Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Bensaa palaa, lambdan valintaa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Bensaa palaa, lambdan valintaa

    Huomasin eilen, että pidemmällä maantietaipaleella auton bensankulutus oli aika suurta. Ajelin cruise päällä n. 90-100km/h n. 300km matkan ja ajotietokone näytti keskikulutukseksi 11,7l/km. Eipä tuon S2:sen nyt ihan noin paljoa pitäisi viedä rauhallisessa maantieajossa. Edellisen kerran, kun tutkin tota kulutusta n. kuukausi takaperin, niin keskikulutus oli silloin 9,4l/100km. Se tosin oli ajettu kesärenkailla (205/55 R16), nyt oli kitkat (195/65 R15) alla. Renkaissa tietysti jonkin verran kokoeroa, joka saattaa vaikuttaa ajotietokoneen keskikulutuslukemaan, muttei kait ero voi olla kuitenkaan luokkaa 2l/100km? Tai sitten noiden kitkojen vierintävastus on aivan järjettömän suuri. Renkaat on Nokian WR.

    Ton kulutuksen lisäksi olen ollut havaitsevinana aivan aavistuksenomaista nykimistä kevyellä tasakaasulla ajettaessa. Tästä en tosin ole ihan varma, voi olla, että kuvittelen vaan koko jutun.

    Muuten kone on toiminut ihan hyvin. Tosin liikennevaloissa seisoessa se tuntuu työntävän aikamoista usvaa putkesta. Näkyy tulevan melko runsaasti vaaleaa pakokaasua. Ajossa pakokaasut on melko huomaamattomat.

    Olen arvellut kasvaneen polttoainekulutuksen mahdollisesti aiheutuvan väsyneestä lambdasta ja myös foorumin search antaa viitteitä vastaavasta. Ajattelin siis vaihtaa ton lambdan, kun ei ole mitään tietoa sen iästä. Ulkoisesti tarkasteltuna se on suht. tuoreen näköinen, mutta vaihdetaan se enivei.

    Boschin lambdan ilmeisesti saa edukkaimmin VPV:ltä? Tähän liittyen kysynkin, että mikähän noista lambdoista:
    http://www.vpv-motorracing.com/hinnasto.htm
    olisi ABY-koneeseen sopiva?

    Tarjolla näyttäisi olevan nämä:

    Bosch 0 258 006 245/246 4-johto lambda
    Bosch 0 258 006 066 5-johto lambda
    Bosch 0 258 007 057/058 5-johto lambda

    Jos olen ymmärtänyt oikein, niin nuo on jotain yleismallisia lambdoja, joiden liittimet eivät sovi suoraan. Eli joutuu ilmeisesti vanhasta lambdasta rosvoamaan liittimen ja laittamaan sen uuteen. Onko näin? Jos on, niin olisiko jollain tietoa, missä järjestyksessä johdot kytketään uudesta lambdasta vanhan lambdan liittimeen, vai onko uuden ja vanhan lambdan johtojen värikoodit samat?

    Niin ja se myös kiinnostaisi minkälaisia kokemuksia teillä on vpv:n toiminnasta. Jos nyt laitan lambdan tilaukseen, niin kolahtaako postiluukku jo tämän vuoden aikana?
    Viimeksi muokannut okkim; 17.8.2007, 15:07. Perustelu: Otsikkoa muokattu

  • #2
    Tilasin omaani 3-piuhasen alkup. lambdan special-importista. Kannattaa kysäistä sieltäkin.
    Ei tarvitse värkkäillä liittimiä,joten säästyy siltäkin.

    Comment


    • #3
      Itse kysyin tätä:

      Bosch 0 258 006 245/246 4-johto lambda

      Ei ollut silloin hyllyssä, mutta oli kuulemma tulossa. Ajattelin ottaa amp superseal liittimen toiseenkin päähän kun nyt on ihan apikot.

