Tulee tuossa 100 kilsan jälkeen auton mittariin 200 tkm, joten nyt pitäisi sitten tehdä jonkinlainen 200 tkm huolto. Olisiko kenelläkään vinkkejä sen suhteen, että mitä kaikkea kannattaisi tehdä?
Nämä ainakin ajattelin vaihtaa "varmuuden vuoksi":
- Lambda-anturi (Tämäkö?)
- Polttoainesuodatin
Eikös tuo lambda tuo potkua alarekisteriin? Eli jos vanha lambda ei tahdo kiihdyttää alakierroksilta tarpeeksi hyvin, voi kyseessä olla hitaaksi mennyt anturi (näin muistaakseni olen täältä lukenut). Ja polttoainesuodatin kun on niin kettumaisessa paikassa, niin mielellään vaihtaisi sen sitten samaan syssyyn (vanhassa autossa oli konehuoneessa, helppo vaihtaa).
Mites sitten seuraavat:
- N75F
- Huohottimen korjaussarja (ei ole kiva, jos alkaa vuotamaan)
- PCV
- Aktiivihiilisuodatuksen neulaventtiili (se naputtava, en nimeä muista)
- Jäähdytysnesteen paisuntasäiliön korkki
Entäpä ohjaustehostimen nesteet? Pitäisikö ne vaihtaa jossain vaiheessa? En ainakaan koskaan sellaista ole tehnyt, enkä tiedä, onko se vaikeaa vai ei, tai ylipäänsä tarpeellista. Vaihteisto- ja peräöljyjä en vaihda, koska edellinen omistaja oli laittanut redlinet aikanaan, niin tuskinpa vielä tarvitsee vaihtaa. Laitoin muutenkin juuri pari viikkoa sitten RVS T3 -purkin kumpaankin laatikkoon, joten sen nyt pitää antaa vaikuttaa muutama tonni ainakin.
Ajattelin ehkä hankkia myös AEM Dryflow:n nykyisen ei-niin-hyvin-suodattavan, puuvillaisen "ei-merkkituote"-kartiosuodattimen tilalle, koska tuo AEM on melkein satavarmasti parhaiten likaa suodattava kartiofiltteri. Muotimiehet käyttävät tietenkin Apexia...
Nämä on vaihdettu tarpeeksi vähän aikaa sitten:
- syylari
- termostaatti
- ilmastoinnin flektin termari
- koneen lämpötila-anturi
- tulpat (iridium)
- vesipumppu
- laturin ja tehostajan hihna
- öljykopan tiiviste
Yksi outo ongelma koneessa on ollut sellainen "säksättävä" ääni. Se kuulostaa vähän nakuttavilta venttiileiltä, mutta en ole ihan satavarma, onko kyse venoista. Ei se ainakaan se aktiivihiilisuodattimen neulaventtiili ole, tunnistan sen äänen kyllä + että se kuuluu ihan eri paikasta. Voiko se moniurahihnan kiristäjä pitää ääntä, jos on päässyt löystymään? Marraskuussa tuli vaihdettua syylari + vesipumppu ja irrotettua visko pois rattaineen ja asennettua lyhkäsempi hihna vanhan tilalle, joten tuon kiristimenkin olisi helposti vaihtanut, kun vain olisi tajunnut...
Tässä on ääninäyte em. ongelmasta. Hieman huonolaatuinen, nauhoitettu kännykällä. Pidin kännykkää aluksi hihnojen yllä, josta siirsin sen pakosarjan ylle, koneen taakse ja lopulta imusarjan ylle.
Jossain vaiheessa pitäisi vielä laittaa uusi kytkin, mutta toivottavasti ei nyt ihan vielä kuitenkaan. Painelaakeri on jo vinkunut auton ostamisesta lähtien kun kytkin ei ole pohjassa, mutta on hyvin kestänyt, eikä kytkin ole lustanut. Jos nyt jossain vaiheessa hankin uuden kytkimen, niin onko tämä nyt sitten se "ainut oikea"? Tuossa on kuitenkin kiinteä vauhtipyörä, eli ymmärtääkseni vakio-"tärinäkytkimen" vammainen tärinäefekti lähtisi pois sen avulla.
EDIT:
Unohtui vielä mainita, että kannattaisiko myös kaasuläppä putsata? Ilmeisesti sen jälkeen pitäisi tehdä myös sopeutus. Pitikö se tehdä niin, että virrat II:lle, kaasu pohjaan 6 sekunniksi, kaasu pois ja odottaa pari minsaa? Tuosta sopeutustoimenpiteestä on niin paljon eri tietoa, etten ole ihan varma, miten se tehdään.
