Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Bensapumppu konehuoneeseen? Entä vitosturbo? (Golf I GTI)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Bensapumppu konehuoneeseen? Entä vitosturbo? (Golf I GTI)

    Ollaan tässä aloittamassa Golf I projektia, ja pitäisi sijoittaa bensapumppu uuteen ympäristöön. Eli auto on nykyään liian matala, että pumppua ei enää voi pitää pohjassa, eli aikomus on siirtää pumppu konehuoneeseen mistä tilaa löytyy lisää. Kysymys kuuluu: Voiko orkkispumpun sijoittaa noinvain konehuoneeseen, vai pitääkö vaihtaa joku "imevä" tms. malli? Autoon on vaihdettu (edellisen omistajan ajoilta) KR-kone motronicilla.

    Sori nyt jo etukäteen, tiedän että itken vastausta väärältä foorumilta, mutta täältä tahtoo löytyä vastauksia niin nopeaan tahtiin. Niin ja tekniikkahan on periaatteessa sama kun vähän vanhemmissa Audeissakin.

    Edit: Aihetta muokattu

  • #2
    Ei tarvi kainostella, samoja vehkeitä nämä on pääpiirteissään. Itselläni on ollut passatti, jonka venakopassa oli neljä rinkulaa...

    Mikäs sen tilan on sieltä vienyt? Itselläni oli cabriolet 1.8 koojetti muistaakseni GX -koneella ja kyllä se pumppu ihan nätisti istui siellä tankin vieressä.
    Muistelen volvon koojetissä käytetyn kahta pumppua, syytä en tiedä miksi, mutta epäilen, että pelkkä imevä pumppu ei riitä takaamaan riittävää tuottoa.

    Comment


      #3
      Volvossa on takana ns. siirtopumppu jossakin edempänä tuo 6bar paineen tuottava ruoskupumppu. Tähän vedoten, rohkenen epäillä pumppusi toimintaa moottoritilassa

      Comment


        #4
        Joo, siis en oikein ilmaissut itseäni aivan täydellisesti. Pumppu ja siihen kuuluva bensapaineenvaraaja on otettu Golf II:sta (niinkuin tekniikkakin), ja se ei millän mahdu auton alle. Itseasiassa entinen omistaja oli ainakin tilapäisesti sijoittanut pumpun vararengaskoteloon...

        Onko teillä sitten mitään hyviä ideoita miten tämä ongelma saisi ratkaistua?

        Comment


          #5
          Jos Golffin koppa pitää saada tiehen kiinni, niin kai samalla vaivalla tekee jonnekin auton takapäähän sopivan poteron esim. takapenkin alle jonne pumppu mahtuu niin että on tankin pohjan pinnan alapuolella. Ei se kuitenkaan tarvii kuin noin 8 cm tilaa pystysuunnassa jos sitäkään.

          Tai sitten siirtopumppu varsinaiselle pumpulle. Tulee painoa kaikesta tämmöisestä, sekään ei ole hyvä.

          Comment


            #6
            Tulee painoa kaikesta tämmöisestä, sekään ei ole hyvä.
            Aivan, painohan tässä on se pahin vihollinen. Ykköskoppasessahan sitä painoa on jo ennestään aivan liikaa.

            Mutta toisaalta, onko tuo besapaineenvaraaja pakollinen? Ajattelin vain että sehän on pitkälti se joka sen enimmän tilan tuolta varastaa. Pelkän pumpun saisi varmasti sopimaan johonkin koloon...

            Comment


              #7
              Ei miulla '81 coupessa ole painevarajaa. Bensalinjassa on tankilta lähtien roskankeruufiltteri, sitten on pumppu ja sen jälkeen iso filtteri. Pääfiltterin voi sijoittaa vaikka konehuoneeseen.

              En sitten tiedä miten K-Jetronicci koneessa painevaraajan puuttuminen vaikuttaa, se ei siinä kuitenkaan minusta mikään pakollinen laite ole jos on sellainen rele joka käyttää pumppua 2-3 sekuntia kun virrat kytkee päälle. Ja jos se painevaraaja on siellä oltava, niin nesteen painehan jakautuu tasaisesti astian pintoja kohden, voi se varaaja olla sitten vaikka konehuoneessa kromattuna kaiken kansan ihmeteltävänä.

              Itse tekisin golffiin radikaalia järjestelyä varapyörän suhteen. Akku, ynnämuuta painavaa rojua taka-akselin takapuolelle - varapyöräksi syncron spacesaveri tai sitten pari törppöä paikkausainetta

              Comment


              • #8
                Kyllä alkuperäinen pumppu toimii myös konehuoneessa jos se ei ole aivan korkeimmassa mahdollisessa kohdassa. Maks. n.50cm tankinpohjasta. Noiden pumppujen nosto teho imemällä ei ole kummoinen ja litra teho kärsii. Kokeiltu käytännössä parissa eri projektissa.

                Comment


                  #9
                  Joo, ihan varteenotettavia vaihtoehtoja kaikki, katsotaan tässä vielä mitä tehdään.

                  Menee hieman offtopiciksi, mutta olisikohan järkevää asentaa tuon Golffin konehuoneeseen joku vitosturbo? Ajattelin että olisi aika ainutlaatuista asentaa vitosturbo ykkösgeeteeiihin. Mitä uskoisitte, mahtuuko se niin pieneen tilaan? Syylärit pitäis varmaankin heittää takaluukkuun? Entä minkälaisesta Audista löytäisi luovuttajan? 200TQ? Miten kävisi voimansiirron? Nelivetoa ei siihen varmaankaan saa laillisesti laittaa? Vai?

                  Laittakaan nyt tulemaan joitakin mietteitä asian tiimoilta!

                  Comment


                    #10
                    Vitonen ei ainkaan poikittain mahdu, kelläs oli se kisa vehje missä on 3B pitkittäin golfissa?

                    Mulle tulee omaan I Gti:n tankki varapyöränkoteloon ja pumppu alkuperöiselle tankin paikalle.
                    Alunperin I-kopassa pumppu ja varaaja olivat eripuolella taka-akselia, samalla puolella kuitenkin.

                    Eli pumppu oli akselin edessä ja varaaja takana. Näillä paikoilla ne on niin syvällä että pohjalevy raapii aikaisemmin maata kuin nämä.

                    Comment


                      #11
                      Ahda se 16V mikä siellä nyt on, ja laita samalla k-jetti tallinnurkkaan, pumppu auton alle ja filtteri konehuoneeseen.
                      Ei tartte olla paineenvaraajia tai muitakaan ylimääräisiä osia.
                      Aika paljon kevyempi paketti, kuin vitonen.

                      Comment


                        #12
                        TH: Kun ottaa huomioon paljonko pitää tehdä tuolle 16tappiselle, eikö olisi halvempaa osta 1.8T ja asentaa se? Ja sitähän on sitten halvempi ja helpompi virittää? Toisaalta tuo vitonen olisi kyllä mahtavin, painosta viis.

                        Comment

                        Working...
                        X