      Comment


      • #4
        Itse alkuviikosta väänsin ässään tuon VPV:n nelikarvaisen. Paketissa tuli myös AMP super seal vastaliitin tarpeineen. Vanhasta lambdasta liittimen tuon jatkeeksi ja yksi lisäkarva maihin imusarjan kylkeen niin ei tarvinnut orig. johtosarjaa pilhoa. Ja hyvin on toistaiseksi toiminut. Keskikulutus tippu reilu pari litraa alkuperäiseen 190tkm ajettuun verrattuna.
        Nähtävästi vaihdon jälkeen kannattaisi kone adaptaatiot nollata vag-comilla. Itse en tuota tehnyt ja kulutus tipahti vasta n. 40km ajon jälkeen ja generoi vikakoodin lambdan raja-arvon ylityksestä.

        Comment


        • #5
          C4:ssä helpoin repiä akku irti hetkeksi ja taas kovaa ajoa. Samalla nollautuu ISV:lle opitut arvot, mutta hällä väliä. Moottorin sulakkeet siis C4:ssä boksin luona hankalassa paikassa. Pikkukorissa sulakerasiasta motor-sulakkeet irti hetkeksi.

          Comment


          • #6
            5 johtoset taitaa olla laajakaista lambaadoja joten ne kannattaa jättää hyllyyn.

            Comment


            • #7
              Pete: Paljonko kustansi orkkismallinen lambda Special-Importissa? Mielellään jättäisin nuo liitinhommelit väliin.

              Teppo: Ohjeesi ei mennyt aivan jakeluun. Onko niin, että alkuperäisessä lamdassa on kolme karvaa ja uuden (4-karvaisen)lambdan yksi ylimääräinen karva kytketään maihin?

              Comment


              • #8
                Tepon puolesta, kyllä, se on signaalimaa (harmaa kaapeli) joka 3-johtoisessa on anturin rungossa.

                Comment


                • #9
                  Kannattaa varmaan pirauttaa sinne ja kysäistä. En tiedä käykö ABY:n sama anturi(kyllä varmaan),
                  omasta mielestä hinta oli kumminkin kohtuullinen originelli anturiksi. Ei kehtaa hintaa
                  sanoa kun en ole anturia vielä saanutkaan ja välttyy siltä ilmiöltä, "et ku se sano et täält
                  saa tähän hintaan". Kysäse ihmeessä.

                  Comment


                  • #10
                    Ok, soitan liikkeeseen ja kysyn hinnan. Onkos sulla Pete anturi ollut jo pitkäänkin tilauksessa. Meinaan vaan, että onko Special-Import myös näitä liikkeitä, jotka lupaavat ja lupaavat, mutta toimistuksesta vaan ei tule valmista. Minulla on parikin huonoa kokemusta sellaisista liikkeistä ja koitan jatkossa välttää niitä.

                    Comment


                    • #11
                      Kyselin lambdaa Special-Importista. Hinnaksi 156e ja hyllyyn niitä saapuu 29.11. Hintaan lisätään vielä postikuluja ~8e.

                      Merteilistä kertoivat lambdan hinnaksi 150e, niilläkään ei ollut tavaraa hyllyssä.

                      Noilla hinnoilla on jo sama, jos käy asioimassa marmoritiskillä.

                      VPV:n hinta (60e) on ehdottomasti kilpailukykyisin. Yhdeksälläkympillä jo kannattaa askarrella johtojen parissa.

                      Comment


                      • #12
                        Olen kyllä ollut kauttaaltaan tyytyväinen ko. firman toimintaan.
                        Toimitus-ajat ovat tietysti odottavalle joskus pitkän tuntuiset,mutta kun
                        on muistanut hinta-eron muihin,niin aika on mennyt yllättävän nopeasti.
                        Tavarakin on ollut joka kerta tismalleen sitä,mitä on haluttu.

                        Comment


                        • #13
                          Viime viikolla ajelin ensimmäisen mittauskelpoisen matkan lötköllä tuon VPV:n nelikarvaisen lambdan kanssa.

                          Vanhalla 01-mallisella lambdalla matkakulutus oli 10,2 L/100, nyt tuli 8,4 per sata kilsaa, keskinopeuden ollessa 76 km/h. Hetkellinen neljän rekan ohi "hivuttaminen" ei juuri muuttanut kulutusta - ehkä 0,2 litraa per jalan oikaisu. :-]

                          Kyllä tuntuu VPV:n kapine toimivan, ja takuuvarmasti on näinä kuukausina maksanut itsensä takaisin monin verroin.

