Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Quattro ja erikoko renkaat

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #61
    Toi 5 mm on siis säteen ero. Kehällä tarkottaa 31 mm:n eroa. Mielestäni melko pieni ero.

    Comment


    • #62
      Ootko nyt varma? Itse laskin tuolla wheelsmasterilla ja 5mm ero halkaisijassa sen mukaan. Eli puolet tuosta olisi vain säteen ero.

      Mutta tosiaan aika pieni ero, pistää vain vähän enemmän paineita 16 tuumaseen ellei jo kulutuspinnat tuota eroa tee?

      Comment


      • #63
        Laskeskelin ite kanssa tuolla wheelsmasterilla halkaisia eroksi 5mm. Ja kehällä eroa oli 16mm. Eli mitä arvon raati sanoo, onko mittaero turvallisen pieni?

        Comment


          #64
          halkaisijaero on pienempi kuin mahdollinen ero kulutuspinnoissa. En jatkuvaan käyttöön toki ottaisi, mutta eiköhän sillä sen matkan pajalle siirry.

          Comment


          • #65
            Ootko nyt varma? Itse laskin tuolla wheelsmasterilla ja 5mm ero halkaisijassa sen mukaan
            Uusi päivä uudet tulokset. Noinhan se juuri menee. Ei pitäis väsyneenä koskea taskulaskimeen..

            Comment


            • #66
              En jatkuvaan käyttöön toki ottaisi, mutta eiköhän sillä sen matkan pajalle siirry.
              Tarkoitus olisi ajaa useampi satakilometriä tuolla 16" renkaalla. Kai sillä uskaltaa ajaa.

              Comment


              • #67
                Anna palaa vaan! :) Mulla oli vararengas useamman sata kilometriä alla viime talvena ja muut kolme pyörää oli kokoa 235/35 19". Mitään vikaa ei ainakaan silloin ilmaantunut...

                Comment


                • #68
                  Onkohan haldexi kuinka tarkka eri koosta? Aattelin ku RS3:ssa on edessä 235/35 19 ja takana 225/35 19. En tiä sit miks eteen on laitettu leveemmät.

                  Comment


                    #69
                    Haldexi on juuri niin tarkka koosta kun sen on käsketty olla, lisäksi mekaanisilla komponenteilla voidaan vaikuttaa tuohon.

                    Eiköhän nuo isommat renkaat ole eteen laitettu kääntymisen parantamiseksi. Johan sitä aikanaan Saksalaiset virityspajat noin teki clubsport versioille audeista ;)

                    Comment


                      #70
                      Kuulemma parempi ajettava tuo rs3 kun edessä on leveempää pläskiä. Tiedä sitten.

                      Comment


                      • #71
                        Nyt olisi S6:een tulossa eriparivanteet, eteen 18x8,5 ja taakse 18x9,5. Nyt miettinyt tässä renkaita noille.

                        Laskurilla katselin että jos taakse laitan 245/40 renkaat ja eteen 235/40 olisi halkaisijaero 7,9mm ja 1,21%.
                        Jos taas taakse 245/35 ja eteen esim. 225/40 olisi ero 8,4mm ja 1.32%.

                        Onko tuo viimeksi mainitun ero jo liian suuri? Tuo 235 olisi varmaankin sopiva mutta mieluummin vähän
                        kapeammat laittaisin eteen. Mielipiteitä?

                        Comment


                        • #72
                          Miten olisi 255/35/18 ja 225/40/18 rengasparit, ovat käytännössä about identtisen kokoiset vierintäkehältään?

                          Comment


                            #73
                            Tai sama koko eteen ja taakse. Itselläni on 19x8,5" edessä ja 19x9,5" takana, renkaana 235/35 joka nurkassa ja takapyörät ovat 2mm pienemmät halkasijalta.

                            Comment


                            • #74
                              Itse pähkäilen saman asian kanssa.

                              8 x 19 ja 9,5 x 19" taaksen 265/30 ja 235/35 vai mikä pitäisi olla?

