Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Bensaa palaa, lambdan valintaa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #61
    Onkos se ilman haistelu johdinta pitkin taikauskoa? Kun ei siihenkään tullut vastausta.
    Näin se ainakin joissain antureissa tapahtuu. Siihen kait se liittyy sekin ohje että ekaa liitosta ei saa tinaamalla laittaa -> johdin tukkoon, ja vertailuilmaa ei mene anturille asti

    Comment


    • #62
      Olen käsittänyt, että tinata ei saa, jotta ei synny häiritseviä vastuksia piuhan välille tms. Tinaaminenhan ei estä ilmankulkua kuoren ja johtimien välissä. Eikä niitä oikein tinalla voi usein edes juottaa, kun johtimet ovat sellaista metallia, ettei niiden tinaaminen kunnolla onnistu.

      Mites, voiko lambda-anturin signaalin suoraan jakaa kahdelle laitteelle esim. seosmittari ja ECU? Jos molempien sisäänmenot on suunniteltu oikein eli molemmissa on korkea sisäänmenovastus, niin eikö silloin signaalia pitäisi riittää molemmille?

      Loggailin pienen ajon, joista sain jotain hyvin epäselviä kaavioita. MAF:i ainakin pelittää, eikä tuo lambdakaan nyt näyttäisi aivan kaput olevan, vai? Talukot ovat eri mittaussessioita eli eivät ole mitenkään yhdistettävissä toisiinsa.
      Attached Files
      Viimeksi muokannut jasso; 21.8.2007, 14:16.

      Comment


      • #63
        Olen käsittänyt, että tinata ei saa
        Ainakin tuossa ostamassani Boschilaisen ohjeessa oli boldattuna oikein, että missään nimessä ei saa mennä tinailemaan niitä.

        Anturi on nyt vaihdettu, on muutenkin erittäin näppärä tuo Boschin asennussarja. Valmiit osat vaan suurin piirtein pujotellaan johtoihin ja näin on vanhan lambdan liittimet tuota pikaa käytössä.
        Puolisen tuntia taisi mennä koko vaihto-operaatioon.

        Vanhassa lambdassa oli muun ohessa numerosarja 45/93, tarkoittaiskohan tuo valmistusviikkoa ja vuotta?
        Sitten olis alkuperäinen sekin ollut tuossa ja olihan se suht kamalan näköinenkin.

        Comment


        • #64
          Huh, itselläni onneksi siirtyi lambdan uusiminen tulevaisuuteen, kun kerran meni auto päästöistä läpi ilman ongelmia. Mitä nyt pikkasen tulee hc:tä läpi 4" halkasijaltaan olevasta rosterikatista :D

          Comment


          • #65
            Tänään kurvailin reilut 300km nollattuani ensin kulutusnäytön.
            Tuota ajoa ei voi kuvailla lähellekkään sanalla matka-ajo, vaikka Tampereella ja takaisin kävinkin.
            Mutta 9.8l/100km oli lopullinen tulos, mikä on kyllä hemmetin jees lukema viritetylle automaattiurssille, ottaen vielä huomioon millaista ajo oli (neljä stoppia, lisäksi tietöitä, miljoona muuta rajoituksen vaihtoa ja sen sellaista).

            Muutenkin tyhjäkäynti on nyt tasainen. Alaväännöstä en oikein osaa sanoa, ehkä hieman paremmin vastailee.

            Comment


            • #66
              Nakkasin omaankin uuden lambdan tuossa.
              Minkäs värisiä muilla on ne vanhat olleet? Omani oli valkoinen/harmaa? Mennäänkö nyt siis laihalla?

              Tuohon vertailuilmaan sanoisin VilleP:lle, että höpö höpö. Uskokoon ken haluaa. Minä en usko, enkä tule uskomaan. Saa aika sairaan paineen laittaa kaapeliin, että kuoren välistä mitään ilmaa mihinkään kulkee...

              Luultavasti (varmasti) legendaa, jota viljellään, ettei ihmiset uskaltaisi mennä laittaa tarviketta.
              Uskokoon ken haluaa.

              Comment


              • #67
                Valkoinen oli mullakin. Sekä ennen viritystä ja näköjään edelleen virityksen jälkeenkin.

                Comment


                • #68
                  Löytyi NGK:n sivuilta varsin selkeä ohje lamda-anturin toimivuuden testaamiseen. Löytyy kuvan kanssakin selitettynä, mitä pitäisi näkyä. Viimeinkin äärimmäisen yksinkertainen selitys lamdan testaamiselle.

                  Eli eli... Kone lämpimäksi ja kierrokset 2000:teen. Lamda-anturin jännite pitäisi vaihdella taajuudella ~1,7Hz välillä 0,1-1V ts. jännite pitää ehtiä käydä alhaalta ylös ja takaisin alas reilusti alle sekunnin sisällä.

