Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4:ssa kakkosvaihde "takertelee" missä vikaa?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A4:ssa kakkosvaihde "takertelee" missä vikaa?

    .....1.8 tbossa 5v. manuaali ajettu 170 tkm, kakkonen takkuaa,olisko parannukseen ehdotuksia, onkohan synkronoinnissa tai vivustossa vikaa, vai onko ominaisuus.......

  • #2
    Eiköhän ne synkrot ole väsyneet. Ensiapua uusilla laatuöljyillä. Esim Castrol TAF-X tai Mobil VS200.

    Itselläni oli aivan toivoton kakkonen (saman perheen aski kuin sinulla). Öljyjen vaihdolla sain siitä ihan käyttökelpoisen. Ainoastaan yli 60 vauhdista ei saa vaihdettua kirveelläkään alaspäin. Tästä ei ole ollut haittaa muualla kuin rataharjoittelussa jossa rusahduksia ei voi välttää.
    Yli 50tkm takana rikkinäisellä askilla, joka tosiaan hoidettu "kuntoon" vain öljyjen vaihdolla.

    Itselläni menee ylöspäin vaihdot aina pesään, alas on se ongelma.

    Comment


      #3
      Kyselisinpä vielä samaista asiaa, eli itellä 1.8 A4 ilman turboa. ainoastaan 2-vaihde takertelee. Tahtoo varsinkin kylmänä vähän "rusahtaa" kun vetäsee 2-vaihteen päälle. Lämpimänä yleensä paranee,mutta toisinaan myös lämpimänä "rusahtaa". Olen huomannut myös, että kun 2-vaihteella kiihdyttää, vaihdekeppi hieman tärisee, muilla vaihteilla tätä ei esiinny.

      Mistä siis on kysymys, voiko jollakin säädöllä parantua? Vaihdoin talvella redlinen öljyt laatikkoon, eikä ainakaan auttanut asiaan.

      Comment


      • #4
        ACC, oletko varma että vaihdekeppi ei tärise myös ykkös vaihteella?

        Tärinä johtuu luultavasti moottorin/vaihdelaatikon väsyneistä kumityynyistä,moottori ja vaihdelaatikko "elää" hieman normaalia enemmän.

        On tietojeni mukaan aika normaalia pitkittäis moottorisissa Audeissa....

        Comment


          #5
          No luulenpa, että 2-vaihde on aika lailla ainakin pahin. Pitääpä seuraavalla kerralla kattoa täristääkö 1-vaihde. Miten nuo kumityynyt voi tsekata vaihdelaatikon osalta?

          ....kävin tossa kauppareissulla ja kyllä se 2-vaihde on ainoa joka keppiä täristää. Kun löysää kaasun ja painaa 2-vaihteen ollessa päällä heti uudestaan, voi nähdä kun vaihekeppi tekee "nyökkäävän" liikkeen. Olen huomannut myös, että jos vaihdekeppiä painattaa vähän vasemmalle kun vaihtaa kakkoselle niin rusahdusta ei tunnu???

          Comment


          • #6
            Joo toi kepin edestakainen heiluri liike on juuri kypsähtäneiden kumityynyjen aikaan saannos.

            Mulla sama "ominaisuus" mut vaihteet kyl menee nätisti päälle, tietenkin kovilla pakkasilla saa kakkosen vetäistä aika varoen jottei rusahda...

            Kumityynyjen kunto on aika helppo todentaa esim. näin kesän kynnyksellä kun vaihtelee kesärenkaita. Konepelti ylös ja kun kiristelee renkaan pultteja niin näkee kuinka kone heiluu ja edestakaisin kun venkslailee niin mulla ainakin kone heilahtelee/kolahtelee parin sentin verran, liekkö sitten normaalia??

            Tosin sulla saattaa olla kyl vaihteen siirtäjis väljää tai sit säädöt pieles kun kerran painattaminen auttaa mut niistä en sit tiedäkään mitään :)

            Muut saa jatkaa....

            Comment


              #7
              hyvin "korjaantui" kakkosen takertelu kun heitti redlinet lootaan..

              Comment


                #8
                Saatan tietenkin myös kuvitella sen, että kun vähän keppiä väännättää vasemmalle nii menee kakkonen helpommin silmään,,ehkä sitä vaan audin omistajana aina haluaa uskoa, että kyseessä vain pikku säätö-juttu ;)

                Mulla tosiaan ei tullut parannusta redlinen öljyillä. Pitää katella onko kumit haurastuneet lähitulevaisuudessa.

                Comment


                • #9
                  Onkos kukaan perehtynyt A4:n vaihteensiirtovivuston sielunelämään? Omassa autossa tuntuu pientä sivusuuntaista välystä vaihdekepissä, ja alta päin heiluttelemalla tuntui tangoissa selvää välystä.

                  Onko siellä jotain paloniveliä mitkä voi mennä väljäksi? En jaksanut vielä sen enempää purkaa, mutta jotain tuolle vois tehdä kun tuntuu että hieman takertelee vivusto.

                  Comment


                  • #10
                    Ainakin tuo vaihdekepin pallosysteemi menee väljäksi. Siinä on muovi vastaan muovia, ja kun se aikansa hinkkaa niin purua tulee. Minä laitoin shortshifterin jossa on metallikuula ja kiristin sen systeemin sopivaksi. Ei ainakaan lonksu siitä enää. Nuo vivustot on minun mielestä olleet aika jämäkät ässissä, enkä ole niissä huomannut erityistä väljyyttä, en tosin ole niitä kovin tarkkaan tutkinut.

