Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Tiptronicin "väärät" vikakoodit, ja muuta outoa.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Tiptronicin "väärät" vikakoodit, ja muuta outoa.

    Terve kaikille, yllättäen tuollainen vanha Audi pihaan ilmestyi, ja foorumia selailtu sen seurauksena. Nämä merkkikohtaiset foorumit autolle kuin autolle ovat loistavia infopisteitä.

    Eli itse ongelmana yllättäen tippiloota, joka joka ampuu turbiinilukon auki ja sen seurauksena vikatilan päälle kun kierrokset on yli 3200rpm. Ja tämä tapahtuu ainoastaan 4. ja 5. vaihteella. Eikä ole väliä onko vetotila, moottorijarrutus vai passaako kierrokset kaasupolkimella juurikin kohdalleen. Vikakoodiksi antaa väärän välityssuhteen juurikin 4. ja 5. vaihteille, mutta ei käy järkeen kuinka input ja output nopeus voisi olla eri, jos ei ole veto eikä jarrutus päällä. Eli jos vitosella kiiihdytät kierrokset yli kolmeen tonniin ja pakkonelonen päälle, seuraa vikatila noin sekunnissa tai kahdessa. Siispä tulisi ekana mieleen laatikon omat nopeusanturit.
    Eli tietääkö kuka, onko antureita monta, ja missä ne sijaitsevat? Eli ovatko vaihdettavissa öjypohjan kautta.

    Ja voisikohan tuolla olla tekemistä toimimattoman tippipuolen kanssa. Tippipuoli on aivan mykkä. Purin kepin juuren ja siinä liukuvassa peitekumissa on se magneetti, joka kirkastaa niitä kepin ledejä, mutta kuuluisiko tippipuolellakin olla jokin mageetti, kun samanlaiset anturit näkyy piirilevyssä olevan sielläkin kuin mitä "normaali" automaattipuolella? En vain keksinyt mikä niitä ohjastaisi, kun vasemman puoleinen magneetti ei tietenkään tippipuolta "yletä" härkkimään. Niin, ja ottaako tippi edes käskynsä siltä kepin juuren piirilevyltä..? Muutakaan en tosin keksinyt.

    Ja kolmaskin oire, veteleekö turpaani viimeisiään, kun 3.->4. vaihtaessa pintakaasulla turbiini menee lukkoon, mutta hetiperään aukea? Jos heti käyttää kaasua pois, saa lukon "huijattua" kiinni jonka jälkeen voi vedättää normaalisti matalillakin kierroksilla eikä luista. Mutta jos pitää tasaisen vedon, ei lukko meinaa kytkeytyä millään vaihteella kuin kaasulla kikkailemalla. Muissa vaihdoissa pelaa ok.

    Niin ja vielä. Vitoselta neloselle vaihto yli 80km/h vauhdeissa täyttä kuraa. Kunnon paukaus. Moottorijarrulla ok, samoin kuin pienemmissä vauhdeissa. Solenoidi vikaa, jumia, tukkoisuutta..?

    Ja kickdownia ymmärtääkseni pystyi säätämään vag-comilla tms.? Epäilen säätöongelmaksi kun kickdown kiidytyksessä 1.->2.->3. ok, mutta 3.->4. kun pitäisi vaihtaa, jää huutamaan punarajalle, eikä vaihda kuin reilulla kaasun löysäyksellä. Jollei sitten liity tuohon ekan kysymyksen ongelmaan, eli laatikko luulee kierroksia olevan ihan erimäärä.

    Tulipahan kysymystä, lue jos jaksat, vastaa jos viitsit. Niin ja auto siis -99 A6 2,5tdi quattro

  • #2
    Onko autoon uusittu vaihteistoa / ohjainlaitetta ? Mulla oli sama vika yhdessä yksilössä johon oli uusittu vaihteisto (eri koodilla) mutta käytettiin alkuperäistä ohjainta jolloin nopeudet eivät täsmänneet.

    Comment


    • #3
      No onhan siihen pari vuotta sitten..prkl.
      Liekköhän onnistuu ohjelmoida, vai uusi ohjain vaihteiston tyypin perusteella? Eipä olisi tullut pieneen mieleenkään.

      Comment


      • #4
        En tiedä ohjelmoinnista mutta mulla on pari ohjainlaitetta. Laita vaikka yv:na vaihteiston kooditiedot niin katsotaan.

        Comment


        • #5
          Noniin. Sen verran selvisi että laatikko on väärä nykyiselle laatikon ohjaus boksille. Eli edellistä edellinen myyjä on tehnyt myyntikunnostuksen taikka vahingossa laittanut alle DEV lootan, kun ilmeisesti pitäisi olla DEW. Loota on siis 2,4 bensa quatron, jonka välitykset on tottakai erilaiset, ja se selittää kickdown temppuilun sekä saa aivot luulemaan että laatikko luistaa. No ongelma tuskin ratkeaa lootan aivojen vaihtamisella bensakoneesta, sillon lie ei vaihda ikinä mitään ennen kun on kierroksia sen 6000 ja siihen lie nokkasorvilla tekemistä. Vai saako vaihteiston aivot samanlaista kierrostietoa moottorinohjaukselta moottorin mallista riippumatta? Mikähän ihme, että noita laatikoitakin on pitänyt tehdä se 40 erilaista mallia jo pelkälle 2,5 tdille. Ihan kuin veetuilun makua auton korjaajille. Tai itse laatikkohan on sama, mutta välitysmuutokset tehdään ilmeisesti torseniin sekä periin..? Nii ja kiitos TDIq:lle vinkistä.

          Comment

          Working...