Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

AAN-koneen naputus

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • AAN-koneen naputus

    AAN-kone alkoi naputtelemaan tuossa kevään korvalla.
    Naputus alkaa kun kierrokset ovat yli 2500 ja nostaa kaasujalkaa ohuelle pintakaasulle. Kun painaa kaasua enemmän tai nostaa jalan kaasulta kokonaan, niin naputus loppuu.

    Demonstraatio youtubessa: [ame="http://www.youtube.com/watch?v=E8Byg2IVWw8"]klik[/ame] (paikoillaan kaasuteltuna).

    Mitäs arvon raati on mieltä? Olisiko kyseessä veivin lakru?

  • #2
    Saattaa olla irronnut tulpan posliini, kokemusta on. Itsellä ngk merkillä vastaavia naputuksia kuunneltu neljä kertaa (samasta sarjasta neljä tulppaa sitten vaihtui bosch), kannattaa katsoa ennen kun koneen purkaa melko uusina jo hajoili mulla, jos ei tulppa niin sitten voisi olla kangen laakeri.
    Viimeksi muokannut sfk78; 7.5.2013, 19:39.

    Comment


    • #3
      Tulppa oli ehjä ja tein sellaisen huomion, että naputus loppui kun irrotti viimeisen suuttimen sähköjohdon. (viimeinen=lähimpänä vauhtipyörää)

      Comment


      • #4
        Vaihda kyseinen suutin keskenään johonkin toiseen mukiin ja testaa onko oire sama kyseisellä sylinterillä vai jatkuuko oire viimeisessä edelleen. kangenlaakeri ääntää usein kyllä ihan tyhjäkäynnilläkin, tosin aika kulunut on kun ääneen alkaa yleensäkään reagoimaan, eli saattaa olla siinä pisteessä että menee liuskat päällekkäin kun ääntä alkaa kunnolla kuulumaan.

        Kokeilitko tulppien posliinit ihan kunnolla välttämättä ei huomaa päällisin puolin kunnolla, mutta jos posliini osa yhtään liikkuu joko pyörien tai ylös alas niin ääni tulee siitä ja yksi oli itsellä sellainen jossa kären ympärillä oleva posliini oli irtonainen, nuo kyllä antaa juurikin tuollaista ääntä ainakin omalla kohdalla sattunut. Ihmettely kannattaa varmaan keskittää siihen viimeiseen pyttyyn myös tulpan osalta, jos ei tunnu syytä löytyvän niin ölppä pohja pois ja sieltä lisää ihmettelyä.
        Viimeksi muokannut sfk78; 8.5.2013, 06:41.

        Comment


        • #5
          Takapäästä taitaa laakerit vitoskoneessa helpoiten pettää, joten ennuste ei ole välttämättä kovin valoisa.

          Pahalta kuulostaa.

          Comment


          • #6
            Kiertokangen ääntä, helpoiten paikantaa kun ottaa pytty kerrallaa just suuttimen joho irti tai tulpanjohdon ni vika paikallistuu

            Comment


            • #7
              Omassa, kylläkin 1 syl pienemmässä koneessa, oli samanlainen ääni. Yhen kierokangen laakerit sökö.

              Comment


              • #8
                Jos kyseessä on kiertokangen laakeri, niin onko kokemuksia kuinka pitkäikäinen ratkaisu olisi vain vaihtaa ko. laakeri? Onnistuisiko pelkkä vaihto alakautta?

                Mietin tässä eri korjausvaihtoehtoja, koska kosla on 19v. Tekniikka voisi kestää vielä toiset 19v, mutta runko rapistuu varmasti ennemmin.

                Comment


                • #9
                  Pahoin epäilen, että tuossa kohtaa on kyllä jo jälkiä kampiakselissa ja kiertokangessa.

                  Comment


                  • #10
                    Yhden laakerivikaisen purkuauton hain ruotsista. Ääni oli juurikin samanlainen ja kampurassa oli aika rohkeat jäljet.

                    Comment


                    • #11
                      Tossa omassa meni kampiakseli vaihtoon.

                      Comment


                      • #12
                        Itselläni ilmeni juuri samanlainen vika. Kiertokangen laakerihan se siellä sökönä, kohtuu jälkiä veivissä sekä kampiakselissa. Kysymys kuuluu siten, että voiko noita jälkiä hioa tai sorvata?

                        Comment


                        • #13
                          Kyllä kampiakselin voi hiotuttaa alikokoiseksi, mutta näissä koneissa ongelmaksi muodostuu se, että asiallisia laakereita ei taida olla alikokoisille kauloille tarjolla. Sopivilla mitoilla, mutta materiaaliltaan heikompia kyllä on olemassa.

