Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

K-Jetin alipainekello..

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    K-Jetin alipainekello..

    Mitähän mahdaa tehdä tuo alipainekello tuossa rintapellissä? Lähdin selvittelemään käyntihäiriön syytä noista alipaineletkuista ja tuon alipainekellon kohdalta (ainakin yksi) vika löytyi, vuotaa läpi elikkäs kalvo rikki.


    ...tuolla puolan takana...

    Autona siis tuo oma typ85 90.

    #2
    Rikastaa seosta tarvittaessa eli pitäisi käytännössä toimia vain kone kylmänä. Säätyy lohkossa olevan venttiilin mukaan. Alipaine letku menee tuon lohkossa olevan venttiilin lävitse.

    Erittäin yksinkertainen toiminta. Lohkon venttiili joko estää tai sulkee alipaineen eli imun tuolle kellolle. Imu vetää kalvoa ja sulkee piirin, joka aiheuttaa seoksen rikastumisen


    Millaisesta käyntihäiriöstä on kyse?

    Comment


      #3
      Jaa...

      Tuo on kyllä (ikävä kyllä) kytketty Y-liittimellä suoraan imusarjasta tulevasta alipaineletkusta, toinen haara menee virranjakajaan... mikäli nyt oikein muistan, koska en oo nyt auton luona...
      Missä se venttiilin pitäis olla mistä se tulee se "säädetty" alipaine tuolle kellolle?

      Käyntihäiriöt ovat seuraavat:

      Kylmänä lähtee hyvin käyntiin, kierrokset reilu 1000 rpm.
      Kun lämpee niin tyhjäkäyntikierrokset jää ylös, n. 1500 rpm.
      Kun lämpimänä sammuttaa ja odottaa n. 5-10minuuttia, käynnistää niin tyhjäkäynti on normaali, 600-700 rpm. Kierrokset ei laske vaikka ajaisi Hangosta Ivaloon, ellei sammuta ja seisota konetta vähäksi aikaa. Sammuttaminen ja heti uudestaan käynnistäminen ei saa aikaan kierrosten laskua.
      En ole kylmänä seoksia mittaillu, lämpimänä ok. Lisäilmaluistista ei ole varmaa tietoa mutta oletukseni on että siinä on myös vikaa. Syökös se lisäilmaluisti 12 volttia jos sen toimintaa kokeilis irrallaan? Miten nopeasti sen bi-metalliliuskan pitäisi reagoida virtaan?
      Puolilämpimänä / -kylmänä välillä kone ei suostu käynnistymään kunnolla.

      Semmonen ongelma ilmeni myös joskus että jos ei ekalla hörähdyksellä saanu käyntiin niin piti odotella jokunen tovi (5-10min) ennen kuin hörähti uudestaan. Syynä on bensan puute. Eli kun hörähti niin kaasua sen verran että lähti käyntiin, ilman kaasua odotusta... Työntämällä lähti käyntiin heti tuon jälkeen. Itse veikkaan että IM-mittarin lautanen ei noussut tuon imuvuodon takia startin kierroksilla, eikä määräjakaja antanut ainetta.? Työntämällä tulee vähän enemmän kierroksia koneeseen -> suurempi alipaine...

      Nämä ovat siis tuon alipainevuodon aikana olleet viat, eli ainakin se on tuon kellon kautta saanut lisäilmaa ohi ilmamäärämittarin. Seokset on säädetty ilmeisesti siis sen verran rikkaammalle jotta ovat normaalit tuon vuodon takia.

      Minusta tämä ovat erittäin ihmeelliset oireet, monen tekijän summa mitä luultavammin. Mielelläni otan tiedon vastaan jos joku kertoo mikä / mitkä asia(t) mättää nyt! Oma ymmärykseni on sillä tasolla jotta suoralta kädeltä en osaa sanoa vastausta noihin käyntihäröihin.

      Comment


        #4
        KP:ssä ainakin sijaitsee keskellä lohkon vaihteiston puoleista päätyä. Ei säädä sen enempää kuin auki tai kiinni. Voit mitata kellon liittimistä milloin kytkee. Rikastaa, kun nuo kaksi napaa ovat yhdistettynä. Pitäisi huomata tyhjäkäynnillä selvästi tukehtumista, kun yhdistää nuo navat.

        Pudottaako ISV:n irroittaminen tyhjäkäynnin alas?


        En nyt sitten tiedä mikä kokoonpano tuossa koneessasi on ISV:n ja muiden härpäköiden suhteen, mutta varmasti pitkälti vastaa oman lötkön K-jettiä härpäköineen.

        Comment


          #5
          Tarkoitatko ISV:llä lisäilmaluistia, vai onko tuossa jokin muukin vempele mikä säätää kylmätyhjäkäyntiä?
          Muistaakseni ku kokeilin joskus tuon lisäilmaluistin irroittamista niin tilanne ei muuttunut mitenkään.

          Comment


          • #6
            Mitäs tapahtuu jos irroitat kylmäkäynti vermeen johdon termostaattikopan alapuoleisesta anturista?

            Comment


              #7
              Itsellä on ollut tuo kello irti viime talvesta lähtien, kun lopetti toimintansa. Tuo yhdessä kahden muun anturin kanssa antaa kuulemma täyskaasukiihdytyksessäkin kylmäkäynnistyssuuttimesta lisää soppaa. Näin muistelisin, että merkkiliikkeen huollossa sanottiin, kun kävin tiedustelemassa tuon kelju-K:n sielunelämästä (luitte oikein, ilmaisia neuvoja merkkihuollosta!). Tämä on siis katsottu jostain Audi-huollon korjaamokäsikirjasta.

