Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Täälläkin ulisee

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Täälläkin ulisee

    Oon koittanut tässä haulla etsiä muttei oikein vastausta löydy. Elikkäs autona a4 b6 BEX quattro vm.04. Vikana on se että sillointällöin alkaa kuulua matalaa ujellusta, todennäköisesti edestä, ujellus ei ala millään tietyllä nopeudella tai kierrosalueella, jos ujelluksen alkaessa pitää tarkasti kaasun samassa asennossa, se ujeltaa niin kauan kunnes painaa enemmän tai vähemmän kaasua, mutkittelu ei vaikuta ja vika tulee vain veto päällä ja kuullostaa rengasulinalta tai pyöränlaakerilta.

    Autossa on koitettu eri renkaita, käytetty juuri nelipyöräsuuntauksessa, vaihdettu molemmat peräöljyt, tukilaakeri ei tunnu väljältä. Voisikos se olla kuitenkin pyöränlaakeri vaikka vain veto päällä ujeltaa eikä mutkittelu vaikuta, enkä löydä klappiakaan renkaista, vai mistä seuraavaksi alan etsiä vikaa ?

    #2
    Ääni pyöränlaakerille.

    Comment


    • #3
      Eikös renkaanlaakeri ääntele lähinnä matalalla erikoisella murinalla tai rohinalla. Tutulla aikonaa kuulu nelikossa erikoinen ujellus justiinsa niin se kuulu jostain voimansiirrosta. En muista oliko syynä pelkästään väärät öljyt ja kylmä keli vai oliko joku nyt menossa rikki

      Comment


        #4
        Pyöränlaakereihin syntyy omien kokemusten perusteella erittäin harvoin klappia. Ainakaan näihin Audissa tyypillisesti käytettyihin kaksirivisiin kuulalaakereihin. Sen sijaan siellä menee pinta rikki joko kuulasta tai koolista ja se aiheuttaa jurinan, rohinan tai ujelluksen. Ääni voi myös vaihdella ja voimistua vaurion edetessä.

        Comment


        • #5
          Samaa mieltä pyöränlaakereista että saa olla kyllä todella loppu jos siinä klappia tuntuu. Ääni pyöränlaakerille.

          Comment


          • #6
            Mulla pitää kans hyvin pientä ääntä. Piti jo edellisellä omistajalla. N. 60-100km/h vauhdissa kuuluu, jos pistää radion ja ilmastoinnin pois. Ei väliä onko auto käynnissä, rullaako, kytkin pohjassa tai miten vaan. Ääni ei muutu. Auto ollut nyt mulla puolitoista vuotta ja n. 35tkm.

            Katsastuksissa ei ole löytynyt mitään, eikä edellisen omistajan toimesta huollossakaan. Ääni kuului minusta ennen oikealta ja nyt ehkä kuskin puolelta. Ei hiljene eikä voimistu ääni niinkuin laakerivikaisen "kuuluisi".

            Comment


            • #7
              Juu mutta täällä ei ulinaan vaikuta mikään muu kun kaasupolkimen asento. Unohtuis mainita ketjua alottaessa että liikkeelle lähdössä kuuluu pienenpieni rusahdus jostain ja se tuntuu kaasupolkimessa, tämä tapahtuu ykkösellä tai pakilla ihan normaalissa lähdössä, en tiedä liittyykö se kyllä mitenkään tähän ulinaongelmaan.

              Kai sitä pyöränlaakerin vaihtoa voisi kokeilla vaikka ääni ilmenee ja kuulostaa aivan erilaiselta kun kahdessa edellisessä autossa joista tuli vaihdeltua pyöränlaakereita.

              Comment


              • #8
                Muistaakseni luin ohjekirjasta joskus että b6:t testaavat abs-järjestelmän kun 6km/h nopeus on saavutettu ensimmäistä kertaa startin jälkeen, joten pieni rusahdus voi polkimessa tuntua samalla.

                Comment


                • #9
                  Onkos tää oikee laakeri ?

                  http://www.mister-auto.fi/fi/pyoranl...VKBA!3536.html

                  Comment


                  • #10
                    Nyt kun sitä on kuunnellut pidempään niin se tulee yleisimmin siinä rajoilla että veto on päällä, eli vähäisellä kaasulla ja vain kaasua käytettäessä.

                    Ostin auton toukokuussa ja se meni samantien pajalle perän vasemman stefan vaihtoon, ulinan havaitsin n. viikkoo stefan vaihdon jälkeen, voiko siinä vaihdossa sössiä jotain josta ulina johtuisi ? Asentaja sanoi kyllä ettei sieltä löytynyt mitään erikoista muutakun se vuotava stefa. Kuukaus sitten vaihdoin leveemmät vanteet ja huomasin vasemman takapyörän olevan n. Sentin ulompana kuin muut renkaat, noh vein sen sitten nelipyöräsuuntaukseen ja killissähän se oli, pyysin katsomaan samalla löytyykö sieltä mitään erikoista mutta eipä löytänyt.

                    Alotanko edelleen pyöränlaakerin vaihdolla ?

                    Comment


                    • #11
                      Nyt on vaihettu vasemmalta puolelta sekä edestä että takaa pyöränlaakerit, mutta ulina/kumina vaan jatkuu. Ääni tulee edestä ja enempi kuskin puolelta, kuuluu myös välillä ihan parkkipaikalla veivattaessa, ääni on tiuhempi kuin kierrokset tai renkaiden pyörimisnopeus.