Nämä ainakin ajattelin vaihtaa "varmuuden vuoksi":
- Lambda-anturi (Tämäkö?)
- Polttoainesuodatin
Eikös tuo lambda tuo potkua alarekisteriin? Eli jos vanha lambda ei tahdo kiihdyttää alakierroksilta tarpeeksi hyvin, voi kyseessä olla hitaaksi mennyt anturi (näin muistaakseni olen täältä lukenut). Ja polttoainesuodatin kun on niin kettumaisessa paikassa, niin mielellään vaihtaisi sen sitten samaan syssyyn (vanhassa autossa oli konehuoneessa, helppo vaihtaa).
Mites sitten seuraavat:
- N75F
- Huohottimen korjaussarja (ei ole kiva, jos alkaa vuotamaan)
- PCV
- Aktiivihiilisuodatuksen neulaventtiili (se naputtava, en nimeä muista)
- Jäähdytysnesteen paisuntasäiliön korkki
Entäpä ohjaustehostimen nesteet? Pitäisikö ne vaihtaa jossain vaiheessa? En ainakaan koskaan sellaista ole tehnyt, enkä tiedä, onko se vaikeaa vai ei, tai ylipäänsä tarpeellista. Vaihteisto- ja peräöljyjä en vaihda, koska edellinen omistaja oli laittanut redlinet aikanaan, niin tuskinpa vielä tarvitsee vaihtaa. Laitoin muutenkin juuri pari viikkoa sitten RVS T3 -purkin kumpaankin laatikkoon, joten sen nyt pitää antaa vaikuttaa muutama tonni ainakin.
Ajattelin ehkä hankkia myös AEM Dryflow:n nykyisen ei-niin-hyvin-suodattavan, puuvillaisen "ei-merkkituote"-kartiosuodattimen tilalle, koska tuo AEM on melkein satavarmasti parhaiten likaa suodattava kartiofiltteri. Muotimiehet käyttävät tietenkin Apexia...
Nämä on vaihdettu tarpeeksi vähän aikaa sitten:
- syylari
- termostaatti
- ilmastoinnin flektin termari
- koneen lämpötila-anturi
- tulpat (iridium)
- vesipumppu
- laturin ja tehostajan hihna
- öljykopan tiiviste
Yksi outo ongelma koneessa on ollut sellainen "säksättävä" ääni. Se kuulostaa vähän nakuttavilta venttiileiltä, mutta en ole ihan satavarma, onko kyse venoista. Ei se ainakaan se aktiivihiilisuodattimen neulaventtiili ole, tunnistan sen äänen kyllä + että se kuuluu ihan eri paikasta. Voiko se moniurahihnan kiristäjä pitää ääntä, jos on päässyt löystymään? Marraskuussa tuli vaihdettua syylari + vesipumppu ja irrotettua visko pois rattaineen ja asennettua lyhkäsempi hihna vanhan tilalle, joten tuon kiristimenkin olisi helposti vaihtanut, kun vain olisi tajunnut...
Tässä on ääninäyte em. ongelmasta. Hieman huonolaatuinen, nauhoitettu kännykällä. Pidin kännykkää aluksi hihnojen yllä, josta siirsin sen pakosarjan ylle, koneen taakse ja lopulta imusarjan ylle.
Jossain vaiheessa pitäisi vielä laittaa uusi kytkin, mutta toivottavasti ei nyt ihan vielä kuitenkaan. Painelaakeri on jo vinkunut auton ostamisesta lähtien kun kytkin ei ole pohjassa, mutta on hyvin kestänyt, eikä kytkin ole lustanut. Jos nyt jossain vaiheessa hankin uuden kytkimen, niin onko tämä nyt sitten se "ainut oikea"? Tuossa on kuitenkin kiinteä vauhtipyörä, eli ymmärtääkseni vakio-"tärinäkytkimen" vammainen tärinäefekti lähtisi pois sen avulla.
EDIT:
Unohtui vielä mainita, että kannattaisiko myös kaasuläppä putsata? Ilmeisesti sen jälkeen pitäisi tehdä myös sopeutus. Pitikö se tehdä niin, että virrat II:lle, kaasu pohjaan 6 sekunniksi, kaasu pois ja odottaa pari minsaa? Tuosta sopeutustoimenpiteestä on niin paljon eri tietoa, etten ole ihan varma, miten se tehdään.
Comment