Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

"uusi" ESP on todellakin uusi

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    "uusi" ESP on todellakin uusi

    Minulla oli aikaisemmin 2002 A3 1.9tdi, tuossa esp:n toiminnan kuuli runksutusta muistuttavalla äänellä.

    Nyt kun olen vaihtanut autoni uuteen -05 2.0tdi:in ei tuota runksuttavaa ääntä enään kuulu.
    Kuuluisiko nyt liikkeelle lähtiessä tuon runksutuksen kuulua, sutivia pyöriä jarruttaessa..

    Onko näissä uusissa autoissa todella saatu äänetön ESP ja Ajovakaudenjärjestelmä käyttöön?

    #2
    Eikös tuo runksutusääni kuulu niistä tasauspyörästön lukoista? oliskos ne hiljentyneet uuteen?

    Comment


      #3
      Juuri noita ääniä siis tarkoitan.

      Kuitenkin mutkaan tultaessa, tarkoituksena saada auto puskemaan, jokin tuota autoa "suoristaa". Kuitenkaan ei mitään ylimääräistä ääntä kuulu!
      ESP valo kyllä aina noissa luisto tilanteissa vilkkuu normaalisti, mutta mitään ääntä ei kuulu..

      Comment


        #4
        Käsittääkseni se ABS-yksikkö on aiemmin rykivää ääntä pitänyt, säätäessään jarrupainetta. Ehkä uudemmat on äänettömämpiä, tai sitten paremmin eristetty korista tms.

        Comment


          #5
          Laitan tämän asian uudelleen ylös.

          Juteltuani Audi edustajan kanssa, selvisi että tuo ESP näissä uudemmissa autoissa on todellakin uusiversio ja juurikin hiljainen.

          Mielestäni tuo antaa aika paljon sutia liikkeille lähdöissä, ja todellakin jos työnsä hoitaa niin esimerkillisen hiljaisesti!

          Onko muilla kokemuksia tästä uudenmallisesta ESP:stä?

          Comment


            #6
            Tyhmä kysymys, mutta mitä kaikkea esp tekee? Onko se samalla myös luistonesto?

            Comment


              #7
              Ei ole tyhmiä kysymyksiä, on vain tyhmiä vastauksia. =)

              *ESP=Elektroninen ajonvakautusohjelma, joka pyrkii korjaamaan kuljettajan tekemiä ajovirheitä esim. kaarreajossa kehittämällä auton pystyakselille ajoradalla pyrkimään pitävän vastamomentin. ESP on eräiden lisäantureiden avustuksella ympätty jarruelektroniikkaan eli ABS-laitteistoon. ESP käyttää tilanteesta riippuen yksittäisen pyörän jarrua ja pienentää moottoritehoa. Liikenne ohjainlaitteiden välillä tapahtuu CAN-väylää pitkin. ESP:n kanssa aina toiminnot EDS , ASR ja MSR.

              -EDS=Tasauspyörästön elektroninen "lukitus" Toiminta perustuu ABS-pyöränantureiden välittämiin signaaleihin. Mikäli jokin vetävistä pyöristä pyörii nopeammin kuin muut, niin se sutii. Tällöin ABS-ohjainyksikkö käyttää ABS-hydraulipumppua ja ohjaa paineenalaista jarrunestettä sutivalle pyörälle. Pyörän jarru aktivoituu ja tasaa pyörien pyörimisnopeuseroa samalla akselilla, aikaansaaden tasauspyörästön lukkoefektin. Toimii nykyisin (alk. 9/98) aina n. 80 km/h ajonopeuteen asti. EDS vaatii huolellisuutta jarrunesteen vaihdon yhteydessä!

              -ASR=ABS-laitteistoon ja moottorinohjauselektroniikkaan perustuva luistonestosysteemi, joka vähentää moottorin tehoa, kun molemmat vetävät pyörät pyrkivät sutimaan.

