Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Ohjaustehostin ääntää

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #31
    Osaakos joku sanoa minkä verran tuota öljyä menee 2001 A6 farkkuun (2.7 bt jos tuo nyt vaikuttaa asiaan ollenkaan)? Olis tarkotus vaihtaa nuo tehostimen öljyt, mutta ois kiva tietää paljon sitä kannattaa ostaa että ei lopu kesken (eikä jää hyllyyn useampaa purkkia).

    Comment


    • #32
      Yleensä litra riittää jos vaihtaa vain säiliöstä, jos käyttää järjestelmän läpi huuhtomalla uudella öljyllä niin 2-3l kannattaa varata. Joku voi sanoa tarkemman kapasiteetin juuri 2.7bt:lle.

      Comment


        #33
        Kiitoksia. Jos vaikka pari purkkia tuota vihreää kultaa hankkis.

        Comment


          #34
          Kannattaa samalla ottaa säiliö pois ja tiskata se ennen kun kippaa uudet kullat sisään. Säiliön pohjalle on tapana kerääntyä jonnin verran sakkaa joka muuten jatkaa järjestelmässä kiertokulkuaan. Paineilmaa kun tarjoaa vielä säiliön menoletkusta sisään saa suht kätevästi käytetyt kullat paluuletkusta suoraan jäteöljy astiaan.

          Comment


            #35
            Tuossa mun nelkussa huutaa tehostin kylmänä aika reilusti. Ohjaus toimii ihan normaalisti muuten. Nykyään jo lämpimänäkin välillä pitää jurrutusta. Joku aikaisempi asentaja on kipannut punaset litkut sisään, eli jotain normi ATF:ää tuon vihreän ''kullan'' sijaan. Ajattelin nyt ensi hätään laittaa oikeat öljyt sisään. Minkälaista tuhoa tuo punanen öljy voi pahimmillaan aiheuttaa, ja mikähän olisi paras tyyli vaihtaa nuo jotta saataisiin koko järjestelmä puhtaaksi tuosta atf:stä? Jostain lueskelin että näitä kahta laatua ei saisi mielellään sekoittaa ollenkaan.

            Comment


            • #36
              Kahta eri ainettahan nuo ovat, joten tuskin suositeltavaa tehdä ainakaan coctailia. Tiivisteet ei kuulemma ATF:stä tykkää hydraulijärjestelmässä pitkäaikaisessa käytössä.

              Huuhteluun ei paljon muuta konstia ole kuin tuhlata litra, tai kaksi "vihreää kultaa". Eli vanhat liemet pois ja uutta tilalle. Säiliöstä letku irti ja valuttelee johonkin, vaikka 0,5l. limupulloon, tms.

              Comment


              • #37
                ATF on liian jäykkää kamaa VAG-hydraulijärjestelmään.

                Comment


                  #38
                  Jep jep. Nyt oikeat litkut tilalla ja kaikki vonkuminen hävisi kokonaan ja pelaa kuten pitää. Yllättäen. Kolmisen litraa tasan sitä sitten sain tärvättyä. Kaveri pyöritti konetta ja rattia samalla kun laskin paluuletkusta vanhat astiaan ja kokoajan uutta nestettä perään. Vauhdilla menee tavara mutta onnistuu näinkin. Säiliökin tosiaan kannattaa pestä kuten tuolla ylempänä neuvottiin, oli törkyä kertynyt pohjalle ja siihen siivilään säiliön sisällä.

                  Comment


                  • #39
                    Mitähän marmorilla maksaa alkuperäinen ohj.tehostimen pumppu a4 1,9 tdi_q -03 AVF:ään?

                    292e antoi hinnaksi, jos tuo vanhan vaihdossa.
                    Viimeksi muokannut Olmi; 15.11.2011, 14:02.

                    Comment


                    • #40
                      Jos tarvetta vaihtaa ohjaustehostimen pumppu, suosittelen alkuperäisvaraosaa. Varoituksen sana: Älkää ostako pumppua ainakaan Koivusen toimittamista paikoista!

