Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

ABC koneen öljynpainevalo syttyy satunnaisesti

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • ABC koneen öljynpainevalo syttyy satunnaisesti

    Haulla löytyy jutttua ABC ja AAH koneiden öljynpaineongelmista aika mukavasti. Ne on tullut luettua ja tiedossa on että ABC-koneessa vika voi olla öljypumpussa tai noissa kansien öljynpaineensäätimissä. Ainakin nuo paineensäätimet täytynee vaihtaa. Näyttivät olevan kokonaista 24 euroa kappalelta Tepolta.

    Tuli hankittua abc-koneinen 80 quattro. Tänään kun hain sen Helsingistä matkan aikana öljynpainevalo syttyi muutaman kerran ja hävisi melkein saman tien. Valo piippasi noin 5 sekuntia kerrallaan. Linkutin kulkineen mahdollisimman kevyellä ajolla Lahteen hissukseen, jossa auto majailee nyt. Käynnistettäessä ja tyhjänäkäynnillä ei herjaa, tuntui olevan enemmän lämpöisillä öljyillä ja hyvin satunnaisesti. Ei oikein pystynyt yhdistämään mihinkään tiettyyn tilanteeseen.

    Öljyä on tarpeeksi, laadusta ei tietoa. Jollakin oli liian ohuet öljyt aiheuttaneet tuota AAH:ssa. Varsinainen tyhmä kysymys kuuluu, uskaltaako tuolla ajaa ollenkaan. En aio ajaa autolla paljoa ennen kuin vikaa selvitetään, mutta kannattaako ajaa yhtään. Sitä en saanut selville että miten paljon tuo on tehnyt tuota edellisellä omistajalla ja kuinka paljon hän on ajanut piittaamatta valosta. Tuskin se kuitenkaan nyt juuri alkoi oireilemaan. Vikahan voi toki olla myös viallisessa anturissa, liittimessä tai johdossa. Tai vaikka likaisessa öljysihdissä.

    Tarkoitus olisi lyödä tuohon joku sähköinen aftermarket öljynpainemittari anturin liittimiin kiinni ja katsoa sillä ensiksi paineet. Vai miten tuosta voisi mitata öljynpaineet ihan mekaanisella mittarilla? Se antaisi ainakin varmimman tuloksen? Itsellä ei ole koskaan ollut autoissa öljynpaineongelmia niin tämä on siksi hieman epäselvää.

    Kiitos jos joku vaivautuu. Aihe on kuitenkin paljon keskusteltu.

  • #2
    ABC koneen öljynpainevalo syttyy satunnaisesti

    Voihan se vika olla ihan vanhassa paineanturissakin.

    Comment


    • #3
      Joo. Vika voi olla loppujenlopuksi tosi monessa kohtaa. Just lähdössä tallille tutkimaan asiaa ja "tuoretta" autoa ylipäänsä. Eiköhän tuolla lyhyitä matkoja uskalla ajaa. esim.tyhjäkäynnillä en ole saanut valoa syttymään vielä kertaakaan. Kiitos vastauksestasi.

      Tämä oli hyvä threadi, antoi kummasti toivoa.

      http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...abc+%C3%B6ljyt

      Comment


      • #4
        Varmaan ekana kannattaa mitata ne paineet ja vaihtaa öljyt ja suodatin.

        Comment


        • #5
          Öljyt ilman muuta menossa vaihtoon samoin suodatin, joka on sen näköinen ettei ole ihan hetkeen vaihdettu (prkl). Nämähän ovat muutenkin kranttuja sille että on oikea filtteri. Otin tallilla pohjamuovin pois ja kävin suodattimenjalassa olevat öljyn paine -ja lämpöanturit ja johdot läpi. Ylemmät anturit vielä läpikäymättä. Jos nuo anturit eivät ole Tepolla kalliit niin taidan panna kaikki vaihtoon.Ylättävää sinänsä että koneen pohja oli hieman öljyinen ;). Samalla laskin vanhaa öljyä pois, kun oli ylitäytetty hieman ja lisäsin 10w-40 öljyä. Sen jälkeen autolla ajettu rauhallisesti noin 70 km ja tuolla matkalla valo vilahtanut kerran muutaman sekunnin ajan. Auto saa nyt seistä siihen saakka että pääsen tekemään hieman perusteellisempaa huoltoa, korkeintaan jotain tallille ja pesuhallille ajoa muutama kilsa tjsp.


          Mukava yllätys oli että nimim. Weesku ilmoittautui tän yhdeksi edellisistä omistajista. Hän on ainakin vaihtanut venakansien paineenrajoitusventtiilit. Saatan kuitenkin vaihtaa nekin, kun eivät ole kalliit. Mitä raati on mieltä uskaltaako tällaiseen laittaa forten motor flushin vai saako sillä öljysihdin tukkoon ja kaikki kakat kerralla liikkeelle?