                  Comment


                    #69
                    Itse tinasin johdot anturista, vaikka olen kuullut ettei sais tinata.
                    Eipä tuo vastusarvo muuttunut.

                    Hyvin tuo pelaa ja tinaukseen liittyen, mikä se paremmin liitoksen varmistaa?

                    Lentokoneissa on käytetty jotain puristusliitoksia tosin, kun tinata ei saa :)

                    Comment


                    • #70
                      Sait tinattua kuitenkin. Itse kerran yhtä lamda-anturin piuhaa yritin tinata, mutta eipä tina juuri tarttunut.

                      Comment


                      • #71
                        Hop, tavallisen mallinen lambda tuli VPV:ltä ja paikoilleen meni pienen liitinsäädön jälkeen, pelittää hyvin vaikka meninkin ja tinasin signaalimaa-piuhaan jatkoa, että sen sai liitettyä imusarjan päätyyn..

                        Tinaaminen ainakin mun ikivanhoilla aineilla ja välineillä onnistu ihan ilman ongelmia.

                        Comment


                          #72
                          Joo, tina imeytyi johdin karvoihin tosi hyvin tos VPV.n anturissa.

                          Comment


                          • #73
                            Ja Boschin anturissa nimenomaan tähdennetään, että missään olosuhteissa sen johtoja ei saa mennä juottamaan.
                            Vähän sama kun kirjoittaisi johonkin työkaluun töissä, että älä pölli :)

                            Pitäis varmaan kysyä Boschilta, että miksi ei saa juottaa. Lämpötilat on mun eka veikkaus.

                            Comment


                            • #74
                              Oiskohan syynä että tinoja on erillaisia, tinaajia on joka lähtöön, eli liitoksen vastus saattaa kasvaa liian suureksi ja näin ollen anturin lähettämä sähköinen singnaali ei ole välttämättä halutunlainen.

                              Comment


                                #75
                                Tinattu liitos ei saa olla liian paksu, rasvainen ym. epäpuhtauksinen.
                                Tulee välttää kylmäjuotoksia .Itse käytän tinaa jossa on muistaakseni 60 % tinaa ja loput lyijyä.

                                Ja jotenkin tulee noista puristetuista liitoksista mieleen rosvoliitokset joita ei voi suositella mihinkään.

                                Olen niitä niin monta korjannut 14 vuoden aikana.

                                Comment


                                • #76
                                  Olen ihan samaaa mieltä. Puristusliitos on se ainoa oikea tapa liittää johtoja ajoneuvoissa ja tinaaminen on se väärä tapa.

                                  Comment


                                  • #77
                                    Niin, tuossa minun ostamassani paketissa ei tarvinnut tehdä mitään puristusliitoksia.
                                    Oli vain holkin tapaiset, molempiin päihin ruuvattiin johdot kiinni siihen holkkiin ja ja holkin keskellä on metalli joka johtaa.
                                    Pah, ei osaa selittää mutta äärimmäisen fiksu, helppo ja pätevän oloinen systeemi.

                                    Mutta karkeasti ottaen sen voisi mieltää puristusliitokseksi.

                                    Comment


                                      #78
                                      Itse olen tinannut ja ei ole yhtään tarvinnut korjata jälkeen päin .

                                      Siksi siihen luotan .Tosin tehtaan jäljiltä releitä ym, on ssanut sitten korjata.

                                      Comment


                                      • #79
                                        Tarkennukseksi: itsekin käytin sen nelijohtoisen liitinkappaleen, joka lambdan mukana tuli ja tinailin vain signaalimaahan jatkoa, koska riittävän ohutta johtoa ei ollut ulottuvilla (ja ei ollut sopivia liittimiä varastossa). Toimi hyvin, päästömittauksissa lambda näytti arvoa 1.01 tai 1.001 (ei jaksa muistaa desimaalien määriä) sekä tyhjäynnillä että käyntinopeudella. Kaitpa tuon tinauksen voisi jossain vaiheessa poistaa ja laittaa oikeanlaisen puristusliitoksen sinne tai jopa vaihtaa riittävän pitkän signaalimaan ilman ylimääräisiä liitoksia..

                                        Comment


                                        • #80
                                          Kyselin hintoja varaosasta Boschin lambdoille. Tuolta mainitsemastani listalta AGU:lle yksilöllinen lambda ~90e, yleislambda yllättäen ~110e.

                                          Comment


                                          • #81
                                            Anteeksi maalaisuuteni, mutta eikös lambda-anturi sijaitse katalysaattorin paikkeilla tutkailemassa tilannetta ja itse lambda imusarjan luona?
                                            Omassa kulkineessa (NF) kulutus alkanut tuntua aika kovalta (10-11l). 170tkm mittarissa ja luultavasti alkuperäinen lambda (ja maf).