                              Comment


                                #75
                                Laskeskelin joskus rengaslaskurilla et 275/30 ja 235/35 olis lähiten toisiaan. Tommonen 19" yhdistelmä mulla on puimurissa.

                                Comment


                                • #76
                                  Oliskos Pasilla kuvia noista 235/35 renkaista vanteilla? Lähinnä nuo leveämmät kiinnostaisi nähdä että kuinka paljon venyy.
                                  255 menee jo liian leveäksi omaan makuun, jollekin 10-10,5" voisi olla sopiva.

                                  Comment


                                    #77
                                    Ei ole koneella, mutta voisin huomenna ottaa muutaman.

                                    Comment


                                    • #78
                                      Ajattelin kun itellä on alle 2tkm ajetut Viking Protechit nykysillä vanteilla 235/40 koossa,
                                      niin nehän taitais mennä näppärästi noille em. tuleville vanteille. Näkisi miten venyiksi menevät.

                                      Comment


                                        #79
                                        Tuossa nyt muutaman kuva, jos noista sais jotain selkoa. http://personal.inet.fi/koti/peltsis/vanne.JPG http://personal.inet.fi/koti/peltsis/vanne1.JPG http://personal.inet.fi/koti/peltsis/vanne2.JPG Vanne 19" x 9,5" ja rengas 235/35 Falken

                                        Comment


                                        • #80
                                          Hyvinhän noista näkee, tietääpi käydä vaan kysymässä ajan vanteilta vanteille -operaatioon :)
                                          Kiitokset kuvista!

                                          Comment


                                          • #81
                                            Luin koko jutun läpi, enkä mielestäni löytynyt vastausta.
                                            Paljonko Torsen sallii akseleiden välillä renkaiden ympärysmittaeroa?? Edessä tällähetkellä uudehkot 225/45 17", takana erimerkkiset kaljut 225/45 17" ja ympärysmittaeroa on n. 20mm.

                                            Comment


                                            • #82
                                              Yllä on useasti sanottu, että nyrkkisääntönä kulumapinnan verran saa olla halkaisijaeroa, eli jos ovat samankokoiset kumit, niin ok. Tosin eikös kaljut kannata vaihtaa kuitenkin?

                                              Comment


                                                #83
                                                Itsellä olis renkaina 215/35, 9x18 vanteella ja takana 225/35 9.5x18 vanteella niin mitenkäs tuo veny vaikuttaa ympärysmittoihin ja uskaltaako tuollaista yhdistelmää laittaa torseniin?

                                                Comment


                                                  #84
                                                  Venyttäminen ei vaikuta ainakaan niin paljoa, että sitä kannattaisi mitenkään huomioida. Seitsemän milliä noissa tulee laskettuna halkaisijalle eroa, eli aika hilkulla alkaa olemaan sen "kulutuspinnan verran eroa" -säännön kanssa. Mittaamallahan tuon voi vielä varmistaa. Itse en uskaltaisi ja tyytyisin samankokoisiin renkaisiin. :)

                                                  Comment


                                                  • #85
                                                    Tilapäinen väärä rengastus

                                                    Luin omasta mielestäni kaikki aiheesta liittyvät ketjut enkä löytänyt selkeää vastausta vararenkaan käyttöön.

                                                    Oma tilanteeni on sellainen, että talvirengas vuotaa (205 55 R15) ja sen tilalle pitäisi laittaa yhdeksi päiväksi kesärengas (235 45 R16) jotta pääsisi töihin ja takaisin (60km, 80km/h). Rengasliikkeet kun eivät ole auki näin viikonloppuna ja huoltoasemilta saa lähinnä hampurilaisia...

                                                    Rengaslaskurin mukaan halkaisijassa on eroa 12mm ja kehässä 35mm, molemmat renkaat ovat vuoden ajettuja eli melko kulumattomia.

                                                    Jotenkin tuo 35mm ero kehässä tuntuu hurjalta kun samalla akselilla olisi siis myös pienempi nastarengas. Uskaltaako joku luvata, että torsen ei ota nokkiinsa tuosta yhden päivän ajosta vai otanko päivän palkatonta vapaata ja yritän selvittää asian maanantaina ajamatta autoa?