                      Alkaa mennä järki tohon kun ei tiedä mistä hakea vikaa ja tuntuu että se kuuluu kokoajan vaan useammin.

                      Comment


                      • #12
                        Voisiko olla alipainevuoto? Jossain autossahan oli niinkin erikoinen ulinan lähde kuin kampiakselin stefa, vauhtipyörän päässä konetta. Kampikammion alipaine sai stefan vislaamaan.

                        Comment


                        • #13
                          Ääni on matala uuuuu

                          Comment


                          • #14
                            Mielenkiintoista. Mulla kuuluu vaimea ulina ja on myös epäilys kampiakselin takapään stefan vuodosta. Vaihdettiin kuitenkin ensin öljypohjan tiiviste kun sekin vuosi. Tuo tukisi tuota kampiakselin vuotoa.

                            Comment


                            • #15
                              TN69, kokeile ottaa öljytikku ylös. http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...53&postcount=9

                              Comment


                              • #16
                                Mulla tuo ulina tuntuu olevan ajonopeus riippuvainen. Ääni alkaa kuulumaan 80 kmh eteenpäin ja sitten se taas katoaa vauhdin kasvaessa (tai sitten sitä ei vaan erota enää)

                                Comment


                                • #17
                                  Nyt kuuluu metallinen kohina kokoajan, varsinkin maantienopeuksissa ja maantienopeuksien jälkeen, mutta se aikasempi matalampi ääni kuuluu edelleen samalla tavalla eri kaasunasennoilla. Eiköhän se joku laakeri ole, tukilaakeri on hankittu kunhan ehtis vaihtaa, jos ei sekään auta niin laatikko vissiin palasiks... Thyi! voiko autilla ajaa ilman kardaania että voisi varmistua ettei ääni tule perästä?

                                  Comment


                                  • #18
                                    Ei oikein pysty testailemaan ilman kardaania, kun ei liiku sitten enää mihinkään.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Mä alan epäilemään noita mun Nankang NS2 -renkaita tuosta ulinasta. No tuo selviää kun heitän kitkat alle marraskuussa.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Minulla ainakin nanganit ulisee todella voimakkaasti. Varsinkin uudella asfaltilla kauhee volina.
                                        Oli aurauskulmat keulassa pielessä niin söi sisäsyrjän kumin epätasaisesti.

                                        Comment


                                          #21
                                          Sama homma täällä nankangeissa! Takarenkaista oli sisäreunan syönyt kohtuu sileeksi ja "harkolle", ulina on kohtuu kova, varsinkin uudella asfaltilla. Ulina on sen verta kova, että kerkesin jo laakerinki ostamaan.. :)

                                          Comment


                                          • #22
                                            Itse vaihdoin 2 kpl laakereita ennenkuin piti uskoa että renkaat ne ääntelee.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Mulla on just kulmat säädetty keväällä, joten niiden "pitäisi" olla ok. Mutta "kiva" kuulla, että muillakin on paljastuneet renkaat syyksi (eikä vaihdeloota tai laakerit). Ei ne uutena mitään ääntä pitäneet, ääni alkoi muutaman tuhannen kilsan jälkeen. Täytyy katsella kulumista tarkemmin vaihdon yhteydessä.

                                              Comment


                                              • #24
                                                täältäkin yksi ääni renkaille.Nangkang Ns-2 oli vetänyt urat hampaalle ja kyllä ulinaa etittiin kauan ennen ku huomas et renkaan kuvioinnit on ihan eri tasolla.viimiset nankikankit oli mulle!

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Mullakin vaihdettiin viime talven aikana laakerit sekä taakse (väljä) että eteen (ulisi). Molemmilta puolilta varmuuden vuoksi. Kesäksi tuli juurikin nuo ko. NS-2 renkaat, ja viime aikoina olen pannut merkille kaupunkivauhdissa kuuluvan ulinan. Olenkin tässä jo pohtinut, että hemmetti taasko siellä laakerit ulisee (ovat tarvikekamaa). Noh, kohtahan se selviää kun on aika laittaa kitkat alle.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Taitaa nuo kaikki "traktori" kuvioidut renkaat alkaa pitämään meteliä jossain vaiheessa. Itsellä ollut ässässä tämän kesän alla Nankang ns-20 renkaat, eikä mitään ulinoita havaittavissa, eikä renkaiden kuvio ole "pykinyt".
                                                    Monen merkkistä rengasta on tullut nähtyä töissä, ja lähes poikkeuksetta V-kuvioiset on pykineet.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Vika paikallistettu, tulee laatikosta, ei tietoa mikä laakeri mutta varmaan pinioni.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        No täällä laitettiin kitkat alle ja sinne katosi ulina... eli syynä Nankang NS2 renkaat tai vanteet (epäilen kyllä)

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Täällä myös Nankang NS2:set alla ja ulisee. Sisäreunat näyttäisi kuluneen hieman pykälille. Kulmat suunnattu kesällä ja puslissa ei väljää havaittavaa väljää (saataa silti olla osa jo vähän pehmeitä)

                                                          Kohta talvirenkaat alle, niin kuullaan katoaako ulina.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Talvirenkaat alla, ulinat ja jyrinät tiessään..

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X