                      Autooni asennettiin ko. maahantuojan toimittama pumppu, joka osoittautui vialliseksi (vissiin joku kiinan tekele, ei tietoa merkistä). Vika ilmeni heti asennuksen jälkeen tärinänä ja jurinana ratissa kun tehostinta kuormitti yhtään. Oireet pahenivat ja auto pajalle, jossa todettiin että pumppu viallinen, uutta takuuseen. Myöskin tämä takuuseen laitettu pumppu jurisi heti asennuksen jälkeen ohjausta kuormitettaessa vähänkään, tosin ei niin paljon kuin edellinen uusi pumppu. Jonkun aikaa tästä ilmeni erikoista ääntä auton käynnistämisen jälkeen, myös jurina oli erittäin paljon kovempi. Yllättäen tehostimen säiliön nestepinta oli alle minimin. Siinä vaiheessa tajusin mitä ne pienet läikät autokatoksessa olivat. Vuotokohta oli jossain pumpun siivapyörän alla -> Marmorilta pumppu (8d0145156tx) paikalleen, on kuin eri autolla ajaisi. Eipä jurise enää!
                      Viimeksi muokannut Olmi; 21.11.2011, 09:23. Perustelu: Lisätty pumpun varaosanumero

                      Comment


                      • #41
                        Tuo on kyllä h*lvetin tosi. Sama pätee näihin piraattikorjattuihin startteihin, latureihin. Kärkimerkkinä näissä keikkuu Elstock.
                        Örum esim. myy pumppuja Spidanina, mutta hinta on sitten sen mukainen. Esim. C4 tehostajanpumppu alk. 500e~

                        Comment


                        • #42
                          Nyt se pumppu sit hajos, tällänen näyttäs olevan paikoillaan 4E0145155N, tepon hinta 365€. Jollakin toisella varaosanumerolla näytti lähes tonnin hintaa, mistähän moinen hintaero? onkohan mulla normaali pumppu ja toi kalliimpi joku säätyvä malli?

                          Comment


                          • #43
                            Yleensä nuo pumput on vaihtolaitteita, eli vanha menee panttina myyntipaikkaan. Ilman panttia olisi tuo merkkiliikkeen pumppukin ollut vajaa 600e. Alle puolet jäi hintaa pantin kanssa.

                            Comment


                            • #44
                              X päätteiset varaosanumerot on vaihto-osia, tai näin olen ymmärtänyt.

                              Comment


                              • #45
                                Palataanpas taas aiheeseen, tuo jurnuttava tehostin siis antautui mistä aikaisemmin kirjoitin. Uusi orkkisosa paikoillaan, mutta vieläkin pitää vienoa mekkalaa, luulisi uuden alkuperäispumpun olevan täysin äänetön?

                                Onko järjestelmässä joku venttiili rikki joka rajoittaa virtausta?

                                Auto on siis tuo A8 D3

                                Comment


                                  #46
                                  Servotronicin venttiili löytyy ainakin, jos en väärin muista.

                                  Comment


                                  • #47
                                    Pumppu on 4E0145155N eli ei taida olla servotronicci.

                                    Comment


                                    • #48
                                      Ei tuo oma uusi orkkispumppukaan täysin äänetön ole, lie ominaisuus?

                                      Comment


                                        #49
                                        Ai D3 on saanut ilman servotroniccia, enpä ole moiseen törmännyt.

                                        Comment


                                        • #50
                                          Jaa no empä nyt osaa sanoa, mutta tuo on kuitenkin pumpun osanumero.

                                          Comment


                                          • #51
                                            Lueskelin näitä eri avauksia, niin vaikuttaa siltä, että ensimmäiseksi tarvii huuhdellen vaihtaa ohjaustehostimen öljyt ja katsoo sitten sen jälkeen kuinka toimii. En tiedä onko vuotoa, mutta ilmeisesti säiliössä oli liian vähän öljyä kun äänteli pumppu mutta lisäämällä hiljeni merkittävästi. Säiliön tavara on kyllä sellaista kuraa (vähän kuin käytetty moottoriöljy) että vois pumppua armahtaa ja laittaa uudet öljyt.

                                            Kannattaako rattia käännellä samalla kun laittaa uutta öljyä vai vaihtuuko kaikki muutenkin? Hankalaahan tuo on yksin tehdä että jos ottais parikin apuria, eli yks ratin taakse että saa auton tarvittaessa heti sammuksiin ja toinen rääkymään, että nyt tulee letkusta kirkasta läpi. Itse sitte pitää säiliön koko ajan riittävän täynnä, ettei ilmaa pääse joukkoon. Aattelin varata ainetta "riittävästi" kun teen toiseenkin autoon niin näkee siitä sitte kuinka paljon kuluu. Varmaan sitä voi helposti mennä kolmekin litraa kun lutraa mutta aika halpaa jos sillä tulee paremmaksi. Ei oo varmaan koskaan vaihdettu.