                                                    Vararenkaan kokoa en tiedä, voisihan se olla hyvällä tuurilla juuri sama kuin talvirengas mutta epäilen.

                                                    Voisi tietysti kuvitella, että liukkaalla talvikelillä ongelma vaan korostuu, kun yhdessä nurkassa (nyt vasen taka) on kesärengas...

                                                    Auto on A4 B7 eli Torsen on vissiin toiseksi uusin versio.

                                                    Comment


                                                    • #86
                                                      Ihan huoletta ajaisin päivän ajot. Kokoero torsenille puolittuu vielä tosta, koska toisena renkaana akselilla on "vakio". Toki kuormaa tulee akselin tasauspyörästölle, mutta enpä sitäkään murhettisi.

                                                      Comment


                                                      • #87
                                                        Ajot ajettu

                                                        Nyt on sitten uusi pyörä alla eikä tuosta tilapäisestä väärästä rengastuksesta ainakaan näkyviä/kuuluvia ongelmia tullut. Vararengasta en käyttänyt, koska eihän sieltä täysikokoista rengasta löytynyt vaan semmoinen "Temporary use only" -nakki, johon verrattuna tavallinen kesärengas oli melkein talvirengasta vastaava... Muistelin, että vararengas olisi ollut täysikokoinen mutta se taisikin olla edellisessä B7:ssa, joka oli vajaavetoinen.

                                                        Comment


                                                        • #88
                                                          Samojen vanhojen kysymysten jankkaamista ;)

                                                          Mutta. Tuossa olisi setti renkaita tarjolla (Persaukiselle hyvään hintaan tietysti) yhdistelmällä 235/40/18 ja 225/40/18. Eli lähtökohtaisesti erikokoiset ympärysmitaltaan.

                                                          Jos katsoo kokoeroa, niin halkaisijassa on 8 mm eroa, ympärysmitassa 26 mm mutta tuon kokoisessa kiekossa ero on laskennallisesti silti "vain" 1,26% Eli miten on sietääkö torsen tuollaisen eron ? Kun mielstäni lopulta tuo %-ero ympärysmitoissa on se joka ratkaisee "go/no-go".

                                                          (toki ideaalitilanne olisi marssia rengaskauppaan ja tilata uudet 19" juuri oikeassa koossa, mutta mutta...;)
                                                          Attached Files

                                                          Comment


                                                            #89
                                                            Saman vanhan vastauksen jankkaamista, älä turhaan riko voimansiirtoasi. ;)

                                                            Helpostihan tuollaisesta eriparisetistä toisen parin korvaa samankokoisella kuin toinen, joskus saattaa käydä jopa niin että joku harrastajatoveri haluaisi tehdä vaihtokauppaa. Osto/myyntipalstalle vaan ilmoitusta. :)

                                                            Comment


                                                            • #90
                                                              Toki, ei kai sitä kunnon kotisepäksi pääse jos ei markalla kympin vahinkoa tee ;)

                                                              Tosin, jos nyt laskin oikein, niin jos alle heittää uudet 235/40 R18 kiekot, niin halkaisija on laskennallisesti 645,2 ja ympärysmitaksi tulee 2027 mm. Niistä jos ajaa 5mm pintaa pois

                                                              <off topic>Tapahtuu käytännössä niin että foorumin ohjeilla järjestetään toiselle akselille se "suritusnappi" , haulla löytyy ;) </offtopic>

                                                              niin halkaisijaksi tulee 635,2 ja ympärysmitta 1995,5. Eli eroksi tulee n. 1,5%.

                                                              Toki epätodennäköinen tapaus että nelarilla saa noin suuren kulutuspintaeron aikaiseksi, mutta ollaan kuitenkin "kulutuspinnan" verran pielessä missä tässäkin ketjussa ollaan puhuttu. Amerikkalaiset puhuu foorumeillaan 3% erosta, joka toki kuullostaa jo melko suurelta... Onko tuosta sallitusta erosta olemassa mitään audin/torsenin faktaa ?

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X