Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

B8 1.8TFSI(118 kW) kone rikki

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • B8 1.8TFSI(118 kW) kone rikki

    2 viikkoa sitten kylmästartatessa autoa auto lähti käymään kolmella ja sammui, hinaus huoltamolle, jossa otettii vikakoodit ja mitattiin puristukset. Konetta avatessa kävi ilmi että ketju on venynyt ja jako mennyt sekaisin, männät ottanut venttiileihin kiinni + koko muu kone paskana.
    Auto ehti olla mulla 1kk/800km kun tämä kävi, auto ostettu yksityiseltä. Auto on 08/2008, ajettu 150000km, maahantuoja lupasi korvata 70% osista, 0% työstä. Nyt kun kone avattu ja havaittu että koko kone menee vaihtoon(6126€), niin huoltokirjaa tarkistellessa he löysivät että 50 000km huolto on tekemättä, kaikki muut huollot on tehty ajallaan(30 000km huoltovälein) merkkiliikkeessä. Nyt maahantuoja evää kaikki korvaukset pois, joten itselle jää n.9000€ maksettavaa. Komia kesäloman alku... Mitäs porukka on mieltä, mitä kannattaa tehdä? Saksamoottoria tai jotain muita hyviä ideoita?
    Ymmärsin tuolla liikkeessä että maahantuojan takuu on nostettu 100000 -->200000 tuon valmistusvian takia(ketju venyy)!
    Viimeksi muokannut topex84; 2.7.2013, 16:34.

    #2
    Kannattaa katsoa Ruotsista tai Saksasta vaihtokonetta, ja miksei Suomestakin. Ruotsin osalta hakukoneet Bildelsbasen ja Lagabasen ovat ystäviä. Nopeasti katsottuna esim. 86tkm ajetun CABB-moottorin saisi 25000kr, eli rahteineen tänne ehkä 3000eur.

    Todella ikävä homma, mutta valitettavasti tuo korvausten evääminen on ihan ymmärrettävää. Öljynpaine on varsin olennainen tekijä ketjun kannalta. Jos huoltokirjassa ei ole merkintää eikä asiakkaalla ole esittää muuta todistetta siitä että tuo huolto on tosiaan tehty, voidaan lähteä siitä oletuksesta että öljyjen vaihtoväli on voinut olla jopa 50-60tkm, joka on olennaisesti voinut vaikuttaa ketjun venymiseen. Sinuna selvittäisin auton myyjältä onko hänellä mahdollisesti dokumenttia siitä että tuo 50tkm huolto on kuitenkin tehty - merkkiliikehän sen ei ole tarvinnut olla.

    Comment


      #3
      Ja jos ei ole dokumenttia, voitanee olettaa, että 50tkm huolto on tehty merkkarilla, joten rekkarilla voisi vielä löytyä jotain infoa. Toki ELSA;sta tuo pitäisi näkyä kenelle tahansa. Mutta aina kannattaa yrittää, ei pelkkä kirja kerro koko totuutta. Eli soitto huollot tehneeseen liikkeeseen, löytyykö heidän koneelta infoa.

      Comment


      • #4
        Ruotsista uutta konetta tilalle.
        http://en.laga.se/delinfo.aspx?delin...22&delkod=7201

        Comment


        • #5
          Kannattelee edelliset omistajatkin kysellä, kyllähän tuolla tuntipalkoille pääsee jos dokumentit löytyy jostain. Ja merkkitiskillä tuskin kannattaa hommaa hoitaa, kun tuntipalkat on mitä on.. joku ajoneston koodaus, tms. voi olla ainoa mitä kannattaa siellä tehdä, että tieto uudesta moottorista saadaan tehtaalle asti.

          Comment


            #6
            Kannattaa myös kysellä kuluttajansuojaviranomaiselta mikä neuvoksi tällaisessa tapauksessa. Itselläni kävi lähes samalla tavalla 2 vuotta sitten, tosin ostin auton liikkeestä. Osan maksoi liike ja hankin koneen Sport Auto Hyvinkää kautta Saksasta ml. asennus. Tuo moottori on aika yleinen joten toisaalta niitä luulisi olevan kolariautoista saatavilla. Voisit soittaa myös apr-finland, olisiko heillä tarjota sinulle vaihtoehtoa. Kyseessä on kuitenkin perusmoottori ja lisälaitteet ovat jo valmiina.

            Comment


            • #7
              Ketjullisissa koneissa paljon täystuhoja. Jos yksikin huolto tehty liian myöhään eli km pitkäksi , maahantuoja pesee kätensä.

