Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

6v Tiptronic luistaa?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    6v Tiptronic luistaa?

    Tiptronic noviisi kyselee...

    Onko 6v Tiptronic:in normaali piirre: Motarinopeudessa 6. vaihteella kickdown:in efekti on ensimmäisenä se, että moottorin kierrokset nousevat samoin tein jyrkästi, ja pienemmälle vaihto tapahtuu vasta tämän jälkeen? Eli vähän kuin manuaaliaskilla kytkin luistaisi.

    Kulkupuoli on muuten kunnossa ja vaihtaa pehmeästi.

    Aski on 2008 vm A6 3.0TDIQ:n jatkeena.

  • #2
    Eikös se ole ihan normaalia, että antaa jengaa kickdownissa. Vois olla vähän rysähtävä vaihto heittää suoraa pienempi. Oletettavasti liikkuu kuitenkin, ettei jää paikalleen huutamaan?

    Momentinmuunnin nyt luistattelee vähän joka välissä.

    Comment


      #3
      Noinhan se toimii.

      Comment


        #4
        Dwarner: liikkuu hyvin kyllä.

        Tämmöstä se on, eka automaatti alla...

        Comment


        • #5
          Ei muutaku kovaa ajoa sitten. Momentinmuunnin ei toimi kuten kytkin, eikä siinä ole luistavia "pintoja" vaan momentti välitetään öljyn avulla.

          Jos haluat laatikosta pitää huolta, niin öljyt vaihtoon 100tkm, viimeistään 150tkm kohdalla. On noilla ollut tapana kestää monilla vaikka puolimiljoonaa ilman öljynvaihtoja, mutta katumatta paras. Lähinnä venttiilikoneisto yms. tukkeutuu/rikkoutuu, kun öljyt karstoittuvat.

          Jotkut vaihtelee jopa useammin öljyjä. Huolto-ohjelmassa tuota ei ole ja Audi sanoo öljyjen olevan elinikäiset... elinikää vain voi pidentää noin.

          Comment


            #6
            Dwarner: Öljynvaihto toki suunnitelmissa piakkoin.

            Comment


              #7
              Toinen vinkki. Kysy ensin mitä öljynvaihto maksaa...

              Comment


              • #8
                Joensuussa Laakkonen veloittaa siitä kuulemma n.1000€.

                Comment


                • #9
                  Tampereen Laakkonen öljystä riippuen 650€ ja ylöspäin. Öljyn litrahinta oli joku 50-70€, mistä tuo hinta sitten koostuukin paljolti,

                  Tarvikkeena öljy taitaa sitten olla jotain 15-20€ litra (ZF hyväksymä).

                  Comment


                  • #10
                    Kyllä tuossa 6V turbiinissa on kitkapinnat turbiinin lukitukselle. Kick-downissa solenoidi sulkee ensin lukituspiirin ja lukitus aukeaa ja sen jälkeen vaihtaa vaihteita alaspäin. Talvella huomaa tuon turbiinin luiston helposti kun lämmitysmoodissa on lukitus koko ajan pois päältä.

                    Comment


                    • #11
                      Terve automaatti vaihteistot on mielenkiintoinen asia itsellä oli aikoinaan kolme erilaista
                      automaattia Audia yhtä aikaa bensa turbo , diesel turbo ja vapaasti hengittävä bensa kone. ja jokaisessa
                      oli omat piirteet mutta pällimäiseksi jäi kuva bensaa turbossa että esimerkiksi jos
                      ajeli 6 vaihteella ja kierrokset noin 1500r/min ja painoi vähän kaasua niin kierrokset nousi turbon toiminta rajalle(eli luistatti tarkoituksella) eli noin 20000 r/min mutta jos vastaavasti painoi samassa tilassa reilusti enenemän niin silloin laatiko vaihtoi pienemmälle .Minun ymmärtääkseni tämä johtuu siitä että monet turbo koneet herää vasta eloon kun koneessa on kierrokset yli 1500-2000r/min. Samanlainen oli turbo desiselli mutta vapaasti hengittävän bensiini koneen kansa näin ei tapahdu.
                      Tipo tronic vaihteisto niin auto tehdas hiero miten se käyttäytyy eri malleissa .
                      Sinä on pääsääntöisesti 3 tilaa eli miten paljon momenttimunin luistaa TC= torqu converter , TC open ,TC regulated. ja TC closed , TC regulated meinaa siitä että se voi tehdä mitä vain siihen vaikuttaa miten se on ohjelmoitu. TC – close tämä merkitse että ei ole luisto (poltonaine säästö)ja tämän havaitsee kun ajaa tasaista nopeuttaa pitkän ajan tai moottori jarrutuksessa (vanhemmissa tipo tronicissa ei olut tätä ominaisuutta).Momentti yksikössä tämä on kytkin levy joka ohjataan vaihteisto öljyn painella ja sähköisellä säätöventtiilillä. Kiinni tilassa se ei pysty siirtämään kovin suuria tehoja vaan siirtyy TC regulating tilaan kun kiihdytetään kunnolla . Ymmärtääkseni tämä kytkimen kunto on syy useimmiten jos on ongelmia tip tronic automaattivaihteiston kanssa, eli kulunut lopun ( märkä kytkin levy pienellä kosketus pinnalla )

