Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Quattron tumpsahduksesta kyssäriä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Quattron tumpsahduksesta kyssäriä

    Hei!

    Lähiaikoina autossani on ilmennyt tuo *thumps* ääni vaihdetta vaihtaessa. Luin edellisiä aiheita ja sen sanottiin olevan ominaisuus. Kuinka tuo ominaisuus on ilmestynyt vasta nyt, kun autolla on ajettu 232tkm? Tuntuu aivan kuin jossain olisi väljää, nimittäin ennen viikonloppua en ole tuota thumps ääntä ikinä tuntenut tai huomioinut millään tavalla. Voiko kyseinen ääni liittyä toiseen ominaisuuteen joka on ilmennyt lähiaikoina, liikkeelle lähdettäessä aivan juuri ennen kuin kytkin on kokonaan irroittanut tuntuu pientä tärinää/jyrinää, siis mitään ääntä ei pidä mutta täristys tuntuu. Onko kytkin sanomassa sopimuksensa irti vai mistä tuollainen voi johtua?

  • #2
    omassa 1.8t tq vm00 on samanlaisia oireita paitsi toi liikkeelle lähdettäessä ei kuulu mitään ylimääräistä. Vaihtaessa jumpsahtaa jos on veto päällä ja katkasee kytkimellä, ääni kuuluu takaosasta ja veikkaisin kardaanin tukilaakeria.

    Comment


      #3
      Tukilaakeri tai sitten perän etummainen tukikumi. Se perä siis aika herkästi "keulii" niin että tumpsahtaa.

      Comment


      • #4
        Tukilaakeri ja tukikumi siis syitä tumpsahdukseen, loppuuko se sitten vaihtamalla nuo kerta ei tähänkään asti ole kuulunut mitään? Mites tuo täristys liikkeelle lähdettäessä?

        Comment


          #5
          Tuo täristys voi nimenomaan johtua tuosta tukilaakerista kun antaa periksi.

          Comment


          • #6
            allright, pitää tsekata se!

            Comment


            • #7
              B5 Quattron perän etumaisen tukikumin kuuluu olla löysä. Perä liikkuu helposti pari senttiä korkeussuunnassa rengasraudalla kokeilemalla. Vaihdoin omaani uuden uuden tukikumin turhaan. Vanha 280tkm ajettu oli yhtä vetelä kuin uusikin. Thumps-ääni ei muuttunut miksikään.

              Comment


                #8
                Miksi sen tukikumin kuuluu olla löysä? Ominaisuushan näissä on että kuuluu pieni tumps mutta rajansa siinäkin.

                Comment


                • #9
                  Eniten tosiaan ihmetyttää se että tumpsahdukset on alkaneet kuulua vasta nyt, jos en tietäisi voisin veikata varmuudella että jossain jotain vikaa nyt, kerta ei ennen ole sitä kuulunut.

                  Comment


                  • #10
                    Just vaihdoin c4 q takavetoakselin ulommaisen nivelen ja tumpsahdukset loppui siihen. Oli lemmari karannut akselin puolelta ja vesi tehnyt tehtävänsä.

                    Comment


                      #11
                      Juuso: Kyllä sieltä vika löytyy. Luultavasti kannatinlaakeri jos yhtäkkiä alkaa ääntä ilmestyä.

                      Comment


                      • #12
                        Ite vaihoin kanssa etummaisen tuki kumin uuteen ja jäykistin sitä vielä jollain sikaflexin aineella. Tuli erittän jämy ja tumpsaukset loppu mutta jyrisi tolkuttomasti yli 80kmh vauhissa ja kiihdyttäessä. Luulen että jos vaihtaisi kartaanin tukilaakerin uuteen ja jäykistäisi tuon etummaisen niin olisi täydellinen. Tällä hetkellä on vakio kannatin kumi ja vanha tukilaakeri paikoillaan. Pitää kesän päälle kokeilla jäykistää uudelleen ja vaihtaa uusi kardaanintukilaakeri, saa nähä mitä tapahtuu.

                        Comment


                          #13
                          Olen nyt kaksi perän etukannaketta teettänyt uretaanivahvisteisena. Sikaflexiä ja tuulilasiliimaa kokeilin vaihdelaatikon kannakkeisiin mutta se on aika turhaa. Ei oikein kestänyt niinkuin ekaksi ajattelin.

                          Comment


                          • #14
                            "Mukava" kuulla että muillakin on tämä ongelma. Ei todellakaan mielestäni mikään ominaisuus, ei se tarkoita että jos toisella on autossaan sama vika niin se olisi ominaisuus. Oon lukenu tuosta aiheesta aika paljon ja ei ole vaan audin ongelma. Hyvin monessa muussa taka ja nelivetoisessa autossa löytyy samaa vikaa. Toiset ei sitten pidä mitään ääntä.