                          Comment


                          • #14
                            Johtojen askarteluunhan menee aikaa sen 15 minuuttia. Työkaluina jotkut pihdit ja sivuleikkurit. Vielä kun ottaa VPV:ltä samalla vastapuolen amp liittimenkin, niin voi sitten 100tkm jälkeen vaihtaa seuraavan VPV:ltä ostetun lambdan ihan bolt-on periaatteella :D

                            Comment


                            • #15
                              Tuohan on hyvä idea. Täytynee tilata yksi ylimääräinen liitin.

                              Kyselin lambdaa (Bosch 0 258 006 245/246 4-johto lambda) VPV:ltä. Tälläisen vastauksen sain:

                              "Planaarimallia 245/246 löytyy heti varastosta ja vanhempaa Boschin 4-johtoista on tulossa loppuviikosta."

                              Osaisiko joku kertoa, mitä: planaarimalli 245/246 oikein tarkoittaa ja pitäisikö minun tilata sellainen vai vanhempi Boschin 4-johtoinen?

                              Comment


                              • #16
                                VPV:ltä sain tälläisen vastauksen:

                                Alkuperäinen kirjoittaja VPV
                                Tuon ikäiseen (-94) kannattaa laittaa vanhemman mallinen 4-johto, toimii varmennin oikein. Planaarimallia on käytetty vasta -97 alkaen joissain merkeissä. Jälkiasennusruiskuun ja seosmittariin planaari on tosi hyvä kun se on nopea ja kestää paremmin erikoisempia olosuhteita ja rikasta seosta.
                                Loppuviikosta tulossa noita vanhemmanmallisia 4-johtoisia lambdoja VPV:lle.

                                Comment


                                • #17
                                  Vielä yksi kysymys ton lambdan asentamisesta. VPV:n lambdassa "karvoitus" menee näin:

                                  musta = signaali +
                                  harmaa = signaalimaa
                                  valkoiset = lämmitys + ja -

                                  Onko niin, että noiden lämmityskarvojen kytkentä käy kummin päin tahansa. Eli jos kytkee auton johdotuksesta +/- miten päin vaan lambdan valkoisiin karvoihin, niin homma toimii?

                                  Comment


                                  • #18
                                    Onko niin, että noiden lämmityskarvojen kytkentä käy kummin päin tahansa
                                    On.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Eilen kopsahti postiluukusta VPV:ltä Boschin lambdapakettijoka sisälsi itse anturin ja tarvittavat liittimet. Toimitus oli kiitettävän nopea. Tavara saapui VPV:lle perjantaina ja minulla se oli jo maanantaina. Kymmenen pistettä toimituksesta.

                                      Paria asiaa jäi vielä askarruttamaan uuden lambdan asennuksessa. Mitenkähän ton VPV Boschin kanssa, haisteleeko tuo anturi happea sitä signaalijohtoa pitkin. Eräässä toisessa lambdakeskustelussa mainittiin sellaisesta ja varoiteltiin mm. signaalijohtimen juottamisesta. Eipä sillä muuten ole väliä, mutta mietin vaan, kuinka toteutan lambdakarvojen kytkennän eli jos ton signaalijohtimen eristejohdon vetää liittimen sisään, niin estääkö se happihaistelun signaalijohdinta pitkin? Meinaan, että jos liitin puristaa signaalijohtimen eristeen niin tiukasta itse johdinta vasten, jotta johdinta/eristettä pitkin anturi ei saa happea. Ainahan voi tietysti tehdä liitoksen niin, että kuorii johtimen eristeen niin pitkältä matkalta, ettei se mene liittimen sisään ja silloin hapen pitäisi päästä virtaaman johdinta pitkin. En vaan oikein tykkää tollaisesta asennuksesta, kun silloin signaalijohtimen karva saattaa esim. ottaa jossain tilanteessa auton runkoon kiinni tai voi se maadottua vaikka johtimen pinnassa olevaa likaa pitkin ja se varmasti sotkee lambdasäädön. Kellään mitään ajatuksia tähän liittyen?

