Elikkäs onko näissä mitään isoja eroja toisiinsa? Otetaan vaikka esimerkki että käykö s6 putkisto suoraan tähän a6:n jossa on sama 4.2 kasikone? Jarrut ja alusta on tietysti paremmat ja konetta on vähän viritetty S6:ssa. Mutta löytyykö näiden lisäksi mitään eroavaisuuksia moottorissa tai voimasiirrossa?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Audi A6 4.2:n(-00) S6 4.2(-00) eroavaisuudet.
Collapse
X
-
Putkisto käy suoraan. Voimansiirrosta sen verran että A6 on aina automaattivaihteinen. Aski on silloin sama kuin ässässä (jota on saanut myös manuaalivaihteisena). Moottorin sisuskaluissa on sitten jonkun verrankin eroa, ainakin nokka-akselit ja moottorinohjaus, kierrostenrajoitin on alempana kuin ässässä jne.
En ole koskaan käpistellyt A6 4.2 konetta joten en tiedä mitä muuta on eroja. Etkastahan ne näkee kun viittii kahlata sivukaupalla läpi. Ässän kone on jostain syystä hyvinkin läpituttu.
-
Jarrut ja alusta on samat, kuten myös kori, joka on sama kaikissa V8-koneisissa oli mallitunnus mikä hyvänsä.
Erot on käytännössä moottorissa, kuten Mikko kirjoittikin. Ässästä kutitetaan 40 lisähevosta tuolla reseptillä ja se on ollut saatavilla manuaalina.
Varustepuolella sivupeilit ja penkit ovat silmiinpistävimmät.
Comment
-
Konepelti on aina alumiinia, etulokarit on alumiinia S6:ssa ja A6 V8:ssa, joissa siis molemmissa pulleat lokarit. Samoin ne olka-akselit on edellämainituissa valumiinia, kun taas 4-6 sylinterisissä prefacelifteissä ovat rautaa. Facelift-malleissa (2002 ->) on käsittääkseni kaikissa alumiiniset olka-akselit.
En kuitenkaan takaa tietojen 100%:sta oikeellisuutta ;)
Comment
-
Jotain pieniä korin eroja joskus Pyynikillä ihmeteltiin. Esim. maskin rivoitus on ässässä erilainen kuin aakkosessa, ne maskin pystyrivat on toisessa pystysuuntaiset etupuolella ja toisessa vaakasuuntaiset... En nyt aamukahviltani viiti mennä pihalle katsomaan kumminpäin.
Comment
-
Myös takapuskuri on hieman erilainen. A6:n puskurista puuttuu muotoillut paikat pakoputken ulostuloille. Näin ainakin päättelisin kun katsoo esim. tästä kuvia A6:n takapuskurista ja tästä kuvia S6:n puskurista.
Comment
-
Siis puhutaanko nyt spacereistä? Kiinteät (lue: pultatut) spacerit saa periaatteessa olla kiinni. Raideleveyden muuttamiselle on ehkä jotain rajoitteita. Käytännössä riippuu ihan täysin siitä, huomaako/välittääkö katsastaja. Itse käytin viime viikolla 15mm spacereiden kanssa auton vuosikatsastuksella reilu viikko sitten, samalla muutoskatsastettiin coiloverit joten pyöriä (jotka nekin olivat eri kokoiset kuin otteella) jopa kateltiin hiukan tarkemmin eikä kukaan puhunut spacereista mitään. Riippuu myös auton iästä, tyyppihyväksytyissähän pitää sitten löytyä jo E-, Tüv- tai jotkut vastaavat merkinnät kaikista osista, myös niistä spacereista eli ite sorvatut ei periaatteessa käy. Kukaanhan niitä ei ala sieltä katsastuksella esiin irrottelemaan.
Comment
-
A6:ssa on kahta eri versiota puskurista, ensimmäisissä ei ole lainkaan aukkoa ulostuloille, vaan pieni pullistus ulospäin. Pakoputkenpäät eivät näy tässä mallissa. Tämä muuttui 2001 (muistaakseni), jonka jälkeen putkenpäät tulevat näkyville. Ilmeisesti tämä on sama versio, kuin S6:ssa. En ole varma.
Comment
-
Vieras
Spacerit on lailliset, jos ne on vannevalmistajan tai auton valmistajan hyväksymät. Eli jos ne on esim RH;n spacerit ja alla on RH;n vanteet, on kaikki ok.
Audin hyväksymiä spacereitä ei ole käytännössä olemassa.
Comment
-
Vieras
Ja sitten katsuri kysyy jotain paperia niistä.
Edelleen, laillisia spacereita on harvassa. Laittomia kaupat pullollaan.
Comment
Comment