              Ko. osa maksoi muistaakseni 120 ? halvimmillaan kun sitä kyselin, käytettynä en lukuisista soitoista huolimatta osaa löytänyt.

              Comment


                #8
                Eli tarviiko muuta kuin irrottaa sähköpiuha siitä kellosta päästääkseen eroon ko. vermeestä..

                Comment


                  #9
                  Näin juuri.

                  Comment


                    #10
                    Kylmänä lähtee hyvin käyntiin, kierrokset reilu 1000 rpm.
                    Kun lämpee niin tyhjäkäyntikierrokset jää ylös, n. 1500 rpm.
                    Kun lämpimänä sammuttaa ja odottaa n. 5-10minuuttia, käynnistää niin tyhjäkäynti on normaali, 600-700 rpm. Kierrokset ei laske vaikka ajaisi Hangosta Ivaloon, ellei sammuta ja seisota konetta vähäksi aikaa. Sammuttaminen ja heti uudestaan käynnistäminen ei saa aikaan kierrosten laskua.
                    Huoltovarmuus90:ssäni on sama vika. Kävin eilen letkut läpi, ei näytä olevan vuotoja tms. mutta tyhjäkäynti jymähtää 1500-1700 rpm ja 40kmh taajama-ajo on hankalaa. Jostain saa ilmaa kaasuläpän ohi, pitää perehtyä tilanteeseen. Tyhjäkäyntiventtiiliin putsasin, ei vaikutusta.

                    Comment


                      #11
                      Suhteellisen turha kommentti, mutta varmistit varmaan että se ISV myös liikkuu, eli aukeaa ja menee kiinni esim. hyppylangalla kokeillen?

                      Comment


                        #12
                        Ihan rehellisesti todettuna rautalankaa ei ollut käsillä, mutta se perustotuus "assumption is the mother of all fuckups" voi nostaa tässä päätään. Onneksi tuo on AAR:ssä niin hyvin tyrkyllä että pitääpä mennä tarkistamana uudestaan.

                        En ole mokkulaa empiirisesti koskaan halkaissut, mutta onko tämä rakenteeltaan semmoinen jousiventtiili, jossa kelan ollessa jännitteetön paina jousi venttiilin kiinni ja kun antaa virtaa, kela vetää venttiilin auki? Sopivalla auki-kiinni suhteella sitten haetaan sellainen läpivirtaus että kierrosluku on ohjausboksia miellyttävällä raja-alueella?

                        Ei ole koskaan aiemmin ollut noiden kanssa mitään ongelmia (knock knock) mutta nyt on.

                        Comment


                          #13
                          Kaiulla: näin juuri.

                          Comment


                            #14
                            Tuossa lisäilmaluistissa se vika taitaapi olla tuon tyhjäkäynnin kohdalla. Kun on kovat tyhjäkäyntikierrokset ja painaa lyttyyn tuon letkun mikä menee tuohon luistille niin kierrokset tippuu. Mikä laite ohjaa tuota luistia? Johdon irroittaminen ei aiheuta kierrosten laskua -> ilmeisesti niin jumissa.
                            Lämmöt jotain 65 astetta niin ainakaan jännitemittarilla katottuna tuolle lisäilmaluistille ei tullu virtaa.
                            Miten se on et ku se seisoo vähän aikaa lämpimänä ja käynnistää uudestaan niin sit se menee kiinni? Onko tuon luistin ohjausvirta pelkästään jonkun anturin lämpötilan mukaan vai liittyykö siihen jotain syvällisempiä ohjausmekanismeja?

                            Comment


                              #15
                              Lämpötilaan ja kierroslukuun sidottu. Kuskin jalkatilassa on relepaneelissa sille boksi. Yksi lämpötilan anturi sijaitsee ainakin vesipumpun luona yläputken alapuolella (yksinapainen liitin).

                              Irroita ISV ja putsaa/liikuttele. Kierrokset pitäisi pudota irroittamalla ISV:n liitin.

                              btw, kirjoitusvirheestä varmasti vain kyse, mutta jännitemittarilla ei voi mitata virtaa...

                              Comment


                                #16
                                Pitääpi kokeilla putsata tuo. Tosiaan kierrokset eivät tipahtaneet vaikka irroitti tuon johdon, puristamalla tuon ISV:n letkua kasaan kierrokset laskivat, eli siinä se vika on.

                                Onkos ehdotuksia muiden vikojen syntyperästä?
                                Tuo on aika outoa että jos ei ekalla "hörähdyksellä" saa käyntiin niin sit se ei saa bensaa. Miks se hörähtää kerran?

                                Mites tuon ilmamäärämittarin kanssa. Kun katoin että mitä se oli syöny, niin huomasin että tuo läppä menee vähän alle sen kartion alaosan... ja näyttäis että toiselta laidalta pääsisi ilmaa ohi tuon lautasen. Onko ok?
                                Nettiä selaamalla oon ymmärtäny että siellä pitäis olla jokin korkeudensäätö judanssi, mutta miten käytännössä tämä tapahtuu? Eli uskon että tuo bensansaantiongelma korjaantuisi jos lautasen liikettä saisi rajoitettua silleen, että se jäisi n. 1mm ylemmäs mihin se nyt jää.

                                Olet muuten jasso oikeassa tuon virtamittarijutun suhteen, mutta jos siellä ei ole jännitettä niin ei siellä ole virtaakaan... :p

                                Comment

                                Working...
                                X