          Comment


          • #6
            Tämä pohjautuu ajassa taksepäin1990 luvulle ostin erään käytetyn Audin jossa oli 200000 km ja siten eränä päivänä niin vilkkui öljyn paineen varoitus valo ja sumeri soi ,ajattelin ostinko loppuun ajetun
            auton?. Ja aloin tutkimaan autoa, sinä oli 2 kpl öljyn painekytkintä öljysuodattimen kannessa
            1 kpl ja venttiili kannen takana ja selvisi että yksi tarkkaili painetta aina 3500 kierokseen ja toinen
            sitä eteenpäin /(samaan aikaan kun toinen) .Tämä auto oli mielestäni paras osto
            ajelin siihen ilman suurempia ongelmia 400000 km ennen kuin lähti romuttamoon koska
            kori ruostui. Minun kohdalla miksi öljynpainevalo vilkkui oli että öljynpainien anturin
            johto oli menossa poikki abiko liitimen juuresta kuminen suojus piti sen paikalla niin että
            se aiheutti sattumanvaraisen lampun syttymisen veikkaan että edellinen omistaja pelästyi kun
            hän oli saanut saman ongelman ja myi/vaihto auton.

            Comment


            • #7
              Vastaava paineanturin johdon poikki meneminen oli syynä yhdessä Audissa. Koneena tosin oli 2.5TDI.

              Comment


              • #8
                Tallilla tuli tosiaan käytyä nuo öjynsuodattimen jalassa olevat anturit ja johdot läpi. Liitin irti, putsaus ja tarkistus ja crc:tä kehiin. Vagcatin mukaan toinen on paine- ja toinen lämpöanturi. Ylemmät paineanturit sijaitsevat kaiketi venakansissa? Niihin en tuolla käynnillä päässyt käsiksi. Tuon jälkeen ei ole vilauttanut valoa kuin kerran about muutaman sekunnin. Käynnistettäessä kylmänä ei nostajat naputa eikä myöskään kuumana, joten uskon että kyllä tuolla öljynpainetta on. No jokatapauksessa kunnon perushuoltoa painemittauksineen tulossa kulkineelle jahka infernaalinen työkiire helpottaa. Siihen saakka kevyttä ja lyhyttä ajoa.

                Comment


                • #9
                  Onkohan jollain antaa faktaa tuosta AAH öljynpainevalon anturoinnista, kun moottorissa ilmeisesti 2 anturia, 0.3bar avautuva ja 2.5bar kytkevä. Tuo 2.5bar kytkevä ei ilmeisesti varoittele mitään alle 2500rpm?
                  Syttyy vaan öljynpaineen merkkivalo tuonne mittaristoon aina kun kierrokset on hetken yli 2500rpm, ja autoon vaihdetussa AEB moottorissa ei ole tuota 2.5bar kytkevää katkaisinta ollenkaan. B3 korisessa oli kahdella anturilla moottorit, mutta mittaristolle meni vain yksi johto releeltä jonne tuli molemmilta antureilta johdot.

                  Comment


                  • #10
                    Eiköhän se ole juuri noin kuin kirjoititkin.

                    Comment


                    • #11
                      Tee anturointi korin mukaan. Toinenkin anturi siis käyttöön tavalla tai toisella.

                      Comment


                      • #12
                        Itellä oli ihan sama aikoinaan coupessa. On muuten vittumainen ääni. Kellossa vika.

                        Comment


                        • #13
                          Vika on siis puuttuvassa kellossa :D

                          "Korjasin" vian nyt väliaikaisesti maadoittamalla mini autocheckin liittimeen pinniin 4 menevän valko-harmaan johdon, jolloin tuo 2.5bar anturi on siis pois käytöstä.
                          Moottorin suodatinjalassa on kaikki (hurjat 2kpl) anturin paikkaa käytössä, joten jonnekkin pitää kehitellä yksi uusi anturin paikka.

                          Comment


                          • #14
                            Kerro toki millä konstein tuon uuden paikan hommaat. Omassa suodatinjalassa on tasan 1 anturin paikka, ö-lämpöanturin vois ennenpitkää istuttaa johonkin..

                            Comment


                            • #15
                              Edellisiin viitaten:

                              1. Mistä parhaiten ABC-koneessa voi öljynpaineen mitata?
                              2. Löytyikö tuota "uutta paikkaa" ö-paineanturille?

                              Comment


                              • #16
                                Ahdastahan se taitaa olla suodatinjalan vierellä, mutta t-haara mahtaisi olla helpoin tapa ottaa anturille tieto.

                                Comment

                                Working...
                                X