                                            Comment


                                              #52
                                              Säiliö vaan niin tyhjäksi mitä lähtee ja uutta tillalle.

                                              Comment


                                              • #53
                                                Kyllä se pahus näyttäis raidetangon hanttarin puoli vuotavan. Tulee raidetangon päässä olevan suojakumin alta öljyä. Ei nyt paljon mutta jotain tippoja silloin tällöin. Tiedä sitte vaikuttaako jos rattia kääntää paikallaan tai muuten ääriasentoon, että tuleeko painetta enemmän ja vuotaakin enemmän. Pitää tutkia tarkemmin ja kysellä mikä osa ja mitä maksaa tai voiko korjata jne.

                                                Comment


                                                • #54
                                                  Itselläni nurisee välillä tuo tehostin (A6, -06) Ääni on aika sama kuin tuossa videossa https://www.youtube.com/watch?v=KGYG1gKHP-c
                                                  Sinänsä outoa että ääni kuuluu tosiaan ratin läheltä eikä konehuoneesta... nesteet oli kirkaat ja minimin kohdalla, laitoin noin vajaan desin lisää mutta ei vaikutusta ääneen. Nurina tulee melko satunnaisesti noin matalissa nopeuksissa (risteyspyörittely). Systeemin pitäisi olla ihan itseilmaava kun neste kiertää joten ei kai siellä koko ajan voi ilmaa olla ja tuottaako sekään juuri tuota kyseistä ääntä?
                                                  Nettiä selasin mutta mitään varmaa ei tuosta nurinasta selvinnyt????
                                                  Viimeksi muokannut Tiisseli; 17.10.2014, 09:31.

                                                  Comment


                                                  • #55
                                                    Näyttäis maksavan marmorilla uusi (=kunnostettu koska oikeasti uutta ei saa) ~1170€. 8D1422052KX oli osanumero.

                                                    Comment


                                                      #56
                                                      Ohjaustehostimen osuus tuohon vikinään on aika helppo testata kun sammuttaa moottorin. Tuo videon ääni tulee minun mielestäni kyllä rattiakselilta.

                                                      Comment


                                                      • #57
                                                        Mitähän kaikkea rattiakselin seutuvilla olisi mikä voisi noin jännää ääntä tehdä? Yksi minkä bongasin siin siellähän on ohjauskulman anturi "paketti" ("slip ring"?) No anyway, lisää tutkimusta, omituista että on aika monta esimerkkiä tuosta pitkin youtubea ja nettiä mutta kellään ei ole selkeää selitystä tai korjausta.

                                                        Comment


                                                          #58
                                                          Rattiakselia ja -kehää täälläkin tutkittu, mutta tehostimen öljyn "vaihto" (=alipainepumpulla pari desiä pois ja uutta tilalle) helpotti narinaa. Vanha öljy oli ihan juoksevaa mutta jo ruskehtavaa.

                                                          Comment


                                                          • #59
                                                            Eikö kukaan tiedä mikä sen äänen tekee pumpussa? Ns.whinetyksen..
                                                            ABC päällä on 267tkm ajettu pumppu,paineletku vuoti pari vuotta ja LHMää meni ~2l ei ääniä. Uusi letku ja hammastangon kumikin uusi,ja uudet aidot liemet sisässä. ensin mourus sisälle asti koska otti letku jarrutehostimeen kiinni.

                                                            Nyt tyhjäkäynnillä ajoittaista whinetystä jota ei kierroksilla oikeen kuule,ohjaus normaali,pisaraakaan ei vuoda,nestettä 8mm yli max rajan. Pumppuun vaihdettu kaikki tiivisteet!? Laakeria tuos EI ole,akseli lukittuu pienellä c sokalla,lamellien kuluneisuutta ei voi tietää.. Turhako tuota on vaihtaa uuteen?

                                                            Comment


                                                            • #60
                                                              Alkanut itselläki tuossa 90 quattrossa laakerit ääntään ja nesteitä vuotaan tuo tehostin. Ja uutta tarttis tilalle.

                                                              Kysymys kuulukin, että onko nuo nyt kaikki passeleita. On vähän hintahaarukkaa?

                                                              http://www.autoihinvaraosat.fi/audi-...svaihde-pumppu

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X