Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Banjon tiivisteet, alumiini vai kupari?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Banjon tiivisteet, alumiini vai kupari?

    Banjoliitosten tiivisteinä näkee välillä alumiinisia ja välillä kuparisia. Onko niitä uusiessa käytettävä aina samanlaisia? Mitä eroa niissä edes alunperin on?

    Joskus olen lukenut että kuparisia voi herkistellä lämmittämällä niin että tiivistyvät uudelleen, alumiini on ilmeisesti kertakäyttöinen. Jos nyt unohdetaan se 10 pennin säästö niin onko muuta syytä tai perustetta mikä kuuluu mihinkin?

  • #2
    Itte funtsin just viikonloppuna samaa, kun vaihdoin tehostajan pumpun ja siinä oli niitä banjoja. Alkuperäiset tiivisteet kevymiiniä, mutta kuparit laitoin tilalle. En jaksanut alkaa tonkimaan asiaa nyt sen kummemmin, kun nuo on helppo vaihtaa uudelleenkin. Toveri arveli että nuo banjojen tiivisteiden materiaalit olisi putkissa kiertävän nesteen ominaisuuksien mukaan. Toiset litkut reagoi herkemmin alumiinin kanssa ja toiset kuparin.

    Comment


    • #3
      Jos esimerkiksi satula on alumiinia, niin silloin tiiviste ei saa olla kuparia. Mutta jos kiinnitettävät aineet ovat rautaa, niin silloin kelpaa kuparikin. Älkää siis missään nimessä laittako kuparitiivisteitä alumiiniin, muutama niin pilattu satula on tullut nähtyä. Tiivistyspinta kuin rotansyömää, ja vaatii vaihdon tai koneistuksen.

      Comment


      • #4
        Timo, se pumppu taitaa olla muuten alumiinivalua?

        Comment


          #5
          Mites sitten suuttimien kuparitiivisteet kestää alumiinikannessa?

          Comment


            #6
            Kuparia näkyi olevan tehostimen pumpun tiivisteet mutta lohkon tyhjennysputken banjon alla oli alumiininen. Kuparitiivisteitä kun löytyisi rasiallinen mutta alumiinisia ei ja lähiaikoina olis tarve päästä kasaamaan.

            Comment


            • #7
              Se mihkään hetkessä syövy. Turhaa jeesustelua taas ilmassa. Itellä ollu viimeset 6v öljynpaine mittari kiinni putsarin jalassa kupariprikoilla eikä mun silmä ainakaan erota minkään asteen syöpymistä. Ja jokaikisessä turbovehkeessä kohta 15v ajan on ollu öljyletkun banjossa kupariprikat.
              Tietty, jos tollaset asiat alkaa aiheuttamaan pelkotiloja, niin suosittelen bussikortin ostoa.

              Comment


              • #8
                Eikös tuollainen reaktio vaadi kaverikseen jonkin syövyttävän nesteen? Eli jarrusatuloissa saattaa olla hieman eri tilanne kuin öljyletkuissa. Käytetäänhän öljypohjan tyhjennysropuissakin kuparitiivisteitä, eikä ne pohjat siitä tietääkseni ole pahemmin syöpyneet.

                Comment


                  #9
                  Moottoritilat nyt on yleensäkin sen verta kosteudesta kuivuva ja ennen kaikkea öljyinen paikka, että korroosio ei helposti etene. Takajarrusatula puolestaan on vesi-suolakylvyssä suurimman osan vuodesta ja muutenkin erittäin korroosioherkkässä paikassa.

                  Comment

                  Working...
                  X