Huomasin eilen, että pidemmällä maantietaipaleella auton bensankulutus oli aika suurta. Ajelin cruise päällä n. 90-100km/h n. 300km matkan ja ajotietokone näytti keskikulutukseksi 11,7l/km. Eipä tuon S2:sen nyt ihan noin paljoa pitäisi viedä rauhallisessa maantieajossa. Edellisen kerran, kun tutkin tota kulutusta n. kuukausi takaperin, niin keskikulutus oli silloin 9,4l/100km. Se tosin oli ajettu kesärenkailla (205/55 R16), nyt oli kitkat (195/65 R15) alla. Renkaissa tietysti jonkin verran kokoeroa, joka saattaa vaikuttaa ajotietokoneen keskikulutuslukemaan, muttei kait ero voi olla kuitenkaan luokkaa 2l/100km? Tai sitten noiden kitkojen vierintävastus on aivan järjettömän suuri. Renkaat on Nokian WR.
Ton kulutuksen lisäksi olen ollut havaitsevinana aivan aavistuksenomaista nykimistä kevyellä tasakaasulla ajettaessa. Tästä en tosin ole ihan varma, voi olla, että kuvittelen vaan koko jutun.
Muuten kone on toiminut ihan hyvin. Tosin liikennevaloissa seisoessa se tuntuu työntävän aikamoista usvaa putkesta. Näkyy tulevan melko runsaasti vaaleaa pakokaasua. Ajossa pakokaasut on melko huomaamattomat.
Olen arvellut kasvaneen polttoainekulutuksen mahdollisesti aiheutuvan väsyneestä lambdasta ja myös foorumin search antaa viitteitä vastaavasta. Ajattelin siis vaihtaa ton lambdan, kun ei ole mitään tietoa sen iästä. Ulkoisesti tarkasteltuna se on suht. tuoreen näköinen, mutta vaihdetaan se enivei.
Boschin lambdan ilmeisesti saa edukkaimmin VPV:ltä? Tähän liittyen kysynkin, että mikähän noista lambdoista:
http://www.vpv-motorracing.com/hinnasto.htm
olisi ABY-koneeseen sopiva?
Tarjolla näyttäisi olevan nämä:
Bosch 0 258 006 245/246 4-johto lambda
Bosch 0 258 006 066 5-johto lambda
Bosch 0 258 007 057/058 5-johto lambda
Jos olen ymmärtänyt oikein, niin nuo on jotain yleismallisia lambdoja, joiden liittimet eivät sovi suoraan. Eli joutuu ilmeisesti vanhasta lambdasta rosvoamaan liittimen ja laittamaan sen uuteen. Onko näin? Jos on, niin olisiko jollain tietoa, missä järjestyksessä johdot kytketään uudesta lambdasta vanhan lambdan liittimeen, vai onko uuden ja vanhan lambdan johtojen värikoodit samat?
Niin ja se myös kiinnostaisi minkälaisia kokemuksia teillä on vpv:n toiminnasta. Jos nyt laitan lambdan tilaukseen, niin kolahtaako postiluukku jo tämän vuoden aikana?
Ton kulutuksen lisäksi olen ollut havaitsevinana aivan aavistuksenomaista nykimistä kevyellä tasakaasulla ajettaessa. Tästä en tosin ole ihan varma, voi olla, että kuvittelen vaan koko jutun.
Muuten kone on toiminut ihan hyvin. Tosin liikennevaloissa seisoessa se tuntuu työntävän aikamoista usvaa putkesta. Näkyy tulevan melko runsaasti vaaleaa pakokaasua. Ajossa pakokaasut on melko huomaamattomat.
Olen arvellut kasvaneen polttoainekulutuksen mahdollisesti aiheutuvan väsyneestä lambdasta ja myös foorumin search antaa viitteitä vastaavasta. Ajattelin siis vaihtaa ton lambdan, kun ei ole mitään tietoa sen iästä. Ulkoisesti tarkasteltuna se on suht. tuoreen näköinen, mutta vaihdetaan se enivei.
Boschin lambdan ilmeisesti saa edukkaimmin VPV:ltä? Tähän liittyen kysynkin, että mikähän noista lambdoista:
http://www.vpv-motorracing.com/hinnasto.htm
olisi ABY-koneeseen sopiva?
Tarjolla näyttäisi olevan nämä:
Bosch 0 258 006 245/246 4-johto lambda
Bosch 0 258 006 066 5-johto lambda
Bosch 0 258 007 057/058 5-johto lambda
Jos olen ymmärtänyt oikein, niin nuo on jotain yleismallisia lambdoja, joiden liittimet eivät sovi suoraan. Eli joutuu ilmeisesti vanhasta lambdasta rosvoamaan liittimen ja laittamaan sen uuteen. Onko näin? Jos on, niin olisiko jollain tietoa, missä järjestyksessä johdot kytketään uudesta lambdasta vanhan lambdan liittimeen, vai onko uuden ja vanhan lambdan johtojen värikoodit samat?
Niin ja se myös kiinnostaisi minkälaisia kokemuksia teillä on vpv:n toiminnasta. Jos nyt laitan lambdan tilaukseen, niin kolahtaako postiluukku jo tämän vuoden aikana?
Comment