Elikkäs ongelmat alkoivat jo viime syksynä, kun Audi ei käynnistynyt laisinkaan. Totesimme isän kanssa, että kipinää ei tule. Havaitsimme puolan vieressä olevan sytkän olevan sökö. Ei kun uutta tilalle ja lähti pelittämään, tosin vain hetkellisesti, sillä keväällä oli sama ongelma. Nyt sytytys lähti kesken ajon. Pistettiin taas uutta sytkää tilalle.
Muutaman kuukauden ajon jälkeen moottori rupesi pätkimään moottoritiellä. Eli kun ajoin moottoritietä n. 50 km, niin moottori sammui n. sekunniksi, jonka jälkeen se taas pärähti mäkistartilla käyntiin. Tätä se siis teki kyseisellä matkalla joka kerta vähintään kerran. Ongelma esiintyi vain moottoritiellä.
Noh, kokeilin sitten piruuttani kiinnittää sytkän jäähdytyslevyyn käytöstä poistetun tietokoneen jäähdytyssiilen :D Tuumin, että sytkä saattaa ylikuumentua. Auttoihan se n. 3 viikkoa, jonka jälkeen sama pätkiminen alkoi moottoritiellä.
Lopulta ajoin moottoritielläkin vain n. 80 km/h ja sitten moottori simahti taas totaalisesti. Tällä kertaa siihen vaihdettiin sytkän lisäksi myös puola, kun ajattelimme hieman viallisen puolan kuormittavan sytkää. Nyt ajoa kertyi kuitenkin vain sen verran, että auton sai tienpenkasta pois, eli hieman ennen kotia moottori sammui taas täysin, mutta pääsin kuitenkin rullaamaan kotiin asti :) Muistaakseni kierroslukumittari kävi aina nollassa, kun moottori pätkäisi, vaikka en ollut painanut kytkintä pohjaan ja vaihde oli päällä.
En tiennytkään, että noinkin vanhassa autossa on jonkinlainen vikakoodisysteemi, ennen kuin lueskelin foorumeita. Kytkin vikakoodipistokkeisiin pienen lampun ja laitoin sen mittaristoon tyhjään ryyppyvalon paikkaan :D Tässä autossa ei taida vikakoodit jäädä muistiin
tai sitten niitä ei vain ollut havaittu, sillä koodiksi tuli 4 4 4 4.
Sitten alkoikin kova tutkiminen ja veikkasimme hall-anturin olevan sökö. Ihmettelin kun ei oikein mistään maailman kaupasta meinannut löytyä tätä
anturia. Koko virranjakajaa myydään kyllä monessa paikassa, mutta ei pelkästään hall-anturia. Syykin paljastui, kun vanhaa virranjakajaa lähti
purkamaan, sillä anturin päällä oleva osa on ilmeisesti prässätty kiinni jakajan akseliin. Vaihdettiin siis koko virranjakaja ja lisäksi tulpanjohdot. Tulpat oli siis vaihdettu jo ensimmäisen sytkän rikkoutumisen yhteydessä.
Ottaako kierroslukumittari tietonsa hall-anturilta?
Taas lähti moottori pelittämään. Sytys ei kuitenkaan ole varmaankaan kohdillaan, koska pintakaasulla ajettaessa varsinkin kierrosten ollessa alle 2k rpm, auto nykii häiritsevästi. Meni kyllä katsastuksesta läpi viime torstaina, mutta päästöt olivat juuri ja juuri alle rajojen.
Tällä viikolla moottori päätti pitää taas n. 3 sekunnin tauon, jonka jälkeen se pärähti taas päälle mäkistartilla. Tämä siis taas moottoritiellä. Oireet olivat kuitenkin hieman erilaiset kuin aikaisemmin, sillä nyt kierroslukumittari ei tipahtanut nollaan eikä mittaristossa syttynyt valoja. Ajelin loppumatkan moottoritietä 100 km/h eikä ongelmia esiintynyt. Kaupungissa moottori ei pysynyt enää millään tyhjäkäynnillä päällä vaan sammuli koko ajan, mutta sain startattua sen aina hetkeksi uudestaan. Ajoin lähellä olevalle parkkialueelle ja jatkoin työmatkaa taksilla. Pisti silmään, että öljynpainemittari näytti tyhjäkäynnillä 1.5 bar silloin kun auto sammuili.
Eikös paineiden pitäisi olla suuremmat?
Töiden jälkeen kokeilin taas ajella ja vaikuttaisi siltä että kylmänä tuolla pystyy ajelemaan, mutta moottoritielle ei parane lähteä. Ilmeisesti joku suojasysteemi sammuttaa moottorin.
Voiko moottori sammuttaa itsensä alhaisen öljynpaineen tai öljyn-/vedenlämpötilan ollessa koholla?
Veden lämpömittari ei ole koskaan toiminutkaan, joten paha sanoa oliko vedessä ylilämpöä (ehkä anturi on rikki. Voisi senkin korjata), mutta öljynlämmöt olivat ehkä vähän kohollaan. Jäähdytysnestettä on tarpeeksi, mutta mielestäni öljyn määrä on lisääntynyt!