                                      Toinen kysymys koskee ECU:n virrankatkaisua asennuksen ajaksi. Jos ECU on hengissä asennuksen aikana, niin aiheutuuko siitä jotain vikakoodeja jatkossa ja oppiiko ECU uuden lambdan tavoille kovin nopeasti? Jos otan akun/ECU:n sulakkeet irti asennuksen ajaksi, niin sitten ei ilmeisesti mitään ongelmia tule. ECU oppii heti uuden lambdan kujeet ja koneet toimii heti niinkuin pitääkin lambdan vaihdon jälkeen?

                                      Comment


                                      • #20
                                        Lauantai-iltapäivä meni lambdasensorin kanssa askarrellessa. Aika simppeli juttu tuon VPV:n yleismalliboschin asennus oli. Jos jotain kiinnostaa, niin kerrotaanpa miten homma meni:

                                        Ensin irroitin akun miinuskaapelin, jottei uutta lambdaa saa vahingossakaan rikottua signaalipiuhan oikosululla tmv. asennushäröllä. Arvelin myös, ettei ole pahaksi, jos motronicci "buutataan" samalla.

                                        Sitten vaan vanhan lambdan piuhat irti kiinnikkeklipseistä ja auton johtosarjasta. Pienen ähellyksen jälkeen sain ujutettua Bilteman lambdahylsyn paikalleen sensorin päälle. Ilmaputsarin lämpösuojapelti oli siinä vähän tiellä, mutta putsarinkoteloa vähän ylöspäin vääntämällä työkalun sai paikoilleen kera räikkäavaimen. Anturi oli yllättäen melko tiukassa, mutta antautui kuitenkin kohtuullisella voimankäytöllä.

                                        Vanha lambda olikin melko surkean näköinen esitys, mustan möhnän peitossa ja sensorista löytyi -94 leima:O mikä oli pienoinen yllätys, koska ulospäin lambda näytti tuoreelta. Hyvä näin, varmaan 11 vuotta ja 240tkm on riittävästi tuolle sensorille.

                                        Seuraavaksi johtotöihin. Vanhasta lambdasta piuha poikki n. 15cm etäisyydeltä auton johtosarjan puoleisesta päästä, jotta vanha johtosarjaan tuleva liitin voidaan uusiokäyttää. VPV:n yleismallilambdassa kun ei ole valmista liitintä auton johtosarjaan. Uuden sensorin mukana tuli kuitenkin varsin näppärä liitäntäsarja, jolla vanhan liittimen johtosarjapistokkeen (itseasiassa niitä on kaksi, yksi signaalijohtimelle ja toinen lambdan kahdelle lämmitysjohtimelle) saa kytkettyä uuden lambdan piuhoihin. Lisäksi uuteen sensoriin piti kytkeä signaalimaa eli neljäs johdin. Vanha lambda kytkeytyy signaalimaahan anturin rungon kautta ja siksi siinä on vain kolme johdinta. Kytkin siis tohon liitäntäsarjaa neljännen piuhan (reilu metrin pituinen) joka kytketään auton miinuspotentiaaliin, joka löytyy esim. imusarjan takaosasta. Mielestäni tuon signaalimaan olisi kyllä voinut kytkeä mihin vaan kohtaan auton korissa, josta on hyvä kontakti miinukseen, mutta kun imusarjan kytkentäpisteeseen ohjeistettiin se laittamaan, niin sinne se sitten laitetaan.

                                        Johtojen värikoodit meni näin uudessa sensorissa:
                                        Musta = signaali
                                        Valkoinen = lämmitysjohto (+)
                                        Valkoinen = lämmitysjohto (-)
                                        Harmaa = signaalimaa

                                        Samat värikoodit oli myös vanhassa sensorissa, paitsi tuo harmaa signaalimaa siitä tietysti puuttui. Kytkentä siis helppoa kuin heinänteko, kunhan vaan kytket saman väriset johdot toisiinsa. Nuo 2 valkeaa johtoa voi kytkeä kummin päin tahansa uuden lambdan valkeisiin piuhoihin.

