Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

4-v. automaatin "kiristäminen"?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    4-v. automaatin "kiristäminen"?

    Moi!

    Onko kellään Audistilla kokemusta tällaisesta laatikon säätämisestä:

    http://www.ultimatevw.com/keskustelu/?cmd=aihe&id=3107

    Eli liekkö esim. -99 A6 TDI:n loota samanlainen kuin Volkkareissa, tai pystyykö muuten säätämään samaan malliin? Onko omia kokemuksia?

    Ja toisekseen, kellehän tuon säätämisen uskaltaisi antaa tehtäväksi Jyväskylässä? Itse en moista operaatiota harkitsekaan, enkä välttämättä veisi millekään nyrkkipajalle, koska tuossa voi saada kallista remonttia aikaiseksi jos ei tiedä mitä tekee tai rikkoo paikkoja. Merkkihuolto taasen tunnetusti osaa laskuttaa...

    #2
    Hetkinen nyt, olen hieman skeptinen tuon jutun suhteen. JOS, tuo on sama juttu mikä on ameriikantomaateissa niin siinä säädetään laatikon alipainekelloa luulemaan että on kaasu pohjassa joten aski vaihtaa korkeammalla ja jämäkämmin isompaa pesään. Jotenkin hämärästi muistelen että liittyy laatikon perusöljynpaineen nostamiseen. Tästä on melkein 8 vuotta kun viimeksi oli puhetta - ei voi kaikkea muistaa. No, seurauksena on nopeampi pantojen kuluminen ja toimintahäiriöt sitä mukaa myöhemmin. Tulokset kuulostaa juuri samalta
    No niin.
    Eilen säädettiin laatikkoa. Laatikossa olevaa säätö"ruuvia" saatiin kevyesti kiristettyä 30 klikkausta.
    Auto todellakin vastaa kaasuun paremmin ja pitää myös vaihteet tiukemmin päällä. Tosin 2>3 vaihteelle vaihto pinta kaasulla muuttui hiukan nykäisevämmäksi.
    Myös N asennosta D:lle tai R:lle kytkeytyminen nopeutui huomattavasti.
    Ensi kokemukset ovat siis pelkästään positiiviset.
    Mistään en tiedä varmasti onko kyseessä sama asia mutta niin samalta kuulostaa. Tuota kannattaa konsultoida alan osaajilta.

    Comment


    • #3
      Minäkin vähän vierastan ko toimenpidettä. Miksi tehdä jotain muutosta lootaan " pitää tiukemmin" takia? Minulla vaihtaa "nopeasti ja jämäkästi" jos painaa kaasupoljinta:)
      Rahaa palaa ja kuka tietää, että mikä on lopputulos lootan kestävyyden suhteen?

      Comment


        #4
        Minäkin vähän vierastan ko toimenpidettä. Miksi tehdä jotain muutosta lootaan " pitää tiukemmin" takia? Minulla vaihtaa "nopeasti ja jämäkästi" jos painaa kaasupoljinta:)
        No minustakin tuo kuulostaa hieman riskialttiilta toiminnalta. Mutta toisaalta taas, kun noita juttuja tuolta läpi luki, kaikki ko. säädön tehneet kehuivat kuinka dieselin vääntöä saa paremmin hyödynnettyä kun vaihteisto ei heti vaihda pienemmälle, ja muutenkin auto vastaa paremmin kaasuun. Kun automaatissa on tosiaan se huono puoli että se tuppaa "hävittämään" dieselin muhkean väännön.

        Comment


          #5
          Olen tehnyt tuon säädön edellisen öljynvaihdon yhteydessä Transportterin O1M-vaihteistoon.

          Käytännön vaikutuksia oli vaihtokohdan putoaminen alemmille kierroksille, nopeammat vaihdot (aikaisemmin vaihtoa ei tuntenut, nyt saattaa nykäyksen huomata), ja suurten vaihteiden parempi päällä pysyvyys.

          Vaihteiston kestävyyteen säädöllä pitäisi olla lisäävä vaikutus, vaihteiden väliset luistot vähenevät ja öljy kiertää paremmin.