Mitähän öljyn sekaan on mennyt?
Tuli aika pitkä sepustus, mutta toivottavasti joku jaksaa tämän lukea.
Auto: Audi Coupe 2.3E NG 8B GKAT vm. 90
Muutaman kuukauden ajon jälkeen moottori rupesi pätkimään moottoritiellä. Eli kun ajoin moottoritietä n. 50 km, niin moottori sammui n. sekunniksi, jonka jälkeen se taas pärähti mäkistartilla käyntiin. Tätä se siis teki kyseisellä matkalla joka kerta vähintään kerran. Ongelma esiintyi vain moottoritiellä.
Noh, kokeilin sitten piruuttani kiinnittää sytkän jäähdytyslevyyn käytöstä poistetun tietokoneen jäähdytyssiilen :D Tuumin, että sytkä saattaa ylikuumentua. Auttoihan se n. 3 viikkoa, jonka jälkeen sama pätkiminen alkoi moottoritiellä.
Lopulta ajoin moottoritielläkin vain n. 80 km/h ja sitten moottori simahti taas totaalisesti. Tällä kertaa siihen vaihdettiin sytkän lisäksi myös puola, kun ajattelimme hieman viallisen puolan kuormittavan sytkää. Nyt ajoa kertyi kuitenkin vain sen verran, että auton sai tienpenkasta pois, eli hieman ennen kotia moottori sammui taas täysin, mutta pääsin kuitenkin rullaamaan kotiin asti :) Muistaakseni kierroslukumittari kävi aina nollassa, kun moottori pätkäisi, vaikka en ollut painanut kytkintä pohjaan ja vaihde oli päällä.
En tiennytkään, että noinkin vanhassa autossa on jonkinlainen vikakoodisysteemi, ennen kuin lueskelin foorumeita. Kytkin vikakoodipistokkeisiin pienen lampun ja laitoin sen mittaristoon tyhjään ryyppyvalon paikkaan :D Tässä autossa ei taida vikakoodit jäädä muistiin
tai sitten niitä ei vain ollut havaittu, sillä koodiksi tuli 4 4 4 4.
Sitten alkoikin kova tutkiminen ja veikkasimme hall-anturin olevan sökö. Ihmettelin kun ei oikein mistään maailman kaupasta meinannut löytyä tätä
anturia. Koko virranjakajaa myydään kyllä monessa paikassa, mutta ei pelkästään hall-anturia. Syykin paljastui, kun vanhaa virranjakajaa lähti
purkamaan, sillä anturin päällä oleva osa on ilmeisesti prässätty kiinni jakajan akseliin. Vaihdettiin siis koko virranjakaja ja lisäksi tulpanjohdot. Tulpat oli siis vaihdettu jo ensimmäisen sytkän rikkoutumisen yhteydessä.
Ottaako kierroslukumittari tietonsa hall-anturilta?
Taas lähti moottori pelittämään. Sytys ei kuitenkaan ole varmaankaan kohdillaan, koska pintakaasulla ajettaessa varsinkin kierrosten ollessa alle 2k rpm, auto nykii häiritsevästi. Meni kyllä katsastuksesta läpi viime torstaina, mutta päästöt olivat juuri ja juuri alle rajojen.
Tällä viikolla moottori päätti pitää taas n. 3 sekunnin tauon, jonka jälkeen se pärähti taas päälle mäkistartilla. Tämä siis taas moottoritiellä. Oireet olivat kuitenkin hieman erilaiset kuin aikaisemmin, sillä nyt kierroslukumittari ei tipahtanut nollaan eikä mittaristossa syttynyt valoja. Ajelin loppumatkan moottoritietä 100 km/h eikä ongelmia esiintynyt. Kaupungissa moottori ei pysynyt enää millään tyhjäkäynnillä päällä vaan sammuli koko ajan, mutta sain startattua sen aina hetkeksi uudestaan. Ajoin lähellä olevalle parkkialueelle ja jatkoin työmatkaa taksilla. Pisti silmään, että öljynpainemittari näytti tyhjäkäynnillä 1.5 bar silloin kun auto sammuili.
Eikös paineiden pitäisi olla suuremmat?
Töiden jälkeen kokeilin taas ajella ja vaikuttaisi siltä että kylmänä tuolla pystyy ajelemaan, mutta moottoritielle ei parane lähteä. Ilmeisesti joku suojasysteemi sammuttaa moottorin.
Voiko moottori sammuttaa itsensä alhaisen öljynpaineen tai öljyn-/vedenlämpötilan ollessa koholla?
Veden lämpömittari ei ole koskaan toiminutkaan, joten paha sanoa oliko vedessä ylilämpöä (ehkä anturi on rikki. Voisi senkin korjata), mutta öljynlämmöt olivat ehkä vähän kohollaan. Jäähdytysnestettä on tarpeeksi, mutta mielestäni öljyn määrä on lisääntynyt!
Mitähän öljyn sekaan on mennyt?
Tuli aika pitkä sepustus, mutta toivottavasti joku jaksaa tämän lukea.
Auto: Audi Coupe 2.3E NG 8B GKAT vm. 90
Comment