              -MSR=Estää vetävän pyörän lukkiutumisen moottorijarrutuksen aikana liukkaalla ajopinnalla säätelemällä moottorin kehittämää vetomomenttia eli tarpeen vaatiessa "kiljauttaa" konetta, jos vetävät pyörät kaasun noston eli moottorijarrutuksen aikana pyrkivät lukkiutumaan ja siten menettämään sivuttaispitonsa. Toiminta perustuu ABS-laitteiston ja moottorin ohjainlaitteen yhteistoimintaan CAN-väylää hyväksikäyttäen.

              Comment


                #8
                Kokemuksia tästä uudesta ja -05 mallin "loistavasta" alustasta: Yöllä kun tiellä oli pikkuisen lumisohjoa ja mutkassa jossa auto pyrki puskemaan painoin pikkuisen kaasua tottumuksesta jolloin edellinen 8P meni renkaiden osoittamaan suuntaan, niin tämä loistava uudempi versio päättikin käyttäytyä takavetoisen tavoin, perä lähtikin alta. Pikkuisen tuli hoppu, mutta onneksi ei ketään tullut vastaan. Kyllä audilla on homma mennyt reippaasti eteenpäin viimeisen kahden vuoden aikana, kun etuvetoinen on saatu esp:llä käyttäytymään kuten takavetoinen ilman esp:tä. Tainnut unohtua nuo talvitestit näistä uudistuksista. Pitää muuten aika reipasta ääntä tuo esp, kun auto lähtee kuivalla asfaltilla nelipyörä luisuun. Tämä tuli kokeiltua tuossa alku syksystä, kun hirvi hyppäsi eteen ja tuli väistettyä. Eipä voi juuri kehua nykymenoa taudillakaan...

                Comment


                  #9
                  jf:n Audissa nyt kaikki on päin metsää ja jokaisessa Audissa sitä kautta. Mutta tosiaan, kyllä toi ESP mielestäni ääntä pitää silti, ei nyt mitään ihmeen kovaa, mutta kyllä sen kuulee kaarteissa jos painaa. Eikä mitään yllättäviä takaluisuja kyllä ESP:llä tule, se korjaa ne varsin hyvin (ilman kyllä lähtee perä).

                  Comment


                    #10
                    Yak: näinpä, mutta eikös ESP:n tärkein funktio ollut, ettei perä luistele omilla teillään, eikä keula puske. Tämähän lienee tärkeää, jotta vältetään ikävät, kylki edellä vastaan tulevan keulaan törmäykset, jotka ovat taajaman ulkopuolisissa nopeuksissa yleensä kuolettavia (vai oliko sittenkin vain ruksi varustelistaan, jota voidaan käyttää mainoksissa). Kuten mainitsin oikein se toimi ainakin -03 saadussa 8P:ssä, muttei enää -05 versiossa, joka nykyisin alla...

                    Comment


                    • #11
                      Omia kokemuksia nyt tuosta E90 Bemarista, siis takapotku, 120kw turbodiesel ja kitkarenkaat....Motarilla tietyömaan jälkeen varsin liukkaalla kelillä piti sitten antaa kunnolla kaasua ja baltiarallaa 70-80km/h kohdalla hetkellisesti tunne että perse lähtee alta mutta sitten tuo hieno ajonvakautus puuttui peliin ja parilla kkruts kruts äänellä tunne auton hallinnasta palautui. Eli toimi siis juuri niin kuin pitääkin. Tuo Bemarin "ESP" sallii normaalitilassakin pikkuisen luistoa ennen kuin puuttuu peliin, yhdellä napin painalluksella sitten luistot pitenevät mutta lopettaa ne ennen kuin menee yli. Järjestelmän saa myös kokonaan pois päältä ja sittenhän se auto menee miten menee...

                      Comment


                        #12
                        Hiljattain kävi uuden (vm2005) auton ajonvakautuksen kanssa siten, että sähköaivo puuttui käsijarrukäännökseen (n. 3 - 5 km/h) huomattavan jälkijunassa ja päätti lukita takapyörät vielä kertaalleen. Sanomattakin on selvää, ettei ollut mukavaa, kun tilanne oli jo ohi ja yht'äkkiä melkein spinnataan.

                        Jos on sähköaivot, niin on kyllä syytä olla viisaat ja viattomat :I

                        Comment

                        Working...
                        X