          Comment


            #6
            Käytännön vaikutuksia oli vaihtokohdan putoaminen alemmille kierroksille, nopeammat vaihdot (aikaisemmin vaihtoa ei tuntenut, nyt saattaa nykäyksen huomata), ja suurten vaihteiden parempi päällä pysyvyys.
            Eli tuo kuulostaa automaattivaihteisen suorituskyvyn & yleisen käyttömukavuuden kannalta todella hyvältä, ja siksi tuo minuakin kiinnostaisi! Mutta pitääköhän tuo monessakin paikassa mainittu väite parantuneesta kestävyydestä myös paikkansa?? Onko täällä ketään "automaatti gurua" paikalla, joka osaisi sanoa faktaa tästä asiasta, eikä pelkästään mutu- tietoa??

            Comment


            • #7
              "aikaisemmin vaihtoa ei tuntenut, nyt saattaa nykäyksen huomata"

              Mukavammin loota toimii, jos nykäystä ei huomaa.

              Voi olla, että se toimii dieseleissä hyvinkin? Bensavehkeisiin en tekisi, ellei valmistaja käskisi.

              En ymmärrä myös mainintaa:" suurten vaihteiden päällä pysyvyys"? Minulla on 4 lovinen ja ajan kaupunkiajossa 3:lla. Mitään ongelmaa ei ole maantiellä 4:lla tai kaupungissa 3:lla.

              Comment


                #8
                En ymmärrä myös mainintaa:" suurten vaihteiden päällä pysyvyys"? Minulla on 4 lovinen ja ajan kaupunkiajossa 3:lla. Mitään ongelmaa ei ole maantiellä 4:lla tai kaupungissa 3:lla.
                Tuolla tarkoitetaan siis sitä että kun automaatilla painaa yhtään kovemmin kaasua, se tuppaa vaihtamaan pienemmälle jo paljon ennen kickdown kohtaa. Ja dieselin yhteydessä siitä on useimmiten vaan haittaa, kun kone hyppää korkeille kierroksille eikä muhkeaa alavääntöä pääse kunnolla hyödyntämään. Bensakoneiden kanssa tuo ei ole niinkään ongelma kun yläkierroksillahan sitä jerkkua eniten on.

                Comment


                • #9
                  Muistelisin että mersufoorumilla puhuivat superturbojen yhteydessä tuosta laatikon säätämisestä. Se oli muistaakseni myös jossain vaiheessa edellytyksenä että laatikko kestää lisääntyneen väännön, vaikkakin nuo mersun laatikot ovat jo syntyjäänkin ihan eriluokkaa kestävyydeltään kuin Audin automaattilaatikot. Taisivat mainita jonkun gurun nimenkin joka tekee noita laatikkoremppoja työkseen.

                  Comment


                    #10
                    Mukavammin loota toimii, jos nykäystä ei huomaa.
                    Käytännössä vaihtuminen siis tapahtuu nopeammin, eli momentinmuunnin luistaa vähemmän, ja siitä syystä tuo nykäys voi tuntua. Pidän kuitenkin parempana nopeaa vaihtoa, vaihdon aikainen veto on kovin ohutta.

                    Saman vaihteiston käyttäminen hyvinkin erilaisissa moottoreissa lienee sittenkin vähän hankalaa valmistajan kannalta. Parhaassa kierrosluvussa on puolet eroa, ja voima tulee ulos aivan eri tavalla.

                    Comment


                      #11
                      Lainaus:
                      Mukavammin loota toimii, jos nykäystä ei huomaa.


