Terve. Lötkön 250kkm ajettu 3B-moottori alkoi käymään kylmäkäynnistyksessä vajailla pytyillä. Puristuspainemittauksessa 3- ja 4-sylintereissä oli 7bar ja muissa sylintereissä 10-11bar. Lisäksi 3-4 sylintereitä mitatessa kuului outoa suhahtelua. Siispä kone auki. Kannen irroituksen jälkeen selvisi, että kannentiiviste oli pettänyt 3-4 sylintererien välistä. Kannentiiviste oli palanut puhki alapuolelta ja lohkoon oli palanut jälki sekä myös pieni halkeama joka näkyy kuvissa. Kanteen ei ollut ehtinyt palaa näkyvää/tuntuvaa vauriota. Koska koneessa oli peltinen kannentiiviste, on siihen jo joskus historiassa tehty kansiremonttia. Mikähän voisi olla syynä metallitiivisteen pettämiseen, eikös noiden pitäisi olla aika kestäviä? Moottori oli täysin vakiosetupilla ja MTM:n 260hp lastulla eli hurjilla ahtopainella kannentiivistettä ei ole kiusattu.
Toinen yllätys löytyi moottorin kampiakselista. Kampuran 4- ja 5-runkokauloihin oli kulunut kynnellä tuntuvat urat runkolaakerin öljyuran reunojen kohdalle. 4-kaulaan kuluneet urat menevät koko kaulan ympäri, mutta 5-kaulassa oleva urat "loppuu" öljyreiän lähellä, eli 5-kaulassa on urat noin 180asteen matkalla. Runkolaakereissa näkyi kiillottumia ja myös uraa vastaavissa kohdissa kuin kampurassa, nämä näkyvät kuvissa. Konetta purkaessa mittasin kampuran runkolaakerien välykset plastigaugella ja jokainen kaula oli 0.038-0.050mm välillä, lähempänä 0.038:ia. Tiedä sitten kuinka tarkka tuo plastigauge on.
Onko kampuraan kuluneet urat ja runkolaakereiden kunto merkki siitä, että tämä kampiakseli ei ole kunnolla tasapainossa? Vai onko lohkon runkolinja mennyt kieroon? Muissa kampuran runkokauloissa ei vastaavia urina näkynyt, ainoastaan 4- ja 5-kauloissa. Voiteluongelmista en tiedä, mutta niin kauan kuin lötkön olen omistanut on kuumassa koneessa tyhjäkäynnillä öljynpainetta ollut 2bar ja kierroksilla noin 4.5bar. Öljyt olen vaihtanut 5000km välein.
Kampuran öljypumpun rattaan hampaisiin oli myös kulunut syvät jäljet, onko tämä normaalia kulumista? Tämä näkyy kuvassa. Takastefa oli syönyt kampuraan melkoisen uran, ei ollut kuitenkaan vuotanut. Takastefan kohdan voi ehkä korjata kauluksella. Nyt kuitenkin mietityttää kannattaako tätä kampuraa alkaa koneistelemaan ehjäksi vai onko parempi yrittää etsiä paremmassa kunnossa oleva kampura? Jos 20vt-kampiakselin ottaa jostakin toisesta moottorista, täytyykö osat silloin tasapainottaa? Samalla varaosanumerollahan nuo kaikki kampurat kulkevat, ainoastaan vauhtipyörät ja dampperit eroavat.
Kuvat palaneesta kannentiivisteestä, kannesta ja lohkosta:
Toinen yllätys löytyi moottorin kampiakselista. Kampuran 4- ja 5-runkokauloihin oli kulunut kynnellä tuntuvat urat runkolaakerin öljyuran reunojen kohdalle. 4-kaulaan kuluneet urat menevät koko kaulan ympäri, mutta 5-kaulassa oleva urat "loppuu" öljyreiän lähellä, eli 5-kaulassa on urat noin 180asteen matkalla. Runkolaakereissa näkyi kiillottumia ja myös uraa vastaavissa kohdissa kuin kampurassa, nämä näkyvät kuvissa. Konetta purkaessa mittasin kampuran runkolaakerien välykset plastigaugella ja jokainen kaula oli 0.038-0.050mm välillä, lähempänä 0.038:ia. Tiedä sitten kuinka tarkka tuo plastigauge on.
Onko kampuraan kuluneet urat ja runkolaakereiden kunto merkki siitä, että tämä kampiakseli ei ole kunnolla tasapainossa? Vai onko lohkon runkolinja mennyt kieroon? Muissa kampuran runkokauloissa ei vastaavia urina näkynyt, ainoastaan 4- ja 5-kauloissa. Voiteluongelmista en tiedä, mutta niin kauan kuin lötkön olen omistanut on kuumassa koneessa tyhjäkäynnillä öljynpainetta ollut 2bar ja kierroksilla noin 4.5bar. Öljyt olen vaihtanut 5000km välein.
Kampuran öljypumpun rattaan hampaisiin oli myös kulunut syvät jäljet, onko tämä normaalia kulumista? Tämä näkyy kuvassa. Takastefa oli syönyt kampuraan melkoisen uran, ei ollut kuitenkaan vuotanut. Takastefan kohdan voi ehkä korjata kauluksella. Nyt kuitenkin mietityttää kannattaako tätä kampuraa alkaa koneistelemaan ehjäksi vai onko parempi yrittää etsiä paremmassa kunnossa oleva kampura? Jos 20vt-kampiakselin ottaa jostakin toisesta moottorista, täytyykö osat silloin tasapainottaa? Samalla varaosanumerollahan nuo kaikki kampurat kulkevat, ainoastaan vauhtipyörät ja dampperit eroavat.
Kuvat palaneesta kannentiivisteestä, kannesta ja lohkosta:
Comment