1993 Typ89 Coupe NG päätti kuolla yön aikana. Avainta käännettäessä virrat menee päälle, mutta startti-asentoon kääntäessä ei tapahdu yhtään mitään. Ei naksuta, ei pyöritä. Kokeiltiin naputella starttia avainta kääntäessä mutta ei auttanut. Annettiin myös apuvirtaa mutta sekään ei jeesannut. Hinaamalla käynnistyi iloisesti. Searchillä kokeilin etsiä apuja, ensimmäisenä selvittämään että tuleeko virta startille asti?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Typ89 2.3 NG startti ei pyöritä - Korjattu!
Collapse
X
-
Viittitkö vääntää rautalangasta nöösille mistä mihin hyppylanka? Jos startti onnistuu hyppylangalla, onko silloin todennäköisin vika releessä tai virtalukossa? Eikös startin johdotukset saa myös testattua laittamalla akun plussalta suoraan piuhan startin plussalle? Ei satu olemaan stadissa mukana yleismittaria. Virtalukon pohja on uusittu pari vuotta sitten, mutta mistä sitä tietää josko se olisi jo porsinut. Huomenna tutkimaan.
EDIT: Tänään tuota tuli vähän tutkittua. Avainta starttiasentoon kääntäessä releet napsahtaa yms. Laittamalla akun plussalta solenoidin 12v napaan, ei vaikutusta. Sama homma herätteen kanssa. Solenoidin toisesta isosta nastasta johdon laittamalla startin runkoon kiinni sai solenoidin avainta kääntämällä silloin tällöin napsahtamaan. Putsailin akun kengät ja akun maapiuhan hapettumista, mutta ei auttanut. Mistäs kaikkialta NG on maadoitettu, yksi piuha menee ainakin akkukaukalolta koneelle, onko muita?
Comment
-
Tero oli jäljillä. Punoskaapeli milliä vaille poikki, ja heiluttaessa startti-solenoidipakettia sisältä kuuluu helinää. Uusi startti paikoillaan ja taas käynnistyy. Jälleen kerran suurkiitos jeesistä!
Tuleville korjaajille ohjeet:
1. Irroita akun kaapelit, nosta akku pois ja poista akun alla oleva kansi.
2. Tunkkaa apukuskin puoli ilmaan, pukki alle. Lohkon kyljestä apukuskin puolelta löytyy startti, irroita 13mm mutteri solenoidin päästä jotta saat virtakaapelin irti. Irroita herätteen liitin.
3. Startti on kiinni kahdella pultilla. Alempi 16mm, vastakkaisella puolella mutteri. Siihen pääsee käsiksi joko auton alta pakosarjan alimman kohdan vierestä, tai yläkautta akkukaukalon aukon kautta. Startin ylempi pultti 16mm irtoaa akkukaukalon aukon kautta, ei mutteria koska startin rungossa on kierteet.
Operaatio on suoritettavissa parkkipaikalla perustyökaluilla, mutta toki se hermoja vaatii ahtauden vuoksi. Ensikertalaisella aikaa kuluu ihmettelyineen jotain tunnista kahteen.
Comment
Comment