssa) eli todennäköistä että silloin jo päivitetty.
                                            Pystyykö hihnapyörän holkin/aluslevyn vaihtamaan ihan itse vai onko se kiinteästi tuossa kiinni?

                                            Comment


                                            • #52
                                              Irrallinen holkki/aluslevy se on.
                                              Tuossa 5% lohkoja on jostain syystä mittaero. Harvinaista että osuu kohdalleen mutta kannattaa tarkastaa.

                                              Comment


                                              • #53
                                                Hyvä hyvä, kiitoksia vastauksista. Onko vesipumpun merkillä niinkään väliä ja tuskin kannattaa uusia koteloineen?

                                                Comment


                                                • #54
                                                  Kannattaa ostaa kaikki jakopään osat alkuperäiset osat ja hihnat,niin toimii sen vaihtovälin varmasti.
                                                  Olen saanut selville,että merkkiliikkeestä ei kannata ostaa jakopään pakettia,on paljon kalliimpi.Kannattaa ostaa sieltä hyllystä.Keräily osat niin hinta on 100eur halvempi.Myyjä kertoi minulle.
                                                  Motonettiin tuotteisiin olen pettynyt .Esim.tuulilasin pyyhkimet kestää alle vuoden ,kun bosh pyyhkimet olleet kaksi vuotta käytössä toišessa autossa.Ne motonettiin pyyhkimen sulat murtui ,ilmeiseti kumiseokset huono.

                                                  Comment


                                                  • #55
                                                    Höpöhöpö. Ns. Tarvikkeet toimii ihan kuin OE. Eri asia haluaako maksaa ekstraa. Gatesia olen itsekin käyttänyt ja toimii ihan varmasti. Sulkien laatu voi vaihdella merkistä riippumatta kun kyse ei ole mistään kriittisesta osasta.
                                                    Itse olen aina laittanut vesipumpun kotelolla koska pumpun siiven ja kotelon yhteensopivuudesta ei tule silloin ongelmaa asennusvaiheessa.

                                                    Comment


                                                    • #56
                                                      Nyt joulun pyhinä tuli uusittua AEB-mottiin yllämainittu Gatesin jakopääsetti, vesipumppu hihnoineen, moniurahihna kiristimineen ja ilmastoinnin kiilahihna. Hintaa koko setille karvanvajaa 200e Viron puolelta. Vanhasta jakohihnan hihnapyörästä piti ottaa ohuempi aluslevy uuteen hihnapyörään, muuten meni kuin kuuluisessa ruotsalaisessa tv-sarjassa.
                                                      Aikaa meni kaiken kaikkiaan noin 8-9 tuntia, kun rauhassa masensi.

                                                      Comment


                                                      • #57
                                                        A4 1998 1.8T Jakopään osat AEB

                                                        Täällä olikin jo keskustelua aiheesta mutta haluaisin saada varmistusta vielä asiaan liittyen.
                                                        Olen tilaamassa suoraan Saksasta otsikon autoon jakopään osat mutta haluaisin varmistusta siihen kun oman auton moottorin tunnus on AEB niin käykö muulla moottorin tunnuksella olevat osat mun autoon. Sama VM ja moottorin koko mutta eri moottorin tunnus. Olen Gatesin sarjaa tilaamassa. Hain osia auton rekisterinumerolla.

                                                        Comment


                                                        • #58
                                                          Katselin tuossa aeb jakopäätä ja remmi tuntui mielestäni liian löysältä, kiristin näyttää olevan 058109243E eli 153 hampaiselle hihnalle. Mistähän tuo 153 vs 152 hampaan ero tulee? Kiristimen rullista?
                                                          Tuo hydraulitappi on kokonaan ulkona (yläasennossa) ja kiristinrullaa jaksaa hyvin käsivoimalla kääntää niin että se irtoaa hyd. Tapista pois, ei kait tuo ole normaalia?

                                                          Comment


                                                          • #59
                                                            Siinä hydraulikiristimen rullassa on epäkeskotiukkaus muistaakseni...? Eli sokka viimeisenä pois, rullan oikeaan asentoon kiristämisen jälkeen. Sokka siis hydraulikiristimessä ja sen poisto vapauttaa tapin oikoselleen, jota joku sylinteriksikin saattaa kutsua.
                                                            Toivon ainakin ettei yllämainitussa ensin ole otettu sokkaa ja sitten haettu rullan asento. :D

                                                            Kuulostaa eniten venyneeltä hihnalta/väärin kasatulta.

                                                            Comment


                                                            • #60
                                                              Kiristin siis tämän näköinen



                                                              Pultin reikä alushokissahan on keskellä, joten pulttia ei voi kiristää eri asentoihin? Mielestäni se on ainut mikä tuossa lukitaan.

                                                              tuo epäkesko osan funktio mahtaa olla kiristää hihnaa hydraulisylinterin avulla.

                                                              Tosiaan 10km ajettu paketti, uutta tuossa setissä taitaa olla kaikki.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X