Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 2.8Q -98 (AHG?) sammuu risteyksiin

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    A6 2.8Q -98 (AHG?) sammuu risteyksiin

    Nyt on tehty se kaasuläpän säätö vagcomilla ja vaihdettu joku lämpöanturi koneeseen mutta vieläkin vaivaa satunnaiset sammumiset risteyksiin tultaessa. Jos ei sammu niin saattaa käydä kierrokset 200rpm tienoilla ja öljyvalo vilkkuu eli tosi lähellä on sammuminen. Joissain risteyksiin saapumisissa taas näkee kun se jopa nostaa kierroksia vähän 1000rpm päälle kun jarrutus aloitetaan ja pitää sitten yli 700rpm.

    Vikakoodeja ei kerry eikä kierrokset laske kun painaa jarrua tai kääntää rattia eli vuodot tehostimissakin lienee poissuljettu? Tuleeko mieleen mikä tuossa voisi olla mennyt kun toimii noin epämääräisesti?

    Lähtee aina sammumisen jälkeen kyllä nätisti käyntiin mutta on pirun noloa kun Audi hyytyy valoihin!

    #2
    Ettei olis ISV (tyhjäkäynninsäätöventtiili) likainen ja jumittaisi. Kovasti oireet siihen viittaisi. Haulla "ISV" löytyy ohjeet tuon puhdistamiseen. Kaippa se tuossa 30V:ssä on kuten AAH:ssa (12V) siinä kaasuläppäkotelon kupeessa pelkääjän puolella. Kolminapainen liitin sojottaa siitä ylöspäin ja pitäisi olla näkyvissa kun suojamuovin ottaa pois.
    Siitä pitäisi kuulua selvä napsahdus kun virrat laittaa päälle.

    Comment


    • #3
      Mulla oli tosiaan identtiset ongelmat, tyhjäkäynti katosi välillä, joskus viisikin kertaa päivässä ja välillä ei moneen päivään kertaakaan. Moottori oli AAH 2.8. Vikakoodeja ei antanut kertaakaan.
      Vian syy oli tosiaan ISV ( Idle Stabilisator Valve?)- venttiili joka piti irroittaa, liuotella vartti CRC:llä ja paineilmalla.
      Kaikki onkelmat hävisi kertalaakista.
      Teepä piruuttas testi, auto käsijarru päällä, iso vaihde silmään ja tyhjäkäynnillä kytkintä ylös kunnes meinaa sammua, nopeasti kytkin takaisin alas : kierrosten pitäisi välittömästi nousta 1300-1400 rpm ja laskea normaaliksi. Ennen putsausta mulla ei noussut kun about 1100 rpm, putsauksen jälkeen joskus jopa 1500 rpm ja huomattavasti "äkäisemmin"

      Comment


      • #4
        Yksi ohje aiheesta....

        Comment


          #5
          Purin tänään ne muovit edestä pois ja on aika erilaisen näköinen kone verrattuna rannilan laittamaan linkkiin.

          En suoraan sanottuna pystynyt tunnistamaan tuota ISV:tä omasta aatista mutta sen sijaan huomasin että sellainen muoviputki mikä tulee koneen edestä katsottuna oikealta puolelta, kiertäen imusarjan edestä vasemmalle siihen imusarjan päälle on kahdesta kohtaa nurjahtanut poikki. Löysin vanhoja viestejä etsissä messun missä oli mainittu huohotinputken vian aiheuttaneen vastaavat oireet kuin ISV:n vika? Pitänee lähteä kyselemään merkkiliikkestä uutta putkea siihen, saas nähdä auttaako asiaan.

          Comment


          • #6
            Eikös ISV vika ole 12 venasen ominaisuus? Tuossa kuvasarjassa on ainakin 12V ja käsittääkseni kysyjällä 30V. Oletko vaihtanut tulpat ja ilmanputsarin? Voisi vähän viitata sinnekin puolelle. Kannattaa tsekata tosiaankin kaikki alipainepuolen letkut. Itseltäni puuttui muutama klemmari, kun vaihdoin alipaineventtiilin. En kyllä tajua miten ne ovat voineet kadota. Sammuilua tuo ei itsellä aiheuttanut vaan vittumaista kitinää ja ehkä jarrujen katoamista -30 pakkasilla, joka on ainakin toistaiseksi pysynyt poissa tuon korjauksen jälkeen. Ristin sormeni ja koputan puuta, kun näitä Audin mysteerivikoja tulee korjattua mutu-tuntumalla kädettömän merkkihuollon takia...