                                        Johtotöiden jälkeen uusi lambda onnistuneesti kiinni putkeen Bilteman työkalulla (haukkui jo hintansa; 6,7e tässä hommassa), piuhat liittimiinsä, akun miinuskenkä paikoilleen ja auto käytiin. Vähän jännitti mitä tapahtuu autoa startatessa... Kone kuitenkin lähti laakista tulille, mutta tyhjäkäynti seilasi hetken hyvin voimakkaasti. Aika pian se vakiintui n. 1000rpm nopeuteen ja kone kävi tasaisesti. Annoin koneen käydä tyhjäkäynnillä normaaliin käyntilämpöön ja läksin koeajolle. Kone toimi muuten hyvin paitsi tyhjäkäynti selaisi aina vapaalle laitettaessa edelleen hetken, kone melkein sammui, se käväisi n. 300rpm kierroksilla sitten kierrokset ampui jonnekin 1500rpm kieppeille, kierrokset laski 500rpm arvoon, taas kierrokset nousi reiluun 1000rpm ja edelleen kierrokset laski ja nousi. Pientä hystereesiä havaittavissa! Tyhjäkäynti kuitenkin aina vakiintui lopulta johonkin 900rpm kieppeille. Kone ei kuitenkaan kertaakaan sammunut. Ilmeisesti motronicci opetteli jotain...

                                        Jatkoin ajelua n. 50km vaihtelevalla nopeudella/kierroksilla, aina välillä rauhallisesti kiihdytellen. Sitten pysäytin koneen hetkeksi. Kone taas käyntiin ja liikeenteeseen. Kas, nyt tyhjäkäynti laski nätisti sinne 850rpm arvoon ja pysyi vakaasti siellä. Olikohan motronicin lyhyt oppimäärä käyty läpi? Mutu myös oli, että moottori vääntää paremmin alhaalta. Liikennevaloista lähdettäessä auto lähti liikkeelle jotenkin kevyemmän oloisesti mitä ennen. Lopuksi piti kokeilla mitä kone sanoo, kun sille antaa hieman happea, ahtopaine nousi kakistelematta sinne minne pitääkin. Hyvä homma, kone tuntuu toimivan:) Myös savuverhon laskeminen pakoputkesta tyhjäkäynnillä, josta olen joskus aikaisemmin maininnut, tuntui olevan aavistuksen heikompaa. Audin voi kuitenkin kätkeä sumun sisään tarvittaessa.

                                        Koeajoreissun keskikulutukseksi tuli 12,8l/100km tietsikan mielestä. Edellisten kolmen tankillisen keskikulutus on ollut 13,6l/100km ja se tuntui olevan noususuhdanteessa ennen lambdaoperaatiota. Aika näyttää, mitä tuon keskikulutuksen kanssa käy.

                                        Loppukaneettina voisi sanoa, että vaihtakaa niitä lambdoja, jos ei ole tietoa sensorin historiasta. Lambdan ulkonäkö voi pettää pahemman kerran.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Omaani myös kaverin kans vaihdettiin anturi ja sen jälkeen on kyllä kulutus laskenut jopa n.2 litraa.
                                          Ennen vaihtoa tuntui että kokoajan auto vain kulutti enemmän ja enemmän kokoajan.
                                          Sama homma mullakin oli että lamda oli ihan hyvän näköinen,stanssauksessa oli vuosi 96 ja tuumasinkin että eiköhän se ole kymmenessä vuodessa kerennyt muutaman kuution kaasuja jo haistelemaankin. mutu on kans että vetäis vähän paremmin alhaalta eli kone heräis herkemmin, no sehän saattaa olla sitä itselleen selittelyä, niinkuin puntarillakin käynti, paino on noussut niin tuumaa vaan että en oo kyllä käyny aamulla paskalla että kyllä se paino tosta ainakin kilon alempana oikeesti on :D

                                          Comment


                                          • #22
                                            Kumpi lambda?

                                            Eli autona on urS4 -93 ja lambdaa pitäisi vaihtaa. Moottorinohjaus autossa on vakio. Kumpaa lambdaa ihmiset ovat nyt siis tilanneet vpv:ltä? Tavallista vaiko planaarilambdaa? Miten on toiminut?

                                            Selväksi on tullut, että nelijohtoinen ja ei mikään laajakaistalambda mutta kumpi noista (Bosch 0 258 006 245/246 vai Bosch 0 258 005 729) on oikeampi vai onko mitään merkitystä ECU:lle? Ilmeisesti planaarilambda olisi parempi mutta toimiiko se kuten kuuluu?