                            Noin vuoden aikana olen vaihdellut tässä osia tuohon omaan quatroon, eikä vielä ole mitään kovin merkittävää parannusta tapahtunut. Ensin vaihdoin moottorin tukikumit kun olivat vuotaneet, myös sen päätykumin kun oli halki. -> ei mitään vaikutusta ääneen, vaan auton käytös muuten muuttui paremmaksi, esim. vaihteen vaihto. Seuraavaksi vahvistin peränpuslat soudal merkkisellä aineella, ei niin kovaa kuin sikaflex. Laitoin myös sitä ainetta siihen väliin mihin on saatavalla se powerring.->sama ääni jatkuu, mutta voima välittyy kyllä paljon paremmin ja on mukavampi ajaa, mitään ylimääräistä jurinaa tuolla soudalilla ei tule. Sitten vahvistin laatikon kumit samalla aineella, laitoin sen kumin ja aluslevyn välisen tilan täyteen samaa ainetta, niin ei pääse vaihteisto liikkumaan ylösalas ainakaan kovin paljoa.->ei vaikutusta ääneen mutta paljon parempi ja jämäkämpi. Jotkut on laittanu ihan uudet ja kalliit poly puslat mutta niillä tulee kaikkea jyrinää autoon että en suosittele jos alle 10€ massapötköllä saa autosta noin paljon paremman ilman sivuvaikutuksia. Niin ja tuli se holkki vaihdettua myös sinne perään mistä kohti sen saa katkaistua, oli se hieman löysä mutta ei oikeen vaikuttanut.

                            Seuraavaksi vaihdan ainakin toisen takavetarin ulomman nivelen kun niissä on hieman väljää->pääsee kardaani liikaa pyörähtämään. On kuulemma auttanut monessa porschessa ja mustangissa, varmaan luulis parantuvan audissakin jonkun verran. Pitääpä kirjotella lisää viikonlopun aikaan kunhan saan nivelen vaihdettua.

                            Comment


                            • #15
                              Onko heittää mitään nettiadressia josta vois tiirailla tukilaakerin hintaa? Pienellä googlauksella selvisi että liikkeissä yrittävät ilmeisesti myydä vain koko kardaanin kerralla.

                              Comment


                              • #16
                                034motorsportilta ainakin saapii, ja jsahlman nimimerkin takaa taitaa löytyä kyseistä osaa suomenmaalta.

                                Comment


                                • #17
                                  Vaihdoin sen toisen takavetarin murroksen. Välys kyllä pienenty ja oli se vanha kyllä jo aika väljän olonen. Vieläkin tumpsahtaa mutta vaimeammin, jos toisenkin puolen vaihtas jossain vaiheessa, kattoo vaikuttaako miten.

                                  Comment


                                    #18
                                    Sepostin tuolla toisaalla oman kulkineen välyksistä. Tuolla on muutama videokin aiheesta. Miten paljon Bugi sulla on kartaanissa ja vetarissa välystä käsin pyöritellessä?
                                    Viimeksi muokannut okkim; 29.4.2013, 08:04. Perustelu: Poistettu tarpeeton lainaus.

                                    Comment


                                    • #19
                                      [ame]http://www.youtube.com/watch?v=BDVIsIklWmA[/ame]
                                      Tuossa huono video mutta saa siitä jotain selvää. Eli aika saman verran kardaanissa kun sullakin. Tuossa huonommassa vetarissa oli ehkä enempi välystä ku sulla mutta toinen on hieman parempi. Ja niissä ei tosiaankaan sais olla yhtään välystä. Kokeilin kaverin 300tkm ajetusta bemarista noita vetareita niin ne ei pyöriny yhtään mihinkään kun pyöritteli sieltä perän läheltä vetarin laipan liitoksesta. Omalla autolla ajettu 194tkm. Tuon murroksen vaihdolla tuosta tuli just semmonen kiintee niinku pitääkin, pitää se toinen vielä vaihtaa joskus. En kyllä usko että se välttämättä täysin tuota tumpsahdusta poistaa. Vähän luulen että se välys saatta tulla noista laippojen poskilaakereista kun laipat pääsee liikkumaan hieman ylös alas rasituksessa, eli perän sisällä "sisukset" pyrkii pyörähtämään hieman? Voi olla myös että laippojen boorit ois kulunu vähän väljäksi. Näitä ei kyllä oikeen kiinnostas alkaa vaihtamaan, kun ei tuo "vika" enää niin paha ole.

