Toi 5 mm on siis säteen ero. Kehällä tarkottaa 31 mm:n eroa. Mielestäni melko pieni ero.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Quattro ja erikoko renkaat
Collapse
X
-
Haldexi on juuri niin tarkka koosta kun sen on käsketty olla, lisäksi mekaanisilla komponenteilla voidaan vaikuttaa tuohon.
Eiköhän nuo isommat renkaat ole eteen laitettu kääntymisen parantamiseksi. Johan sitä aikanaan Saksalaiset virityspajat noin teki clubsport versioille audeista ;)
Comment
-
Nyt olisi S6:een tulossa eriparivanteet, eteen 18x8,5 ja taakse 18x9,5. Nyt miettinyt tässä renkaita noille.
Laskurilla katselin että jos taakse laitan 245/40 renkaat ja eteen 235/40 olisi halkaisijaero 7,9mm ja 1,21%.
Jos taas taakse 245/35 ja eteen esim. 225/40 olisi ero 8,4mm ja 1.32%.
Onko tuo viimeksi mainitun ero jo liian suuri? Tuo 235 olisi varmaankin sopiva mutta mieluummin vähän
kapeammat laittaisin eteen. Mielipiteitä?
Comment
-
Tuossa nyt muutaman kuva, jos noista sais jotain selkoa. http://personal.inet.fi/koti/peltsis/vanne.JPG http://personal.inet.fi/koti/peltsis/vanne1.JPG http://personal.inet.fi/koti/peltsis/vanne2.JPG Vanne 19" x 9,5" ja rengas 235/35 Falken
Comment
-
Luin koko jutun läpi, enkä mielestäni löytynyt vastausta.
Paljonko Torsen sallii akseleiden välillä renkaiden ympärysmittaeroa?? Edessä tällähetkellä uudehkot 225/45 17", takana erimerkkiset kaljut 225/45 17" ja ympärysmittaeroa on n. 20mm.
Comment
-
Venyttäminen ei vaikuta ainakaan niin paljoa, että sitä kannattaisi mitenkään huomioida. Seitsemän milliä noissa tulee laskettuna halkaisijalle eroa, eli aika hilkulla alkaa olemaan sen "kulutuspinnan verran eroa" -säännön kanssa. Mittaamallahan tuon voi vielä varmistaa. Itse en uskaltaisi ja tyytyisin samankokoisiin renkaisiin. :)
Comment
-
Tilapäinen väärä rengastus
Luin omasta mielestäni kaikki aiheesta liittyvät ketjut enkä löytänyt selkeää vastausta vararenkaan käyttöön.
Oma tilanteeni on sellainen, että talvirengas vuotaa (205 55 R15) ja sen tilalle pitäisi laittaa yhdeksi päiväksi kesärengas (235 45 R16) jotta pääsisi töihin ja takaisin (60km, 80km/h). Rengasliikkeet kun eivät ole auki näin viikonloppuna ja huoltoasemilta saa lähinnä hampurilaisia...
Rengaslaskurin mukaan halkaisijassa on eroa 12mm ja kehässä 35mm, molemmat renkaat ovat vuoden ajettuja eli melko kulumattomia.
Jotenkin tuo 35mm ero kehässä tuntuu hurjalta kun samalla akselilla olisi siis myös pienempi nastarengas. Uskaltaako joku luvata, että torsen ei ota nokkiinsa tuosta yhden päivän ajosta vai otanko päivän palkatonta vapaata ja yritän selvittää asian maanantaina ajamatta autoa?
Vararenkaan kokoa en tiedä, voisihan se olla hyvällä tuurilla juuri sama kuin talvirengas mutta epäilen.
Voisi tietysti kuvitella, että liukkaalla talvikelillä ongelma vaan korostuu, kun yhdessä nurkassa (nyt vasen taka) on kesärengas...
Auto on A4 B7 eli Torsen on vissiin toiseksi uusin versio.
Comment
-
Ajot ajettu
Nyt on sitten uusi pyörä alla eikä tuosta tilapäisestä väärästä rengastuksesta ainakaan näkyviä/kuuluvia ongelmia tullut. Vararengasta en käyttänyt, koska eihän sieltä täysikokoista rengasta löytynyt vaan semmoinen "Temporary use only" -nakki, johon verrattuna tavallinen kesärengas oli melkein talvirengasta vastaava... Muistelin, että vararengas olisi ollut täysikokoinen mutta se taisikin olla edellisessä B7:ssa, joka oli vajaavetoinen.
Comment
-
Samojen vanhojen kysymysten jankkaamista ;)
Mutta. Tuossa olisi setti renkaita tarjolla (Persaukiselle hyvään hintaan tietysti) yhdistelmällä 235/40/18 ja 225/40/18. Eli lähtökohtaisesti erikokoiset ympärysmitaltaan.
Jos katsoo kokoeroa, niin halkaisijassa on 8 mm eroa, ympärysmitassa 26 mm mutta tuon kokoisessa kiekossa ero on laskennallisesti silti "vain" 1,26% Eli miten on sietääkö torsen tuollaisen eron ? Kun mielstäni lopulta tuo %-ero ympärysmitoissa on se joka ratkaisee "go/no-go".
(toki ideaalitilanne olisi marssia rengaskauppaan ja tilata uudet 19" juuri oikeassa koossa, mutta mutta...;)
Comment
-
Saman vanhan vastauksen jankkaamista, älä turhaan riko voimansiirtoasi. ;)
Helpostihan tuollaisesta eriparisetistä toisen parin korvaa samankokoisella kuin toinen, joskus saattaa käydä jopa niin että joku harrastajatoveri haluaisi tehdä vaihtokauppaa. Osto/myyntipalstalle vaan ilmoitusta. :)
Comment
-
Toki, ei kai sitä kunnon kotisepäksi pääse jos ei markalla kympin vahinkoa tee ;)
Tosin, jos nyt laskin oikein, niin jos alle heittää uudet 235/40 R18 kiekot, niin halkaisija on laskennallisesti 645,2 ja ympärysmitaksi tulee 2027 mm. Niistä jos ajaa 5mm pintaa pois
<off topic>Tapahtuu käytännössä niin että foorumin ohjeilla järjestetään toiselle akselille se "suritusnappi" , haulla löytyy ;) </offtopic>
niin halkaisijaksi tulee 635,2 ja ympärysmitta 1995,5. Eli eroksi tulee n. 1,5%.
Toki epätodennäköinen tapaus että nelarilla saa noin suuren kulutuspintaeron aikaiseksi, mutta ollaan kuitenkin "kulutuspinnan" verran pielessä missä tässäkin ketjussa ollaan puhuttu. Amerikkalaiset puhuu foorumeillaan 3% erosta, joka toki kuullostaa jo melko suurelta... Onko tuosta sallitusta erosta olemassa mitään audin/torsenin faktaa ?
Comment
Comment