            Comment


              #7
              Ei auttanut huohotinputken uusiminen, edelleen sammuu. Nyt se on tuolla tallissa purettuna imuputkea myöten ja alan uskoa ettei tuossa sellaista ISV:tä välttämättä ole edes? Siinä näyttää olevan sähköllä säätyvä läppä joten sehän voisi hoitaa ISV:tä vastaavan toiminnon ihan tuolla läpän säädöllä. Näin mutuna, tiedä sitten onko noin. Pitää nyt putsata se läpän ympäristö ja säätää sitten vagcom:lla kohdalleen.

              Comment


                #8
                Vieläkään ei ole löytynyt vikaa mikä tuon sammumisen aiheuttaa. Automaatista pitää tyrkätä keppi N:n kohdalle risteykseen saapuessa ja sitten D:lle kun voi taas mennä. Tyhjäkäynti vakautuu n. 600rpm jos vaihde on vapaalla, D:llä voi tippua kierrokset miettimättä suoraan nollaan eli kone sammuu. Lämpimänä ei myöskään lähde aina käyntiin, voi vaatia kaasu pohjassa sahaamista ja bensaa kuluu, näyttää nyt 12.4 keskikulutukseksi lyhyellä kaupunkiajolla.

                Alipainevuotoja on etsitty mutta ei löydy, ei myöskään hapettuneita liittimiä antureissa. Missähän tuossa 30v koneessa on joku "kombi valve", niitä pitäisi olla parikin? Miten alipainevuodot löytäisi parhaiten, onko jotain ainetta tuollaiseen hommaan?

                Comment


                • #9
                  Tämän vaihdoin itse

                  Combi valvet on ne metalliset pöntöt venttiilikoppien takana.

                  Comment


                  • #10
                    Mutta eikö tuo voisi johtua nimenomaan vaihteistosta...
                    Tuohan oli siis tiptronic, siitä en tiedä mutta perinteisessä automaatissa voi käydä niin että momentinmuuntimen kytkin (torque converter lockup clutch tai jotain) ei vapaudukkaan pysähtyessä niinkuin pitäisi (sähkövika automaatin nopeusantureissa tai itse kytkin rikki). Hiukan sama efekti kun manuaalilla ei painettaisikaan kytkintä pohjaan ja vaihdettaisi vapaalle.
                    Osallistukaa viisaammat....itse olen vaan lukenut moista oman automaatin sielun (musta) elämää ihmetellessä.

                    Comment


                      #11
                      Itse itseään korjaten eli 30V:ssä on sähköllä ohjattu läppä (V60) joka hoitaa tyhjäkäynnin säädön.

                      Jos on vag-comi käytössä niin muutaman testin voisi tuolle tehdä eli yhteys moottorinohjaimeen:
                      1. - Moottori ei käynnissä.
                      - Group 98, kenttä 3. Koskematta kaasuun arvon pitäisi olla "Idling". Kaasuun koskemalla arvo pitää olla "Part throt"

                      2. -Moottori tyhjäkäynnillä
                      - Group 98, kenttä 2. arvo pitää olla 0.500-4.900V
                      - Tässä pitäisi näkyä muutosta kun kuormitetaan autoa vaikka käsijarrua vasten vaihde päällä koskematta kaasuun. Eli moottori pyrkii lisäämään tyhjäkäyntikaasua ja tämä arvo on läpän takaisinkytkentä jännite eli asema. Eli jos ei muutu niin läppä ei syystä tai toisesta säädy.

                      3. - Moottori ei käynnissä
                      - Group 1, kenttä 3
                      - koskematta kaasuun arvo 0-5
                      - kaasua hitaasti painamalla arvon pitää muuttua tasaisesti 85-90 arvoon (kaasu pohjassa)

                      Comment


                        #12
                        Tämä homma on edennyt niin että auton käytös korjautui itsestään kaiken tutkimisen jälkeen, ei sammu enää vaikka käyttääkin kierroksia alhaalla.

                        Kulutus on kuitenkin aika reilua, mistä VAGCOM:in ryhmistä ja kentistä näkee tämän 2.8L ALG-koneen seoksen ja mistä lambda-antureiden kunnon? VAGCOM:n vakiona käyttämä label-file tuolle koneelle ei voi olla oikein, monet arvot verrattuna nimikkeisiin ovat melko varmasti jotain muita arvoja.

                        Comment


                          #13
                          Katso moottorista grouppi 7:n (lambda learned values) arvot. Kaikkien kenttien pitäsi olla -10...+10% ja keskinäistä eroa 1 ja 2 tai 3 ja 4 kentän välillä ei saisi olla enempää kuin 15%.
                          Tuosta kannattaisi lähteä niin näkee pysyykö lambdasäätö rajojen sisällä. Jos pysyy niin motronicin mielestä siellä kaikki on hyvin eikä se ainakaan lisää soppaa liikaa...

                          Comment

                          Working...
                          X