Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi A6 C5 2,8 quattro Naksutus ja tärinä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi A6 C5 2,8 quattro Naksutus ja tärinä

    Hei!

    Eli ongelmana audissani on siis seuraavaa:

    Kiihdyttäessä suoraan auto ei pidä mitään kummallisia ääniä, mutta kun kiihdyttää kurvissa (esim myös liikennevaloista kääntyessä) auto pitää ihmeellistä naksutus ääntä. (naks naks naks naksnaksnaksnananaa). Etupyöränlaakerit on vaihdettu kuukausi takaperin eli vika ei ole laakereissa. Missä piilee siis vika?

    Toinen vika, mikä autossa on: eli ajaessa 100km/h-120km/h auto täristää.(Tuntuu niin ratissan kuin myös koko autossa istuessa) Huom täristää vain tuossa nopeudessa. Jos ajan kovempaa esim 140km/h, niin ei ilmene minkään laista tärinää. Samoin myös hiljempaa ajaessa. Liittyykö viet mahdollisesti toisiinsa? Toivottavasti osaisitte auttaa avutonta miestä mäessä.

    Kiitos jo etukäteen!

    #2
    Luultavasti ulompi vetonivel rikki.

    Comment


    • #3
      Viittaako kummatkin viat tähän rikkinäiseen vetoniveleen? Pystynkö jotenkin varmentamaan tämän? mistä tiedän mikä vetonivelistä se on? Naksuttaa enemmän vasemmalle kääntäessä jos tämä tieto jotain auttaa?

      Comment


        #4
        Rengasliikkeessä saat tarkistettua pyörien tasapainotuksen, paino- tai pystyheitto varmasti yleisin syy tärinälle.

        Comment


        • #5
          Omassa kotterossa saman tyyppinen nakutusongelma, joka paljastui kardaanin vakionopeusnivelten viaksi. Tietääkö muuten joku mistä sellaisia saa ostaa erillisinä, vai pitääkö todellakin vaihtaa koko kardaanipaketti kerralla?

          Comment


            #6
            Marmori muu vain koko kepin. Mikähän automalli on kyseessä?

            Comment


            • #7
              Kyse on A6 4B 2.8 Quattrosta

              Comment


                #8
                Tuosta:
                http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...d.php?t=113105

                Comment


                • #9
                  Hei, paljon kiitoksia! Ilmeisesti C5 / 4B voimansiirron mitoitus on sama. Jos tämä toimii niin sillä säästyy pitkä penni...

                  Comment


                    #10
                    4B on tehtaan käyttämä mallikohtainen tyyppinumero ja C5 taas enemmän harrastajapiireissä käytetty alustakoodi. Samasta automallista on kuitenkin kysymys.

                    Comment


                    • #11
                      Minulla oli sama vika takimmainen nivel oli kuiva, paina sen sujakumin alle nivelrasvaa, niin nakutus häipyy, helppo ja halpa homma!

                      Comment


                      • #12
                        Tärinä johtunee vanteista, itselläni ainakin täristeli 120(+-10) mittarinopeudessa, mutta ei alle tai yli. Tärinä esiintyy tarvikevanteilla, joiden keskiöreikä ei ole oikeankokoinen vaan vaatii soviterenkaat. Pääsin ilmiöstä käytännössä kokonaan eroon sorvauttamalla muovisten tilalle alumiiniset soviterenkaat, joskin nyt taas hieman täristelee tehtyäni voimakkaan jarrutuskokeen... Vaihdoin kerran jo vanteetkin uusiin kuvitellen, etteivät ne olisi suoria, mutta uusilla täristi edelleen. Audin omilla vanteilla (talvirenkaissa minulla) taas ei täristele ollenkaan.

                        Comment


                        • #13
                          Piti vielä palata aiheeseen vaikka tästä on jo melkein vuosi kulunut.

                          Eli alpin viittaama ketju oli ratkaisu, nyt on kardaanissa pyörinyt Fordin nivelet viime toukokuusta saakka ja hyvin toimii. Rutinat ja paukkeet loppuivat. Kiitos vinkistä!

                          Comment


                            #14
                            Loppuu järki ja hermo oman auton kanssa, joten nostetaas tätä ja kysellään.

                            Eli tuo mun C5 pitää kettumaista tärinää 130km/h vauhdissa, sekä ~70 vauhdissa tuntuu myös jotain.
                            Renkaat on siinä määrin pois suljettu että viimevuonna oli eri kumit. Vaihdoin alle vakio vanteet (205/55/16) niin tärinät helpotti mutta ei poistunut.
                            Sekä tuon tärinän esiintyminen on hieman outoa, jos kiihdytän 50->130 reippaalla kaasulla niin ei ihan heti rupee tärräämään vaan siinä menee tovi jos toinen. Mutta jos nostan vauhdin pikku rauhallisesti 50->130 niin tärinät tulevat melkein samoin tein.
                            Sekä aina välillä 100 vauhdissa ratissa havaittavissa ns vatkaamista.

                            Tähän mennessä korjattua/tarkastettua:
                            Kardaanin täys remppa
                            Renkaat on uudet, ei muutosta (235/40/18)
                            Ulommat etuvetonivelet on viime vuonna uusittu, en muista oliko silloin tärinöitä, vaihdoin koska oli suojakumit rikki
                            Tukivarsien väljyttä ihmetelty XX kertaa, alatakatukivarret meni viime vuonna uusiks samalla kun vetonivelet (ei muuta väljää havaittavissa siis)
                            Pyöränkulmat säädetty tällä viikolla

                            Jos joku on joutunut taistelemaan samanmoisen tärinän kanssa, niin hyviä (ja huono) neuvoja otetaan vastaan.

                            Comment

                            Working...
                            X