                      Comment


                        #12
                        Samaa huomasin tippi-noviisina itsekin, S-asennolla varsin reippaassa kiihdytyksessä (ei kick-down) saattaa vaihtaa isommalle aika pienilläkin kiekoilla. Syy lienee varmaan juurikin parhaan väännön tavoittelussa.

                        Comment


                        • #13
                          Terve S asennossa niin kierrokset pyssy huomattavasti korkeammalla kun D asento vaihteisto pyrkii olemaan tehokala (korkeammilla kierroksilla) eli vääntöalueella että se vastaisi heti jos tarvitsee teho siten jos sinulla on vaihto läpyskät ohjaus pyörässä ( tai vaihteistossa +/ - )niin ne voidaan ohjelmoida miten ne käyttäytyy kun lähestytään täysiä kierroksia, vaihtoehto on vaihtaa isommalle automaisesti tai että sinun on vaihdettava isommalle. Mutta täyttyy sano että tuota S asento tule tämän päivän liikenteessä hyvin harvoin käytettyä joskus harvoin hyvin mutkainen ja ala/ ylämäki ja halua ajaa isolla keskinopeudella niin silloin ehkä S asento käytän. Samoin läpyskät tai +/- joskus ruuhka ajossa niin voi voimistaa hidastumista käyttämällä läpyskää ja vaihtaa pienemmälle ettei tarvitse painaa jarrua. Täyskiihdytyksessä niin paikalta niin yleensä S ja D on yhtä nopeita

                          Comment


                            #14
                            Kyllä, S-asennossa ilmeisesti kaasupolkimen vastekin muuttuu, ainakin tunnostaa siltä?
                            Moottorijarrutukseen tulee kyllä läpysköitä käytettyä.

                            Comment


                            • #15
                              Ne autot mitkä minulla on niin niissä ei huomaa että näin tapahtuisi.(ehkä ajelen niin harvoin S asenolla) mutta ajelin joskus aikoinaan 3,2 FIS 2004 ja sinä oli tällainen käytös että kaasupolkimen likerata muutu Mutta se ei te autosta nopeampi . Mutta urheilulinen ajo on helpompi jos on lyhyt kaasu polkimen liike kun jumalattoman pitkä liike. Veikan esimerkiksi että allrod myöskin muutu ilmajousitus kun laitat S asentoon tai A6 ilmajousituksella

                              Comment


                              • #16
                                Kaasupolkimen vaste muuttuu mulla S-asennossa ihan erilaiseksi ja laatikko toimii paljon urheilullisemmin. Ei vaihda niin nopeasti isommalle vaikka vähän höllää kaasulta vaan jättää kiekat korkeammalle et ois valmiimpi lähteen, jos vielä päättäsinkin painaa kaasua. Kierrättää myös vaihdoissa pidemmälle, ihan punaselle asti. Eron D-asentoon huomaa selvästi. Kuluttaa varmaan aika paljon enemmän, jos pidempään tossa S-asennossa ajelis. Mä käytän sitä lähinnä valoista lähtiessä kikkailuun ja joskus ohittaessa.

                                Comment

                                Working...
                                X