                          Käytettyjä veivejä saat kerättyä foorumin kautta varmaan helposti ainakin 100kpl.

                          Comment


                          • #14
                            Alkuperäinen kirjoittaja porkkis Näytä viesti
                            Käytettyjä veivejä saat kerättyä foorumin kautta varmaan helposti ainakin 100kpl.
                            Ekat 5 kpl täältä ;-)

                            Comment


                            • #15
                              Eaglen veivit on kyseisessä koneessa. Onko nuo Arp pultit uudelleen käytettäviä?

                              Comment


                              • #16
                                Jaa sellaset. Voit käyttää uudelleen, jos ei ole ylikiristetty aiemmin. Ne pitäisi oikeaoppisesti kiristää venymää mitaten.

                                Btw se 3/8 1,6" arp2000:n speksattu 15 satasen venymä edellyttää yli 80Nm kiristystä.

                                Comment


                                • #17
                                  Ellei veivien alakaula oo pahasti ottanu iskua, eikä ne kanget oo muuten rikki, niin reikää voidaan siirtää. Noin tehtiin omassa, ja veivi lyheni vaan 5 satasta.

                                  Kyllä kampiakselin voi hiotuttaa alikokoiseksi, mutta näissä koneissa ongelmaksi muodostuu se, että asiallisia laakereita ei taida olla alikokoisille kauloille tarjolla. Sopivilla mitoilla, mutta materiaaliltaan heikompia kyllä on olemassa.
                                  ACL:ltä ainakin saa ylikoko runkolaakereita.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Runkoja saa alikokona kyllä muualtakin, mutta veivinkaula on ongelma. Sputterina.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Kuulostaa vahvasti kk-laakerilta. Nyt äkkiä kone auki ennenkuin tulee isompaa tuhoa. Muistelen että ACL tekee myös alikoko kk-laakereita 1.8:iin, on sama kk-kaula kuin 2.2 20vt.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Kyllähän toi samalta kuulostaa kuin oma AAN kun veivinlaakeri oli menny.

                                        Comment


                                        • #21
                                          aan metallinen ääni

                                          Alkoi urssi pitämään metallista napinaa, huomasin ensin kiihdyttäessa noin 2500kierroksen kohdalla ja siitä vähän ylöspäin, paikallaan kierrättäessä ääni on paljon pienempi jos edes kuuluukaan. paikallistin äänen moottoriin. yksi epäilys olisi öljypumppu? tasakaasulla 5vaihteella alkaa napiseen 2800 kierroksessa.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Kiertokangen laakeri(t)?
                                            Kurkkaapas tuo, jos olisi samaa vikaa;
                                            http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...d.php?t=123732
                                            Kannattaa tutkia huolella ja jättää ajot vähiin, ettei pahassa lykyssä muutu käkikelloksi koko pata.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Samaa kuuloa on äänessä mikä tuon linkin takana oli. tosin paljon miedompaa minulla..

                                              Comment


                                              • #24
                                                Eli öljypohjaa auki ja veivejä irrottamaan, muutenhan tuo ei selviä (paitsi ajamalla vika "ulos").
                                                Viimeksi muokannut vV8m5; 12.8.2016, 20:42.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Selvä. auto onkin nosturilla juuri että huomenna selviää lisää.

                                                  Comment


                                                  • #26

                                                    Kävin vielä purkamassa ja 5syl laakerit pyörähtäny.
                                                    Viimeksi muokannut zalminen; 12.8.2016, 21:37.

                                                    Comment


                                                    • #27

                                                      jälkiä ole nimeksikään, kynnellä ei juurikaan tunne mitään. tarvitseeko muutaku uuden laakerin?
                                                      Viimeksi muokannut zalminen; 12.8.2016, 21:37.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Millasia mahtavat nuo glycon laakerit olevan kiertokangissa?

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Glycon laakereista en osaa sanoa, mutta Tepolta löytyis nopeasti laatua:
                                                          http://speed-autoteile.fi/index.php?...roduct_id=4007

                                                          Tuossa vielä vähän keskustelua aan-kunnostuksesta:
                                                          http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...479#post775479
                                                          Jos kampura epäilyttää niin kannattaa kysäistä mitä pystyisivät lähimmällä moottorikoneistamolla tuolle tekemään.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            tepolla näyttäisi olevan alkuperäisissä tilaus 1.5vk ja nuo glyconit saisi tiistaihin mennessä paikallisesta liikeestä. tosin joku sanoi että glycolla olisi jokin parempi laatu mutta tilasin tuolla osanumerolla mikä löytyi yhdestä keskustelusta 063566G-000.
                                                            Viimeksi muokannut zalminen; 13.8.2016, 22:23.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X