                                            Missä tarkalleen tuossa nf:ssä sijaitsevat lambda ja ilmamassamittari? Tarvitseeko kummankaan vaihdon tieltä purkaa ensin jotain rojua pois että pääsee niihin käsiksi, vai onnistuuko suoraan "vanha ulos-uusi sisään"?
                                            Onko osissa sellaista erikoisuutta että pitäisi ostaa marmoritiskiltä, ettei osta tarvikeliikkeestä skeidaa? Entäs hinnat?
                                            Ihan peruskysymyksiä varmaan, mutta itsellä ei mitään aiempaa kokemusta tuollasista 'hienouksista'.

                                            Comment


                                            • #82
                                              imusarjassa ei ole mitään lambdaan viittaavaa. Lambda = lambda-anturi, joka todellakin sijaitsee pakoputkessa, jossakin pakosarjan ja katalysaattorin välimaastossa,

                                              NF:ssä ei ole maf:ia (kuumalanka ilmaMASSAmittaria) vaan mekaaninen ilmaMÄÄRÄmittari, joka k-jetissä tunnetaan myös määräjakaja-nimellä.

                                              Uusi lambda-anturi on hyvä vaihtaa, sellaiseksi kelpaa hyvin tässäkin topicissa mainittu VPV:n myymä yleistarvike.

                                              Comment


                                              • #83
                                                Saattaa olla aika tyhmä kysymys, mutta kysyn kuitenkin..
                                                Eli mitä eroa noilla lambdoilla oikeasti on? Jos on kahden eri valmistajan nelijohtoinen tai vaikka kolmijohtoinen. Jos kolmijohtoisessa on lämmitys (+) ja (-) ja signaali?
                                                Esimerkkinä tämä VPV:n kauppaama boschin yleismalli ja vaikka bilteman (tai jonkun muun) yleismalli.
                                                Kestävyydessä ja johtojen laadussa on toki eronsa, mutta onko käytännössä merkitystä laitanko autooni halpis- vaiko kallimman lambdan?

                                                Comment


                                                • #84
                                                  Jos nyt en ihan väärin muista niin kolmijohtoiset lähettävät ns. kapeakaistasingnaalia ja nelijohtoiset laajakaistasingnaalia. Jos tuota kysymykselläsin tarkoitit. Merkki lambdan ja tarvike lambdan välillä on laatu eroja ihan niin kuin muussakin elektroniikassa. Tahtoo ilmeisesti mennä särki ennen aikojaan nuo tarvike lambdat. Onko käytännön eroa, sitä en tiedä kun en ole kokeillut. Tuskin huomattavaa.

                                                  Comment


                                                  • #85
                                                    Nelijohtoinen tyypillisesti kapeakaista referenssimaalla. Laajakaista tyypillisesti viisijohtoinen. Harmaa on nelijohtoisen ref.maa ja sen voi urssiin laittaa, kunhan vaan vetää harmaan koneen kylkeen.
                                                    Markalla saa markan osat, pätee lambdoihinkin.

                                                    Comment


                                                    • #86
                                                      Eli muistin väärin:)

                                                      Comment


                                                        #87
                                                        4-napaista sanotaan potentiaali vapaaksi, eli suomeksi lambda-tunnistin ei enää saa maadoitusta kierteen välityksellä pakoputkistosta, vaan siinä on erillinen maadoitusjohto, joka menee ECU:lle.

                                                        Etuna aikaisempaan, itsediagnostiikka voi ratkaista, onko lambda-tunnistin säätörajalla(vika suihkutusjärjestelmässä) vai onko oikosulku maadoitukseen.

                                                        Ja siihen kuuluu määritetty maadoitusero, eli säätöalue on 700mV suurempi, mikä vastaa määritettyä maadoituseroa.

                                                        Kaivoin tuon autosähkökurssin monisteista.

                                                        Comment


                                                        • #88
                                                          Mitä VPV:ltä hankkimia Boschin lambdoja olette laittaneet AAN koneisiin?
                                                          Pitäisi hankkia tuohon profiilin kulkineeseen uusi lambaada.

                                                          Aki kertoi tuossa aiemmin asentaneensa Boschin 0 258 986 502, mutta VPV:llä ei tuota näytä olevan myynnissä. Niin ja sopiiko tuo samainen lambda tähän pari vuotta nuorempaan kulkineeseen?

                                                          Comment


                                                          • #89
                                                            Tuo ostamani sopii AAN:ään, eli sinullekin. Vuosimallilla ei ole merkitystä.

                                                            Comment


                                                            • #90
                                                              Lambda vaihtui lopulta uuteen.
                                                              Sinne tuli lopulta Bosch:n 3-johtoinen 0 258 003 957 Bosch Car Servicestä.

                                                              Vanha lambda oli alkuperäinen 38/94 ja melko vaalean värinen.
                                                              Onko käynnyt laihalla?

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X