                                            Comment


                                            • #23
                                              Kumpaa lambdaa ihmiset ovat nyt siis tilanneet vpv:ltä? Tavallista vaiko planaarilambdaa? Miten on toiminut?
                                              Mulla oli coupessa tommonen plaanari lambda ja hyvin pelitti. Kysy vaikka sähköpostilla suoraan tuolta vpv:ltä kumpi sinne paremmin menee.

                                              Kyllä näihin voi myös laajakaistan asentaa, maksaa vaan vähän enemmän.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Eikös laajakaista-anturi vaadi aina sille sopivan ohjausyksikön, joten se ei toimi Motronicin kanssa suoraan?

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Kyllä vaatii.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Ei toimi kunnolla laajakaistaboksin kanssa, joka antaa simuloitua kapeakaistaa vanhalle ECU'lle. Kokeet ovat nain osoittaneet. En osaa sanoa miksi noin on.

                                                    Itse olen miettinyt sitä, miksi S2/RS2/urS4 vanhat motronicit vievät paljon bensaa kun katit on kiinni. Katittomassa -89 200:ssa ei ole vastaavaa ongelmaa. Kun ajaa S2:lla ilman tehtaan lambdasäätöä ja virittää seoksen AFR ~15 to 15.5 pintakaasuajossa , niin kulutus ei pienene verrattuna afr 14,7. Epäilen ennakon riittämättömyyttä ja tutkin sitä seuraavaksi.

                                                    Todennäköisesti ennakon lisääminen ja seoksen rikastaminen olisi sopivaa. Päästöteknisesti tietyt osakaasut tällöin vähenevät, mutta typen oksidit hieman lisääntyvät, koska palolämmöt kasvavat.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Ongelma on siinä että noiden laajakaistamittareiden syöttämä simuloitu kapeakaista-signaali on vanhalle motronicille liian nopeasti vaihtelevaa. Niiden säätöalgoritmit kun on tehty hitaammalle signaalille.

                                                      Vemsin mittariin on tulossa uusi firmis jossa tuokin ongelma korjaantuu.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Miten se voi olla liian nopeasti vaihtelevaa? Seossuhteen vaihtelun nopeushan riippuu Motronicista, joka rikastaa ja laihentaa seosta ja tarkkailee lambda-arvoa.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Kyllä tässä on lähdettävä itse kanssa lambdakaupoille kohta.
                                                          Kulutus on noussu ihan törkeästi viime aikoina.
                                                          Ok, viritys on tuonut varmasti omansa mutta kun se ei noussu heti virityksen jälkeen tasolle tolkuton.

                                                          Olen tossa miettiny mitä kaikkea on tapahtunut viime aikoina.
                                                          No, siinä oli ainakin se kun A6 ei lähtenyt käymään ja käytin urssin akkua siellä eli akku oli hyvän aikaa irti.
                                                          Motronic varmaan opetteli asiat uudestaan ja oppi kuluttamaan bensaa ;)

                                                          Mitä sitten on mun tapauksessa tolkuton kulutus.
                                                          Jos kävin ennen Salossa tankkaamassa, ajoin hetken kaupungilla ja sitten kotiin maantietä about 10km, niin kulutus saattoi olla ensin kaupungissa jopa 20l mutta laski kotimatkalla 10-11 pintaan.
                                                          Nyt se tekee kaupungissa saman mutta kotimatkalla 13.x lukemiin jos pääset niin on pienen juhlan paikka jo. Silloinkin pitää ajella tosi pintakaasulla ja kaverin työntää ;)
                                                          15.x kulutukset on sellaista normia tällä hetkellä.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Kysy motronicilta....

                                                            Juuri viimeksi pari viikkoa sitten tämä tuli viimeksi todettua kun yksi ässä pomppasi päästöistä katsastuksessa. Kun ruuvasi kiinni perinteisen anturin niin ei mitään ongelmia.

                                                            Sama ongelma todettu useammassa autossa ja eri merkkisillä WB-lambdoilla.

                                                            Lambda-säätö on ymmärtääkseni PID-tyyppinen säätöalgoritmi, jos/kun sen parametrit on asetettua tietyllä tavalla reagoivan input-signaalin mukaan niin säätö ei vaan toimi oikein kun inputin riippuvuus säädöstä muuttuu.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X