                      Käytännössä vaihtuminen siis tapahtuu nopeammin, eli momentinmuunnin luistaa vähemmän, ja siitä syystä tuo nykäys voi tuntua. Pidän kuitenkin parempana nopeaa vaihtoa, vaihdon aikainen veto on kovin ohutta.
                      Automaatti ei toimi samalla tavalla kuin manuaali. Momentinmuunnin eli turbiini ei luista vaihteiden vaihdossa kytkimen tapaan vaan luistaminen tapahtuu kytkimen kitkapannoissa. Yleisimmin laatikon vaihtamista parannetaan asentamalla sinne ns. shift kit, jolla muutetaan tomaatin venttiilikoneiston toimintaa siten että vaihteitten välistä kytkeytymisaikaa saadaan vähennettyä. Tämä luonnollisesti johtaa parantuneeseen kestävyyteen koska luistoa on vähemmän. Pehmeä vaihteiden kytkeytyminen siis tarkoittaa suurempaa kulumista. Yleisesti autotehtaat tähtäävät mukavuuteen, tässä syy. Täältä lisätietoa vaihteitten vaihtumisesta. Kannattaa lukea.Transmission Re-Programming Kits

                      Laatikon virittäminen siis vaatii - tai ainakin ennen on vaatinut osien vaihtamista, että saavutetaan haluttu lopputulos ns. teknisesti oikein. Jos pelkkää ruuvia kääntämällä vaihtaminen paranee dieselkoneelle sopivammaksi niin kai se olisi jo tehty tehtaalla. Kaikennäköisiä virityksiä on varmasti olemassa, mutta niiden vaikutus vehkeitten kestävyyteen on tässäkin asiassa täysin hämärän peitossa. Just my 2 cents

                      Comment


                        #12
                        Jos pelkkää ruuvia kääntämällä vaihtaminen paranee dieselkoneelle sopivammaksi niin kai se olisi jo tehty tehtaalla.
                        Nimenomaan tämä on se pointti miksi tämä säätäminen hieman minua epäilyttää. Eli jos tuosta ei olisi mitään haittaa, miksi ei tuota olisi tehty jo tehtaalla, kun kyse ei ole kovinkaan isosta asiasta??

                        Toisaalta, tuntuu siltä että kukaan autovalmistaja ei jostain syystä vieläkään osaa tai halua säätää automaattejaan dieselille sopivaksi, eli lähes poikkeuksetta laatikot toimivat vakiona liian isoilla kierroksilla. Ja tässä olisi kenties yksi tapa korjata asiaa. Mutta kuluttaako tuo laatikon nopeammin loppuun vai kestääkö se peräti paremmin, sen kun tietäisi?

                        Comment


                        • #13
                          Kaipa autotehtailla on tässäkin tapauksessa jouduttu hakemaan kompromisseja mukavuuden edessä. Kovin terävät ja nykäisevät vaihdot ei varmasti ole kaikkien mieleen.

                          Comment


                            #14
                            Jos pelkkää ruuvia kääntämällä vaihtaminen paranee dieselkoneelle sopivammaksi niin kai se olisi jo tehty tehtaalla.


                            Nimenomaan tämä on se pointti miksi tämä säätäminen hieman minua epäilyttää. Eli jos tuosta ei olisi mitään haittaa, miksi ei tuota olisi tehty jo tehtaalla, kun kyse ei ole kovinkaan isosta asiasta??
                            Haitta on vaihtojen nykäiseminen. Muistan itse ensimmäisen ajoni nykyisellä Transporterillani, jolloin ajattelin vaihteiston toimivan hienostuneesti, kun vaihtoja ei edes huomaa. Samaa sanoivat muutkin autoa ajaneet. Kun olin ajanut autoa pidempään, tuli eteen tilanteita, joissa hienostuneisuus ei ollutkaan hyvä, vaan olisi tarvittu enemmän raakaa vetoa. Niinpä päädyin ko. säädön tekemiseen, ja uskon edelleen asian olevan paremman vedon lisäksi hyväksi myös vaihteistolle.

                            Comment


                            • #15
                              Vieläkös nykyisissä automaateissa käytetään pantoja? Eikö ne niissä käytetä aika pitkälti lamellikytkimiä. Mikä tuon pannan englanninkielinen nimi ois? Esim. tuossa ZF 5HP19FL:n sisuskalut.

                              Voisko tuo ruuvi vaikuttaa kytkimien sulkeutumisnopeuteen?