                                      Comment


                                        #20
                                        Taitaa siis meikäläisellä olla aihetta rempata nuo vetarit kuntoon ja kattoa mihin kartaanin välykset asettuu sillä. Niitten jälkeen listalla on sitten perämurikka ja se holkki. Tuskin perän rattaisiin helposti välystä tulee kun perä on kuitenkin hiljainen?

                                        Comment


                                        • #21
                                          Kyllä ne kannattaa vaihtaa. Ei se ainakaan huonommaksi mene. Selkeesti ainakin isoilla vaihteilla välystä on vähemmän. Jos vaihdat sen holkin niin tilaa samalla o-rengas siihen liitokseen niin ei ala vuotamaan. Ei kyllä hirveitä auta se holkin vaihto. Yks juttu mikä vois olla testaamisen arvonen niin laittas redlinen shockproof peräöljyä sinne perään, heavy tai light. Siinä on molybdeeniä niin vois vähän pehmentää ääntä. Mitään ulinaa ei mullakaan perä pidä niin en oikeen usko että siellä rattaissa ois paljoo mitään välystä. Perää on turha alkaa vaihtamaan, vaihtoperä voi olla ihan samanlainen.

                                          Comment


                                            #22
                                            Tutkin taas välyksiä aikani kuluksi.
                                            Uusia videoita lisätty: https://plus.google.com/photos/10669...CMvG3JHhv9uVTQ

                                            Takavetareissa tuntuu välykset jakautuvan tasan sisemmille ja ulommille nivelille. Nyt rupesi askarruttamaan, että miten paljon vaihdelaatikon läpi tulisi olla väljää kartaania pyöritettäessa vaihde kytkettynä? Tuntuu aika suurelta tuo heiluttelemani välys kartaanilta etuvetareille?

                                            Perämurikasta en saanut tarkempaa selvyyttä, että onko sielä sisuksissa suurempia välyksiä kun käyttää enemmän voimaa. Pienellä voimalla pyöritellen liike ainakin siirtyy heti vetarin laipoille.

                                            Comment


                                              #23
                                              Siellä on torseeni välissä, eli kardaanilta ei ole suoraa yhteyttä etuvetareille. En ihan kovin vakavasti suhtautuisi kardaanilta askin läpi tuntuviin välyksiin.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Omasta purin tänään perän atomeiksi kilahduksien ja tumpsahduksien takia. Ikään kuin ketjut ois löysällä ajettaessa, todella raivostuttavaa.
                                                Löytöjä, laakerit ja rattaat ok. Väliakselin ja pinionin välinen "booriholkki" , pinionin akseli itsessään väljistynyt, uusi holkki ei auttaisi.
                                                Kaikki putsattu huolellisesti, holkki sekä vetärin laippojen boorit liimattu vihreällä kierreliimalla. Huomenna koeajo muuttuiko miksikään.
                                                Tämä siis '98 B5Q 1.8T 310tkm

                                                Comment


                                                • #25
                                                  A4B6. Kun painaa kaasua ja päästää vedon pois, vaihdekeppi liikkuu hieman. Olettaisin koko moottori-vaihteisto paketin liikkuvan. Moottorin kumit näyttää maksavan maltaita, joten ei viitsi kokeilu mielessä vaihtaa. Ideoita?

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Kyllä sen vakiona kuuluukin elää. Muuten kaikki eläminen resonoi koriin. Jos haluaa jäykempää niin kyllähän niitä moni valmistaja tekee.
                                                    Stern, JHM, 034motorsport ainakin paikkoja mistä niitä saa.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Perheessä myös kaksi muuta manuaali autoa eikä niissä keppi liiku kaasua pumppaamalla.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Onko niissäkin vastaavanlainen vipuvälitys kepiltä laatikon kylkeen? Vivustojen toteutuserosta tulee iso ero siihen että liikkuuko se keppi kun voimansiirto heiluu kumien varassa.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Bemarissa ainakin on, ja olettaisin Focuksessakin olevan kun laatikko on edessä poikittain. No nyt uusi nivel vaihteensiirrossa ja liike hieman pieneni. Jos muillakin keppi liikkuu niin sitten on turha huolestua ja pystyn tuon kanssa elämään.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Liikkuu, luulen, jotta uudessakin vähän liikkuu. Ja niin liikkuu jokaisessa muussakin vastaava rakenteisessa. Kuten aiemmin epäsuorasti mainittu: Vaihteiston pitäisi olla pultattu suoraan koriin, jottei keppi heiluisi.
                                                            Bmw on takavetoinen, joten ei oikein ole hyvä vertailukohde ja focuksen vivusto on täysin erilainen.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X