Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Jakopää remppa 2.0 JS koneeseen...

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Jakopää remppa 2.0 JS koneeseen...

    Onko tuohon jakoremmin vaihtoon liittyviä "hyvä tietää" juttuja?
    Oon kuullu jotta kampiakselin pultti on tiukassa ja saattaa tulla ongelmia aukaisun kanssa.

    Varaosaliikkestä sanoivat että olisi erittäin suositeltavaa vaihtaa ohjausrulla ja vesipumppu tuon hihnan vaihdon yhteydessä?

    Ei epäilystäkään etteikö tuo olisi hyvä tehdä, mutta onko tuo kuinka suositeltavaa?

  • #2
    Mulle ainakin pörhöltä sanottiin, että ei tarvi vaihtaa vesipumppua, jos ei vuoda.

    Comment


      #3
      Mut silti on hyvä vaihtaa, ei se montaa kymppiä maksa. Toisin kuin lämpöleikannu kone.

      Comment


        #4
        Aika outoa jos sanotaan että vaihda laakeri, mutta vesipumppua ei tarvii vaihtaa jos ei vuoda. Ehkäpä ei Pörhöllä hahmota että vesipumppu on ihan samanlainen jakopään laakeri kuin tukirullakin, ja sitäpaitsi maksaa orkkiksena n. 60 e jos on antaan orkkis tilalle.

        Comment


        • #5
          Niin sieltä vaan sanottiin. Ja sano vielä, että kiristetään sillä vesipumpulla.

          Comment


            #6
            No eivät antaneet sitten ohjetta tukilaakerin tarkistamiseen? Fakta on kuitenkin niin että jos tukilaakeri tai vesipumppu pettää, pettää myös jakopään ajoitus kun hihna lähtee kävelemään - kilinkolinpoksraks Visa-vingg. Lämpöongelma on sitten eri ongelma.

            Jakoremmiä jos vaihdetaan 90tkm välein, niin miksi ei vesipumppua, koska sen vaihtamiseen joutuu kuitenkin tekemään pitkälti saman työn. Sama koskee nokka- ja kampiakselin stefatiivistettä - kannattaa vaihtaa 10 euron osa koska se on erikoisen kustannustehokasta vaikka ei olisikaan rikki. Miksi vaihtaa ehjä osa jos se ei ole rikki? Ei kukaan pakota vaihtamaan, mutta omaa työaikaa kuitenkin sen verran arvostan että jos vaihdan kaikki samassa operaatiossa helposti vaihdettavat osat ja kärsin 60-80 euroa "vakuutusmaksua" siitä että erittäin todennäköisesti säästän monta [2d10+1] tuntia työaikaa seuraavan 90 tkm aikana. Tietysti 3-21 tuntia työaikaa helposti hukkuu niihin satoihin huoltotunteihin mitä nämä vanhat (yli 1 vuotta) raadot vaativat.

            Erittäin hyvä reaalimaailman esimerkki on kytkimen vaihdossa silloin tällöin vaihtamatta jätetty kampiakselin iso päätystefa. Säästetään 20 euroa. :))

            Kyllä, Pörhöllä ovat ihan oikeassa, jakohihnan tiukkuus säädetään vanhemmissa 10V/20V-moottoreissa vesipumppua kiertämällä. Sopiva tiukkuus on peukalo-etusormiotteella reilu 90 astetta. Liian tiukka hihna ujeltaa helposti, ym. särkee laakerit.

            Comment


              #7
              Kyllähän jos mullakin ois tuommonen matrikkelin mainitsema vuoden vanha raato niin ei tartteis kahdesti miettiä -> vaihtoon.
              Tuo on kuitenki ajettu reilu 350 tkm (mikä sikäli on ilmeisesti noille vitoskoneille vasta sisäänajo) joten siinä on varmaan muitakin osia jotka saattaa ratkaista pelin sillä viisiin että halvempi ratkaisu on ostaa vaihtokone.

              Ilmeisesti tuommosen koneen saa johonki <500e? Korjatkaa jos oon väärässä...

              Varmaan järkevin on tehä niin että jos ei oo vesipumppu vuotanu eikä välystä tunnu niin jättää vanhat osat paikalleen.

              Comment


              • #8
                Varmaan järkevin on tehä niin että jos ei oo vesipumppu vuotanu eikä välystä tunnu niin jättää vanhat osat paikalleen.

                Usko vain Ramia.

                Jos muutaman kymmenen euron osan takia kone laukeaa, ja ostat sitten halvalla vaihtokoneen. Joudut siihen ehkä tekemään sellaisen rempan, että menee äkkiä yli 1000 ?:)

                Comment


                  #9
                  vähän offtopic... :)

                  HAA! Miulla on tuossa pihalla 298tkm ajettu JS-moottori, ei koskaan avattu. Tarviin itse siitä laturit, startit ja muut apulaitteet, mutta perusmoottorista luovun edullisesti. Vuosimalli on 84 ja kotoisin 84 syncro passatista.

                  Comment

                  Working...
                  X