                              Comment


                                #16
                                Nonni, nyt on öljynvaihdon yhteydessä merkkihuollossa tehty tuo paineiden nosto ruuvia vääntämällä, ja ensi vaikutelma on todella positiivinen! Eli vaikuttaa mm. näin:

                                - huomattavasti parempi kaasuun vastaaminen. Aiemmin kun kaasua painoi reippaammin, mitä käytännössä tapahtui oli vain kierrosten nouseminen ja laatikon luistamisen lisääntyminen, eikä niinkään auton kiihtyminen. Nyt kierrokset korreloi paljon paremmin auton vauhtiin & kiihtyvyyteen.
                                - edellisestä seuraa myös huomattava melun väheneminen. "Normaalissa" rauhallisessa kiihdytyksessä ei tarvitse kaasua painaa niin paljoa kuin ennen, koska laatikko ei luista enää niin paljoa. Jos aiemmin kierrokset nousi aina noin tasolle 2400, nyt pystyy helposti liikkumaan alle 2000:n kierroksilla samaa tahtia.
                                - huomattavasti mukavampi myös ohituksissa. Aiemmin jos ajoi 100km/h (jolloin kierrokset ovat 4-vaihteella lähellä maksimiväännön aluetta) ei voinut niin varovasti kaasua painaa etteikö laatikko olisi vaihtanut pienemmällä -> ylikierroksilla huonompi vääntö ja hitosti meteliä. Nyt saa painaa kaasua hyvinkin puoleen väliin, ja ohitukset sujuu mukavasti 4-vaihteella ja alaväännöllä.
                                - suorituskyky yleensäkin tuntuu olevan parempi kun vaihteisto vaihtaa huomattavasti nopeammin. Itse en ainakaan koe tuota mitenkään liian nykäisevänä, vaan paremminkin mukavampana kuin alkuperäistä "kuminauhaa", jossa ei oikein tiennyt että missä mennään vai mennäänkö yhtään missään...;=)

                                Tuohon kestävyyteen en osaa itse ottaa kantaa puoleen enkä toiseen. Audin automaatti-asentaja ei itsekään ollut tuosta paineen-nosto mahdollisuudesta tietoinen kun ekan kerran kävin kysymässä ja selitin asian. Asiaa mietittyään harmitteli että tuon jos olisi jo aiemmin tiennyt, olisi moni asiakas säästynyt kalliilta turbiinin vaihdolta! Aiemmin kun siis se on kait ollut ainoa resepti vanhemmassa laatikossa joka luistaa jo liikaa, ja jostain syystä vissiin Audin asentajakoulutuksessa ei tästä mahdollisuudesta puhuta sanaakaan. Oli kuitenkin itse hieman sillä kannalla että tuon pitäisi paremminkin lisätä laatikon kestoa luiston vähetessä, ja että syy tuohon alkuperäiseen luistoon (eli alhaiseen paineeseen) on nimenomaan mukavuus hakuisuus.

                                Eli: en voi kuin suositella jokaiselle jota nykyinen 4-v laatikon (huono) toiminta dieselin kanssa ärsyttää! Ja varsinkin kun kävin viime viikolla TurboTecillä hakemassa vähän lisää vääntöä, ero alkuperäiseen on kyllä melkoinen...:=)

                                Comment


                                • #17
                                  - huomattavasti parempi kaasuun vastaaminen. Aiemmin kun kaasua painoi reippaammin, mitä käytännössä tapahtui oli vain kierrosten nouseminen ja laatikon luistamisen lisääntyminen, eikä niinkään auton kiihtyminen.
                                  Mitähän tässä oikeastaan tapahtuu. Tiputtaako alkuperäinen viritys turbiinilukon herkästi pois ja tämä kiristetty sitten ei? Lukollista vekotinta en ole koskaan omistajatasolla ajanut, mutta turbiinin luistoalueella ajaminen ei todellakaan ole kovin miellyttävää.

                                  Comment

                                  Working...
                                  X