              Comment


              • #8
                Nyt kone purettu ja tuhot suurinpiirtein näkyvissä.
                Nokka-akselin ajoitus siirtynyt, seurauksena imuventtiilit koskettaneet kaikkiin mäntiin. Venttiilit vääntyneet ja vaurioita myös kannessa sekä tietenkin männissä. Kiertokankea ei ole mitattu, kuitenkin järkevämpää tässä kohtaa että koko kone vaihdetaan joko uuteen jos saa valmistajaa/ruotsin maahantuojaa mukaan tai sitten vähän ajettuun vaihtokoneeseen jos täytyy alkaa itte makselemaan kaikki.
                Nyt tarttis saada tosiaan kiinni tuo 1. omistaja että pääsis kyselemään tuosta 50 tkm huollosta, hullulta kuullostaa jos on jätetty tekemättä. Se keneltä auton suomesta ostin(osti auton tutultaa ruotsista) ei vastaa enää puhelimeen. Auto siis tuotu ruotsista alkuvuonna, eikös sillä ruotsin rekisterinumerolla mikä näkyy rekisteriotteessa lisätiedoissa, saa ruotsin trafilta tms omistajatiedot samalla tavalla kuin suomessakin!? Muuten merkkiliikkessä kehotettiin olemaan audi.fin kautta yhteydessä ruotsin maahantuojaan noista korvauksista. Sitä ennen tarttis kuitenkin selvittää tuo 50tkm huolto että löytyykö siitä jotain tietoa vai onko se oikeasti jätetty tekemättä. Kuitenkin sen jälkeenkin on kaikki märäaikaishuollot tehty eri korjaamoilla ruottissa.

                Voiko muuten sillä olla yhteyttä tähän koneen hajoamiseen kun autolla lähti liikenteeseen moottori kylmänä niin auto nyki jonkun verran alkuunsa ennen kuin moottori vähän lämpeni?
                Kun olin sillon koeajolla autoa ostaessa auto tuli suoraan ajosta mulle koeajoon joten tuota ei silloin huomannut!
                Jos muuten jollain on kokemusta tuosta ruotsin ajoneuvorekisteri kyselystä niin linkit ja ohjeet olisi tervetulleita. Mitä laajemmin auton historian saisi selville sen parempi. Jotain perustietoja on ainakin saanut joskus ilmaiseksikin mutta ne linkit ei enää toiminut mitä löytyi.
                Auton ruotsin reknro on ollut : HOP790
                Viimeksi muokannut okkim; 2.7.2013, 18:13. Perustelu: Viestit yhdistetty.

                Comment


                  #9
                  Mitä merkkikorjaamo näkee ELSA;n huoltohistoriasta?
                  Sieltä pitäisi näkyä kaikki merkkiliikkeessä tehdyt toimenpiteet luovutushuollosta lähtien.

                  Comment


                  • #10
                    Siellä näkyi kaikki huollot mitä huoltokirjassakin + 1 huolto mistä ei ollut huoltokirjassa merkintää. Sanoivat kuitenkin että tätä määräaikaishuoltoa ei ole tarvinnut tehdä merkkiliikkeessä joten jos se on tehty se ei silti välttämättä näy ELSASSA. Jos vaan jonkunkin dokumentin/kuitin siitä löytää se riittää. Autossa ei tullut ainuttakaan kuittia noista huolloista mukana. Ajattelinkin että jos tuo nyt on tehty ja vaikka sillä ruottalaisella ei olisikaan enää papereita siitä niin se varmasti muistaa missä se on huollettu n.3 vuotta sitten. Voisi sitten suoraan sieltä korjaamolta kysellä dokumenttia.

                    Comment


                      #11
                      Tuosta voisi saada apuja niiden Ruotsinaikaisten tietojen suhteen: http://www.transportstyrelsen.se/sv/...onsbesiktning/

                      Comment


                      • #12
                        Kuvaa..

                        www.huutokuva.net/kuva/Wp5o.jpg

                        tollaselta näyttää männät!

                        Comment


                        • #13
                          Ottanu imuvenat aika kovan hitin, kun on noi koloset noin tyssääntyny. Vaarana tollasessa on, että männänrengasurat on painunu kasaan, koska tossa koneessa männän laki on ohut. (mulla on meinaan yhet tollaset männät kotona)
                          Tulee sulle selkeesti halvemmaks kun ostat jostain uuden moottorin. Kansityö ja uudet männät maksaa varmasti enempi kuin moottori kotiin tuotuna.

                          Comment


                          • #14
                            Lueskelin kerran yhden työ kaverin Golfin vikakoodeja kun mittaristossa oli syttynyt mil. Golfi taisi ola 1,4 ja noin 80 000 ajettu ja antoi tiedon että nokka-akselin anturi rajojen ulkopuolella. Minä en jaksanut käydä tarkistamassa mitä tarkkaan se tarkoitti vaan ajattelin että se tarkoittaa että se on sähköisten arvojen ulkopuolella. Vaihdettiin anturi hinta noin 40 euro.

                            Mutta vika uusiintui jolloin aloitettiin tarkemmin selvittämään ja ilmeni että ketju venynyt ja kiristimen säätö oli loppunut. Kovasti ihmettelen jos ei tarkailtais myös 1,8 nokka-akseleita.
                            Viimeksi muokannut okkim; 14.2.2014, 22:44. Perustelu: Älä rivitä itse, vaan anna softan hoitaa se.

                            Comment


                            • #15
                              Pitikö kone rallatus äänen kylmänä?
                              Ennen täys tuhoa.

                              Comment


                              • #16
                                Ruotsista löytyy motteja hyvin, itse tilasin sieltä. Isompi valikoima, parempi kunto ja edullisempi hinta. Eiköhän venynyt ketju rallata? Ainakin itsellä BDW kuutonen rallatti venyttyään melkoisesti, mutta ehtinyt tuhota konetta (kone tosin tuhoutui 70tkm ketjurempan jälkeen kokonaan, nyt uutta konetta prkl...).

                                Comment

                                Working...
                                X