                    Comment


                    • #11
                      Mulla kanssa tuossa omassa kulkineessa rusahtelee kakkonen aika ikävästä ni vois koittaa siihen noita öljyjä vaihella jos auttas asiaa.

                      Kuinkas tarkka tommonen laatikko on öljyistä ja mitähän sinne kannattas laittaa?

                      Comment


                      • #12
                        Mun lintta oli 30tkm ajettu kun ostin ja nyt vähän päälle 100tkm taulussa.Aina on 2 ollut vähän jäykempi menemään varsinkin talvella ja kylmänä.Luulisin että ominaisuus ja öljyt kun on vähän jähmeät.Ei kuitenkaan ole muuttunut mihinkään koko aikana.

                        Comment


                        • #13
                          Mun lintta oli 30tkm ajettu kun ostin ja nyt vähän päälle 100tkm taulussa.Aina on 2 ollut vähän jäykempi menemään varsinkin talvella ja kylmänä.Luulisin että ominaisuus ja öljyt kun on vähän jähmeät.Ei kuitenkaan ole muuttunut mihinkään koko aikana.
                          Täsmälleen sama homma. Ei vika vaan ominaisuus. :)

                          Comment


                          • #14
                            voisiko s4 2.7:ssa olla samaa vikaa?

                            Comment


                            • #15
                              ...... vaihdoin vuosi sitten autoon Castrol TAF-X öljyt laatikkoon, nyt niillä on ajettu reilut 20tkm, ja ainakin minun tapauksessa helpotti tuota kakkosen takkuamista......... =)))))

                              Comment


                              • #16
                                Pitteepi kokkeilla varmaan.On nuo laatikkoöljyt pitänyt vaihtaa jo pitkään mutta ei ole saanut aikaiseksi.Täs jossain vaihees sit.7 tkm öljyn vaihtoon,jos silloin pistäs samalla vaivalla.

                                Comment


                                • #17
                                  Mulla on ollu Redlinen MT-90 öljyt laatikossa semmoset 20tkm ajan. Alussa oli suuri ero laatikon toiminnassa entisiin öljyihin. Hienosti meni vaihteet silmään. Tosin nyt kun alkanut ilmat viilenemään, tuntuu että taas alkanu vaihteet rusahtelemaan.

                                  Onko kenelläkään kokemusta Redlinen öljyjen vaihtamisesta tuohon Castrolin TAF-X:n? Paraneeko toimivuus kylmänä?

                                  Comment


                                  • #18
                                    Millainen homma on vaihtaa kumityynyt vaihteistoon vai saako jollain tietyllä öljyllä korjattua "vian".Kakkosvaihteella tuntuu vaihdekepin nykiminen.Autoon on juuri vaihdettu jotkin Shellin synteettiset öljyt.Muut vaihteet pelittää normaalisti.Auto on A4 avant 1.8t (2002) 76tkm ajettu.Kiitos vastauksista.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Täällä kans hieman takkuaa 2.vaihde ja keppi elää myös. Kun vaihde on päällä niin kepissä tuntuu väljyyttä.. Laatikossa redline öljyt. Onko porukka vaihtanut moottorin kumityynyjä ja vaihdekepin kuluvia muoviosia? Ois kiva tietää onko näillä vaikutusta mihinkään ennenkuin alkaa osia hommailemaan..

                                      Comment


                                      • #20
                                        Itsellä oli juurikin samoja oireita lisättynä putken kolahtelulla pohjaan pakitettaessa. Kävin tarkastuttamassa Leppäsuon huoltokorjaamolla nuo kaikki kumityynyt, mutta eivät ainakaan löytäneet niistä mitään kummallista. Putken kiinnikkeet laittoivat paremmin, kun oli vanhat olleet sen verran huonosti kiinni, että oli päässyt väännättämään putkistoa sivulle.

                                        Vaihdekepin väljyyteen saattaa lääke löytyä täältä täältä

                                        Comment


                                        • #21
                                          Tossa omassa kulkineessa kanssa 2.vaihde on hieman takkuillut.. Joko pitää vaihtaa todella ripeästi ylöspäin, tai sitten ihan rauhassa ykköseltä vapaan kautta kakkoselle. Jos jotain siltä väliltä niin rusahdus kuuluu...

                                          Aikanaan öljyjen vaihto hieman oiretta helpotti...

                                          Comment


                                          • #22
                                            Nostetaanpa vanha aihe, kun tuli itsellänikin valitettavasti ajankohtaiseksi.

                                            Eli ihan sama juttu kuin tuossa ylempänä muutamassa tapauksessa, kakkosella vaihdekeppi täristää kiihdytyksessä melkoisesti. Muilla vaihteilla tärinää ei esiinny, ja kaikki vaihteet menevät sisään ihan takertelematta. Moottorin ja laatikon kumityynyt näyttivät ainakin päällisin puolin ihan ehjiltä.

                                            Onko kukaan saanut selviteltyä vikaa enempää tai jopa korjattua sen?

                                            Comment

                                            Working...
                                            X