Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 2.7BiT Laturiongelmaa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A6 2.7BiT Laturiongelmaa

    Eli kyseessä on vm -2000 2.7 A6, jossa on nyt puolen vuoden sisällä mennyt jo kaksi laturia. Ensimmäisen kerran laturin vaihdoin loka-marraskuussa 2012 ja nyt viimeviikonloppuna toiseen kertaan, kun laturin valo alkoi palamaan. Sen enempää en viikonloppuna laturia tutkinut, koska ajattelin sen vain olevan "maanantai" kappale ja hain nopeasti varaosaliikkeestä takuuna uuden. Vaihdon jälkeen kaikki toimi moitteetta taas tähän päivään asti, kunnes kojetaulussa alkoi jälleen palamaan laturin merkkivalo. Eli nyt ei edes viikkoa kestänyt laturi??

    Autossa on oma jännitemittari kojetaulussa ja siitä näkee että ei lataa yhtään, eli näyttää suoraan akun jännitettä.

    Mikä tuon voi jatkuvasti ja noin nopeasti hajoittaa? Mistä kannattaisi alkaa vikaa etsimään?

    #2
    Ensiksi pitäisi varmaan mitata että viekö siellä joku pirusti virtaa. Eipä sitä oikein muulla rikki saa. Paitsi jos siihen sataa jatkuvasti kaatamalla öljyä tms päälle.

    Comment


    • #3
      Joo tänään saan tutulta sellasen virtamittarin joka näyttää suoraan kaapelin ympäriltä kuluvan virran. Ja eikös laturilta tule suoraan akulle se kaapeli, eli ei tarvii auton alle änkeytyä mittaamaan sitä kaapelia?

      Ölppäähän auto kuluttaa ja tiputtaakin sinne suunnille, mutta ei sitä lorottamalla sentään tule :)

      Comment


        #4
        Joo menee suoraan akulle, siitä bensaletkujen alta ilmastoinnin putkien vierestä. Siihen vaan pihtivirtamittari kiinni, niin näet paljonko virtaa kulkee.

        Comment


          #5
          Kauanko se lokakuussa porsinut laturi on kestänyt? Joskun voi olla vaan oikeasti tosi huonoa tuuria ja osua pari sekundakappaletta peräkkäin mutta onhan tuossa jo hiukan jotain ihmeellisyyttä. Kannattaa ne johdotukset muutenkin tarkistaa, jos vaikka laturi onkin ehjä mutta virta jää välille.

          Comment


          • #6
            Se lokakuussa kämähtänyt laturi on ollut ainakin koko mun omistushistorian ajan, eli kolmisen vuotta. Huoltokirjassakaan en nähnyt että olisi laturiin koskettu. Se nyt ei tietenkää kerro etteikö sitä oltaisi jo useampaan kertaan vaihdettu.

            Sinne laturille tulee ainoastaan ne kaksi piuhaa, eli se akulle menevä lataus ja toinen on ilmeisesti heräte. Maadoitus hoituu tietty rungosta kiinnityskohdista? Ne kun mittailee niin varmaan saa jotain osviittaa ongelmaan. Heräte ilmeisesti kiertää jostain mittariston kautta? Näin ainakin lueskelin jostain.

            Comment


            • #7
              Nyt on hieman tutkittu laturin toimintaa ja todettu, että ei tosiaan lataa yhtään. Virtamittarilla mitattuna ei laturilta kulje akulle mitään. Mitattu myös, että laturilta tuleva kaapeli on kunnossa. Laturin diodit ovat ilmeisesti myös kunnossa, koska yleismittari ei näyttänyt diodi mittauksella toiseen suuntaan mitään ja toiseen suuntaan näytti 0,5V joka taas taitaa olla diodin kynnysjännite.

              Herätepiuhaa mitattaessa tuli hieman epävarma olo, kun auton ollessa virrat päällä näytti yleismittarilla n.1,3V ja kun starttasin niin jännite käväisi pirun nopeasti 12 Voltissa ja tippui taas tuohon 1,3 Volttiin. Onko tämä normaalia?

              Huomenna varmaan tarvii taas pistää nokka huoltoasentoon, ottaa laturi käteen ja ihmetellä lisää. Pistäkää ihmeessä vinkkejä mitä kannattaa laturista mitata ja jotain ohjearvoja mittauksiin.

              Comment


                #8
                Tarkista myös maadoitus paikat, ei tee hyvää laturille jos maadoitus on huono.

                Comment


                • #9
                  Tilannepäivitystä.. Nyt on uusi laturi vaihdettu takuuna kertaalleen ja taas näyttäis toimivan. Nyt vaan pitää kädet ja sormet ristissä olla ja toivoa, että kestää myös.

                  Nyt kun sattuneestä syystä on tullut myös ajossa jatkuvasti kytättyä auton jännitemittaria ;) niin miten jännitteen kuuluu normaalisti siinä heittelehtiä? Nyt ainakin olen huomannut, että kaikki normaalit sähklölaitteet päällä (ei ilmastoiti) näkyy jännite olevan n. 13volttia ja heti kun kierrokset nostaa ~1000, niin on viisarin verran yli 14volttia. Onko tämä normaalia?

                  Laturia vaihtaessa tuli maadoituspaikka katottua ja näytti olevan ok. Heräte piuhaa kun mittasi, niin näytti olevan nyt n.8volttia. Tämän mittasin kun herätejohto oli irti. Akku kyllä oli siinä vaiheessa jo aika lopussa. Tämä varmaan on jokseenkin oikea lukema?

                  Comment


                  • #10
                    Kokemusta on pari vuotta sitten nissanista kun laturin merkkivalo alkoi palamaan. Uutta laturia tilalle niin uusi laturi kävi todella kuumana vaikka akku oli ladattu. Takuuseen uusi ja sama homma. Sitten antoin olla taas akun yön laturissa, niin huomasin ettei laturi saanut koskaan ladattua akkua täyteen. Uusi akku autoon ja laturi ei enää lämmennyt ja laturi kestänyt tähän päivään saakka.

                    Comment


                    • #11
                      Ok, vois myös varoiksi tarkistaa noin akun kunnon. Itsellä on sellanen "älykäs" laturi jolla oon lataillu nyt kun tätä ongelmaa on ollut päällä. Se ei tietenkään näytä kun ledeillä, että missä vaiheessa lataus on menossa. Vois kyllä lainata kaverilta sellasta kunnon laturia, missä on ampeerimittari samassa niin tosiaan näkee meneekö vielä yön jälkeen akulle paljon virtaa. Siitähän sen sitten näkee onko akku varmasti ehjä.

                      Comment


                        #12
                        Ainakaan tuossa omassa s4:ssa ei latausjännite heittele laturin kunnostuksen jälkeen, tosin a6:n toiminnasta en tiedä. Tosin vähän epäilen. Kannattaa kyllä tarkistaa se akun kunto kunnolla. Jos kehtaa niin käyttää akun vaikkapa niihin perehtyneellä firmalla testattavana jos haluaa olla varma.

                        Comment


                          #13
                          Vois kyllä lainata kaverilta sellasta kunnon laturia, missä on ampeerimittari samassa niin tosiaan näkee meneekö vielä yön jälkeen akulle paljon virtaa. Siitähän sen sitten näkee onko akku varmasti ehjä.
                          Ei kerro kunnosta mitään.

                          Comment

                          Working...
                          X