Eli audi rupesi moottorinvaihdon jälkeen (vanhasta oli öljy- ja vesikanavan väli syöpynyt) pulputtamaan paisariin. Ajon jälkeen kun paisarin korkkia avaa rupee ilmaa ja nestettä tulemaan runsaasti ja jostain moottorin sisältä kuuluu selvää pulputtamista. Epäilin heti kansipahvia ja kävin sylinterien painemittauksessa Hyvinkäällä Petri Oppaalla ja paineet pysyivät sisällä (Oli koko yön ajaksi jättänyt). Oon kaikki mahdolliset foorumit käyny läpi ja nyt on ideat lopussa. Olisiko kellään heittää edes teoreettisia ideoita mistä tuo voisi johtua? :)
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Audi A8 D2 pulputtaa paisuntasäiliöön.
Collapse
X
-
Alkuperäinen kirjoittaja Reventon Näytä viestiAjon jälkeen kun paisarin korkkia avaa rupee ilmaa ja nestettä tulemaan runsaasti ja jostain moottorin sisältä kuuluu selvää pulputtamista. Olisiko kellään heittää edes teoreettisia ideoita mistä tuo voisi johtua? :)
Sillä hetkellä kun avaat jäähdytysjärjestelmän korkin, järjestelmän paine laskee ja sitä myöten myös jäähdytysnesteen kiehumispiste -> kiehuu samantien sylinteriseinämien läheisyydessä -> kuplintaa paisariin ja muuallekin.
Tuon kokeen voit tehdä millä tahansa moottorilla ja autolla, mikä on juuri ajettu normaalilämpötilaan tai kuumemmaksikin.
Vuotava syylarikin voi aiheuttaa ilman pääsyä järjestelmään. Korjaa se ja murehdi sitten lisää.
Comment
-
Hajoaa pää kun yhtäkkiä suljetussa järjestelmässä paine ja nesteen kiehumislämpötila laskee ja neste muuttuukin höyryksi.
En ole koskaan ilmannut millään muulla tavalla kuin käyttämällä korkki auki lämpimäksi ja kun alkaa tulvimaan niin korkki kiinni ja tarkistus kun on jäähtynyt.
Comment
-
Tarkoitat siis tuolla päällä sen korkin avaajan päätä kun pitää sitä siinä aukon edessä? Olen ajellut tuolla ihan sujuvasti 10 000 km viime nesteenvaihdon jälkeen eikä mitään ongelmia ole tullut. Piti muistaakseni lisätä nestettä kuitenkin hieman sen jälkeen kun oli eka kerran käyttänyt käynnissä.
Comment
-
Juuri näin, melkoinen suunnittelubugi jos paisarin korkin avaamalla sais jotain muuta rikki. Asentajan kädet ja naama siinä vaan palaa jos sen nopeasti avaa kun kone kuuma. Näissä on sentään paisari jonka korkissa monta kierrosta jenkaa, joku vanhempi auto jossa syylärin päällä peltikorkki joka aukeaa kun naksauttaa vartin aukipäin. Siinä ollaan yleensä just yläpuolella ja paine korkin takapuolella saattaa yllättää jolloin se korkki oikeasti lähtee kädestä ja sitten polttaa ittensä.
Comment
Comment