Terve kaikille, yllättäen tuollainen vanha Audi pihaan ilmestyi, ja foorumia selailtu sen seurauksena. Nämä merkkikohtaiset foorumit autolle kuin autolle ovat loistavia infopisteitä.
Eli itse ongelmana yllättäen tippiloota, joka joka ampuu turbiinilukon auki ja sen seurauksena vikatilan päälle kun kierrokset on yli 3200rpm. Ja tämä tapahtuu ainoastaan 4. ja 5. vaihteella. Eikä ole väliä onko vetotila, moottorijarrutus vai passaako kierrokset kaasupolkimella juurikin kohdalleen. Vikakoodiksi antaa väärän välityssuhteen juurikin 4. ja 5. vaihteille, mutta ei käy järkeen kuinka input ja output nopeus voisi olla eri, jos ei ole veto eikä jarrutus päällä. Eli jos vitosella kiiihdytät kierrokset yli kolmeen tonniin ja pakkonelonen päälle, seuraa vikatila noin sekunnissa tai kahdessa. Siispä tulisi ekana mieleen laatikon omat nopeusanturit.
Eli tietääkö kuka, onko antureita monta, ja missä ne sijaitsevat? Eli ovatko vaihdettavissa öjypohjan kautta.
Ja voisikohan tuolla olla tekemistä toimimattoman tippipuolen kanssa. Tippipuoli on aivan mykkä. Purin kepin juuren ja siinä liukuvassa peitekumissa on se magneetti, joka kirkastaa niitä kepin ledejä, mutta kuuluisiko tippipuolellakin olla jokin mageetti, kun samanlaiset anturit näkyy piirilevyssä olevan sielläkin kuin mitä "normaali" automaattipuolella? En vain keksinyt mikä niitä ohjastaisi, kun vasemman puoleinen magneetti ei tietenkään tippipuolta "yletä" härkkimään. Niin, ja ottaako tippi edes käskynsä siltä kepin juuren piirilevyltä..? Muutakaan en tosin keksinyt.
Ja kolmaskin oire, veteleekö turpaani viimeisiään, kun 3.->4. vaihtaessa pintakaasulla turbiini menee lukkoon, mutta hetiperään aukea? Jos heti käyttää kaasua pois, saa lukon "huijattua" kiinni jonka jälkeen voi vedättää normaalisti matalillakin kierroksilla eikä luista. Mutta jos pitää tasaisen vedon, ei lukko meinaa kytkeytyä millään vaihteella kuin kaasulla kikkailemalla. Muissa vaihdoissa pelaa ok.
Niin ja vielä. Vitoselta neloselle vaihto yli 80km/h vauhdeissa täyttä kuraa. Kunnon paukaus. Moottorijarrulla ok, samoin kuin pienemmissä vauhdeissa. Solenoidi vikaa, jumia, tukkoisuutta..?
Ja kickdownia ymmärtääkseni pystyi säätämään vag-comilla tms.? Epäilen säätöongelmaksi kun kickdown kiidytyksessä 1.->2.->3. ok, mutta 3.->4. kun pitäisi vaihtaa, jää huutamaan punarajalle, eikä vaihda kuin reilulla kaasun löysäyksellä. Jollei sitten liity tuohon ekan kysymyksen ongelmaan, eli laatikko luulee kierroksia olevan ihan erimäärä.
Tulipahan kysymystä, lue jos jaksat, vastaa jos viitsit. Niin ja auto siis -99 A6 2,5tdi quattro
Eli itse ongelmana yllättäen tippiloota, joka joka ampuu turbiinilukon auki ja sen seurauksena vikatilan päälle kun kierrokset on yli 3200rpm. Ja tämä tapahtuu ainoastaan 4. ja 5. vaihteella. Eikä ole väliä onko vetotila, moottorijarrutus vai passaako kierrokset kaasupolkimella juurikin kohdalleen. Vikakoodiksi antaa väärän välityssuhteen juurikin 4. ja 5. vaihteille, mutta ei käy järkeen kuinka input ja output nopeus voisi olla eri, jos ei ole veto eikä jarrutus päällä. Eli jos vitosella kiiihdytät kierrokset yli kolmeen tonniin ja pakkonelonen päälle, seuraa vikatila noin sekunnissa tai kahdessa. Siispä tulisi ekana mieleen laatikon omat nopeusanturit.
Eli tietääkö kuka, onko antureita monta, ja missä ne sijaitsevat? Eli ovatko vaihdettavissa öjypohjan kautta.
Ja voisikohan tuolla olla tekemistä toimimattoman tippipuolen kanssa. Tippipuoli on aivan mykkä. Purin kepin juuren ja siinä liukuvassa peitekumissa on se magneetti, joka kirkastaa niitä kepin ledejä, mutta kuuluisiko tippipuolellakin olla jokin mageetti, kun samanlaiset anturit näkyy piirilevyssä olevan sielläkin kuin mitä "normaali" automaattipuolella? En vain keksinyt mikä niitä ohjastaisi, kun vasemman puoleinen magneetti ei tietenkään tippipuolta "yletä" härkkimään. Niin, ja ottaako tippi edes käskynsä siltä kepin juuren piirilevyltä..? Muutakaan en tosin keksinyt.
Ja kolmaskin oire, veteleekö turpaani viimeisiään, kun 3.->4. vaihtaessa pintakaasulla turbiini menee lukkoon, mutta hetiperään aukea? Jos heti käyttää kaasua pois, saa lukon "huijattua" kiinni jonka jälkeen voi vedättää normaalisti matalillakin kierroksilla eikä luista. Mutta jos pitää tasaisen vedon, ei lukko meinaa kytkeytyä millään vaihteella kuin kaasulla kikkailemalla. Muissa vaihdoissa pelaa ok.
Niin ja vielä. Vitoselta neloselle vaihto yli 80km/h vauhdeissa täyttä kuraa. Kunnon paukaus. Moottorijarrulla ok, samoin kuin pienemmissä vauhdeissa. Solenoidi vikaa, jumia, tukkoisuutta..?
Ja kickdownia ymmärtääkseni pystyi säätämään vag-comilla tms.? Epäilen säätöongelmaksi kun kickdown kiidytyksessä 1.->2.->3. ok, mutta 3.->4. kun pitäisi vaihtaa, jää huutamaan punarajalle, eikä vaihda kuin reilulla kaasun löysäyksellä. Jollei sitten liity tuohon ekan kysymyksen ongelmaan, eli laatikko luulee kierroksia olevan ihan erimäärä.
Tulipahan kysymystä, lue jos jaksat, vastaa jos viitsit. Niin ja auto siis -99 A6 2,5tdi quattro
Comment